Μετά τη μεγάλη επιτυχία και την ένθερμη υποδοχή του από την εκπαιδευτική και μαθητική κοινότητα, η εφημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ» και ο θεσμός των Μαθητικών Εφημερίδων προκηρύσσουν τον δεύτερο (2ο) Πανελλαδικό και Παγκύπριο Διαγωνισμό Σχολικών Εφημερίδων και Δημοσιογραφίας για το σχολικό έτος 2025-2026.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες, με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών τους, θα σχεδιάσουν και θα συντάξουν την ύλη της εφημερίδας τους σχολείου τους και θα την υποβάλλουν προς ψήφιση, σύμφωνα με την πρόσκληση συμμετοχής.
Ο Διαγωνισμός απευθύνεται σε όλα τα Λύκεια στην Ελλάδα και την Κύπρο και τελεί υπό την αιγίδα των υπουργείων Παιδείας των δύο χωρών.
Υπουργός Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Οι σχολικές εφημερίδες κατέχουν μια ξεχωριστή θέση στην εκπαιδευτική κοινότητα.. Δεν είναι απλώς πεδία άσκησης στη γραφή και στον λόγο, αλλά εργαστήρια ελεύθερης έκφρασης, συνεργασίας και πνευματικής ανεξαρτησίας. Μέσα από τη συνεργασία τους, οι μαθητές και οι μαθήτριες δεν παραμένουν παθητικοί δέκτες πληροφοριών, αλλά γίνονται δημιουργοί, ερευνητές και κριτικοί αναλυτές του κόσμου των μέσων που τους περιβάλλει.

Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας της Κυπριακής Δημοκρατίας
Αδράξτε την ευκαιρία και συνεχίστε να ονειρεύεστε, να δημιουργείτε και να συμμετέχετε. Η φωνή σας αξίζει να ακούγεται.


Πέντε πανεπιστήμια της Ελλάδας και της Κύπρου, δυο φορείς του υπουργείου Παιδείας (ΙΕΠ και ΕΟΕ) και το Κέντρο Βυζαντινών, Νεοελληνικών και Κυπριακών σπουδών του πανεπιστημίου Γρανάδας Ισπανίας.
Η επιλογή των εφημερίδων που θα βραβευτούν θα γίνει από κριτική επιτροπή στην οποία θα συμμετάσχουν οι πρυτάνεις πέντε πανεπιστημίων της Ελλάδας και της Κύπρου (Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Πάντειο Πανεπιστήμιο, και Πανεπιστήμιο Κύπρου), ο Διευθυντής του Κέντρου Βυζαντινών, Νεοελληνικών και Κυπριακών Σπουδών του πανεπιστημίου της Γρανάδας, οι πρόεδροι του ΙΕΠ και του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων της Ελλάδας, ακαδημαϊκοί, έγκριτοι πανεπιστημιακοί και εκπρόσωποι του Βήματος.
Το χρονικό διάστημα για να δηλώσουν τα σχολεία τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό βράβευσης Σχολικών Εφημερίδων ορίζεται από τις 20 Οκτωβρίου 2025 μέχρι και τις 23 Νοεμβρίου 2025 (23:59). Η δήλωση συμμετοχής είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη συμμετοχή ενός σχολείου στο Διαγωνισμό. Σχολεία που δεν έχουν συμπληρώσει την ειδική φόρμα εντός της παραπάνω προθεσμίας δεν θα έχουν δικαίωμα να υποβάλλουν εφημερίδα.
Η έναρξη υποβολής των υποψηφιοτήτων ορίζεται στις 2 Μαρτίου 2026 ενώ η ολοκλήρωση της διαδικασίας υποβολής στις 8 Μαρτίου 2026. Μετά την ολοκλήρωση της υποβολής των υποψηφιοτήτων, όλες οι σχολικές εφημερίδες θα αξιολογηθούν από την κριτική επιτροπή που έχει συσταθεί ειδικά για τα βραβεία.
Η επιτροπή θα καταρτίσει τη βραχεία λίστα των υποψηφίων Σχολικών Εφημερίδων, από την οποία θα προκύψουν οι εφημερίδες που θα διακριθούν στο τέλος της διαδικασίας. Η βραχεία λίστα θα αναρτηθεί στη επίσημη ιστοσελίδα του Διαγωνισμού στη 1 Απριλίου 2026 και θα περιλαμβάνει σε μορφή pdf ολόκληρες τις σχολικές εφημερίδες που περιλαμβάνονται σε αυτή. Ο τελικός αριθμός των φύλλων που θα συμπεριληφθούν στη βραχεία λίστα θα καθοριστεί ύστερα από την εισήγηση της κριτικής επιτροπής.
Κατά το διάστημα 1/04/2026-26/4/2026 (23:59) θα είναι ανοιχτή η φόρμα ψηφοφορίας για το κοινό, προκειμένου να ψηφίσουν ένα (1) σχολικό φύλλο που πιστεύουν ότι αξίζει να διακριθεί. Η ψηφοφορία του κοινού θα έχει συντελεστή 40% και η ψηφοφορία της επιτροπής θα έχει συντελεστή 60% επί του αποτελέσματος.
Όσον αφορά τα βραβεία καλύτερων κείμενων, θα προκύψουν αποκλειστικά από την εισήγηση της κριτικής επιτροπής. Θα αξιολογηθούν όλα τα κείμενα που έχουν δημοσιευτεί σε όλα τα σχολικά φύλλα των οποίων η συμμετοχή ήταν έγκυρη και όχι μόνο τα κείμενα που φιλοξενούνται στις σχολικές εφημερίδες της βραχείας λίστας.
Η βράβευση των διακριθέντων φύλλων θα πραγματοποιηθεί σε ειδική εκδήλωση τον Μάιο 2026, όπου θα λάβουν μέρος μόνο οι μαθητές/τριες και οι υπεύθυνοι/ες εκπαιδευτικοί των σχολικών εφημερίδων που θα τιμηθούν με βραβείο ή άλλη διάκριση.
- Ζητήματα της τοπικής κοινότητας
- Κοινωνικά ή επιστημονικά θέματα (π.χ. κλιματική κρίση, νέες τεχνολογίες)
- Εγχώρια επικαιρότητα
- Διεθνή επικαιρότητα
- Θέματα παιδείας, σκέψεις και προβληματισμούς των νέων
- Μικρά διηγήματα ή ποιήματα
Δείτε εδώ τους Όρους και Προϋποθέσεις Συμμετοχής στον 2ο Πανελλαδικό και Παγκύπριο Διαγωνισμός Σχολικών Εφημερίδων και Δημοσιογραφίας για το σχολικό έτος 2025 -2026
Υποβολή δήλωσης συμμετοχής
Υποβολή υποψηφιοτήτων
Ανακοίνωση βραχείας λίστας
Ηλεκτρονική ψηφοφορία κοινού
Τελετή απονομής βραβείων
Για ακόμη μεγαλύτερη υποστήριξη θα γίνουν διαδικτυακές συναντήσεις στις οποίες θα δοθούν οδηγίες για τη δημιουργία μιας σχολικής εφημερίδας από την αρχισυντάκτρια του Βήματος και υπεύθυνη για θέματα Παιδείας της εφημερίδας «ΤΟ ΒΗΜΑ», κυρία Μάρνυ Παπαματθαίου και τον Head of Digital Storytelling του ιστότοπου www.tovima.gr, κύριο Γιώργο Πολυμενέα. Στη διάρκεια των συναντήσεων οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές/τριες μπορούν να θέσουν τυχόν ερωτήματα που έχουν για την όλη διαδικασία.
Για οποιαδήποτε πληροφορία ή διευκρίνιση, καθώς και για την αντιμετώπιση τυχόν προβλημάτων στη συμπλήρωση της ηλεκτρονικής φόρμας, παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας στο τηλέφωνο 6944477980, κυρία Σαντούσι Αφροδίτη, Δευτέρα – Παρασκευή 9.00πμ – 5.00μμ, ή στο email tovimatonmathiton@tovima.gr.
Εκπαιδευτικό ταξίδι στο Αιγαίο για τα μέλη της συντακτικής ομάδας.
Δωρεάν παρακολούθηση προγραμμάτων e-learning των συνεργαζόμενων με το Διαγωνισμό ΑΕΙ για όλα τα μέλη της συντακτικής ομάδας.
Ειδικότερα:
I) ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΚΠΑ
II) ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΟΠΑ
Έξυπνη ηλεκτρονική συσκευή
Εκπαιδευτικό ταξίδι στο εξωτερικό για τους μαθητές και τις μαθήτριες που κέρδισαν το βραβείο.
Σε όλους τους συμμετέχοντες στον Διαγωνισμό θα δοθεί αναμνηστική βεβαίωση συμμετοχής.
Η κριτική επιτροπή διατηρεί το δικαίωμα να απονείμει εύφημους μνείες καθώς και ειδικά βραβεία είτε σε σχολικές εφημερίδες είτε σε μαθητές/μαθήτριες μέλη των συντακτικών ομάδων.
Πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
«Η σύνταξη μιας σχολικής εφημερίδας αποτελεί ένα ανεκτίμητο παιδαγωγικό εργαλείο. Μέσα από αυτήν τη διαδικασία οι μαθητές ερευνούν σε βάθος, τεκμηριώνουν τις σκέψεις τους, συνεργάζονται δημιουργικά και παρουσιάζουν δημόσια το έργο τους – μια εμπειρία που θυμίζει τον τρόπο με τον οποίο εργάζονται οι επιστήμονες και οι ερευνητές».

Πρύτανης του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης
«Ο λόγος παραμένει το ισχυρότερο εργαλείο για να οικοδομούμε μια κοινωνία ανοιχτή, δίκαιη και ανθρώπινη».

Πρύτανης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών
«Η δημιουργία μιας εφημερίδας καλλιεργεί δεξιότητες και ικανότητες που τις χρειαζόμαστε τόσο στο πανεπιστήμιο όσο και στην αγορά εργασίας».

Πρύτανης του Παντείου Πανεπιστημίου
«Σε μια εποχή που η εικόνα και η τεχνητή νοημοσύνη κυριαρχούν, η αξία του γραπτού λόγου παραμένει ανεκτίμητη».

Πρύτανης του πανεπιστημίου Κύπρου
«Ο Διαγωνισμός έρχεται να αναδείξει σημαντικές δεξιότητες, όπως η κριτική και αναλυτική σκέψη, η δημιουργικότητα και η σύνθεση ιδεών».

Διευθυντής του Κέντρου Βυζαντινών, Νεοελληνικών και Κυπριακών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Γρανάδας
«Ο Διαγωνισμός επιδιώκει την προώθηση της συνεργασίας και της ομαδικότητας μέσα από τη συλλογική δημιουργία σχολικών εντύπων, και την ανάδειξη της φωνής των μαθητών ως ενεργών και ευαισθητοποιημένων πολιτών».

Ακαδημαϊκός, καθηγητής γλωσσολογίας ΕΚΠΑ
«Ο πρώτος Διαγωνισμός ανέδειξε στην πράξη την αριστεία, αρχαιότατη λέξη που δήλωνε την ανωτερότητα και τη γενναιότητα».

Καθηγητής, Γενικός Γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης
«Ο Διαγωνισμός συνιστά μία σημαντική πράξη παιδαγωγικής υπευθυνότητας και πολιτισμικής καλλιέργειας».

Πρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων του υπουργείου Παιδείας
«Η σχολική εφημερίδα προσφέρει στα παιδιά εκείνη ακριβώς την γνώση που ξεκινάει ως παιχνίδι, μετουσιώνεται σε σοβαρή εκπαιδευτική αποστολή και καταλήγει σε ουσιαστική γνώση, πλήρης επίσης από συναισθήματα, εμπειρίες και ωριμότητα».

Πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) του υπουργείου Παιδείας
«Κάθε ρεπορτάζ, κάθε άρθρο, κάθε σελίδα έχει τη δύναμη να εμπνεύσει, να ευαισθητοποιήσει και να φέρει τον διάλογο μέσα στην εκπαιδευτική κοινότητα».

Καθηγήτρια Βιοχημείας-Εμβιομηχανικής ΕΚΠΑ, Διευθύνουσα Σύμβουλος του Ευγενίδειου Θεραπευτηρίου
«Κάθε λέξη που γράφουν οι μαθητές, κάθε σκέψη που αποτυπώνουν στο χαρτί, είναι ένας μικρός σπόρος αλλαγής».

Καθηγητής, Διευθυντής Εργαστηρίου Ειρηνευτικής Δημοσιογραφίας,Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ, ΑΠΘ
«Η εφημερίδα στο σχολείο είναι πολλά περισσότερα από μια μαθητική δημιουργία. Είναι ένα εργαστήριο δημοκρατίας».

Αναπληρωτής Καθηγητής Marketing & Επικοινωνίας ΟΠΑ
«Μέσα από τις σελίδες της σχολικής εφημερίδας, οι νέοι άνθρωποι μαθαίνουν να παρατηρούν, να διερευνούν, να συνθέτουν και να ονειρεύονται έναν κόσμο με περισσότερη αλήθεια και ευαισθησία».

Αναπληρωτής Καθηγητής, Διευθυντής Εργαστηρίου Δημοσιογραφίας (J-Lab) στο Πάντειο Πανεπιστήμιο
«Οι σχολικές εφημερίδες θέτουν την ανάγκη της ενημέρωσης στη βάση της, σε επίπεδο κοινότητας, συνιστώντας μια δυναμική άσκηση δημοκρατίας».

Καθηγητής, Πρόεδρος του Τμήματος Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κύπρου
«Σε έναν κόσμο όπου οι ψευδείς ειδήσεις και η παραπληροφόρηση δοκιμάζουν τα όρια της δημοκρατίας και της εμπιστοσύνης, η καλλιέργεια της κριτικής ικανότητας και της υπεύθυνης δημοσιογραφικής σκέψης καθίστανται πιο αναγκαία από ποτέ».

Γενική Επιθεωρήτρια, Πρώτη Λειτουργός Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης Κύπρου, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κύπρου
«Η ευγενής άμιλλα και ο διαρκής πνευματικός αγώνας των μαθητών και μαθητριών μας, θα τους ασκήσει, θα τους σφυρηλατήσει και θα τους προσφέρει τη δυνατότητα να υπερασπιστούν αρχές και αξίες που αντιστάθηκαν στη λήθη και παρέμειναν αναλλοίωτες στο πέρασμα των αιώνων».

Επίκουρος Καθηγήτρια Ελληνικής Φιλολογίας, Κέντρο Βυζαντινών, Νεοελληνικών και Κυπριακών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Γρανάδας
«Με τη γραφή τους, τα παιδιά δίνουν νέα πνοή στις λέξεις, συνδέουν το παρελθόν με το παρόν και αποδεικνύουν ότι η γλώσσα μας συνεχίζει να εξελίσσεται και να εμπνέει».

Αρχισυντάκτρια στο Βήμα, υπεύθυνη του θεσμού των μαθητικών εφημερίδων
«Φέτος να τιμήσουμε ειδικά τον ρόλο των Ελλήνων εκπαιδευτικών που θα έπρεπε να είναι το πρώτο στην τάξη επάγγελμα στη χώρα μας και να σας περιμένουμε να συμμετάσχετε στον Διαγωνισμό».

Head of Digital Storytelling στο tovima.gr
