Επί ποδός βρίσκεται το Πεντάγωνο μετά την χθεσινή ανακοίνωση του υπουργού Αμυνας Νίκου Δένδια ότι η χώρα θα αποστείλει φρεγάτα στην Ερυθρά θάλασσα προκειμένου να συντονίσει την ελληνική αποστολή.

Και αυτό γιατί, σύμφωνα με το ΒΗΜΑτοδότη, την ώρα που ο Νίκος Δένδιας κλήθηκε από τον Πρωθυπουργό να προβεί στη σχετική δήλωση, κανένας, ούτε ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ Κωνσταντίνος Φλώρος, ούτε ο Αρχηγός ΓΕΝ αντιναύαρχος Ιωάννης Δρυμούσης δεν είχαν γνώση της πρωθυπουργικής απόφασης.

«Η διεθνής κοινότητα αντιμετωπίζει μία μέγιστη πρόκληση ασφάλειας στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας και του Κόλπου του Αντεν. Οι επιθέσεις σε εμπορικά πλοία από ομάδες ενόπλων, από drones και πυραύλους αποτελούν τεράστια απειλή κατά ανθρώπινων ζωών, της διεθνούς ασφάλειας και σταθερότητας, της παγκόσμιας οικονομίας και της ευημερίας των πολιτών. Η Ελλάδα, η χώρα με τον μεγαλύτερο ποντοπόρο στόλο, έχει πρωταρχικό συμφέρον για την διατήρηση της ελευθερίας των θαλασσίων οδών και της προστασίας της ζωής των ναυτικών» επισήμανε στη χθεσινή του δήλωση ο κ. Ν. Δένδιας.

Ωστόσο δεν έχει αποφασιστεί ακόμη ποια από όλες τις φρεγάτες του πολεμικού ναυτικού θα μετέχει στην επιχείρηση των ΗΠΑ κάτι που για να αποφασιστεί, όπως αναφέρει ο ΒΗΜΑτοδότης θα  πρέπει να συγκληθεί το ΚΥΣΕΑ.

Ήδη έχει προγραμματιστεί εντός των επόμενων ημερών η μετάβαση κλιμακίου του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού στο Μπαχρέιν όπου έχει εγκατασταθεί από τους Αμερικάνους το Στρατηγείο της επιχείρησης Prosperity Guardian για να οριστικοποιηθούν οι λεπτομέρειες.

Σύμφωνα με πληροφορίες οι αξιωματικοί των χωρών που θα συμμετέχουν εξετάζουν  τα πολεμικά πλοία να μη πραγματοποιούν στην περιοχή μόνο περιπολίες αλλά να επιδιώξουν τη δημιουργία μιας ομπρέλας αντιπυραυλικής προστασίας έναντι των επιθέσεων των Χούθι.

Η επιδίωξη είναι η διάταξη των πολεμικών πλοίων να είναι τέτοια που θα δίνει τη δυνατότητα του εντοπισμού και της αναχαίτισης των επιθέσεων των Χούθι  που πραγματοποιούν είτε με πυραύλους είτε με drones-καμικάζι. Επιπλέον οι επιτελείς της επιχείρησης εξετάζουν και το ενδεχόμενο της πραγματοποίησης  νηοψιών σε ύποπτα πλοία.

Στα σκαριά η επιχείρηση των ΗΠΑ

Τίποτα όμως δε δείχνει να είναι έτοιμο ή χρονικά πιεστικό.  Η διεθνής ναυτική δύναμη δείχνει νάναι ακόμα στα σκαριά, καθώς οι  ΗΠΑ έχουν δώσει σημαντικό χρονικό περιθώριο στις συμμαχικές χώρες που διατίθενται να συμμετάσχουν ενώ ακόμα δεν έχει γίνει γνωστό αν η επιχείρηση τίθεται υπό την αιγίδα του ΝΑΤΟ, της ΕΕ ή κάποιου άλλου διεθνή σχηματισμού.

Ανήσυχη η Τουρκία

Την ίδια ώρα η Τουρκία φέρεται ανάστατη από την ελληνική απόφαση για αποστολή φρεγάτας στην Ερυθρά θάλασσα, όπως τουλάχιστον προκύπτει από σειρά δημοσιευμάτων του τουρκικού Τύπου που αναφέρονται εκτενώς στην ελληνική βούληση για συμμετοχή στην  επιχείρηση Prosperity Guardian των ΗΠΑ.

Ενδεικτικοί οι τίτλοι των τουρκικών εφημερίδων. Η Χουριέτ γράφει: Έφοδος απο την Ελλάδα στην Ερυθρά Θάλασσα, ο τίτλος της  TGRT Haber είναι:  «Η Ελλάδα εμπλέκεται στην κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα: Ο Μητσοτάκης διατάσσει το ναυτικό», ενώ η Σαμπάχ περιορίζεται στον τίτλο στο «Η Ελλάδα στέλνει φρεγάτα…»

Οι Χούθι απειλούν με εκτόξευση πυραύλων

Ο ηγέτης του σιιτικού, υποστηριζόμενου από το Ιράν κινήματος των Χούθι της Υεμένης, Άμπντελ Μάλεκ αλ Χούθι, προειδοποίησε την Πέμπτη ότι η οργάνωσή του θα αρχίσει να εκτοξεύει πυραύλους κατά αμερικανικών πολεμικών πλοίων στην περίπτωση που η Ουάσινγκτον αναμιχθεί περισσότερο στις υποθέσεις της οργάνωσης του ή στοχοθετήσει την Υεμένη.

Ανατιμήσεις σε καύσιμα και προϊόντα

Οι επιθέσεις των Χούθι εντείνουν τις ανησυχίες για το τι ακριβώς θα συμβεί στο παγκόσμιο εμπόριο και τις πιθανές ανατιμήσεις που θα προκληθούν σε διεθνές επίπεδο, αναφέρει η ιστοσελίδα Time.

Περίπου το 30% του παγκόσμιου εμπορίου διέρχεται από τη διώρυγα του Σουέζ που συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο.

Η αποστολή πλοίων μεταξύ Ασίας και Ευρώπης γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας της Νότιας Αφρικής αντί για το Σουέζ θα επιμηκύνει τους χρόνους ταξιδιού έως και κατά δύο εβδομάδες. Εάν όλες οι μεταφορές που κατευθύνονται προς το Σουέζ αναδρομολογούνταν, θα υπήρχε περίπου 6% μείωση της προσφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε ετήσια βάση.

Κάτι τέτοιο θα ανεβάσει σημαντικά το λειτουργικό κόστος των πλοίων με αύξηση της τιμής των προϊόντων προς τον τελικό καταναλωτή, ανατρέποντας την έως τώρα συζήτηση και τα δεδομένα για το πώς θα περιοριστεί ο πληθωρισμός σε παγκόσμια κλίμακα.

Μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των Hapag Lloyd , MSC και Maersk, η μεγάλη πετρελαϊκή εταιρεία BP και ο όμιλος πετρελαιοφόρων Frontline ανέφεραν ότι θα αποφύγουν τη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας και θα επαναδρομολογήσουν μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας στη νότια Αφρική.

Ωστόσο, πολλά πλοία εξακολουθούν να περνούν από την Διώρυγα του Σουέζ. Αρκετά από αυτά τα πλοία έχουν ένοπλους φρουρούς επί του σκάφους, όπως αναφέρει το Reuters.

Eπίσης, τουλάχιστον 11 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που είχαν περάσει από το Σουέζ και προσέγγιζαν την Υεμένη μεταφέροντας καταναλωτικά αγαθά και σιτηρά με προορισμό χώρες όπως η Σιγκαπούρη, η Μαλαισία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, είναι τώρα αγκυροβολημένα στην Ερυθρά Θάλασσα μεταξύ του Σουδάν και της Σαουδικής Αραβίας.