Ο τρόπος που μετακινούμαστε από μέρος σε μέρος αφηγείται μια σημαντική ιστορία για την πόλη στην οποία ζούμε, αντανακλώντας μια σειρά αποφάσεων και πολιτικών που έχουν ληφθεί μέσα στα χρόνια. Η ευημερία μιας πόλης ουσιαστικά εξαρτάται από τον τρόπο με τον οποίο οι κάτοικοί της μετακινούνται. Οπως αποδεικνύεται, ένα αναποτελεσματικό δίκτυο δημόσιων μέσων μεταφοράς οδηγεί σε αύξηση των οχημάτων, της μόλυνσης, της κυκλοφοριακής συμφόρησης και του παράνομου παρκαρίσματος.

Η πρόκληση για τα επόμενα χρόνια έγκειται στο γεγονός ότι μια πόλη γίνεται παραγωγική, ευέλικτη και φιλική όταν οι πολίτες της μπορούν να μετακινούνται με ολοκληρωμένο τρόπο εντός του οικοσυστήματος μετακίνησης.

Ανάμεσα στις πρωτοπόρες πόλεις του κόσμου, όπως αναδεικνύονται από την έκθεση «City Mobility Index» της Deloitte, το Ελσίνκι εισήγαγε εντός του 2017 τα αυτοκινούμενα οχήματα. Το περπάτημα και το ποδήλατο καλύπτουν το 61% των μετακινήσεων στο Αμστερνταμ. Επίσης, το δίκτυο αστικών συγκοινωνιών στη Σιγκαπούρη χαρακτηρίζεται ολοκληρωμένο και ιδιαίτερα οικονομικό.

Σύμφωνα με την έκθεση της Deloitte, που σκοπό έχει να προσφέρει σε όσους λαμβάνουν αποφάσεις για το μέλλον των πόλεων ένα εργαλείο για να προετοιμάσουν το έδαφος για το μέλλον της βιώσιμης μετακίνησης, τρεις είναι οι πυλώνες στους οποίους θα πρέπει να εστιάσουν.

Ανάγκη για γρήγορες
και συνεπείς μετακινήσεις

Αρχικά, η απόδοση και η ανθεκτικότητα, δεδομένου ότι τα μέσα μαζικής μεταφοράς θα πρέπει να είναι γρήγορα και συνεπή στις ανάγκες του κοινού. Υπογραμμίζεται παράλληλα ως εξίσου σημαντικό οι πόλεις να συνδυάζουν ένα καλό οδικό δίκτυο με εναλλακτικούς, ασφαλείς και ολοκληρωμένους τρόπους μεταφοράς, εξασφαλίζοντας έτσι την ελαχιστοποίηση της κυκλοφοριακής συμφόρησης – και συνεπώς των αέριων ρύπων -, καθώς και τη μείωση στη διάρκεια των μεταφορών.

Δεύτερος πυλώνας είναι το όραμα και η προοδευτική σκέψη. Οπως επισημαίνεται, η αστική μετακίνηση απαιτεί καινοτομία, επενδύσεις, συνεργασία και συντονισμό όλων των ενδιαφερόμενων πλευρών. Επιπλέον, οι επιλογές που θα γίνουν θα πρέπει να ελαχιστοποιούν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις.

Ο τρίτος πυλώνας συνίσταται στην προσαρμογή στις ανάγκες του επιβατικού κοινού, καθώς η αστική μετακίνηση θα πρέπει να είναι προσβάσιμη σε όλους, με πληθώρα οικονομικά προσιτών επιλογών σε όλες τις περιοχές και φιλικούς προς τον χρήστη τρόπους πρόσβασης με εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς.

Τα καλύτερα σκορ σε
Βερολίνο, Λονδίνο, Σιγκαπούρη

Η ενσωμάτωση του συνόλου των πολιτών σε ένα νέο μοντέρνο σύστημα μεταφορών είναι ένα στοίχημα που όλες οι σύγχρονες πόλεις θα πρέπει να κερδίσουν. Σύμφωνα με την έκθεση, αυτό είναι ευκολότερο να επιτευχθεί σε πόλεις όπου το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού μένει σε μια μεγάλη πυκνοκατοικημένη περιοχή και συνεπώς οι αποστάσεις που θα πρέπει να καλύψει το σύστημα μεταφοράς είναι μικρότερες. Σχετικά παραδείγματα αποτελούν πόλεις όπως το Βερολίνο, το Λονδίνο και η Σιγκαπούρη, οι οποίες έχουν και το μεγαλύτερο σκορ απόδοσης στις δημόσιες συγκοινωνίες.

Οι Αρχές, όπως συμπεραίνεται, θα πρέπει να υιοθετήσουν νέους καινοτόμους τρόπους μεταφοράς, όπως η ηλεκτροκίνηση, ωστόσο θα πρέπει να μην ξεχνούν να διατηρήσουν τις βασικές υποδομές, όπως τους δρόμους και τις γέφυρες, σε πολύ καλή κατάσταση, για να εξασφαλίσουν την ασφάλεια των μεταφορών. Παράλληλα, η ασφάλεια των πολιτών εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό και από τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος στο οποίο τηρούνται οι νόμοι, ελαχιστοποιώντας έτσι τον κίνδυνο ατυχημάτων στον δρόμο.

Τέλος, η βιώσιμη μετακίνηση αποτελεί έναν πολύ σημαντικό παράγοντα για την οικονομική ευημερία μιας πόλης. Αναζητώντας καινοτόμες λύσεις για την επίλυση των προβλημάτων τους, οι πόλεις που δείχνουν τον δρόμο για το μέλλον της μετακίνησης, αποδεικνύουν ότι η εύρεση οικονομικών πόρων από την καινοτόμα μετακίνηση συνήθως αποτελεί μια άμεσα αποτελεσματική επιλογή, με την επιτυχία τους να αποτελεί έργο της άρτιας εφαρμογής έξυπνων λύσεων.

Για να καταλήξει στα παραπάνω συμπεράσματα, η έκθεση της Deloitte ανέλυσε καθέναν από τους βασικούς πυλώνες ξεχωριστά, εξετάζοντας συγκεκριμένα στοιχεία και μετρήσεις. Σχετικά με την απόδοση και την ανθεκτικότητα, εξετάστηκαν στοιχεία όπως η κυκλοφοριακή συμφόρηση, η αξιοπιστία των μέσων μαζικής μεταφοράς, η ασφάλεια, η πληρότητα και η πρόσβαση στη μετακίνηση, καθώς και η ποιότητα του αέρα.

Σε ό,τι αφορά το όραμα και την ηγεσία, η έκθεση αναλύει στοιχεία όπως η καινοτομία, το ρυθμιστικό περιβάλλον, η στρατηγική στόχευση και οι πρωτοβουλίες αναφορικά με την περιβαλλοντική βιωσιμότητα. Τέλος, αναφορικά με την ποιότητα των υπηρεσιών και την προσαρμογή στις ανάγκες του κοινού, η έκθεση εξετάζει ευρήματα σε σχέση με την άρτια παροχή υπηρεσιών μαζικής μεταφοράς, πρόσβαση στις υπηρεσίες, ικανοποίηση των επιβατών, καθώς και το κατά πόσο είναι προσιτές οικονομικά οι υπηρεσίες μεταφοράς.