Σβήνει γρηγορότερα ο λιγνίτης και για την Πτολεμαΐδα V

Ανάκτηση κόστους 200 εκατ. ευρώ κατ΄ έτος ζητά η ΔΕΗ από τη ΡΑΕ για τη «χασούρα» από τις λιγνιτικές έως το 2023. Κρατά ανοιχτό παράθυρο για μονάδες φυσικού αερίου και ανάπτυξη έργων ΑΠΕ σε σύμπραξη με ιδιώτες. Σχεδιάζει εγκατάσταση 10.000 σταθμών φόρτισης ηλεκτροκίνητων εντός τριετίας.

Το μέλλον της “Πτολεμαΐδας V” –  της μοναδικής λιγνιτικής μονάδας που θα παράγει ρεύμα από …κάρβουνο από το 2023 και μετά στην Ελλάδα – περιέγραψε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ κ. Γιώργος Στάσσης κατά τη χθεσινή παρουσίαση του νέου επιχειρησιακού σχεδίου της επιχείρησης. Δίχως να αναφερθεί σε λεπτομέρειες, ο επικεφαλής της ΔΕΗ έδωσε το στίγμα των αλλαγών που σχεδιάζονται για τη νέα λιγνιτική μονάδα.

Όπως επεσήμανε, όσο οι τιμές δικαιωμάτων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στο Χρηματιστήριο Ρύπων συγκρατούνται στα επίπεδα των 30 με 35 ευρώ ανά τόνο, η “Πτολεμαΐδα V”  θα συνεχίσει να καίει λιγνίτη, καθώς θα διατηρείται σε λειτουργική κερδοφορία. Εάν ωστόσο οι τιμές των ρύπων αυξηθούν τότε η μονάδα θα μπαίνει μέσα.  «Πρέπει να σχεδιάσουμε πριν συμβεί αυτό», σημείωσε, επισημαίνοντας ότι ήδη η ΔΕΗ εξετάζει σε συνεργασία με τη Mitsubishi και τη Hitachi εναλλακτικές τεχνολογίες π.χ. εισάγοντας ως καύσιμο βιοαέριο, βιομάζα, φυσικό αέριο ή ακόμη και απορρίμματα.

«Έχουμε δύο χρόνια μπροστά μας για να βρούμε λύση», ανέφερε ο κ. Στάσσης. Σε κάθε περίπτωση, μετά το 2028, όπως προβλέπει το νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) το ενεργειακό μείγμα της χώρας θα έχει απαλλαγεί οριστικά από το κάρβουνο.

Αξιοποίηση παλιών λιγνιτικών

Την αξιοποίηση παλιών λιγνιτικών μονάδων οι οποίες, σύμφωνα με το νέο επιχειρησιακό σχέδιο της ΔΕΗ, θα σβήσουν έως το 2023, εξετάζει η ΔΕΗ. Στο τραπέζι των συζητήσεων έχουν πέσει διάφορες προτάσεις. Για παράδειγμα, μονάδες που βρίσκονται κοντά στην Αττική – όπως είναι της Μεγαλόπολης ή του Λαυρίου – θα μπορούσαν να καίνε και δευτερογενές καύσιμο (από επεξεργασμένα απορρίμματα) για την παραγωγή ρεύματος, επιλύοντας -έως έναν βαθμό- και το ζήτημα της διαχείρισης σκουπιδιών.

Επίσης, πληροφορίες αναφέρουν ότι, μια άλλη ιδέα θα ήταν η  μετατροπή τους σε μονάδες θερμικής αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας με χρήση ΑΠΕ, αν και εξετάζεται αν, τέτοιες μετατροπές, συμφέρουν οικονομικά.

Όσον αφορά στην κάλυψη των αναγκών θέρμανσης των περιοχών που σήμερα καλύπτονται από τηλεθέρμανση μέσω των λιγνιτικών μονάδων, ο επικεφαλής της ΔΕΗ ανέφερε ότι στο Αμύνταιο θα λειτουργήσει νέα τηλεθέρμανση ενώ η Πτολεμαΐδα θα καλυφθεί από τη νέα μονάδα «Πτολεμαΐδα V». Στην Κοζάνη, μετά την απόσυρση των μονάδων του Αγίου Δημητρίου (το 2022 και 2023),  πιθανώς θα κατασκευαστεί μονάδα τηλεθέρμανσης με καύσιμο βιομάζα, φυσικό αέριο ή σκουπίδια ενώ στη Μεγαλόπολη, όπου οι ανάγκες είναι μικρότερες, θα συνδεθεί με τη μονάδα φυσικού αερίου.

Μονάδες φυσικού αερίου στον ορίζοντα

Ανοιχτό παράθυρο για την κατασκευή και λειτουργία μίας ή δύο μονάδων φυσικού αερίου, σε  συνεργασία με ιδιώτες που έχουν ήδη εξασφαλίσει άδεια από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) ή άλλους, άφησε χθες ο κ. Στάσσης, απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων μετά την παρουσίαση του μεσοπρόθεσμού  επιχειρησιακού σχεδίου της ΔΕΗ.

Ωστόσο, όπως τόνισε, εκτός από τη νέα μονάδα φυσικού αερίου που κατασκευάζει ο «Μυτιληναίος» στη Βοιωτία, καμία άλλη δεν κατασκευάζεται στην Ευρώπη. Πολλοί επενδυτές σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες ετοιμάζονται, ωριμάζουν άδειες για κατασκευή μονάδων αερίου, αλλά κανείς δεν τις κατασκευάζει διότι τις θεωρούν ασύμφορες δίχως κάποιον μηχανισμό στήριξης (επιδότηση τύπου «ΑΔΙ»). Όπως υπογράμμισε ο κ. Στάσσης, για την ώρα η ΔΕΗ δεν σχεδιάζει να επενδύσει στο φυσικό αέριο, αλλά θα είναι έτοιμη, σε περίπτωση που υπάρξει στήριξη με ΑΔΙ, σε συνεργασία με ιδιώτες. «Δεν το έχουμε στο επιχειρησιακό σχέδιο αλλά θα είμαστε παρόντες στο μέλλον», σημείωσε.

200 εκατ. ευρώ ανάκτηση κόστους για τους λιγνίτες

Ο κ. Στάσσης, όπως ανέφερε στο περιθώριο της παρουσίασης, έχει θέσει στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) ζήτημα αποζημίωσης της ΔΕΗ για το γεγονός ότι θα συνεχίσει έως το 2023 να λειτουργεί  λιγνιτικές μονάδες παρότι της προκαλούν ζημιές (σε 300 εκατ. ευρώ εκτιμώνται για το 2019).  Σύμφωνα με τα όσο αναφέρει,  διεκδικεί κάποιο μηχανισμό ανάκτησης κόστους (περί τα 200 εκατ. ευρώ κατ΄ έτος), ο οποίος να λειτουργεί έως το 2023, οπότε σταδιακά οι μονάδες θα σβήσουν. Ένας τέτοιος μηχανισμός όμως, θα πρέπει να περάσει και από την έγκριση της Κομισιόν.

Σχετικά με το μερίδιο της ΔΕΗ στην παραγωγή ρεύματος, εκτιμάται ότι από 47% το 2020 θα πέσει στο 40% το 2024, ενώ όσον αφορά στο λιανεμπόριο αναμένεται ότι το 2024 θα κατέχει περίπου 50%.

ΑΠΕ: Δέκα όμιλοι συνομιλούν με τη ΔΕΗ

Το πλάνο για τη νέα ΔΕΗ περιλαμβάνει σημαντικές επενδύσεις σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ). Από το 10% του συνόλου των επενδύσεων της επιχείρησης για το 2019,  οι επενδύσεις σε πράσινη ενέργεια θα ανέβουν στο 25% το 2020, με στόχο το ποσοστό να αυξηθεί ακόμα περισσότερο τα επόμενα χρόνια.

Στόχος είναι από 2% μερίδιο αγοράς της ΔΕΗ στις ΑΠΕ το 2019, να κατέχει το 10%-20% το 2024 με επιπλέον εγκατεστημένη ισχύ 1 GW (γιγαβάτ) έως το 2024. Άλλωστε, ένας από τους τρεις πυλώνες του νέου επιχειρησιακού σχεδίου της ΔΕΗ είναι   η εφαρμογή ενός “Green deal” στην ηλεκτροπαραγωγή, με την ανάδειξη των ΑΠΕ ως τη νέα κυρίαρχη τεχνολογία παραγωγής ενέργειας. Στο πλαίσιο αυτό, η Διοίκηση της ΔΕΗ ήδη συνομιλεί με δέκα επιχειρηματικούς ομίλους. Όπως τόνισε ο κ. Στάσσης, ήδη «η ΔΕΗ έχει ένα καλό  portfolio ώριμων έργων ΑΠΕ 6 GW υπό ανάπτυξη / αδειοδότηση και σιγά σιγά μπορούμε να επενδύσουμε σε αυτά».

Οι επενδύσεις της ΔΕΗ το 2020 θα παραμείνουν στο ίδιο επίπεδο με το 2019 (περί τα 700 εκατ. ευρώ), αλλά η στόχευση μετατοπίζεται πλέον στις ΑΠΕ και τα δίκτυα.

Είσοδος στην ηλεκτροκίνηση

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ ανακοίνωσε, επίσης, την είσοδο της επιχείρησης στην ηλεκτροκίνηση, με την τοποθέτηση 1.000 σταθμών φόρτισης σε όλη την Ελλάδα μέσα στα επόμενα 2-3 χρόνια και 10.000 σταθμών φόρτισης μεσοπρόθεσμα.

Όπως ανέφερε ο κ. Στάσσης, «θα συμβάλλουμε καθοριστικά στην υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων πρωταγωνιστώντας στις επενδύσεις σε αυτό το πεδίο», επισημαίνοντας ότι πανευρωπαϊκά το 50% των αγοραστών ηλεκτρικών οχημάτων «ανησυχούν για την πρόσβαση σε σταθμούς επαναφόρτισης και για την περιορισμένη εμβέλεια».

Όπως ανάφερε ο κ. Στάσσης, η ηλεκτροκίνηση είναι πιο κοντά από όσο νομίζουμε. «Στη Σαγκάη περπατούσα στους δρόμους και δεν άκουγα θόρυβο από αυτοκίνητα. Ήταν όλα ηλεκτρικά στους δρόμους. Στα αστικά λεωφορεία είναι ήδη συμφέρουσα η ηλεκτροκίνηση, και η εξίσωση του κόστους και στα επιβατικά είναι πολύ κοντά», σημείωσε.

Στην ενεργειακή μετάβαση, λόγω των προσπαθειών ανάσχεσης της κλιματικής αλλαγής, υπάρχουν δυσκολίες τις οποίες έχει βιώσει και βιώνει και η ΔΕΗ. Συνολικά, ο κλάδος της ηλεκτρικής ενέργειας στην ΕΕ έχει απωλέσει αξία 50 δισ. ευρώ (EBITDA) τα τελευταία οκτώ έτη.

Εργαζόμενοι

Όσον αφορά στη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, από τους 4.500 εργαζόμενους που δεν θα χωρούν στη ΔΕΗ μετά το σβήσιμο των λιγνιτικών, το 60% θα αποχωρήσει λόγω συνταξιοδότησης. Για το υπόλοιπο 40% θα προωθηθεί η κινητικότητα σε άλλες θέσεις εντός της επιχείρησης, ή θα μπορούν να μεταταχθούν σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου (π.χ. σήμερα εργάζονται στα ορυχεία της ΔΕΗ 70 νοσηλευτές, οι οποίοι θα μπορούσαν να μετακινηθούν σε δομές υγείας). Επίσης, σχεδιάζεται πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου με πακέτα παροχών στα πρότυπα του αντίστοιχου που είχε υλοποιηθεί στον ΟΤΕ.  Παράλληλα, η ΔΕΗ σχεδιάζει την πρόσληψη περίπου 1.000 νέων εργαζομένων. Σήμερα στον όμιλο απασχολούνται περί τους 15.300 εργαζόμενους.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
  • Στο Πόρτο – Beverly – Χέλι… Ο κολεξιονέρ Γκαλάτσι-Γκαλάτσι λέει ότι αυτό εδώ θα είναι το καλοκαίρι των ολόχρυσων, άκρως εντυπωσιακών πλωτών βασιλείων, των ελικοπτέρων... ΣΙΒΥΛΛΑ |
Helios Kiosk