Ολιβιέ Ντεκότ – «Το Ολύμπια θα είναι ένα θέατρο τέχνης»

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ιστορικού θεάτρου μιλάει για το πρόγραμμα της εφετινής σεζόν και ξεδιπλώνει το όραμά του

Ο Ολιβιέ Ντεκότ επιλέχθηκε ως το κατάλληλο πρόσωπο να οδηγήσει το Ολύμπια στη νέα του εποχή, ρίχνοντας γέφυρες μεταξύ του ελληνικού πολιτισμού και της διεθνούς σκηνής

Το θέατρο Ολύμπια στην οδό Ακαδημίας υπήρξε η ιστορική έδρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Πλέον διανύει ένα νέο κεφάλαιο, καθώς έχει περάσει στα χέρια του Δήμου Αθηναίων και λειτουργεί ως Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο Μαρία Κάλλας. Καλλιτεχνικός διευθυντής του είναι ο Γάλλος Ολιβιέ Ντεκότ.

Το όνομα του πολυπράγμονα γάλλου φιλέλληνα είναι οικείο στον κόσμο του πολιτισμού. Πρώην διευθυντής του Γαλλικού Ινστιτούτου της Αθήνας (2011-2015), υπήρξε επί επτά μήνες διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη (2016), ενώ διετέλεσε και ειδικός σύμβουλος του ελληνικού υπουργείου Πολιτισμού την περίοδο 2016 – 2019. Σήμερα, ο κοσμοπολίτης Γάλλος, έχοντας παρακολουθήσει εκ των έσω την ελληνική πολιτιστική παραγωγή, επιλέχθηκε ως το κατάλληλο πρόσωπο να οδηγήσει το Ολύμπια στη νέα του εποχή, ρίχνοντας γέφυρες μεταξύ του ελληνικού πολιτισμού και της διεθνούς σκηνής.

Κύριε Ντεκότ, τι σας έκανε να απαντήσετε θετικά στην πρόταση του δημάρχου Κώστα Μπακογιάννη να αναλάβετε την καλλιτεχνική διεύθυνση του Ολύμπια;

«Μου άρεσε η προσέγγιση καθώς μου ζητήθηκε από τον Δήμο να σχεδιάσω το μέλλον του Ολύμπια. Το πρότζεκτ που δημιούργησα λοιπόν ουσιαστικά ήταν μία σύνθεση του προφίλ των δύο δημοτικών θεάτρων του Παρισιού: του Théâtre du Châtelet και του Théâtre de la Ville. Το πρώτο είναι αφιερωμένο στο μουσικό θέατρο και το δεύτερο στο σύγχρονο θέατρο και χορό. Είναι σημαντικό κάποιος να ορίζεται με βάση ένα πρότζεκτ, και όχι με πολιτικά κριτήρια, ενώ με κέρδισε και το γεγονός ότι θα απολαμβάνω πλήρη ελευθερία ως προς τον σχεδιασμό του καλλιτεχνικού προγράμματος».

Ποιο είναι το όραμά σας λοιπόν για αυτό το ιστορικό θέατρο;

«Να αποτελεί το Ολύμπια ένα μουσικό θέατρο, με δυνατό λυρικό χαρακτήρα, το οποίο όμως θα είναι ανοιχτό και σε άλλες τέχνες. Πρόκειται για ένα δημοτικό θέατρο, και ως εκ τούτου έχει δημόσιο χαρακτήρα και δεν πρέπει να προσπαθεί να ανταγωνιστεί τα εμπορικά θέατρα. Αυτή την περίοδο θεωρώ ότι πρέπει να είμαστε ρεαλιστές με τις τρέχουσες δυνατότητες, αλλά είναι θεμελιώδες να διατηρούμε υψηλή ποιότητα σε όλες τις παραγωγές που θα ανεβάσουμε ή θα φιλοξενήσουμε. Θα επικεντρωθούμε λοιπόν στην ελληνική μουσική και οπερέτα, η οποία θα παραμείνει στο ρεπερτόριο του θεάτρου. Σε παραγωγές όπερας θέλω να προχωρήσουμε μόνο αν διατηρούμε μια υψηλή μουσική ποιότητα: όπως στην περίπτωση της όπερας του Τζοακίνο Ροσίνι «Le Siège de Corinthe» (Η Πολιορκία της Κορίνθου), (ανεβαίνει στις 19 Οκτωβρίου) και της όπερας του Παύλου Καρρέρ «Μάρκος Μπότσαρης» (ανεβαίνει στις 5 Νοεμβρίου). Οσο για τα υπόλοιπα, επιθυμώ να δώσω χώρο στη μουσική σε όλες τις μορφές της: στην τζαζ με την Βig Band του Δήμου Αθηναίων ή και στο έντεχνο τραγούδι με το Εργαστήρι Ελληνικής Μουσικής του Δήμου. Οπως επίσης και στον χορό και το θέατρο, όταν η παράσταση συνδέεται στενά με τη μουσική».

Ποιοι είναι λοιπόν οι θεματικοί άξονες του εφετινού προγράμματος;

«Η Ελληνική Επανάσταση, η Μικρασιατική Καταστροφή, η Κρήτη. Επίσης αφιερώματα: φυσικά το πρώτο είναι προς τιμήν του Μίκη Θεοδωράκη στις 23 Νοεμβρίου και θα ακολουθήσουν και άλλα, όπως ένας φόρος τιμής στον Ιάκωβο Καμπανέλλη. Εν καιρώ πανδημίας, είναι ζωτικής σημασίας να συμμετέχουμε στην προσπάθεια του Δήμου να στηρίξει τους έλληνες δημιουργούς, να πολλαπλασιάσει τις ευκαιρίες. Και αυτό δεν μεταφράζεται ως εθνικισμός αλλά ως ρεαλισμός: παρατηρήσαμε ότι στην Αμερική, όπου ο πολιτισμός δεν επιδοτείται, πολλοί μουσικοί και καλλιτέχνες αναγκάστηκαν να αλλάξουν επάγγελμα. Με αυτό το σκεπτικό, για παράδειγμα, αποφάσισα «Η Κρητικοπούλα», η κωμική όπερα του Σπύρου Σαμάρα (θα παιχθεί 18, 19, 21, 23, 25, 27 Δεκεμβρίου) να παρουσιαστεί τελικά με διπλή διανομή. Ετσι η οργάνωση της παραγωγής περιπλέχθηκε, προκειμένου να δώσουμε ευκαιρίες εργασίας σε περισσότερους δημιουργούς».

To πρόγραμμα φέρει έντονα το άρωμα της επετείου των 200 ετών από την Επανάσταση του 1821. Θεωρείτε ότι η τέχνη είναι ένας τρόπος να αναμετρηθούμε με την Ιστορία μας;

«Επιθυμώ το Ολύμπια να αποτελεί ένα θέατρο για την τέχνη, και όχι για την απλή διασκέδαση. Σε αυτό το πλαίσιο μερικές παραστάσεις είναι εδώ για να μας δώσουν την ευκαιρία να σκεφτούμε. Πιστεύω ότι η νέα παραγωγή των bijoux de kant πάνω στο έργο του 1804 «Αχιλλεύς» του Αθανάσιου Χριστόπουλου, το οποίο σκηνοθετεί ο Γιάννης Σκουρλέτης (η τελευταία παράσταση παίζεται σήμερα Κυριακή 10 Οκτωβρίου), θα μας δώσει την ευκαιρία να καταλάβουμε την πολυπλοκότητα της «εθνικής ιδέας», το βάρος της ιδεολογίας στη δημιουργία ή την ανασυγκρότησή της. Ακριβώς έτσι και η παράσταση σύγχρονου χορού U(R)TOPIAS της Πατρίσια Απέργη (παρουσιάζεται στις 12, 13, 14, 18, 19, 20, 21 Νοεμβρίου) εξερευνά τις σύγχρονες ουτοπίες. Αυτή η ένωση μεταξύ παρελθόντος, παρόντος και μέλλοντος είναι βασική, ειδικά για τις χώρες μας, οι οποίες ανήκουν στη λεγόμενη παλιά Ευρώπη».

Θα ανοίξετε το Ολύμπια και σε άλλες τέχνες πέρα από τη μουσική, το θέατρο και τον χορό;

«Θέλω να εισαγάγω τις εικαστικές τέχνες στο Ολύμπια. Θα ξεκινήσουμε με την όπερα «Le Siège de Corinthe» (Η Πολιορκία της Κορίνθου), του Τζοακίνο Ροσίνι. Πρόκειται για την πρώτη πανελλήνια παρουσίαση της παρισινής εκδοχής του 1826. Φυσικά θα ήθελα το εμβληματικό αυτό αριστούργημα να παρουσιαστεί σε μια μεγάλη παραγωγή και η γεννημένη στην Ελλάδα, με σπουδές στη Γαλλία και με βάση της σήμερα το Λονδίνο, σκηνοθέτρια Ροδούλα Γαϊτάνου είναι η κατάλληλη επιλογή. Οι περιορισμοί των αποστάσεων μεταξύ των μουσικών δεν επέτρεπαν μια εκτεταμένη παραγωγή, οπότε αποφασίσαμε να δράσουμε δημιουργικά. Απευθυνθήκαμε λοιπόν στην ιστορικό Τέχνης και επιμελήτρια εκθέσεων Κατερίνα Κοσκινά, η οποία είναι σύμβουλος του δημάρχου Αθηναίων για θέματα πολιτισμού. Ετσι επτά πρωτοπόροι εικαστικοί καλλιτέχνες θα δημιουργούν στη σκηνή σε πραγματικό χρόνο στη διάρκεια της όπερας».

 

Στο εφετινό πρόγραμμα πρωταγωνιστούν οι έλληνες δημιουργοί κυρίως. Στο μέλλον εξετάζετε να δούμε περισσότερες διεθνείς συνεργασίες και μετακλήσεις καλλιτεχνών από το εξωτερικό, δεδομένου ότι είστε και ο γενικός διευθυντής του Φεστιβάλ Οπερας Ροσίνι του Πέζαρο;

«Ολη η σεζόν 2021 – 2022 έχει σκοπίμως ελληνικό προσανατολισμό. Οι συνθήκες το επέβαλαν και νομίζω ότι αυτό είναι σωστό αυτή τη στιγμή. Παρ’ όλα αυτά, κατάφερα να εξασφαλίσω την παρουσία τριών σημαντικών ονομάτων του διεθνούς κόσμου της όπερας για το άνοιγμα της λυρικής περιόδου: τον αργεντινό βαθύφωνο Ναχουέλ ντι Πιέρο, τον ρώσο βαρύτονο Σεργκέι Ρομανόβσκι και τον αμερικανό τενόρο Τζον Ιρβιν. Ακριβώς έτσι και στο πρωτοχρονιάτικο gala όπερας στις 13 Ιανουαρίου θα απολαύσουμε τον ιταλό τενόρο Πιέτρο Ανταΐνι και τον γερμανό μαέστρο Νίκολας Νέγκελε. Για την επόμενη σεζόν δουλεύω πάνω στη δημιουργία διεθνών γεφυρών».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk