Γ. Σταθάκης:Ο οικονομολόγος που ξεχνούσε τα εκατομμύρια

Είναι δυνατόν ένας πολιτικός να ξεχάσει ή να μη θεωρήσει σημαντικό ένα εκατομμύριο ευρώ και να μην το αναφέρει στη δήλωση «πόθεν έσχες»;

Είναι δυνατόν ένας πολιτικός να ξεχάσει ή να μη θεωρήσει σημαντικό ένα εκατομμύριο ευρώ και να μην το αναφέρει στη δήλωση «πόθεν έσχες»; Πολύ περισσότερο που ο Γ. Σταθάκης – ο οποίος μετά τον θόρυβο που δημιουργήθηκε αναγκάστηκε να παραδεχθεί ότι αυτός ήταν ο υπουργός που «ξέχασε» να το δηλώσει – συμβαίνει εκτός από πολιτικός να είναι και καθηγητής Οικονομικών. Το επιχείρημα που επικαλέστηκε ότι «η δήλωση αυτή ήταν πρώιμη και πιθανόν ατελής, ενώ αντίθετα η δήλωση του Σεπτεμβρίου του 2013 ήταν πλήρης και περιελάμβανε όλα τα απαιτούμενα συμπληρωματικά στοιχεία μαζί με το επίμαχο ποσό» δεν είναι ιδιαίτερα πειστική για έναν πολιτικό με τις ικανότητες και τις γνώσεις του κ. Σταθάκη.
«Ολα θα είναι καθαρά»


Της παραδοχής Σταθάκη προηγήθηκαν απανωτές συσκέψεις στο Μέγαρο Μαξίμου για το πώς θα δικαιολογηθεί αυτή η «απόκρυψη» από το «πόθεν έσχες» και όταν βρέθηκε ο τρόπος εμφανίστηκε αιφνιδίως στους διαδρόμους του Κοινοβουλίου ο Πρόεδρος της Βουλής Ν. Βούτσης για να προαναγγείλει ότι «όλα θα είναι καθαρά και δεν έχουν σχέση με τηλεδικεία».
Στην επίμαχη δήλωση του 2012 ο κ. Σταθάκης δηλώνει ετήσιο εισόδημα 53.029 ευρώ, καταθέσεις 300.000 ευρώ σε τρεις τράπεζες και επιπλέον 201.329 δολάρια. Εμφανίζεται επίσης ως ιδιοκτήτης ή συνιδιοκτήτης 8 κατοικιών από 75 έως 163 τ.μ. και 3 οικοπέδων. Διαθέτει χρεόγραφα ή μετοχές της Morgan Stanley, της BlackRock, της Alpha Bric και της Sisebric, για τα οποία εμφανίζει αξία κτήσης περίπου 350.000 ευρώ.
Ο Γιώργος Σταθάκης προέρχεται πράγματι από ιδιαίτερα ευκατάστατη οικογένεια. Κατά τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, που γνωρίζει χρόνια την οικογένεια του υπουργού, «ο Σταθάκης ήταν πλούσιος από κούνια». Οι πρόγονοι του υπουργού (παππούς, πατέρας και θείοι) ξεκίνησαν με ένα ψαροκάικο από τη Νεάπολη Λακωνίας και έφτασαν να έχουν στην κατοχή τους φορτηγά, ψυγεία και επιβατηγά πλοία. Και βεβαίως χρήματα. Σήμερα η οικογενειακή ναυτιλιακή εταιρεία Σταθάκη θεωρείται ως μία από τις αναπτυσσόμενες ναυτιλιακές επιχειρήσεις. Και ένα μέλος της εφοπλιστικής αυτής οικογένειας είναι υπουργός σε αριστερή κυβέρνηση με αρμοδιότητες τους εφοπλιστές και γενικότερα τη ναυτιλία. Ο κ. Σταθάκης είναι ακόμη καθηγητής Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης, με πυκνό ακαδημαϊκό backround στο αγγλοσαξονικό σύστημα (Νιούκαστλ, Νέα Υόρκη, Χάρβαρντ).
Ακαδημαΐκή καριέρα


Ο υπουργός διαμηνύει προς κάθε κατεύθυνση ότι δεν ασχολήθηκε ποτέ με την οικογενειακή επιχείρηση και αφοσιώθηκε στα γράμματα και στην πολιτική. Ελεγε μάλιστα το 2010 σε φίλους του στα Χανιά ότι είχε χρηματίσει και άτυπος σύμβουλος του Γ. Παπανδρέου, ότι δεν ήθελε να γίνει επαγγελματίας πολιτικός και ότι προτιμούσε την ακαδημαϊκή καριέρα. Οταν ήταν φοιτητής στην Αγγλία έστελνε κάθε μήνα και ένα άρθρο οικονομικής ανάλυσης στο περιοδικό του ΚΚΕ «Επιστημονική Σκέψη» (στο οποίο αρθρογραφούσε και ο Νίκος Κοτζιάς). Νυμφεύτηκε τη Θέμιδα Γκέκου από την Κυψέλη (μεταπτυχιακές σπουδές στην Πολιτική Θεωρία), προερχόμενη από τη Ριζοσπαστική Αριστερά, και απέκτησαν δύο παιδιά. Η σύζυγός του συχνά λέει: «Η Αριστερά μάς έφερε πιο κοντά με τον Γιώργο».
Οικογενειακή επιχείρηση
Ο «καπτάν Μηνάς», η εταιρεία, τα πλοία και το ναυάγιο

Ο πατέρας του κ. Σταθάκη, Μηνάς Σταθάκης, γνωστός ως «καπτά Μηνάς» (και ένας από τους «Στελλάκηδες», όπως τότε αποκαλούσαν τα παιδιά του παππού Στέλιου Σταθάκη), ξεκίνησε με ένα καΐκι να ψαρεύει στις ακτές της Αφρικής. Μέσα σε λίγα χρόνια απέκτησε επτά καΐκια γιατί είχε την προνοητικότητα να κάνει… επενδύσεις στο ψαροκάικο. Ηταν από τους πρώτους που εγκατέστησαν ψυγεία που εισήγαγε από την Αγγλία. Μαζί με τον Βασίλη Μανούσο έφτιαξαν στο Πέραμα, στο καρνάγιο του Ψαρρού, μεγάλα καΐκια, μηχανότρατες που ψάρευαν στην Αφρική και αργότερα ποντοπόρα πλοία και πλοία ψυγεία που πήγαιναν στον Ατλαντικό.
Ο «καπτά Μηνάς» αποκτώντας χρήματα και εμπειρία φεύγει από τη Λακωνία και εγκαθίσταται στα Χανιά, όπου γνωρίζει τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, πολιτικούς και επιχειρηματίες των Χανίων και της Κρήτης. Νυμφεύεται Χανιώτισσα, αναζητεί συμμαχίες και συνεταιρισμούς και επεκτείνει τις «επιχειρήσεις» του στην ακτοπλοΐα. Τα πλοία της εταιρείας του με τα αρχικά ΣΜ (Σταθάκης – Μανούσος) συνέδεαν αρχικά τα Βάτικα και την Ελαφόνησο με τον Πειραιά. Η εταιρεία του Σταθάκη διέθετε και μεταφορικά πλοία, καθώς και σκάφη υπερατλαντικής αλιείας.
Οι δύο συνέταιροι δούλευαν σκληρά για το πώς θα επεκτείνουν ακόμη περισσότερο τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις τους και πώς θα μεγαλώσουν τον στόλο τους. Ο Μηνάς Σταθάκης ήταν ο πιο γνωστός και ο πιο κοινωνικός και είχε τις περισσότερες συναναστροφές με τον κόσμο. Ο Βασίλης Μανούσος έμενε περισσότερο στο γραφείο του. Η επιχείρηση έχει σήμερα έδρα την Ακτή Μουτσοπούλου στον Πειραιά, με διευθύνοντα σύμβουλο τον αδελφό του υπουργού Στέλιο Σταθάκη.
Η εταιρεία συμμετείχε στην κοινοπραξία των Δυτικών Κυκλάδων με τα επιβατηγά «Ιόνιον» και «Μήλος Εξπρές». Με βάση διμερείς συμβάσεις της τότε ΕΟΚ είχε τη δυνατότητα να ψαρεύουν τα αλιευτικά σκάφη της στη Δυτική Αφρική. Στις 30 Ιανουαρίου του 1971 στα Ναυπηγεία Ανδρεάδη (αργότερα Ναυπηγεία Hellenic General Enterprises) έγινε η καθέλκυση του «Ιόνιον» για λογαριασμό της εταιρείας των αδελφών Στρίντζη. Ηταν ένα σύγχρονο πλοίο με μήκος 86,70 μέτρα και ταχύτητα 18 κόμβους, το οποίο επτά χρόνια αργότερα μπαίνει στο στόχαστρο των Σταθάκη – Μανούσου που το αγοράζουν.
Το πλοίο αρχίζει δρομολόγια στα Κύθηρα και στις Δυτικές Κυκλάδες και οι κάτοικοι των νησιών αυτών το αγάπησαν. Ολα φαίνονταν να πηγαίνουν θαυμάσια και για το πλοίο και για τους εφοπλιστές ως την Τρίτη 6 Οκτωβρίου 1992. Το πλοίο προσάραξε εκείνη την ημέρα στη θαλάσσια περιοχή Γραμβούσας Κισσάμου με αποτέλεσμα την εισροή υδάτων μέσα σε αυτό. Επέβαιναν 48 επιβάτες και 39 μέλη του πληρώματος και μετέφερε 12 αυτοκίνητα και 11 φορτηγά. Κανένας δεν τραυματίστηκε και κατάφεραν με τη βοήθεια άλλων πλοίων που έσπευσαν στην περιοχή να βγάλουν σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα από το πλοίο που ύστερα από κάποιες ημέρες βυθίστηκε. Ουδείς γνωρίζει ακόμη και σήμερα τα ακριβή αίτια του ναυαγίου.
Το καμάρι της ναυτιλιακής εταιρείας Σταθάκη – Μανούσου ήταν όμως το «Μήλος Εξπρές». Αγοράστηκε μεταχειρισμένο από την Αγγλία και το αρχικό όνομά του ήταν «M/S Vortigern». Ηταν ένα οχηματαγωγό που ναυπηγήθηκε ειδικά για τη μεταφορά τρένων. Οι χιλιάδες επιβάτες που ταξίδεψαν με αυτό σίγουρα θα θυμούνται τις ράγες στο γκαράζ του.
Οι Σταθάκης – Μανούσος το μετασκεύασαν, τοποθέτησαν στο τεράστιο φουγάρο του το «ΣΜ» και το δρομολόγησαν στις Δυτικές Κυκλάδες. Εκανε τη διαδρομή Πειραιάς- Μήλος μόνο σε έξι ώρες, απίστευτος χρόνος για τα ως τότε δεδομένα της ακτοπλοΐας στο Αιγαίο. Οπως έλεγε ο Μηνάς Σταθάκης, «ήταν ένας βάπορας που του μίλαγες και αυτό άκουε». Το 2000 αγοράστηκε από τη Minoan Lines και μετονομάστηκε σε «Express Milos». Παρέμεινε στην ίδια γραμμή ως το 2003 που το αγόρασε η εταιρεία ΣΑΟΣ. Αργότερα πουλήθηκε για παλιοσίδερα σε ένα διαλυτήριο πλοίων στην Ινδία.
Για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα τα πλοία της οικογένειας πλήθαιναν: το «Κανάρης», η «Ελαφόνησος», το φεριμπότ «Νήσος Ρόδος» όργωναν με κέρδη για την οικογενειακή ναυτιλιακή επιχείρηση τις ελληνικές θάλασσες. Υπήρξαν όμως και ατυχήματα. Στο «Νήσος Ρόδος», πρώην «Ρενέττα» του Κώστα Λάτση, ξέσπασε φωτιά, αλλά ευτυχώς δεν υπήρξαν θύματα. Ολες αυτές όμως οι «ατυχίες» δεν εμπόδισαν την οικογένεια Σταθάκη να επεκτείνει τις δουλειές της.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτική
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk