Ε, λοιπόν, συμβαίνει και στα καλύτερα σπίτια. ‘Η μάλλον στα μεγαλύτερα θέατρα! Ο λόγος για την περίφημη Μητροπολιτική Οπερα της Νέας Υόρκης η οποία, σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του γενικού διευθυντή της Πίτερ Γκελμπ στο BBC, «αντιμετωπίζει τον κίνδυνο της χρεοκοπίας σε δύο-τρία χρόνια» αν δεν περικόψει τις δαπάνες της.
Ο Γκελμπ, ο οποίος ανέλαβε επισήμως τα «ηνία» του περίφημου νεοϋορκέζικου θεάτρου το 2006 και μεταξύ των καινοτομιών που επέφερε είναι το δημοφιλές παγκοσμίως πρόγραμμα των ζωντανών μεταδόσεων (το γνωστό The Met: Live in HD που μεταδίδεται και στην Ελλάδα με την υποστήριξη του ομίλου AΝΤ1), εμφανίζεται έτοιμος να λάβει μέτρα. Πρώτο απ’ αυτά η μείωση κατά 16% του εργασιακού κόστους –ύψους 200 εκατ. δολαρίων –μέσω της αλλαγής των κανονισμών εργασίας για την ορχήστρα και τη χορωδία του θεάτρου.
Τα συνδικάτα, από την άλλη, εμφανίζονται «ετοιμοπόλεμα» απειλώντας με απεργιακές κινητοποιήσεις σε περίπτωση που εφαρμοστούν οι περικοπές αυτές, οι οποίες αναμένεται να συζητηθούν εκτενώς στο διάστημα που απομένει ως τη λήξη της τρέχουσας σύμβασης, στα τέλη Ιουλίου.

«Το διακύβευμα είναι αυτό καθαυτό το μέλλον του θεάτρου»
δήλωσε από την πλευρά του ο Πίτερ Γκελμπ. «Αυτό το οποίο προσπαθώ» συνέχισε «είναι να αντιμετωπίσω το πρόβλημα προτού φτάσουμε στο χείλος του γκρεμού. Ακόμη κι αν ήμουν ο χειρότερος μάνατζερ του κόσμου, από τη στιγμή που τα 2/3 του κόστους πηγαίνουν στα συνδικάτα, είναι προφανές ότι είναι ένας τομέας ο οποίος θα πρέπει να υποστεί περικοπές».
Η ακρίβεια και η… εποχή του λίθου!
Ο Γκελμπ ευελπιστεί να αλλάξει τα ισχύοντα, τα οποία σήμερα εγγυώνται ότι τα μέλη της ορχήστρας και της χορωδίας πληρώνονται για τουλάχιστον τέσσερις παραστάσεις την εβδομάδα, όταν στην πραγματικότητα εργάζονται λιγότερο.
Απαντώντας στην κριτική που του έχει ασκηθεί περί ακριβών παραγωγών στη διάρκεια της θητείας του, ο Γκελμπ ισχυρίστηκε ότι γίνεται μεγάλη οικονομία χάρη στην πολιτική των συμπαραγωγών. Ο γενικός διευθυντής της Μετροπόλιταν υπενθύμισε ότι το ανέβασμα μιας λυρικής παραγωγής είναι πάντα μια ακριβή υπόθεση. Προκειμένου λοιπόν να μειωθεί το κόστος, η λύση δεν είναι να επιστρέψει κανείς στην «εποχή του λίθου των λυρικών θεάτρων, με παραγωγές τις οποίες κανένας πλέον δεν θέλει να δει». Αντ’ αυτού, σύμφωνα με τον Γκελμπ, η λύση είναι η μείωση του εργασιακού κόστους.
Αναγνώρισε πάντως πως μερίδα ευθύνης στη μείωση των οικονομικών δυνατοτήτων του θεάτρου έχει το ίδιο το κοινό… Δεν είναι μυστικό, προσέθεσε, ότι το ποσοστό των ανθρώπων που πηγαίνουν στην όπερα στις Ηνωμένες Πολιτείες μειώνεται. Και όλα αυτά τη στιγμή που η Μετροπόλιταν διαθέτει 3.800 θέσεις, πολύ περισσότερες από οποιοδήποτε ευρωπαϊκό λυρικό θέατρο…

«Εχουμε νέου τύπου κοινό, νεότερο σε ηλικία κοινό, αλλά όλοι αυτοί οι άνθρωποι δεν είναι αρκετοί να ισοσκελίσουν τους θεατές που χάνουμε»
είπε συγκεκριμένα.
Το πολυσυζητημένο πρόγραμμα


Οσο για το πολυσυζητημένο πρόγραμμα των ζωντανών μεταδόσεων επιλεγμένων παραστάσεων σε περισσότερες από 60 χώρες, ο Γκελμπ δήλωσε ότι είναι πλέον πεπεισμένος πως δεν αποθαρρύνει τους θεατές από το να παρακολουθήσουν μια παράσταση στο θέατρο. Επικαλέστηκε μάλιστα σχετικές έρευνες που αποδεικνύουν ότι το εν λόγω πρότζεκτ βοηθά το κοινό μεγαλύτερης ηλικίας να διατηρεί την επαφή του με τις σύγχρονες εξελίξεις στον χώρο του λυρικού θεάτρου.
Ο γενικός διευθυντής της Μετροπόλιταν, πάντως, στηλίτευσε και την έλλειψη καλλιτεχνικής παιδείας στις Ηνωμένες Πολιτείες και όχι μόνο. «Τα παιδιά μεγαλώνουν με τη φιλοδοξία να γίνουν μάγοι της τεχνολογίας. Πώς μπορείς να εκπαιδεύσεις το νέο κοινό να αγαπήσει την όπερα όπου μια παράσταση διαρκεί τρεις ή τέσσερις ώρες και είναι μάλιστα σε ξένη γλώσσα;» αναρωτήθηκε κλείνοντας ο Γκελμπ.

HeliosPlus