Θ.Βενιάμης: Την πρωτοκαθεδρία της διατήρησε το 2015 η ελληνική Ναυτιλία

«Το έτος που πέρασε οι μεγάλες μεταβολές που παρατηρήθηκαν στην παγκόσμια οικονομία εξαιτίας της αναπάντεχης επιβράδυνσης του εμπορίου, βρήκαν τη διεθνή ναυτιλία ευάλωτη λόγω της υφιστάμενης υπερπροσφοράς χωρητικότητας και των προβλημάτων ρευστότητας από τη δυστοκία στη χρηματοδότηση και το δανεισμό.

«Το έτος που πέρασε οι μεγάλες μεταβολές που παρατηρήθηκαν στην παγκόσμια οικονομία εξαιτίας της αναπάντεχης επιβράδυνσης του εμπορίου, βρήκαν τη διεθνή ναυτιλία ευάλωτη λόγω της υφιστάμενης υπερπροσφοράς χωρητικότητας και των προβλημάτων ρευστότητας από τη δυστοκία στη χρηματοδότηση και το δανεισμό. Το πρόβλημα ήταν εντονότατο στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου όπου οι ναύλοι υπέστησαν δραματική πτώση, σημειώνοντας ιστορικά χαμηλό ρεκόρ. Ευελπιστούμε ότι τα χειρότερα πέρασαν, δεδομένου ότι τις τελευταίες εβδομάδες ο γενικός δείκτης της ναυλαγοράς στον τομέα αυτό καταγράφει σημαντική άνοδο. Υπήρξαν όμως και θετικές παράμετροι, όπως στον κλάδο των δεξαμενοπλοίων που διατηρεί υγιή ναυλαγορά.» Αυτό αναφέρει στο εισαγωγικό σημείωμα της ετήσιας έκθεσης 2015-16 της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών ο πρόεδρος της κ. Θεόδωρος Βενιάμης.
Και συμπληρώνει: «Σε εθνικό επίπεδο, το 2015 ήταν ένα άκρως επεισοδιακό έτος, λόγω της πολιτικής αστάθειας, της επιβράδυνσης της εθνικής οικονομίας και με το πρωτοφανές κλείσιμο των ελληνικών τραπεζών και την επακόλουθη επιβολή των περιορισμών στη διακίνηση κεφαλαίων που παραμένουν ενεργοί έως σήμερα. Η αρχική σοβαρή αναστάτωση στην καθημερινή λειτουργία των ναυτιλιακών επιχειρήσεων ξεπεράστηκε σύντομα με αρνητικές συνέπειες όμως για την εθνική οικονομία. Το ναυτιλιακό συνάλλαγμα εμφάνισε κατακόρυφη μείωση, η οποία, παρά τη σχετική εξομάλυνση μετά τους πρώτους μήνες από την επιβολή των περιορισμών στη διακίνηση κεφαλαίων, συνεχίζεται συγκριτικά με τις αντίστοιχες περιόδους προηγούμενων ετών. Η εξήγηση είναι απλή και έγκειται στο γεγονός ότι η ναυτιλία ως κατ’ εξοχήν φιλελεύθερη δραστηριότητα δεν μπορεί να λειτουργεί και να αναπτύσσεται σε περιβάλλον με περιοριστικούς οικονομικούς όρους και αβεβαιότητα στις επενδυτικές παραμέτρους.»
Ο κ. Βενιάμης επισημαίνει ακόμη ότι «όμως παρ’ όλες τις αντίξοες συνθήκες στο διεθνές και εθνικό περιβάλλον, η ναυτιλία των Ελλήνων κατόρθωσε να διατηρήσει την πρωτοκαθεδρία της, τόσο αριθμητικά, αυξάνοντας τα ποσοστά της σε περίπου 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε deadweight και σχεδόν σε 50% του κοινοτικού στόλου, όσο και ποιοτικά, παραμένοντας αξιόπιστος εταίρος ως προς την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών με τον πλήρως ανανεωμένο ηλικιακά και τεχνολογικά στόλο της. Εξάλλου, ο ναυτιλιακός τομέας χαρακτηρίζεται από προσαρμοστικότητα στις καταστάσεις και στις μεταπτώσεις της αγοράς και βρίσκει πάντα δρόμους προς την ανάκαμψη.»

Τονίζει ακόμη ότι «οι τελευταίες ημέρες του 2015 επεφύλασσαν στην ελληνική ναυτιλία μια δυσάρεστη έκπληξη. Μετά από τρία σχεδόν χρόνια ανεπίσημης διερεύνησης του φορολογικού της πλαισίου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κατά τη διάρκεια της οποίας δόθηκαν όλες οι αιτούμενες διευκρινίσεις, η ελληνική κυβέρνηση ενημερώθηκε ότι ορισμένες πτυχές του ελληνικού συστήματος φόρου χωρητικότητας θεωρούνται μη συμβατές με τις κοινοτικές Κατευθυντήριες Γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στις θαλάσσιες μεταφορές και επομένως, θα πρέπει να τροποποιηθούν ή να καταργηθούν. Μια εξαιρετικά δυσάρεστη εξέλιξη για τη ναυτιλία μας που, αντί να παραμένει επικεντρωμένη στην αντιμετώπιση της παγκόσμιας ύφεσης στις θαλάσσιες μεταφορές και της κατάρρευσης των ναύλων, καλείται επειγόντως να προασπίσει αποτελεσματικά το δικαίωμά της να παραμείνει ανταγωνιστική στις διεθνείς ναυτιλιακές αγορές. Και αποτελεί πράγματι ειρωνεία να πρέπει να υπερασπιστούμε τώρα ένα θεσμικό πλαίσιο, πρωτοποριακό για την εποχή που υιοθετήθηκε, πριν από περίπου 50 χρόνια, το οποίο αποτέλεσε πρότυπο για τη διαμόρφωση ανάλογων και ίσως και πιο εξελιγμένων και ευνοϊκών φορολογικών πλαισίων από κράτη εντός αλλά και εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.»
Επιπροσθέτως σημειώνει ότι «υψηλή προτεραιότητα της ναυτιλίας αποτελεί η διατήρηση της ναυτοσύνης των Ελλήνων, την οποία η ελληνική πλοιοκτησία εκτιμά και εμπιστεύεται για τη λειτουργία του στόλου της. Απαραίτητη προϋπόθεση όμως για την επίτευξη του στόχου αυτού είναι η λειτουργία ενός άρτιου και εξελιγμένου συστήματος ναυτικής εκπαίδευσης, το οποίο θα εξελίσσει τη ναυτοσύνη σε υψηλή τεχνογνωσία. Μετά από μακρά χρονική περίοδο απραξίας της πολιτείας, προσφάτως επικροτήσαμε την ανακοίνωση της πιλοτικής λειτουργίας Γραφείου Σταδιοδρομίας για τους δοκίμους των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού, εξέλιξη που αποτελεί τμήμα μιας ολιστικής πρότασης που είχαμε καταθέσει στην πολιτεία για την επίλυση των χρόνιων προβλημάτων της ναυτικής εκπαίδευσης. Το ναυτικό επάγγελμα ανοίγει ορίζοντες επαγγελματικής σταδιοδρομίας, ειδικά τώρα που η ελληνική κοινωνία μαστίζεται από την ανεργία, ιδίως στους νέους.»


Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk