Μέσα στα 52 χρόνια της ζωής του ο Κώστας Πρετεντέρης (1926-1978) διέγραψε μια πορεία γεμάτη επιτυχίες στον χώρο του θεάτρου, ή καλύτερα του θεάματος. Με οδηγό το γέλιο και μια καθαρή μάτια πάνω στα πάθη και τα λάθη των ανθρώπων χαρτογράφησε μια Ελλάδα που όσα χρόνια κι αν περάσουν, παραμένει, ευτυχώς ή δυστυχώς, αναγνωρίσιμη.
«Σ’ όσα έγραψε, ο Κώστας Πρετεντέρης γελάει με τα πάθη και τα παθήματα των ανθρώπων και της εποχής – δεν σαρκάζει με κακεντρέχεια. Ευθυμεί το θέατρο – δεν το ευτελίζει. Τέρπει το κοινό – δεν το εκβαρβαρώνει. Στη χορεία των νεοελλήνων θεατρικών συγγραφέων, ο Κώστας Πρετεντέρης αποτελεί μια απ’ τις πιο εύγλωττες (και ζηλευτές) αποδείξεις πως η “ψυχαγωγία” είναι αγωγή και ευφορία ψυχής και όχι αγωγός βορβόρου» σημειώνει ο Μάριος Πλωρίτης στην έκδοση Θεατρικά Α΄ (εκδόσεις Εστία, 1988).
Συγγραφέας θεατρικών έργων – μόνος ή δίδυμο με τον Ασημάκη Γιαλαμά –, σεναριογράφος στο ραδιόφωνο, τον κινηματογράφο και την τηλεόραση, ο Πρετεντέρης ανήκει στη χρυσή γενιά της ελληνικής κωμωδίας, την οποία τίμησε με το ταλέντο και την προσωπικότητά του. Από μαθητής ξεκίνησε να γράφει νούμερα για επιθεωρήσεις, κάτι που συνέχισε, συχνά με τον Γιώργο Οικονομίδη αλλά και με άλλους ομοτέχνους του. Χρονογράφος σε εφημερίδες («Βραδυνή», «Αθηναϊκή», «Καθημερινή» και, τα δύο τελευταία χρόνια της ζωής, στην «Ελευθεροτυπία»), διακρίθηκε για το χιούμορ και την ισχυρή του πένα.
Το θέατρο
Η είσοδός του στο θέατρο έγινε στις αρχές της δεκαετίας του ’60, παράλληλα με μια σειρά ραδιοφωνικών εκπομπών που άφησαν εποχή, όπως «Τα καθημερινά του καθημερινού» με τον Δημήτρη Χορν και «Το ημερολόγιο ενός θυρωρού».
Το 1962 μαζί με τον Γιαλαμά συνεργάστηκαν με τον θίασο της Κατερίνας (Ανδρεάδη): Πρώτο έργο «Τα παιδιά μας οι κέρβεροι» (μετέπειτα κινηματογραφική ταινία «Μικροί και μεγάλοι εν δράσει» με τους Μαίρη Αρώνη – Λάμπρο Κωνσταντάρα). Ακολούθησαν, μεταξύ άλλων, τα θεατρικά «Δεσποινίς διευθυντής», «Ενας ιππότης για τη Βασούλα», «Η κυρία εκυκλοφόρησε», «Μιας πεντάρας νιάτα», «Η κόμισσα της φάμπρικας» και η σχεδόν παράλληλη μεταφορά τους στον κινηματογράφο. Από το 1972 συνέχισε μόνος τη συγγραφική του καριέρα ως το 1978 – τελευταίο έργο «Ο κουνενές», με τον Κώστα Βουτσά.
Η τηλεόραση
Τη δεκαετία του ’70 έκανε και την είσοδό του στην ελληνική τηλεόραση με σειρές που έμελλε να αφήσουν ισχυρό αποτύπωμα. Από τον «Κύριο συνήγορο» ως τον «Δρόμο» (που δεν ολοκλήρωσε λόγω θανάτου) ο Κώστας Πρετεντέρης, εκτός από τη θρυλική πλέον «Γειτονιά μας», έγραψε «Τα παιδιά του Ζεβεδαίου», την «Κοκορόμυαλη», τον «Ονειροπαρμένο», το «Εκείνες κι εγώ», με μεγάλη επιτυχία.
Με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννηση του Κώστα Πρετεντέρη θα παρουσιαστούν δύο έργα του, γραμμένα με τον Ασημάκη Γιαλαμά, αρχής γενομένης από την «Κόμισσα της φάμπρικας» που σκηνοθετεί ο Σταμάτης Φασουλής. Το έργο πρωτοανέβηκε το 1966 στο θέατρο Φλορίντα από τον θίασο Στέφανου Ληναίου – Μάρως Κοντού – Νίκου Ρίζου. Το 1969 ακολούθησε η κινηματογραφική του μεταφορά με την Αννα Φόνσου.
Μετά το Πάσχα (17/4/2026), στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά θα κάνει πρεμιέρα το «Τζένη-Τζένη» σε διασκευή από το σενάριο της ομώνυμης ταινίας του Ντίνου Δημόπουλου (1966), όπου έπαιζαν οι Τζένη Καρέζη, Ανδρέας Μπάρκουλης, Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, Λάμπρος Κωνσταντάρας. Στην παράσταση σε σκηνοθεσία του Νίκου Καραθάνου παίζουν: Γαλήνη Χατζηπασχάλη, Χρήστος Λούλης, Χάρις Αλεξίου, Αγγελος Παπαδημητρίου, Ζέτα Μακρυπούλια, Κώστας Μπερικόπουλος, Ιωάννα Μαυρέα, Γιάννης Κοτσυφάς, Ιωάννα Μπιτούνη, Νίκος Καραθάνος.






