Ενα θολό «success story» το νομοσχέδιο για τα ΜΜΕ

Eπειτα από έναν πολύμηνο βομβαρδισμό «αντι-καναλαρχικής» ρητορείας και μεγαλόστομων υποσχέσεων περί «ρύθμισης του άναρχου τηλεοπτικού τοπίου» η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ

Eπειτα από έναν πολύμηνο βομβαρδισμό «αντι-καναλαρχικής» ρητορείας και μεγαλόστομων υποσχέσεων περί «ρύθμισης του άναρχου τηλεοπτικού τοπίου» η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έφερε τελικά προς ψήφιση στη Βουλή ένα νομοσχέδιο για τις αδειοδοτήσεις των τηλεοπτικών σταθμών που, όπως πολλοί επισημαίνουν, αγνοεί τις σύγχρονες εξελίξεις στον τομέα των τηλεοπτικών μέσων, εγκλωβίζει την ιδιωτική τηλεόραση στον σφιχτό εναγκαλισμό της πολιτικής εξουσίας – δίνοντας τον ρόλο του «κλειδοκράτορα» στον εκάστοτε αρμόδιο υπουργό – και θα φέρει ακόμη περισσότερες στρεβλώσεις στην αγορά την οποία υποτίθεται ότι αποπειράται να ρυθμίσει.
Με τα βλέμματα στραμμένα προς το παρελθόν και την κατάσταση που επικρατούσε την εποχή της αναλογικής τηλεόρασης, οι αρμόδιοι προσπαθούν να εξασφαλίσουν την εύρυθμη λειτουργία σε ένα τοπίο στο οποίο οι νέες τεχνολογίες αλλά και η οικονομική κρίση έχουν φέρει κοσμογονικές αλλαγές τα τελευταία χρόνια.
Σε μια περίοδο που η κυβέρνηση έχει αναγκαστεί να πάρει πίσω όλες τις αντιμνημονιακές υποσχέσεις της, τα κανάλια αποτελούν έναν εύκολο στόχο και μια ευκαιρία για να παρουσιαστεί ένα υποτυπώδες «success story». Η κυβερνητική εκπρόσωπος κυρία Ολγα Γεροβασίλη δήλωσε ότι στόχος του νομοσχεδίου είναι να «αποκατασταθεί ένα τοπίο καθαρό και διαφανές καθώς αρμόζει στη διαχείριση ενός δημόσιου αγαθού όπως είναι οι συχνότητες». Πολλές όμως από τις διατάξεις του μόνο περισσότερη διαφάνεια δεν εξασφαλίζουν. Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το γεγονός ότι από το νομοσχέδιο λείπει παντελώς οποιαδήποτε αναφορά σε συγκεκριμένο αριθμό αδειών ή στην τιμή εκκίνησης για τη δημοπρασία τους, αλλά αφήνει τα θέματα αυτά στην απόφαση του εκάστοτε αρμόδιου υπουργού, με απλή γνώμη του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης.
Οπως επισημαίνουν εκπρόσωποι του Συμβουλίου, το σχέδιο νόμου «φαίνεται να έχει συνταχθεί χωρίς να έχει προηγηθεί καμία σοβαρή μελέτη». Τονίζουν μάλιστα ότι σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες όπου έχει ολοκληρωθεί η ψηφιακή μετάβαση τόσο ο αριθμός των αδειών όσο και το είδος τους προϋποθέτουν απαραίτητα ανάλογες μελέτες.
Από τους «καναλάρχες» στις «υπερεξουσίες»


Το μείζον πρόβλημα του νομοσχεδίου, όπως τονίστηκε από πολλές πλευρές κατά τη διάρκεια της συζήτησης στη Βουλή, είναι οι υπερεξουσίες που δίνει στον εκάστοτε αρμόδιο υπουργό, ο οποίος αποφασίζει για μια σειρά κομβικά θέματα όπως είναι ο αριθμός των αδειών, το αντίτιμο, ο ελάχιστος αριθμός προσωπικού των περιφερειακών καναλιών κ.τ.λ. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης στη Βουλή έγινε εμφανές ότι η κυβέρνηση δεν «εμπιστεύεται» τις Ανεξάρτητες Αρχές που ρυθμίζουν το τοπίο και προσπαθεί να τις περιορίσει σε διαδικαστικούς ρόλους.
Επίσης ένα μεγάλο κενό είναι η απουσία πρόβλεψης για το μεταβατικό διάστημα αλλά και για την περίπτωση που ένα από τα υφιστάμενα κανάλια δεν πάρει τελικά άδεια λειτουργίας. Τι θα γίνει σε αυτή την περίπτωση; Θα κλείσει αφήνοντας στον δρόμο εκαντοντάδες εργαζομένους, χωρίς να υπάρχει καμία πρόβλεψη για το εργασιακό μέλλον τους;
Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι το ελάχιστα κατατεθειμένο κεφάλαιο ανέρχεται στα 8 εκατ. ευρώ για τα κανάλια εθνικής εμβέλειας γενικού – ενημερωτικού περιεχομένου, στα 5 εκατ. για τα θεματικού – ενημερωτικού περιεχομένου και στα 2 εκατ. για τα μη ενημερωτικού περιεχομένου. Η χρονική διάρκεια ισχύος των αδειών καθορίζεται σε δέκα (10) έτη. Η σχετική διαδικασία αδειοδότησης θα γίνει σύμφωνα με την εκδοθείσα από το ΕΣΡ προκήρυξη και προβλέπεται η υποχρέωση των υποψηφίων να δηλώσουν την εμβέλεια, το είδος προγράμματος, καθώς και τον δίαυλο ραδιοσυχνοτήτων επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής μέσω του οποίου επιθυμούν να εκπέμψουν το πρόγραμμά τους ανά γεωγραφική περιοχή. Να σημειωθεί ότι αυτός ο λεπτομερής προσδιορισμός των αδειών ανά είδος προγράμματος δεν εξυπηρετεί κανέναν σκοπό και, όπως σημειώνουν εκπρόσωποι του ΕΣΡ, «περιορίζει την ελευθερία των παρόχων να προσαρμόζονται στις ανάγκες της αγοράς». Τέτοια διάκριση δεν φαίνεται να ισχύει σε κανένα άλλο κράτος της ΕΕ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ιδιοκτήτες τηλεοπτικών σταθμών εθνικής εμβέλειας θέτουν θέματα ισονομίας και ανταγωνισμού. Ο κ. Παναγιώτης Κυριακόπουλος, πρόεδρος της ΕΙΤΗΣΕΕ, επεσήμανε ότι: α) το νομοσχέδιο δεν ρυθμίζει τη συνολική αγορά δημιουργώντας θέματα ισονομίας και ανταγωνισμού και β) υπάρχουν θέματα ισονομίας γιατί δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται διαφορετικά οι ανώνυμες εταιρείας ανάλογα με τον κλάδο.
Με το σχέδιο νόμου ορίζεται το ελάχιστο προσωπικό σταθμών εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού χαρακτήρα – γενικού περιεχομένου στα 400 άτομα, των σταθμών εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού χαρακτήρα – θεματικού περιεχομένου στα 200 άτομα, των σταθμών μη ενημερωτικού χαρακτήρα στα 50 άτομα, ενώ το προσωπικό των περιφερειακών σταθμών θα ορίζεται με απόφαση των υπουργών Επικρατείας και Εργασίας.
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται επίσης η ίδρυση εταιρείας η οποία θα είναι θυγατρική της ΕΡΤ με ξεχωριστό διοικητικό συμβούλιο και μετοχικό κεφάλαιο 7 εκατ. ευρώ, η οποία θα είναι πάροχος δικτύου. Επίσης προβλέπονται μια σειρά αλλαγές στη δομή και στη λειτουργία της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων.

Η συζήτηση
Υψηλοί τόνοι και αψιμαχίες στη Βουλή

Στη συζήτηση για το σχέδιο νόμου στη Βουλή κυριάρχησαν υψηλοί τόνοι με τις σχεδόν αναπόφευκτες «σκοτεινές καταγγελίες» για μυστική αλληλογραφία επί του θέματος με την Κομισιόν και τις συνηθισμένες υπερβολές που ακούει κανείς στις συνεδριάσεις του Ελληνικού Κοινοβουλίου.
Ο υπουργός Επικρατείας κ. Νίκος Παππάς τόνισε ότι το νομοσχέδιο «αποτελεί για εμάς μια θεσμική τομή στον χώρο της ενημέρωσης», ενώ κάλεσε τα κόμματα της αντιπολίτευσης να υπερψηφίσουν τουλάχιστον τις διατάξεις για τη «δημοπρασία των αδειών», θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να προεξοφλήσει τη συναίνεση σχετικά με την επιλογή των μελών που θα συμπληρώσουν τη διοίκηση του ΕΣΡ. Να σημειωθεί ότι εδώ και καιρό το Συμβούλιο λειτουργεί με οριακή πλειοψηφία τεσσάρων μελών και, όπως επανειλημμένως έχει δηλώσει η αντιπρόεδρός του κυρία Λίνα Αλεξίου, «δεν μπορεί να αδειοδοτήσει με την παρούσα σύνθεσή του».
Να σημειωθεί ότι τα μέλη του Συμβουλίου επιλέγονται από τη Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής με απόφαση που λαμβάνεται με επιδίωξη ομοφωνίας των μελών της ή πλειοψηφία τουλάχιστον των τεσσάρων πέμπτων (4/5) της. Το γεγονός αυτό σημαίνει ότι υπό τις παρούσες συνθήκες η συμπλήρωση των μελών του ΕΣΡ μπορεί και να μην είναι εφικτή, με αποτέλεσμα η όλη διαδικασία να «σέρνεται» για καιρό.
Από την πλευρά του ο υπουργός Υποδομών κ. Χρήστος Σπίρτζης κάλεσε τη ΝΔ να ανακτήσει την ιστορική της μνήμη και να «επιχειρήσουμε ως πολιτικό σύστημα να ωριμάσουμε», ενώ έκανε λόγο για την ανάγκη αποφυγής φαινομένων που «τόσα χρόνια ευτέλισαν την πολιτική στη χώρα μας».
Ο κ. Ευάγγελος Βενιζέλος κατέθεσε αίτημα αντισυνταγματικότητας για τον περιορισμό στον αριθμό των αδειών και για την ονομαστικοποίηση των μετοχών, σημείωσε ότι μια σειρά άρθρων, αντί να αντιμετωπίσουν τη διαπλοκή, επιχειρούν να εκθρέψουν τη «νεο-διαπλοκή» και έκανε λόγο για «ψευδεπίγραφο νόμο». Ο εισηγητής της ΝΔ κ. Λευτέρης Αυγενάκης έκανε λόγο για ένα νομοσχέδιο «εκτός τόπου και χρόνου». «Θα ψηφίσουμε επί της αρχής γιατί το μείζον είναι να υπάρξει επιτέλους ρύθμιση στο θολό τοπίο» τόνισε ο κ. Σπύρος Δανέλλης από το Ποτάμι, ενώ ο κ. Θανάσης Παφίλης από το ΚΚΕ χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «επικοινωνιακό αντιπερισπασμό για να σκεπάσει αυτό που ζει σήμερα η λαϊκή οικογένεια». «Ας σοβαρευτούμε γιατί μπορούμε πράγματι να οριοθετήσουμε μια νέα εποχή» είπε ο Πρόεδρος της Βουλής κ. Νίκος Βούτσης, ο οποίος χαρακτήρισε τις εκτιμήσεις της αντιπολίτευσης περί «νεο-διαπλοκής» «απίστευτες» και «απολύτως υποκριτικές».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk