Βαθμολογία

5: εξαιρετική

4: πολύ καλή

3: καλή

2: ενδιαφέρουσα

1: μέτρια

0: απαράδεκτη

«Ο άνθρωπος του Βορρά» («The Northman», ΗΠΑ, 2022)

Ο Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ είναι «Ανθρωπος του Βορρά»

Δεν θα βρεις απολύτως τίποτα ωραιοποιημένο στον «Ανθρωπο του Βορρά» όπως συνέβαινε παλαιότερα με κλασικές ταινίες του Χόλιγουντ περασμένων μεγαλείων, όπως οι «Βίκινγκς» (1958) του Ρίτσαρντ Φλάισερ, ή τα «Μακρινά καράβια» (1964) του Τζακ Κάρντιφ. Για τη ακρίβεια, αν αυτές οι ταινίες, στην εποχή τους, θεωρήθηκαν υπερβολικά βίαιες, μπροστά στον «Ανθρωπο απ’ τον Βορρά», θαρρείς ότι απευθύνονται σε παιδιά… νηπιαγωγείων.

Βέβαια, από τον σκηνοθέτη του «Φάρου», Ντέιβιντ Εγκερς, δεν θα περίμενες κάτι συμβατικό από την στιγμή που είχε στα χέρια του μια ταινία σχετική με την παράδοση και την μυθολογία των Βίκινγκ. Εδώ όμως μιλάμε για μια εξουθενωτική (ακόμα και για τον θεατή) αποθέωση της σωματικής βίας ,βάση της οποία είναι μια «κλασική» ιστορία εκδίκησης. Ακόμα όμως και ο Αμλεθ (Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ), κεντρικό πρόσωπο της ιστορίας και ο άνθρωπος που θέλει να εκδικηθεί την δολοφονία του πατέρα του (Ιθαν Χοκ), από τον αδελφό του (Κλας Μπανγκ), θυμίζει αιμοβόρικο τέρας χωρίς ίχνος καλοσύνης μέσα του.

Το πιο επικίνδυνο δε ανθρώπινο ον της ιστορίας, είναι γένους θηλυκού και έχει την μορφή της Νικόλ Κίντμαν που υποδύεται μια ηρωίδα η οποία μεταφέρει το «σύμπαν» όλων των δηλητηριωδών γυναικών του Σέξπιρ. Οι σεξπιρικές αναφορές ούτως ή άλλως πλημμυρίζουν την ταινία που κάλλιστα κερδίζει την θέση όχι μόνο της πιο ωμής σε σκηνές βίας περιπέτειας βίκινγκ που έχει γυριστεί ποτέ αλλά και της ψυχολογικά πιο περίπλοκης · και συγκαταλέγω ακόμα και τις πρόσφατες σειρές στις οποίες βλέπουμε να αναθεωρείται ο μύθος των Βίκινγκ – σειρές όπως το «Βίκινγκ» (2013 -2020) ή η πρόσφατη «συνέχειά» του «Βίκινγκ: Βαλχάλα» που είναι εφετινή παραγωγή. Ο «Ανθρωπος του Βορρά» μοιάζει με «ταξίδι» παραισθησιογόνων ουσιών σε μια θάλασσα από χλωρίνη.

Βαθμολογία: 3 ½

ΑΘΗΝΑ: ODEON ΙΛΙΟΝ – TOWN CINEMAS – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE MALL – ΑΕΛΛΩ – ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ – ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ – ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΖΕΑ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΛΛΙΘΕΑ – ΙΝΤΕΑΛ – ΚΗΦΙΣΙΑ κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: VILLAGE COSMOS – CINEMA ONE κ.α.

———————————————————–

«Η Παναγία των Παρισίων φλέγεται» («Notre-Dame brûle», Γαλλία/ Ιταλία, 2022)

Ο έμπειρος σκηνοθέτης Ζαν Ζακ Ανό («Το όνομα του ρόδου». «Επτά χρόνια στο Θιβέτ»), επιστρέφει στις ημέρες του Καθολικού Πάσχα του 2019 στο Παρίσι, όταν από άγνωστα (ακόμα) αίτια προκλήθηκε μια τρομαχτική πυρκαγιά στην Παναγία των Παρισίων. Ο Ανό ακολουθεί περισσότερο την λογική της ταινίας – ρεπορτάζ και υφαίνει την ιστορία του σύμφωνα με τα επίσημα ως τώρα στοιχεία, που ούτως ή άλλως έχουν απασχολήσει κατά κόρον τα ΜΜΕ. Αν υπάρχει μια βαθύτερη μυθοπλαστική δραματοποίηση των γεγονότων, αυτή μπορεί να βρεθεί σε κάποιους από τους πυροσβέστες που πάλεψαν ξεπερνώντας τα όριά τους για να σώσουν ότι μπόρεσαν να σώσουν (η ταινία γυρίστηκε με τις ευλογίες του σώματος πυροσβεστικής του Παρισιού).

Καλά δουμένη σε ότι αφορά τον χρόνο και το μοντάζ και περίτεχνα φτιαγμένη με την χρήση όσο το δυνατόν λιγότερων ψηφιακών εφέ, η ταινία επιστρέφει σε όλα τα δρώμενα της αποφράδας Δευτέρας 19 Απριλίου 2019 για να παρουσιάσει σε κάτι λιγότερο από δύο ώρες ότι συνέβη σε περίπου οκτώ. Ο Ανό αφήνει κάποιες υπόνοιες για το πως η φωτιά μπορεί να προκλήθηκε ·ένα αναμμένο τσιγάρο (σε γκρο πλαν) εργάτη που δούλευε στην αναπαλαίωση του κτιρίου που εκείνη την εποχή γινόταν δεν είναι βεβαία ενταγμένο τυχαία στο σενάριο.

Ωστόσο, ο σκηνοθέτης δεν παίρνει θέση στο πως προκλήθηκε η φωτιά αλλά στην Οδύσσεια για την κατάσβεσή της · κυριολεκτικά Οδύσσεια διότι οι κακές συμπτώσεις και τα από το πουθενά εμπόδια που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν οι πυροσβέστες αγγίζουν το όριο του κωμικού. Η ταινία ενημερώνει και την ίδια ώρα πληγώνει · η απώλεια ήταν τεράστια, όχι μόνο για την Γαλλία αλλά για κάθε πιστό του Χριστιανισμού, σε κάθε γωνιά του κόσμου (παίζουν: Σαμουέλ Λαμπάρτ, Ζαν-Πολ Μπορντ, Μίκαελ Κιρινιάν κ.α.) Σε κάθε περίπτωση, αν και το γεγονός παραμένει ακόμα νωπό στη μνήμη, αυτή η ταινία, βλέπεται με περιέργεια, τουλάχιστον από όσους δεν έχουν εντρυφήσει πλήρως στις λεπτομέρειες επί του θέματος.

Βαθμολογία: 2 ½

ΑΘΗΝΑ: ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – ODEON ΙΛΙΟΝ – ODEON ΟΠΕΡΑ – TOWN CINEMAS – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΑΕΛΛΩ – ΝΑΝΑ – ΦΟΙΒΟΣ κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ : ODEON ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – ΦΑΡΓΚΑΝΗ κ.α.

———————————————————–

Για το παιδί

Ακόμη μια εκδοχή του χιλιοειπωμένου, με διάφορους τρόπους παραμυθιού της Σταχτοπούτας στην οποία η Νορβηγίδα ποπ σταρ Astrid S (Αστριν Σμέπλας) έχει τον πρώτο λόγο στην παιδική φαντασία «Τρεις ευχές για την Σταχτοπούτα» («Tre notter til Askepott», Νορβηγία, 2021) της Σέσιλι Α. Μόσλι. Η ιλουστρασιόν φωτογραφία του Τροντ Τρόντερ έχει μια ταξιδιάρικη γοητεία που σε κάνει να χορταίνεις το χιονισμένο σκανδιναβικό τοπίο και ο ρόλος της Κακιάς μάγισσας φαίνεται να ταιριάζει γάντι στην καλή ηθοποιό Έλεν Ντόριτ Πέτερσεν που θυμίζει λίγο την Τζούλια Στάιλς μεγαλύτερη. Εκεί που προσωπικά σκάλωσα (αν και δεν είμαι παιδί άρα όχι στο target group της ταινίας) είναι στην ελληνική μεταγλώττιση. Αναρωτιέμαι για ποιο λόγο οι μεταγλωττίσεις παιδικών ταινιών εξακολουθούν να ανήκουν στην εποχή του «Το μικρό σπίτι στο λιβάδι». Είναι τόσο δύσκολο οι μεταγλωττιστές να μιλήσουν κανονικά και όχι σαν να απαγγέλουν με θεατράλε στόμφο, οριακά αστείο; (ακούγονται οι φωνές των Γεωργίας Ιωαννίδου, Άρη Μακρή, Ιφιγένειας Στάικου, Ντίνου Σούτη κ.α.)

Βαθμολογία: 2

ΑΘΗΝΑ: ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – ODEON ΙΛΙΟΝ VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ – ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΑΕΛΛΩ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΑΝΟΙΞΗ ΧΑΪΔΑΡΙ – ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΛΛΙΘΕΑ – ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: ODEON ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – ΚΟΛΟΣΣΑΙΟΝ