Tηλεκπαίδευση : Πόσο «φορτίο» σηκώνει; – Γιατί έπεσε… Cisco-τιση την πρώτη μέρα

Η συμφόρηση στην πλατφόρμα και οι παλιές συνδέσεις στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο που παραπέμπουν στη δεκαετία του ’90

Υπεύθυνοι των κέντρων πληροφορικής των σχολείων λένε ότι οι υποδομές χρειάζονται ενίσχυση για να «σηκώνουν» καθημερινά περί τους 600.000 μαθητές και 60.000-70.000 {LF}εκπαιδευτικούς

Στις αρχές της περασμένης εβδομάδας, η ιστοσελίδα που δημιούργησε ο εκπαιδευτικός Μανώλης Κουσλόγλου για να δοθούν λύσεις στα τεχνικά προβλήματα όσων εκπαιδευτικών απασχολούνται στην τηλεκπαίδευση, κατακλύστηκε από σχόλια:

«Χανιά: σήμερα 4 ώρες, όλα καλά», «1ο Γυμνάσιο Λέρου: η πρώτη ώρα καλά, μετά τίποτα…», «Γέρακας: 2η και 6η όλα καλά», «Ρόδος: σήμερα παραδόξως δεν κολλήσαμε», «6ο Γυμνάσιο Καβάλας: από την 3η έως την 7η συνεχόμενα μάθημα με μικροπροβλήματα, μόνο την 7η δεν δούλευε το e-class».

Η διαδικτυακή ομάδα αριθμεί 32.000 μέλη. Η αλήθεια είναι ότι, σε σχέση με την περασμένη άνοιξη, το σύστημα την περασμένη εβδομάδα δούλεψε καλύτερα. Με εξαίρεση το «μπλακ άουτ» κατά την πρώτη ημέρα της εφετινής υποχρεωτικής τηλεκπαίδευσης για Γυμνάσια και Λύκεια, που έφερε πολιτική θύελλα, προτού καν διαπιστωθεί η αιτία, με την αξιωματική αντιπολίτευση να κάνει λόγο για «φιάσκο» ζητώντας την παραίτηση της υπουργού Παιδείας, Νίκης Κεραμέως.

Ολα της αρχής  δύσκολα

Τι έριξε όμως έξω τη σύγχρονη τηλεκπαίδευση την περασμένη Δευτέρα; Ουσιαστικά, η πλατφόρμα Webex Meetings κατέβασε ρολά σε δύο κύματα μέσα στην ημέρα εξαιτίας προβλημάτων στις υπηρεσίες του Cluster BI της Cisco στο Λονδίνο. Ως αποτέλεσμα, οι χρήστες που έπαιρναν υπηρεσίες από το εν λόγω data center αντιμετώπισαν αδυναμία σύνδεσης στην πλατφόρμα, αρχικά για 44 λεπτά στις 9.43 π.μ. και κατόπιν για 16 λεπτά στις 12.12 μ.μ. Μεταξύ αυτών ήταν και το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ), που αποτελεί τον καθολικό δικτυακό πάροχο της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα.

Με ανακοίνωσή της, η πολυεθνική εταιρεία, για τα μεγέθη της οποίας το συμβάν είναι μικρής έκτασης, εξήγησε ότι αυτό «επηρέασε για μικρό χρονικό διάστημα έναν περιορισμένο αριθμό χρηστών στην περιοχή EMEAR (Ευρώπη, Μέση Ανατολή, Αφρική και Ρωσία)», σημειώνοντας ότι συνεχίζει να εξελίσσει τα συστήματα και τις διαδικασίες της προκειμένου να μετριάσει παρόμοια συμβάντα στο μέλλον.

Ηταν η Ελλάδα πηγή του προβλήματος;

Δεν ήταν βέβαια λίγοι εκείνοι που ψιθύρισαν ότι η Ελλάδα δημιούργησε το πρόβλημα. Εικασία που χαρακτηρίζεται αβάσιμη από στελέχη του κλάδου, δεδομένου ότι το πρώτο κουδούνι στις ψηφιακές τάξεις είχε χτυπήσει πολύ πριν το συμβάν. Ενώ και το επόμενο πρωί στις 8.00 η πλατφόρμα «σήκωσε» περίπου 40.000 e-classes χωρίς να αντιμετωπίσει αντίστοιχο πρόβλημα. Εν τω μεταξύ, όπως φαίνεται σε εργαλεία real time παρακολούθησης online υπηρεσιών, η χρήση της Webex στην Ελλάδα, στη Γερμανία, στην Ιταλία, εμφάνισε αντίστοιχα χαρακτηριστικά συμφόρησης στις ίδιες ώρες.

Σε γενικές γραμμές, το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο ανταποκρίθηκε κατά τις πρώτες ημέρες μιας πρωτόγνωρης περιόδου, αν και «έπεφτε» ανά διαστήματα σε συγκριμένες περιοχές, καταγράφοντας βελτίωση στο κλείσιμο της εβδομάδας. Αυτό αποδίδεται στην ποιότητα των συνδέσεων στις σχολικές μονάδες, που αναγκάζουν συχνά τους εκπαιδευτικούς να ζητούν από τους μαθητές να απενεργοποιούν τις κάμερες, αλλά και στον φόρτο στις υποδομές του ΠΣΔ που θα πρέπει να κάνει την ταυτοποίηση των μαθητών για την είσοδο στην πλατφόρμα της τηλεκπαίδευσης. Παράλληλα, και τα δίκτυα των νοικοκυριών ζορίζονται, με τα μέλη να πρέπει να μπαίνουν σχεδόν ταυτόχρονα για δουλειά και μαθήματα.

Υπεύθυνοι κέντρων πληροφορικής των σχολείων σε μεγάλες περιοχές της χώρας δήλωναν στο «Βήμα» τις προηγούμενες ημέρες ότι το ΠΣΔ είναι υποστελεχωμένο και οι υποδομές χρειάζονται ενίσχυση για να «σηκώνουν» καθημερινά περί τους 600.000 μαθητές και 60.000-70.000 εκπαιδευτικούς που κάνουν μαθήματα όλο το πρωινό τους.

Σχολεία ξεχασμένα  στη δεκαετία του ’90

Η έναρξη της προηγούμενης σχολικής χρονιάς, το φθινόπωρο του 2019, βρήκε περίπου 7.100 συνδέσεις σχολικών μονάδων της χώρας να… βαδίζουν με τεχνολογία ISDN. Περισσότερες δηλαδή από τις μισές σχολικές μονάδες της χώρας είχαν τηλεφωνικές συνδέσεις που παρέπεμπαν στη δεκαετία του ’90.

Κι ενώ η ζωή τρέχει σε ρυθμούς Τεχνητής Νοημοσύνης, Internet of Things και Επαυξημένης Πραγματικότητας, εξελίξεις που οι νέες γενιές μοιάζουν να παίζουν στα δάκτυλα από τη γέννησή τους, τα σχολεία παρέμεναν ξεχασμένα σε τεχνολογίες που δεν μπορούν καν να «σηκώσουν» την απλή πλοήγηση στο Διαδίκτυο.

CAPTCHA, Artificial Intelligence, Τεχνητή νοημοσύνη

Πριν από έναν χρόνο ξεκίνησε η αναβάθμιση των συνδέσεων σε 11.400 σχολικές μονάδες, με πρωτοβουλία των υπουργείων Παιδείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, από τις υφιστάμενες ADSL σε ευρυζωνικές συνδέσεις VDSL και από τις παρωχημένες ISDN στις πιο «γρήγορες» διαθέσιμες συνδέσεις στην περιοχή που βρίσκεται κάθε σχολείο. Εχουν ήδη αναβαθμιστεί πάνω από 80% των πολύ παλιών συνδέσεων, ενώ στο σύνολο των σχολικών μονάδων πλησιάζουν στο 70%.

ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ

CR}Το ετήσιο κόστος των 6,5 εκατ. ευρώ για την παροχή τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών στα σχολεία της χώρας επιβαρύνεται από αυτόν τον ομολογουμένως απαραίτητο εκσυγχρονισμό κατά μόλις 7.000 ευρώ!

Κόστος που προφανώς δεν δικαιολογεί ότι τα σχολεία μας ξεχάστηκαν διαχρονικά σε περασμένες δεκαετίες. Πρόκειται δε για ένα μεταβατικό στάδιο, μέχρι την ολοκλήρωση του έργου «ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ», που θα συνδέσει το σχολικό δίκτυο της χώρας με οπτικές ίνες.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk