Έπεσαν σήμερα στη Σόφια οι υπογραφές των τελικών Συμφωνιώνγια τον Διασυνδετικό Αγωγό Φυσικού Αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB) από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστή Χατζηδάκη και την Υπουργό Ενέργειας της Βουλγαρίας κυρία  Τεμενούζκα Πέτκοβα.

Το έργο περιλαμβάνεται στα έργα ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest-PCI) και στα έργα προτεραιότητας της πρωτοβουλίας για την Ενεργειακή Διασύνδεση των χωρών της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Η συγχρηματοδότηση του με 45 εκατ. ευρώ έχει  ήδη εγκριθεί από την Ε.Ε., όπως και από Διαρθρωτικά Ταμεία χρηματοδότησης με άλλα 39 εκατ. ευρώ.

Ο αγωγός θα έχει σημείο εκκίνησης την Κομοτηνή και κατάληξη στην πόλη Στάρα Ζαγόρα της Βουλγαρίας, συνδέοντας έτσι το ελληνικό σύστημα φυσικού αερίου με το βουλγαρικό. Θα έχει μήκος 182 χλμ. εκ των οποίων τα 31 χλμ. επί ελληνικού εδάφους. Στην περιοχή της Κομοτηνής προβλέπεται η διασύνδεση με τον αγωγό ΤΑP.  Το έργο έχει σχεδιαστεί να λειτουργήσει σε δύο φάσεις. Στην πρώτη φάση, με εκτιμώμενη ημερομηνία έναρξης την 1η Ιουλίου του 2021, η δυναμικότητα του αγωγού θα είναι 3 bcma εκ των οποίων τα 2,7 bcma θα προσφέρονται για μακροχρόνια προϊόντα και τα υπόλοιπα για βραχυχρόνια.  Μακροχρόνιο προϊόν θεωρείται εκείνο που θα δεσμεύει την εταιρεία για περισσότερα από πέντε χρόνια, ενώ οι βραχυπρόθεσμες δεσμεύσεις αφορούν προϊόντα διάρκειας μικρότερης του ενός έτους.  Σε δεύτερη φάση – με την προϋπόθεση επιπλέον εμπορικού ενδιαφέροντος – η δυναμικότητα του αγωγού δύναται να επεκταθεί έως τα 5 bcma με την προσθήκη συμπιεστή, εκ των οποίων τα 4,5 bcma θα προσφέρονται για μακροχρόνια προϊόντα.

«Ξεκίνησα το έργο το 2009, όταν ήμουν και πάλι υπουργός αρμόδιος για την Ενέργεια. Μας πήρε 10 χρόνια να φτάσουμε στις υπογραφές, αλλά χαίρομαι που με τη δική μου πάλι συμβολή το τελευταίο τρίμηνο όλα τα εμπόδια που είχαν απομείνει ξεπεράστηκαν και περνάμε σήμερα από τη θεωρία στην πράξη. Ο IGB ενισχύει τη γεωστρατηγική σημασία της Ελλάδας και στηρίζει την ενεργειακή ασφάλεια στην περιοχή», ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης, κατά την τελετή υπογραφής της συμφωνίας.

Στη συνέχεια οι δύο υπουργοί υπέγραψαν σειρά συμφωνιών, όπως:

–  την αναθεωρημένη Συμφωνία Μετόχων μεταξύ των εταιρειών της κοινοπραξίας ICGB που έχει την ευθύνη κατασκευής και λειτουργίας του αγωγού, δηλαδή της βουλγαρικής BEΗ (που έχει ποσοστό 50%) και της κοινοπραξίας IGI Poseidon που έχει το υπόλοιπο 50%, κατανεμημένο ισομερώς μεταξύ της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ) και της ιταλικής Edison

– την επέκταση του μετοχικού κεφαλαίου της ICGB

– τη σύμβαση δανειοδότησης του έργου από την ΕTΕπ (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων), ύψους 110 εκατ. ευρώ

– τη  συμφωνία  διαμετακόμισης αερίου με την Bulgartransgaz (βουλγαρικός ΔΕΣΦΑ)

Επίσης, υπογράφηκαν οι συμβάσεις  για την προμήθεια σωλήνων με τη Σωληνουργεία Κορίνθου και την Εργολαβία Κατασκευής με την εταιρεία ΑΒΑΞ.

Η Διακυβερνητική Συμφωνία αποτελεί σημαντικό ορόσημο για την ενεργειακή στρατηγική της Ελλάδας, καθώς αναδεικνύει τη χώρα σε διαμετακομιστή φυσικού αερίου από την Κασπία προς τη Βουλγαρία και μέσω αυτής προς τη Σερβία, τη Ρουμανία και άλλα κράτη της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης.

Η δυνητική επέκταση της δυναμικότητας του αγωγού, είτε με επιπρόσθετες ροές από την Κασπία είτε με εισαγωγές LNG (Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου), εφόσον ο IGB συνδεθεί με τον σχεδιαζόμενο Σταθμό Αποθήκευσης και Αεριοποίησης LNG της Αλεξανδρούπολης (FSRU) θα ενισχύσει τη  θέση της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή στρατηγική του Νοτίου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου. Για αυτό ο κ. Χατζηδάκης και ο υφυπουργός Ενέργειας κ. Γεράσιμος Θωμάς, συζήτησαν με τους Βουλγάρους ομολόγους τους  για τον συντονισμό των αποφάσεων που απαιτούνται για το σταθμό FSRU στην Αλεξανδρούπολη.  Επίσης, τους απασχόλησε η πρόοδος της  διασυνοριακής ηλεκτρικής διασύνδεσης Νέα Σάντα-Μαρίτσα καθώς και η  διερεύνηση των προοπτικών για στενότερη συνεργασία μεταξύ του Ελληνικού και του Βουλγαρικού Χρηματιστηρίου Ενέργειας.

Στην εκδήλωση τη ΔΕΠΑ εκπροσώπησαν ο πρόεδρος κ. Ιωάννης Παπαδόπουλος και ο Διευθύνων Σύμβουλος κ. Κωνσταντίνος Ξιφαράς.