«Η ιδιωτικοποίηση δεν απέδωσε, τώρα πρέπει να προχωρήσουμε στην από-ιδιωτικοποίηση. Γι’ αυτό μελετούμε τις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές και θ’ ανοίξουμε σχετικό διάλογο. Το πιο επιτυχημένο μοντέλο στην Ευρώπη φαίνεται να είναι αυτό που συνδυάζει Δημόσιο-Αυτοδιοίκηση-επιχειρήσεις».

Αυτό σημείωσε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Γιάννης Δραγασάκης σε συνάντηση εργασίας με τη διοίκηση και στελέχη του Βιομηχανικού Πάρκου Σχιστού, εκπροσώπους και εργαζόμενους επιχειρήσεων.

«Ένα από τα προβλήματα 10ετιών ήταν η αποσπασματική και άναρχη ανάπτυξη της οικονομίας και της βιομηχανίας. Αποτέλεσμα είναι μόνο το 5% των επιχειρήσεων είναι σε οργανωμένους τομείς…. λάθος ήταν και η ιδιωτικοποίηση της ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ» όπως είπε ο υπουργός.

Ναυπηγεία

Στο υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, όπως υπογράμμισε ο κ. Δραγασάκης, δεν υπήρχε ούτε δομή ούτε διαδικασία παραγωγής κλαδικών πολιτικών. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα ο υπουργός ανέφερε τα ναυπηγεία και χαρακτηριστικά είπε:

«…Μιλούσα προηγουμένως με κάποιους που γνωρίζουν τον κλάδο και μου είπαν: Βεβαίως η Τουρκία είναι πιο ανταγωνιστική σε φθηνά μεροκάματα, αλλά εμείς είμαστε πιο ανταγωνιστικοί στην ποιότητα, τη συνέπεια και άλλα πολλά.»

» Σε αυτό το πνεύμα, θέλω να σας πω ότι εμείς θεωρούμε πως μπορούμε να αναβιώσουμε τον ναυπηγικό κλάδο. Έχει αρχίσει μια διαδικασία αναζωογόνησης του ναυπηγείου της Σύρου, που ελπίζουμε ότι μπορεί να ολοκληρωθεί σύντομα.

» Έχουν προσληφθεί εργαζόμενοι, δουλεύει το ναυπηγείο, παράγει εργασία και πλούτο ξανά. Δεύτερον, είμαστε σε διαγωνιστική διαδικασία για το ναυπηγείο Ελευσίνας. Υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον και αντίστοιχη διαδικασία θα υπάρξει για τον Σκαραμαγκά»

Γενικότερα, συνέχισε ο ίδιος, το πρόβλημα είναι ότι τα ναυπηγεία αυτά είναι καταχρεωμένα, «αλλά υπάρχουν απ’ ότι καταλαβαίνω εκκρεμότητες, ερωτήματα, διαφορετικές απόψεις, τις οποίες με ένα οργανωμένο τρόπο πρέπει να τις συζητήσουμε».

Εγκατάσταση των βιομηχανικών δραστηριοτήτων σε οργανωμένες περιοχές

Σε ότι αφορά στα βιομηχανικά πάρκα, ο υπουργός ανέφερε ότι, αυτή τη στιγμή, το 5% των επιχειρήσεων βρίσκεται μέσα σε οργανωμένες δομές και με το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε πρόσφατα από τη Βουλή, δίνονται συγκεκριμένα κίνητρα ενθάρρυνσης των επιχειρήσεων να εγκατασταθούν μέσα σε βιομηχανικές περιοχές.

Ακόμη, έχουν δημιουργηθεί ειδικά σχέδια εξυγίανσης περιοχών που έχουν επιχειρήσεις χωρίς να είναι οργανωμένες πολεοδομικά ή χωρίς να έχουν τις απαραίτητες υποδομές, όπως είναι τα Οινόφυτα και όλη η περιοχή του Ασωπού, όπως είναι στη Θεσσαλονίκη το Καλοχώρι κ.ά.

«Μία από τις προτεραιότητες της επόμενης τετραετίας πρέπει να είναι η χωροθέτηση, η οργάνωση και η ένταξη ει δυνατόν όλων των επιχειρήσεων μέσα σε οργανωμένους υποδοχείς και οργανωμένες δομές» είπε ο κ. Δραγασάκης.

ΕΤΒΑ – ΒΙΠΕ

Η ιδιωτικοποίηση της ΕΤΒΑ, που είχε τις βιομηχανικές περιοχές, δεν δικαιώθηκε και -κατά την άποψή μου- ήταν λάθος, σχολίασε ο υπουργός.

«Η ΕΤΒΑ τότε είχε προβλήματα, αλλά αντί να εξυγιανθεί και εν ανάγκη να δοθεί στην αυτοδιοίκηση -εάν δεν ήθελε το κράτος να την κρατήσει- πέρασε στον έλεγχο της τράπεζας Πειραιώς και τόσα χρόνια μετά διαπιστώνουμε ότι, αντί να λυθεί το πρόβλημα, σε πολλές περιπτώσεις επιδεινώθηκε.»

» Σε όλη την Ελλάδα οι επιχειρήσεις μου κάνουν παράπονα για τον τρόπο που λειτουργούν οι δομές, οι εργαζόμενοι κάνουν επίσης παράπονα και οι τοπικές κοινωνίες δεν είναι ικανοποιημένες. Άρα εδώ υπάρχει ένα θέμα που πρέπει να δούμε όλοι μαζί» όπως είπε.

«Να πάμε σε μια πορεία από-ιδιωτικοποίησης»

Ο ίδιος ανέφερε ότι η γνώμη του είναι πως: «πρέπει να πάμε σε μια πορεία από-ιδιωτικοποίησης. Να βρούμε το κατάλληλο μοντέλο. Μελετούμε τι συμβαίνει σε άλλες χώρες της Ευρώπης και διαπιστώνουμε ότι ίσως το πιο επιτυχημένο μοντέλο είναι εκεί όπου τα βιομηχανικά, επιχειρηματικά πάρκα ανήκουν σ’ ένα συνδυασμό, στον οποίο συμπράττουν το Δημόσιο, η τοπική ή η περιφερειακή Αυτοδιοίκηση και οι επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες μέσα».

Γνωστοποίησε στην συνέχεια ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι αμέσως μετά τις ευρωεκλογές, να ξεκινήσει ένας διάλογος με την τράπεζα Πειραιώς, με τους επιχειρηματικούς φορείς και με την αυτοδιοίκηση, ώστε να βρεθεί το κατάλληλο μοντέλο για τη χώρα μας, σε ό,τι αφορά τα βιομηχανικά πάρκα και ενδεχομένως να επεκταθούν «διότι υπάρχουν και δυνατότητες να μεταφερθούν κάποιοι άλλοι κλάδοι ή κάποιες άλλες ομάδες επιχειρήσεων, κάτι το οποίο θα είναι αμοιβαία επωφελές».

«Και τώρα» συνέχισε «επειδή υπάρχει δικαστική εμπλοκή, θα δούμε πιο πρακτικά τα βήματα που μπορούμε να κάνουμε, δηλαδή πώς θα ενεργήσουμε, εν ανάγκη, δεν αποκλείω τελικά η πιο αποτελεσματική λύση να είναι να πάρουμε πίσω την ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ, οπότε θα έχουμε την ευχέρεια να οργανώσουμε τα πράγματα με βάση το δημόσιο συμφέρον και όχι με άλλα κριτήρια. Και όταν λέω να την «πάρουμε», εννοώ ότι μπορεί να είναι ένα μεικτό σχήμα, το κράτος, η αυτοδιοίκηση, οι επιχειρηματικοί φορείς».

Τέλος ο υπουργός Οικονομίας ανέφερε ότι στις προθέσεις του υπουργείου είναι να βγει ένα πρόγραμμα που να ενισχύει τη δημιουργία συνεργατικών ενώσεων.

Προετοιμασία για την επόμενη τετραετία, με ορίζοντα δεκαετίας

«…Μέχρι τώρα χρειάστηκε να ολοκληρώσουμε αυτή τη φάση και να βγούμε από τα μνημόνια, από εδώ και πέρα μπορούμε να έχουμε τη χαρά, κάθε μέρα που περνάει, να λύνουμε και ένα πρόβλημα. Και όλα αυτά να τα βλέπουμε στον ευρύτερο ορίζοντα, διότι παράλληλα αρχίζει η διαδικασία σχεδιασμού της επόμενης προγραμματικής περιόδου, το επόμενο ΕΣΠΑ, που παραμένει βασική πηγή χρηματοδότησης.»

» Πρέπει να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε τι κάνουμε σήμερα, τι μπορούμε να κάνουμε σε δύο χρόνια, τι πρέπει να σχεδιάσουμε από σήμερα για τα επόμενα πέντε χρόνια και κάπως έτσι θα προχωρήσουμε. Ήδη προετοιμαζόμαστε για την επόμενη τετραετία, οι πόρτες του υπουργείου είναι ανοιχτές και θα χαρώ πρώτος εγώ να βρούμε συγκεκριμένες κυβερνητικές λύσεις σε όλα τα θέματα» κατέληξε ο υπουργός.