Στην τέταρτη χρονιά του μπαίνει φέτος ο θεσμός των μαθητικών εφημερίδων του «Βήματος» και χθες οι εκπρόσωποί του υποδέχτηκαν σε μια λαμπρή εικαστική γιορτή, τις ομάδες όλων των καλλιτεχνικών δημιουργών, των μαθητών και μαθητριών, και των εκπαιδευτικών τους. Και μαζί τους, τους εκπροσώπους των γραμμάτων και των τεχνών του τόπου, της Εκκλησίας, της Πολιτείας και φυσικά της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Θρησκευμάτων, που έθεσε τον θεσμό υπό την αιγίδα του.

Έτσι, επίσημα παρουσιάστηκε χθες στην Δημοτική Πινακοθήκη του Πειραιά η μεγάλη εικαστική έκθεση με τα μοναδικά έργα διακεκριμένων εικαστικών, αλλά και ταλαντούχων τελειόφοιτων και αποφοίτων της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών που φιλοτέχνησαν αποκλειστικά για το «Βήμα» και τον θεσμό των μαθητικών του εφημερίδων.

Τους πολλούς και εκλεκτούς καλεσμένους που τίμησαν την εκδήλωση υποδέχτηκαν η Πρόεδρος του ομίλου Alter Ego Media Φαίη Υψηλάντη που συντονίζει και τον θεσμό, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Ιωάννης Βρέντζος, ο διευθυντής του «Βήματος» Γιώργος Μαντέλας.

Κεντρικός ομιλητής της εκδήλωσης ήταν ο υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κυριάκος Πιερρακάκης, ενώ χαιρετισμούς απηύθυναν η υφυπουργός Παιδείας και αρμόδια για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση Δόμνα Μιχαηλίδου, ο Δήμαρχος Πειραιώς Γιάννης Μώραλης, ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών Γεράσιμος Σιάσος και ο Ομότιμος Καθηγητής ΑΠΘ Εμμανουήλ Μαυρομάτης.

Χαιρετισμό επίσης απηύθυνε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ που συνεχάρη και την διοίκηση της Alter Ego για τον θεσμό.

Την εκδήλωση συντόνισε ο διευθυντής σύνταξης του «Βήματος» Περικλής Δημητρολόπουλος.

Παρόντες επίσης ήταν, μεταξύ άλλων, η υφυπουργός Παιδείας και αρμόδια για τους τομείς Δια Βίου Μάθησης, Επαγγελματικής και Τεχνικής Εκπαίδευσης Ζέτα Μακρή, ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη Κώστας Κατσαφάδος, η Αντιδήμαρχος Εξωστρέφειας, Τουρισμού και Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Ανδριάννα Ζαρακέλλη, η Αντιδήμαρχος Παιδείας και δια Βίου Μάθησης Σίσσυ Αλιγιζάκη, η Αντιδήμαρχος Πολιτισμού Ειρήνη Νταϊφά και ο Αντιδήμαρχος Δόμησης & ΓΣΠ και Αρχιτεκτονικού & ΛΤΕ Δημήτρης Αράπης, ο βουλευτής Α’ Πειραιά της ΝΔ Νικόλαος Βλαχάκος, ο βουλευτής Β’ Πειραιά της ΝΔ Δημ. Μαρκόπουλος, ο βουλευτής ΚΙΛΚΙΣ του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Στέφανος Παραστατίδης, ο πρύτανης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Δημήτρης Μπουραντώνης, ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Πειραιώς Μιχάλης Σφακιανάκης, ο υποψήφιος περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς, ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής Σπύρος Δουκάκης, ο περιφερειάρχης εκπαίδευσης της Αττικής Ανδρέας Μαρίνος, ο σκηνοθέτης Γιάννης Σμαραγδής, ο ζωγράφος Γιώργος Ρόρρης, ο εικαστικός Παναγιώτης Τανιμανίδης, ο βουλευτής Δωδεκανήσου της ΝΔ Βασίλειος-Νικόλας Υψηλάντης, ο πρώην βουλευτής Γιάννης Μελάς, ο υποψήφιος δήμαρχος Θεσσαλονίκης Δρόσος Τσαβλής, ο πρόεδρος Β’ δημοτικής κοινότητας Πειραιά Αλέξανδρος Νανόπουλος, ο πρόεδρος των εκπαιδευτηρίων Γείτονα Ελευθέριος Γείτονας, ο πρόεδρος της VKC χορηγού του θεσμού των μαθητικών εφημερίδων Βασίλειος Καρατσώλης, η καθηγήτρια της Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών και υπεύθυνη των δράσεων εξωστρέφειας του Ιδρύματος Έφη Μπάσδρα, ο σύμβουλος Φιλολογικής Στέγης Πειραιά Παναγιώτης Δριτσάκος, εκπρόσωποι των γυμνασίων και των λυκείων που εξέδωσαν τις μαθητικές εφημερίδες κ.α.

Επιμελήτρια της έκθεσης ήταν η κυρία Εύη Κυρμακίδου, ενώ παρούσα ήταν και η Διευθύντρια Πολιτισμού Δήμου Πειραιά Ευαγγελία Μπαφούνη.

Μια νέα γενιά δημοσιογράφων

Στην ομιλία του ο διευθυντής του «Βήματος» και των «Νέων» Γιώργος Μαντέλας, μίλησε για την σημασία του θεσμού και την «επόμενη ημέρα» για την δημοσιογραφία που επιχειρεί να χτίσει η εφημερίδα φτιάχνοντας «στρατιές» νέων δημοσιογράφων ανά την χώρα και εκπαιδεύοντάς τους στην έρευνα και τη συγγραφή.

Στο σύντομο χαιρετισμό του, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ ανέφερε πως ο θεσμός των μαθητικών εφημερίδων αποτελεί «μια παιδευτική διαδικασία που καταρτίζει τους νέους ανθρώπους σαν υπευθύνους πολίτες με κριτική άποψη, με θέσεις, με αντιθέσεις», και ευχήθηκε «στους νέους

ανθρώπους που είναι η διάδοχη γενιά, το μέλλον, το αύριο, να έχουν πραγματικά πρότυπα, ουσία στη ζωή τους και να μην στρεβλώνεται η όρασή τους από ψεύτικα πρότυπα, φυτευτά πρότυπα, από ένα σύστημα που επιδιώκει την καταδολίευση της ελευθερίας μας και τελικά της ανθρωπιάς μας».

Κυριάκος Πιερρακάκης: «Μια παιδεία που αντικαθιστά το άγχος με πάθος»

Στην ομιλία του, ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης ανέφερε συγκεκριμένα ότι:

«Σήμερα, στην εποχή της «τηλεγραφικής» επικοινωνίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχει σημασία η ανάδειξη του ουσιαστικού λόγου, του λόγου που προτάσσει την έρευνα, την ανάλυση, τη σύνθεση επιχειρημάτων και την κριτική σκέψη και στο πλαίσιο αυτό η πρωτοβουλία της εφημερίδας το «ΒΗΜΑ», το 2020, για την υποστήριξη μαθητικών εφημερίδων, ήταν φανερό από την αρχή ότι είχε μεγάλη σημασία.

Τρία χρόνια μετά, αυτή η πρωτοβουλία του ΒΗΜΑΤΟΣ που ξεκίνησε με την στήριξη της κυρίας Φωτεινής Υψηλάντη, απέδειξε την αξία της, αριθμεί ήδη την έκδοση 33 Μαθητικών Εφημερίδων από όλη την Ελλάδα.

Πρόκειται για έναν θεσμό που κέρδισε το Τιμητικό Βραβείο στις 3 Ιουλίου 2023 στο πλαίσιο των βραβείων Education Leaders Awards και με το βραβείο αυτό τιμήθηκε ασφαλώς το ΒΗΜΑ και τα στελέχη του που έχουν αφοσιωθεί στην υποστήριξη του θεσμού αυτού, όπως η αρχισυντάκτρια και επικεφαλής των εκπαιδευτικών θεμάτων του ΒΗΜΑΤΟΣ, κυρία Μάρνυ Παπαματθαίου.

Με ήδη 33 εκδόσεις, ο θεσμός αυτός έχει αποκτήσει μια μοναδική δυναμική, όπως βλέπουμε και σήμερα από την έκθεση «Η Ελλάδα μέσα από τα μάτια των μαθητών» όπου παρουσιάζονται τα εξώφυλλα των Μαθητικών Εφημερίδων μαζί με τα πρωτότυπα έργα ζωγραφικής που φιλοτέχνησαν τελειόφοιτοι και απόφοιτοι της Σχολής Καλών Τεχνών.

Οι Μαθητικές Εφημερίδες που υποστηρίζει το ΒΗΜΑ στην εκτέλεση και στην παραγωγή τους και ταυτόχρονα τους προσφέρει αυτή την μοναδική προβολή, καθώς κυκλοφορούν με την εφημερίδα σε όλη την Ελλάδα είναι μια πρωτοβουλία πρώτης γραμμής για πολλούς λόγους.

Πρώτον, είναι μια πρωτοβουλία καλλιέργειας του λόγου, της κριτικής σκέψης και του δημοκρατικού ήθους ενώ ταυτόχρονα προσφέρεται η δυνατότητα για την ανάπτυξη νέων ταλέντων στον γραπτό λόγο από όλη την Ελλάδα. Να είστε βέβαιοι ότι σε 10, 20 ή 30 χρόνια θα διαβάσουμε πολλές συνεντεύξεις ανθρώπων από κάθε τομέα, αλλά και κείμενα δημοσιογράφων που θα μας υπενθυμίσουν ότι έγραψαν για πρώτη φορά σε μια από τις Μαθητικές Εφημερίδες που κυκλοφόρησαν με το ΒΗΜΑ. Όταν ένα παιδί σήμερα έχει τη φιλοδοξία να δοκιμάσει τις ικανότητές του και να γράψει και να υπογράψει σε μια εφημερίδα, τότε βάζει υποθήκες για το μέλλον.

Δεύτερον, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η πρωτοβουλία αυτή συμβάλλει στην ανανέωση του ενδιαφέροντος για τη δημοσιογραφία ως λειτούργημα ήδη από τις πιο μικρές ηλικίες και είναι βέβαιο ότι θα αποτελέσει ένα σημαντικό φυτώριο για την δημοσιογραφία του μέλλοντος. Η δημοσιογραφία του μέλλοντος, ακόμα κι αν δεν θα διαδίδεται με τη μορφή χαρτιού, αλλά ψηφιακής σελίδας, όπως κάποιοι προβλέπουν, δεν μπορεί παρά να περιέχει τη σκέψη, την ποιότητα και τον προβληματισμό που χαρακτηρίζει σήμερα την σοβαρή και ποιοτική έντυπη δημοσιογραφία. Και οι Μαθητικές Εφημερίδες εμπνέουν στη νέα γενιά τις αξίες αυτές.

Τρίτον, οι Μαθητικές Εφημερίδες θέτουν ψηλά τον πήχη, όπως έτσι πρέπει να συμβαίνει για κάθε μας πρωτοβουλία. Διότι οι μαθητές αναλαμβάνουν μια πρόκληση, να γράψουν σε ένα επίπεδο που θα είναι αποδεκτό από μία από τις πιο έγκυρες και πιο ιστορικές εφημερίδες του τόπου μας. Όταν ηγείται σε αυτή την πρωτοβουλία το ΒΗΜΑ είναι αυτονόητο ότι οι μαθητές έχουν μπροστά τους ένα υψηλό πρότυπο που καθοδηγεί το ύφος και την ποιότητα της εργασίας που θα προτείνουν. Παράλληλα, καλλιεργείται η άμιλλα, στο πλαίσιο μιας εργασίας που συνδέει την παράδοση με το μέλλον. Γιατί τα παιδιά είναι το μέλλον, δημιουργούν το μέλλον, αλλά το μέλλον δεν θα έλθει χωρίς εκείνοι που το χτίζουν να εμπεριέχουν στη σκέψη τους τη γνώση της παράδοσης.

Τέταρτον, θα έλεγα ότι είναι μια «αιρετική» πρωτοβουλία αφού καλείτε τους μαθητές να γράψουν στο χαρτί και σε μάκρος, και όχι μόνο στην ιστοσελίδα. Ο μαθητής «προκαλείται» και «προσκαλείται» να παραμερίσει τις εφαρμογές με τις «ευκολίες», με τα τηλεγραφικά κείμενα, με τα συνθήματα, αλλά να αντιληφθεί στην πράξη την αξία του κειμένου ροής που δημιουργεί ο ίδιος. Μια αξία πολύ μεγαλύτερη από μια ανάρτηση. Οι Μαθητικές Εφημερίδες είναι πρότυπο και παράδειγμα ότι ο γραπτός λόγος υπάρχει πέρα από το X – Twitter και το Facebook, η επικοινωνία απόψεων και θέσεων και γεγονότων υπάρχει πέρα από το Tik-Tok. Ότι οι μοντέρνες αυτές ηλεκτρονικές εφαρμογές είναι υποσημείωση και όχι κανόνας στην ιστορία του λόγου και της σκέψης.

Πέμπτον, η επιλογή μαθητικών εφημερίδων από διαφορετικές περιοχές και πόλεις της Ελλάδας αναδεικνύουν τον πλούτο, το εύρος, τη δυναμική και την ποικιλομορφία της πατρίδας μας και υποβάλλουν την σκέψη ότι κάθε πόλη, ακόμα και η πιο απομακρυσμένη μπορεί να βρει θέση στην πρώτη γραμμή της αθηναϊκής ενημέρωσης, κάθε πόλη ακόμα και η πιο απομακρυσμένη, μπορεί να επικοινωνήσει με κάθε άλλη περιοχή της Ελλάδας μέσα από το ΒΗΜΑ. Μέσα από τις Μαθητικές Εφημερίδες το ΒΗΜΑ δίνει βήμα σε κάθε πόλη, όχι μόνο στους μαθητές. Οι μαθητές, μέσα από το ΒΗΜΑ, δίνουν βήμα στα πρόσωπα και στα δρώμενα της πόλης τους. Έτσι, η περιφέρεια αποκτά κεντρική θέση, η επαρχία γίνεται επίκεντρο που μπορεί να έχει το δικό της βηματισμό.

Κατά συνέπεια, με βάση όλα τα παραπάνω, οι Μαθητικές Εφημερίδες του ΒΗΜΑΤΟΣ είναι σαφώς μια πρωτοβουλία που δίνει πνοή σε τόπους και σε ανθρώπους, που δίνει ζωή στη σκέψη, στη δημοσιογραφία, στη δράση, στην παρέμβαση, στην αντιπαράθεση ιδεών και απόψεων και είναι τελικά ένα μάθημα δημοκρατίας, αλλά και ένα μήνυμα αισιοδοξίας για το αύριο. Με τις Μαθητικές Εφημερίδες το ΒΗΜΑ δίνει βήμα στο αύριο, δημοσιεύει και κυκλοφορεί στιγμιότυπα από το ελληνικό αύριο, που δεν είναι παρά οι σκέψεις, τα ιδανικά, οι απόψεις και τα αισθήματα των δυναμικών και ανήσυχων σημερινών μαθητών.

Σε μια εποχή που λέμε ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη θα αναλάβει τα πάντα ή θα είναι δίπλα μας για να μας συμβουλεύει για τα πάντα και να μας ενισχύει σε όλα, πρωτοβουλίες όπως αυτή μεταδίδουν το σωστό μήνυμα, ότι ο ανθρώπινος παράγοντας πρέπει να εξασκηθεί έτσι ώστε, μαζί με όλα τα εργαλεία της τεχνολογίας, να συνεχίσει να πρωταγωνιστεί στη νέα εποχή, μέσα στις επόμενες δεκαετίες. Οι άνθρωποι του αύριο πρέπει να μην φοβούνται την τεχνολογία, αλλά ούτε πρέπει να τα περιμένουν όλα από την τεχνολογία. Πρέπει, συγκεκριμένα, να μπορούν να αξιοποιούν την τεχνολογία για να πολλαπλασιάζουν τις δυνατότητές τους επίλυσης προβλημάτων. Και αυτό είναι που προσφέρει η εκπαίδευση στην κριτική σκέψη και στη γραφή.

Στο υπουργείο Παιδείας είμαστε προσηλωμένοι στην διαμόρφωση, ενίσχυση και διάδοση μιας εκπαίδευσης ανοιχτής, πλουραλιστικής, δυναμικής και σύγχρονης, μιας παιδείας που ενσωματώνει όλες τις μεγάλες διεθνείς καινοτομίες στη σκέψη και την τεχνολογία, μιας εκπαίδευσης που δεν είναι «τιμωρητική», δεν εκβιάζει τη γνώση μέσω της τιμωρίας και της βαθμολογίας, αλλά εμπνέει τον μαθητή να ασχοληθεί ο ίδιος για να μάθει περισσότερα. Μια φιλελεύθερη παιδεία ανοιχτών οριζόντων σε κάθε βαθμίδα της εκπαίδευσης, μια παιδεία που αντικαθιστά το άγχος με το πάθος.

Στη θέση του άγχους για μια τυπική επίδοση, βάζουμε το πάθος για την κατάκτηση του αύριο στη γνώση, στην επιστήμη, στις ανθρωπιστικές σπουδές. Η εποχή μας χαρακτηρίζεται ακριβώς από μια έκρηξη νέας, ελκυστικής, εντυπωσιακής γνώσης και εμείς, ο καθένας από μας, σε όλες τις ηλικίες αλλά προπαντός οι μαθητές, ζούμε σε μια «αυλή των θαυμάτων». Μπορούμε δηλαδή να δούμε τη γνώση, όχι ως μια «τεχνική υποχρέωση», αλλά ως μια πρόκληση, ως ένα όραμα για το δικό μας αύριο μέσα σε σύγχρονο εκπαιδευτικό περιβάλλον. Αυτό το σύγχρονο εκπαιδευτικό περιβάλλον δημιουργούμε, με θεσμικές παρεμβάσεις και με νέες επενδύσεις και θεωρούμε ότι θα μπορέσουμε να βρεθούμε στο ύψος των προσδοκιών μαθητών και γονέων.

Σε αυτό το πυκνό πεδίο, σε αυτό το οικοσύστημα γνώσης και εκπαίδευσης που υπάρχει παντού γύρω μας, εντάσσω και τις Μαθητικές Εφημερίδες.

Γιατί πάνω από όλα οι Μαθητικές Εφημερίδες είναι μια Πράξη Εκπαίδευσης με την ευρεία έννοια, αλλά και μια Πρωτοβουλία Σύμπραξης τόπων, θεσμών και γενεών. Οι μαθητές που συμμετείχαν σε αυτές τις 33 εφημερίδες πρέπει να είναι υπερήφανοι για τη δουλειά τους και για το γεγονός ότι η δουλειά αυτή κρίθηκε κατάλληλη για να συνοδεύει, ως ένθετο, το ΒΗΜΑ της ΚΥΡΙΑΚΗΣ, αλλά και οι άνθρωποι του ΒΗΜΑΤΟΣ θα πρέπει να αισθάνονται υπερήφανοι που μερικοί από τους αρίστους του μέλλοντος, οι μαθητές-δημοσιογράφοι από όλη την Ελλάδα φιλοξενήθηκαν και θα φιλοξενηθούν στις σελίδες και στις εκδόσεις του.

Σας συγχαίρω και πάλι για την πρωτοβουλία αυτή και σας εύχομαι καλή επιτυχία και στο μέλλον»

Δόμνα Μιχαηλίδου: «Ένα ισχυρό εργαλείο μη τυπικής μάθησης»

Η υφυπουργός Παιδείας Δόμνα Μιχαηλίδου στον χαιρετισμό της τόνισε:

«Είναι χαρά μεγάλη να βρίσκομαι ανάμεσά σας, στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά, για έναν τόσο ιδιαίτερο λόγο που δεν είναι άλλος από την Εικαστική Έκθεση υπό τον τίτλο: ‘Η Ελλάδα μέσα από τα μάτια των μαθητών’. Το Βήμα, μία από τις ιστορικότερες εφημερίδες της χώρας, μια εφημερίδα συνδεδεμένη με την εκπαίδευση εδώ κι έναν αιώνα, άνοιξε τις σελίδες της στα σχολεία της Ελλάδας επιλέγοντας ένα Γυμνάσιο ή ένα Λύκειο από διαφορετική πόλη κάθε μήνα για να δώσει φωνή στους μαθητές και τις μαθήτριες. Τα εξώφυλλά τους, πραγματικά έργα τέχνης, εκτίθενται ήδη πλάι στα αριστουργήματα σημαντικών Ελλήνων ζωγράφων στη Πινακοθήκη της πόλης μας.

Οι μαθητικές εφημερίδες του Βήματος είναι για εμένα ήταν και παραμένουν μία αγαπημένη κυριακάτικη συνήθεια. Σχεδόν ιεροτελεστικά, αφού τη διαβάσω, τη μεταφέρω στο γραφείο μου στο Υπουργείο. Περήφανα μπορώ να δηλώσω πως έχω και τις 33 εφημερίδες που έχουν κυκλοφορήσει. Είναι το πρώτο πράγμα που θα συναντήσει κανείς στην είσοδο του γραφείου μου. Και να σας πω ότι δεν είναι λίγοι αυτοί που τις παίρνουν στα χέρια τους για να τις ξεφυλλίσουν. Ο θεσμός των σχολικών εφημερίδων αποτελεί ένα ισχυρό εργαλείο μη τυπικής μάθησης και είμαστε εδώ για να τον στηρίξουμε και να τον αναδείξουμε.

Καίριος και δομημένος λόγος, ευρηματικότητα, δημιουργικότητα, φαντασία, χιούμορ και πάρα πολύ μεράκι. Αυτά είναι τα στοιχεία που συνθέτουν το περιεχόμενο των εφημερίδων. Ένα κύτταρο αισιοδοξίας, ελπίδας και πίστης στη νέα γενιά. Ένας ζωντανός οργανισμός εντός της μαθητικής κοινότητας που αναδεικνύει σε ύψιστο βαθμό τη σημασία της ελεύθερης έκφρασης των μαθητών μας. Μια άλλη γεωγραφία ξεπροβάλλει στη διάρκεια της χρονιάς μέσα από τις μαθητικές εφημερίδες. Εκεί που το βίωμα των νέων μας σε συνδυασμό με την τοπική εμπειρία συναντά τον «έξω κόσμο». Ένα από τα τεύχη που ακόμα θυμάμαι είναι αυτό του Κιλκίς. «Η περηφάνια των ακριτών: Η κοινή πορεία στον χρόνο του σχολείου και της πόλης μας», έγραφαν οι μαθητές. Είχα βρει εξαιρετικό εκείνο το άρθρο. Κατατοπιστικό, συγκινητικό, γνήσιο.

‘Η Ελλάδα μέσα από τα μάτια των μαθητών’, αυτός δεν είναι μονάχα ο τίτλος της έκθεσης. Είναι η βαθιά επιθυμία μας, το βασικότερο μέλημά μας. Να δούμε την Παιδεία, την Κοινωνία, τον κόσμο μέσα από τα μάτια των παιδιών. Να ακούσουμε τη φωνή τους και να αλλάξουμε προς όφελός τους. Είναι για εμάς κρίσιμο, ως Πολιτεία, να αφουγκραστούμε τις προσδοκίες και τους προβληματισμούς τους. Να δούμε ποια είναι τα ζητήματα που τους απασχολούν αλλά και τις απόψεις τους για τη σχολική ζωή, τις σχέσεις μεταξύ τους και με το ευρύτερο περιβάλλον, τον τόπο στον οποίο ζουν.

Θα ήθελα να εκφράσω τα συγχαρητήριά μου στην εφημερίδα ‘Το Βήµα’ αλλά και στη Διοίκηση της Alter Ego Media για την πρωτοβουλία. Επιτρέψτε μου όμως να κλείσω αυτόν τον σύντομο χαιρετισμό, δανειζόμενη τα λόγια της Κατερίνας και της Λένας. Η Κατερίνα και η Λένα είναι δύο από τα κορίτσια που συμμετείχαν στη δράση μας για τη συγκέντρωση σχολικών ειδών για τα παιδιά της Θεσσαλίας που επλήγη από τις καταστροφικές πλημμύρες. Στην κούτα που έστειλαν, έγραψαν: «Η μόνη σωτηρία που μπορεί να έρθει στον κόσμο είναι από τα παιδιά, γιατί τα παιδιά κάνουν τους ανθρώπους». Δεν έχουμε παρά να δούμε μέσα από τα μάτια τους»

Γιάννης Μώραλης: «Να πιάσουν τα παιδιά μολύβι και στυλό»

Ο Δήμαρχος Πειραιά Γιάννης στην ομιλία του σημείωσε τα παρακάτω:

«Σας καλωσορίζω στην εμβληματική Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά. Θα ήθελα να συγχαρώ την Πρόεδρο της ALTER EGO MEDIA Φωτεινή Υψηλάντη για την πρωτοβουλία, την εφημερίδα «Το Βήμα» που την υλοποίησε, τον κ. Μαντέλα, τους συνεργάτες του και όλο τον Όμιλο της ALTER EGO.

Να συγχαρώ επίσης τα παιδιά που συμμετέχουν, που έδωσαν ζωή στην ιδέα αυτή και έκαναν εξαιρετική δουλειά. Στις εφημερίδες που διάβασα είδα πολύ ωραία κείμενα και παρουσιάσεις.

Ένα μπράβο στον Υπουργό και στις Υφυπουργούς που έχουν θέσει υπό την αιγίδα τους όλη αυτή την προσπάθεια. Όλοι όσοι είχαμε στα σχολεία μας μαθητικές εφημερίδες γνωρίζουμε ότι είναι ενδιαφέρουσα ενασχόληση.

Η πρωτοβουλία του Βήματος παροτρύνει τα παιδιά να πιάσουν μολύβι και στυλό, να μη εστιάζουν μόνο στην τεχνολογία και προσπαθώ να καθοδηγήσω και τον γιο μου, ο οποίος είναι σε μικρή ηλικία, ώστε να συμμετέχει σε αυτές τις προσπάθειες. Είναι μία άλλη αίσθηση που εμείς οι παλιοί τη νιώσαμε.

Η Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά δεν φιλοξενεί μόνο εκθέσεις ζωγραφικής, είναι ένας πολυχώρος πολιτισμού και αυτό συμβαίνει γιατί είμαστε ανοιχτοί και εμείς και η Διευθύντρια Πολιτισμού Ευαγγελία Μπαφούνη να αναδείξουμε πολιτιστικές δράσεις στην Πινακοθήκη μας, καθώς στον Πειραιά δεν έχουμε πληθώρα πολιτιστικών χώρων, ώστε να διανείμουμε όλες αυτές τις δουλειές σε διαφορετικούς χώρους.

Συγχαρητήρια σε όλους. Χαιρόμαστε να φιλοξενούμε τέτοιες εκθέσεις στην πόλη μας και καλούμε όλους τους Πειραιώτες να επισκεφθούν την έκθεση έως τις 25 Σεπτεμβρίου και να δουν τη δουλειά των παιδιών, η οποία είναι αξιόλογη».

Γεράσιμος Σιάσος: «Να θαυμάσουμε τον μεστό λόγο των νέων»

Στον χαιρετισμό του ο πρύτανης του πανεπιστημίου Αθηνών Γερ. Σιάσος τόνισε ότι:

«Είναι ιδιαίτερη τιμή και χαρά η πρόσκληση να χαιρετίσω την εικαστική έκθεση «Η Ελλάδα μέσα από τα μάτια των μαθητών» που διοργανώνει στη Δημοτική Πινακοθήκη του Δήμου Πειραιά η εφημερίδα ‘ΤΟ ΒΗΜΑ’ και η Διοίκηση της Alter Ego Media.

Η Δημοτική Πινακοθήκη, κύριε Δήμαρχε, αποτελεί εμβληματικό στολίδι του Πειραιά και της ευρύτερης περιοχής έχοντας συμβάλλει σημαντικά στον πολιτισμό μέσα από την φιλοξενία πλήθους εκθέσεων και σημαντικών συλλογών και δράσεων όπως η σημερινή.

Ο θεσμός των μαθητικών εφημερίδων του Βήματος ξεκίνησε πριν τρία χρόνια με τον συντονισμό της κυρίας Φωτεινής Υψηλάντη, μιας φωτεινής προσωπικότητας που διέκρινε από την αρχή την αποστολή του εγχειρήματος, σωστότερα λειτουργήματος και τον ζήλο και την αγάπη προς τους μαθητές της κυρίας Μάρνυ Παπαματθαίου, αρχισυντάκτριας της εφημερίδας «Το Βήμα» και διακεκριμένης δημοσιογράφου, την οποία οι Πανεπιστημιακοί διαβάζουμε ανελλιπώς επί δύο δεκαετίες σε θέματα εκπαίδευσης.

Σήμερα τρία χρόνια μετά μετράμε 33 μαθητικές εφημερίδες από σχολεία όλης της χώρας. Μπροστά μας ξεδιπλώνεται η ματιά των νεαρών μαθητών, τα ζητήματα που τους απασχολούν, οι απόψεις τους για τη σχολική ζωή, οι μεταξύ τους σχέσεις, οι σχέσεις με τον περίγυρό τους και τον τόπο που ζουν, τα όνειρα, οι προσδοκίες, οι φόβοι τους.

Όσοι έχουμε ξεφυλλίσει τα πονήματα αυτά των μαθητών δεν μπορεί παρά να θαυμάσουμε τον μεστό λόγο και την άρτια γραφή εφήβων που κάποιες φορές μπορούν να παραβληθούν με λογοτεχνικά κείμενα υψηλού επιπέδου. Οι ευαισθησίες των μαθητών, οι αγωνίες και τα προβλήματα ειδικά των σχολείων της περιφέρειας, παρουσιάζονται με ζωηρότητα, εφηβική αλήθεια και περισσή αυθεντικότητα. Ο χειρισμός του λόγου με την πληθώρα νέων γλωσσικών ιδιωμάτων που καθημερινά προσθέτουν οι νέοι μας στη Γλώσσα μας, αναδεικνύουν και μια άλλη παράμετρο, αυτή της πλαστικότητας, παρουσιάζοντας την μεταμοντέρνα εκδοχή της, άξια προς μελέτη από σύγχρονους γλωσσολόγους.

Εδώ θέλω να επισημάνω τα ελπιδοφόρα και θετικά μηνύματα που αναβλύζουν από τα κείμενα των μαθητών. Την περηφάνεια για τον τόπο τους και την καταγωγή τους. Τα όνειρα για ένα καλύτερο αύριο στον τόπο τους που υπεραγαπούν και σέβονται. Το θαυμασμό στον ιδιαίτερο πολιτισμό, τα ήθη και τα έθιμα της ιδιαίτερης πατρίδας τους που φροντίζουν να διατηρηθούν και να τα παραχωρήσουν αυτούσια στους επόμενους. Τέλος και πολύ επίκαιρο, την αγωνία και την ευαισθησία για την προστασία του περιβάλλοντος και της φύσης του τόπου τους, που αποτυπώνεται γλαφυρά στις ιμπρεσσιονιστικές περιγραφές της ιδιαίτερης πανίδας και χλωρίδας.

Η ψηλάφηση των κειμένων των μαθητών και η ανάγνωση ανάμεσα στις γραμμές αναδεικνύουν πλείστα όσα θέματα που αφορούν στην εκπαίδευση γενικότερα ιδωμένα μέσα από τη δική τους ματιά και που μπορούν να φανούν ιδιαίτερα χρήσιμα σε όσους χαράσσουν την εκπαιδευτική πολιτική της χώρας.

Για τους ίδιους τους μαθητές, η ενασχόληση με τη δημιουργία μιας μαθητικής εφημερίδας έχει έναν ιδιαίτερο εκπαιδευτικό ρόλο: τους εισάγει στην έρευνα, τους καθοδηγεί στη συγγραφή και τέλος τους αποζημιώνει με τη δημοσίευση. Κάτι ανάλογο με τους επιστήμονες και την επιστημονική έρευνα. Γι’ αυτό και ήταν πολύ συγκινητικό για μένα προσωπικά το ξεφύλλισμα αυτών των εφημερίδων.

Ο εκπαιδευτικός ρόλος των μαθητικών εφημερίδων δεν τελειώνει όμως εδώ. Η βελτίωση του προφορικού και γραπτού λόγου που προσφέρει η ανάγνωση εφημερίδων ως μαθησιακή και παιδαγωγική πρακτική είναι ουσιαστική. Το θυμάμαι έντονα από τα δικά μου μαθητικά χρόνια. Σήμερα περισσότερο από ποτέ η χρήση των υπολογιστών, των τάμπλετ και των έξυπνων κινητών έχει αντικαταστήσει σε μεγάλο βαθμό την ανάγνωση βιβλίων και εφημερίδων.

Πολλοί προέβλεπαν ότι η αντικατάσταση θα είναι ολοκληρωτική. Ευτυχώς όχι. Μόλις προχθές, όπως έγραψε ο Guardian, η Σουηδία με το προηγμένο εκπαιδευτικό της σύστημα αποφάσισε να επιστρέψει στους πιο παραδοσιακούς τρόπους εκμάθησης αφού η υπερ-ψηφιοποίηση έδειξε μείωση των κομβικής σημασίας βασικών δεξιοτήτων των παιδιών.

Για όλους τους παραπάνω λόγους και για πολλά ακόμη που ο σύντομος σχολιασμός μου δεν επιτρέπει να αναπτύξω, η πρωτοβουλία της έκδοσης μαθητικών εφημερίδων από το Βήμα της Κυριακής αποτελεί μια φωτεινή πρωτοβουλία, μια καινοτόμα εκπαιδευτική πρακτική, έμπλεη ενθουσιασμού και αισιοδοξίας για όλους τους μαθητές και ιδιαίτερα για όσους το δουν σαν αφορμή να αρχίσουν το ωραίο ταξίδι στους δρόμους της υγιούς δημοσιογραφίας. Δρόμους γεμάτους αναζήτηση, δίψα, έρευνα και ικανοποίηση.

Άφησα για το τέλος την καλλιτεχνική αξία των μαθητικών εφημερίδων. Αναγνωρισμένοι εικαστικοί καλλιτέχνες και ταλαντούχοι φοιτητές και φοιτήτριες της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών φιλοτέχνησαν εξώφυλλα, πραγματικά έργα τέχνης. Η σημερινή έκθεση είναι αδιαμφισβήτητος

μάρτυρας της υψηλής αισθητικής και αξίας τους. Θα ήταν πρόκληση και αν μου επιτρέπεται προτροπή αυτή η θαυμάσια έκθεση να ταξιδέψει ανά τη χώρα έτσι ώστε η δουλειά των νεαρών μαθητών, οι αξίες της δημοσιογραφίας, η τέχνη της δημιουργίας μιας εφημερίδας, να παρασύρει όσο το δυνατό περισσότερους νέους. Γιατί ο δυναμισμός που αποπνέουν τα 33 αυτά φύλλα, τελικά μόνο ως αισιοδοξία για το αύριο της χώρας μπορούν να ιδωθούν.

Θα ήθελα να συγχαρώ τον Εκδότη και τον Διευθυντή του Βήματος, τη Διοίκηση και ιδιαίτερα τον Πρόεδρο του δημοσιογραφικού ομίλου Alter Ego, για τη συγκεκριμένη δράση αλλά και για τη συνολική παρουσία σε θέματα εκπαίδευσης, συνεχίζοντας και βελτιώνοντας συνεχώς την απήχηση στην κοινωνία ενός από τους ιστορικότερους και πλέον μεγαλύτερους εκδοτικούς οργανισμούς.

Τελειώνοντας, θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την πρόσκλησή σας, και να σας διαβεβαιώσω ότι εκπροσωπώντας το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ως δάσκαλοι πρωτίστως, στηρίζουμε κάθε προσπάθεια που δημιουργεί όνειρα και φιλοδοξίες, πυροδοτεί αξίες και αποπνέει πολιτισμό».

Εμμ. Μαυρομμάτης: «Η μικρή δίοδος που άνοιξε να γίνει λεωφόρος»

Ο Ομότιμος Καθηγητής ΑΠΘ, στην ομιλία του τόνισε ότι:

«Ευχαριστώ θερμά την εφημερίδα Το Βήμα και την Κυρία Φαίη Υψηλάντη, για την τιμητική τους πρόσκληση να μεταφέρω το χαιρετισμό μου απόψε, με την ευκαιρία της παρουσίασης στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά μιας σημαντικής τους πρωτοβουλίας -της μηνιαίας έκδοσης επιτόπιων κάθε φορά, Μαθητικών Εφημερίδων. Η ιδέα της ανάδειξης των τόπων αναγνωρίζεται σήμερα παντού, ως πρωταρχικό και ως ισότιμο επίσης αντίβαρο, στην παγκοσμιοτική αντίστοιχα, ανάγκη της εποχής μας.

Το πώς αυτά τα δύο λειτουργούν ταυτόχρονα και συχνά βίαια αντιθετικά μεταξύ τους, αντανακλάται είτε στις ακραίες εθνικιστικές πεποιθήσεις είτε στις ακραίες αμφισβητήσεις της ιστορίας -δηλαδή της μνήμης. Οι σκέψεις μου σ’ αυτή την παρουσίαση λειτουργούν σε τρία επίπεδα. Το ένα είναι σχετικό με τις συνθήκες κάτω από τις οποίες η Ευρωπαϊκή Ένωση αντιμετώπισε τη διακίνηση των ιδεών στο εσωτερικό του σύγχρονου κόσμου, επιδιώκοντας να διασώσει την ισοτιμία των τόπων μεταξύ τους, με κυρίαρχη την ισοτιμία της γλώσσας. Το πώς κατορθώνεται τα εκπαιδευτικά συστήματα συνδεδεμένα κάθε φορά με τις ιδιομορφίες των τόπων, δηλαδή τις ειδικές ιστορικές τους ανάγκες και προελεύσεις, να συμβιώσουν ισότιμα στο πεδίο της δημιουργικής συνεργασίας στην επιστημονική έρευνα και στην εμβάθυνση της γνώσης, είναι το μεγάλο στοίχημα της εποχής μας που προοδευτικά καλλιεργείται και αναπτύσσεται μέσω των ευρωπαϊκών προγραμμάτων συστηματικών εκπαιδευτικών ανταλλαγών στο επίπεδο της πανεπιστημιακής λειτουργίας.

Αλλά το ερώτημα παραμένει και είναι το δεύτερο επίπεδο αυτών των σκέψεων, το κατά πόσο στο εσωτερικό μιας εθνικής ενότητας, ενός ευνομούμενου κράτους, κατορθώνεται να μοιράζονται, πράγματι ισότιμα σε όλους, οι ευχέρειες πρόσβασης και ανταπόκρισης στις απαιτήσεις του σύγχρονου κόσμου: τόσο δηλαδή να μοιράζονται οι ευχέρειες στους πολίτες του κέντρου όσο και της περιφέρειας, τόσο στα μεγάλα πολιτιστικά κέντρα όσο και στις απομακρυσμένες γεωγραφίες. Η μεγάλη αντίφαση της εποχής μας και την οποία έχω την εντύπωση ότι πρέπει να διαισθάνθηκαν οι δημιουργοί των Μαθητικών Εφημερίδων του Βήματος, είναι ότι από τη μια πλευρά, μέσω των πολλαπλών διαδικτυακών μέσων ενημέρωσης, είναι όλοι παντού, όπου και να βρίσκονται, ενήμεροι για τις κατακτήσεις στον πνευματικό τομέα, στον πολιτισμό, για τις νέες προτάσεις ιδεών, χωρίς όμως και τη δυνατότητα της αντίστοιχης πρόσβασης ώστε να συμμετέχουν πράγματι ενεργά στη λειτουργία και στη διακίνηση αυτών των προτάσεων -εκεί όπου πράγματι αυτές γίνονται.

Είχα την τύχη να διδάξω, επί είκοσι περίπου χρόνια, στη Σχολή Καλών του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης όπου συνολικά, χίλιοι διακόσιοι περίπου φοιτήτριες και φοιτητές πέρασαν από τα θρανία της τάξης μου. Οι περισσότεροι σήμερα εργαζόμενοι στην εκπαίδευση σε διάφορες απομακρυσμένες από το κέντρο γεωγραφίες, ενημερώνονται μεν πάντοτε και συστηματικά, μέσω του διαδικτύου, για τα σύγχρονα καλλιτεχνικά δρώμενα, αλλά δεν έχουν αφενός τη δυνατότητα ούτε να δράσουν εκεί, στα ίδια τα γεωγραφικά και τα διοικητικά εθνικά κέντρα όπου αυτά τα γεγονότα συμβαίνουν, ώστε να εξωτερικεύσουν εκεί κοινωνικά, την προσωπική τους καλλιτεχνική έκφραση, αλλά ούτε επίσης έχουν τη δυνατότητα να ενεργοποιήσουν την έκφρασή τους στις ίδιες περιφερειακές γεωγραφίες στις οποίες ζουν. Πρακτικά δεν βρίσκονται πουθενά, ούτε εδώ ούτε εκεί.

Αυτό είναι και το πρόβλημα που παραπέμπει στο τρίτο πεδίο των παρατηρήσεων αυτής της σύντομης ομιλίας. Είναι σχετικό με την αναγκαιότητα που αποκτά σήμερα για μας, η αξιολόγηση και η αξιοποίηση της έννοιας της αναγνώρισης και της καταγραφής του πολιτισμού από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς εν γένει και ειδικότερα, από τους θεσμούς που ειδικεύονται στη διάσωση και στη διατήρηση της μνήμης. Η αναγνώριση της εκάστοτε δικής τους ιστορικής, κοινωνικής, πολιτιστικής φυσιογνωμίας στο επίπεδο των τρόπων ζωής, των συνηθειών, των αρχιτεκτονικών και των αισθητικών επιλογών τους και των ιδιομορφιών τους αυτών των ίδιων των τόπων, είναι το κατεξοχήν ευρωπαϊκό ζητούμενο σήμερα και είναι εν μέρει, ένα ήδη ευρωπαϊκό κεκτημένο, ανάλογα με εθνικές γεωγραφίες. Το ερώτημα είναι όμως ως πόσο διοικητικά, η εκάστοτε εθνική ενότητα που διαχειρίζεται τούς τόπους, αποδίδει στους τόπους την αναγκαία εκείνη θεσμική τους αυτονομία και την επάρκεια, για να λειτουργήσουν οι ίδιοι κοινωνικά, στον τόπο τους, τη δική τους πολιτιστική ταυτότητα;

Από την πλευρά του καλλιτεχνικού χώρου στον οποίο λειτουργώ θα σημειώσω ότι ήταν προσωπικά για μένα έκπληξη, ακριβώς για την ευρωπαϊκή της κατεύθυνση, η επιλογή των Μαθητικών Εφημερίδων του Βήματος, να ανατεθεί σε εικαστικούς καλλιτέχνες η εικονογραφική αναφορά στα εξώφυλλα της έκδοσης, στα περιβαλλοντολογικά, στα αρχιτεκτονικά, ιστορικά και στα κάθε μορφής κυρίαρχα ειδικά χαρακτηριστικά που συνοψίζουν την ταυτότητα των εκάστοτε τόπων. Είναι μια πρωτοβουλία όμως που ανταποκρίνεται ήδη πρακτικά, στο ίδιο το πνεύμα της τελευταίας, ανατρεπτικά ιστορικής, απόφασης του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων, ICOM, του επίσημου Οργανισμού της Ουνέσκο, να διευρυνθούν θεσμικά, οι μουσειακές έννοιες της διάσωσης και της συντήρησης των κατεξοχήν υλοποιημένων καλλιτεχνικών εργασιών (που κατά παράδοση εντάσσονται στην ιστορική αρμοδιότητα του Μουσείου), στα κάθε μορφής άλλα, τα άυλα χαρακτηριστικά της κάθε διαφορετικής πολιτιστικής φυσιογνωμίας: τους τρόπους ζωής, τις διατροφικές και τις οργανωτικές συνήθειες της καθημερινότητας, τις αισθητικές επιλογές, τις λειτουργικές χρήσεις των χώρων. Όλα εκείνα δηλαδή τα ειδικά πρότυπα συμπεριφοράς των εκάστοτε τόπων που δεν εγκαθίστανται ούτε περιλαμβάνονται στους τοίχους ενός Μουσείου, αλλά που είναι όμως εξίσου διατηρητέα για τη διάσωση της ταυτότητας, πριν η ταυτότητα αχρηστέψει, από το συγκεντρωτικό παγκοσμιοτικό μοντέλο.

Οι Μαθητικές Εφημερίδες απευθύνονται στους νέους για τους οποίους το σύνηθες πρότυπο να επωμιστούν είναι το τρέχον διεθνές, γιατί είναι εκείνο που κυκλοφορεί και που προσφέρεται. Είναι όμως συνδεδεμένο και με τη βαθμιαία εγκατάλειψη του εδάφους, ενός πληθυσμού που ήδη γερνάει. Το πώς η πολιτεία αποδίδει στους τόπους τη δυνατότητα ώστε θεσμικά να ορίζουν οι ίδιοι με τις δικές τους πρωτοβουλίες την επεξεργασία της δικής τους ταυτότητας στον τόπο όπου αυτή είναι, ως ένα δημιουργικό μέλλον απεξάρτησης από τα τυποποιημένα μοντέλα, θα ήταν κίνητρο φιλοδοξίας. Αυτό όμως απαιτεί να βλέπει κάποιος με τα δικά του μάτια -όχι μέσα από το βλέμμα των άλλων και αυτό νομίζω πως θα ήθελαν οι Μαθητικές Εφημερίδες. Στην ιστορία της τέχνης τα θεωρούμενα ως διεθνή πρότυπα και χαρακτηριστικά, ήταν και είναι πάντοτε στην πράξη εθνικά χαρακτηριστικά, που επιβλήθηκαν σε άλλα εθνικά και το ίδιο συμβαίνει λίγο ή πολύ παντού σήμερα σε όλα. Πιστεύω πως η πρωτοβουλία του Βήματος άνοιξε μια μικρή δίοδο -ας πούμε ένα στενάκι. Εύχομαι ολόψυχα το στενάκι, να γίνει μια μέρα λεωφόρος.»

Φαίη Υψηλάντη: «Κάθε Σχολείο τη Δική του Εφημερίδα»

Από την πλευρά της, η Πρόεδρος Ομίλου της Alter Ego κυρία Υψηλάντη ανέφερε ότι:

«Σας ευχαριστώ όλους που βρίσκεστε σήμερα εδώ, για να περιηγηθείτε στην εικαστική έκθεση και να γνωρίσετε τις Μαθητικές Εφημερίδες.

Ευχαριστώ ιδιαιτέρως τον αξιότιμο Υπουργό, κ. Κυριάκο Πιερρακάκη, που έθεσε υπό την Αιγίδα του Υπουργείου τον Θεσμό, προσδίδοντάς του το κύρος που επάξια διεκδικεί.

Θα ήθελα να απευθύνω επίσης θερμές ευχαριστίες σε όλους όσους στήριξαν και στηρίζουν το έργο μας, για να συνεχίσουμε το όραμά μας: ‘Κάθε Σχολείο τη Δική του Εφημερίδα’.

Σας διαβεβαιώ, με εξέπληξε ευχάριστα ότι οι μαθητές και οι μαθήτριες συμμετέχοντας σε αυτή τη δράση μαθαίνουν να ερευνούν, να συγγράφουν και να δημοσιεύουν. Μια διαδικασία μάθησης που θα ακολουθούν μετέπειτα και ως επιστήμονες. Εφαρμόζεται στην πράξη μια καινοτόμος εκπαιδευτική πρακτική με επίκεντρο τον μαθητή.

Παράλληλα, γνωρίζουν την εφημερίδα ως μέσο έκφρασης της ελεύθερης σκέψης, αλλά και πολυφωνίας, διαφορετικότητας, εγκυρότητας, ανάλυσης και κριτικής σκέψης.

Οι Μαθητικές Εφημερίδες καθίστανται κατ’ αυτόν τον τρόπο ένα φυτώριο για μελλοντικούς δημοσιογράφους, επιστήμονες, αλλά και ταυτόχρονα αναγνώστες, για τους οποίους το διάβασμα της εφημερίδας θα γίνει η καθημερινή τους συνήθεια.

Εύχομαι ο θεσμός αυτός να αποτελέσει την έμπρακτη προσφορά του Ομίλου ALTER EGO MEDIA στο σύνολο της εκπαίδευσης στη χώρα μας, να συνδράμει στην φιλαναγνωσία, στην αναζήτηση της κριτικής σκέψης, και, κυρίως, να γίνει η Νέα Πνοή Αναζωογόνησης στον έντυπο Ελληνικό Τύπο.

Ιδιαίτερα Ευχαριστώ:

Τον αξιότιμο Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κύριο Κυριάκο Πιερρακάκη, που έθεσε υπό την Αιγίδα του Υπουργείου τον θεσμό των Μαθητικών Εφημερίδων και την Εικαστική Έκθεση «Η Ελλάδα μέσα από τα μάτια των Μαθητών».

Τον αξιότιμο Δήμαρχο Πειραιά, κύριο Γιάννη Μώραλη, που αγκάλιασε αυτή την δράση.

Την Διευθύντρια Πολιτισμού του Δήμου Πειραιά, κυρία Ευαγγελία Μπαφούνη, που απλόχερα φιλοξένησε την ομώνυμη εικαστική έκθεση.

Τον Χορηγό των Μαθητικών Εφημερίδων, την εταιρία ανακύκλωσης VKC, που αδιάλειπτα στηρίζει τον θεσμό δίνοντας πνοή στο όραμά μας.

Όλους τους εικαστικούς και ιδιαιτέρως την Εύη Κυρμακίδου, που με την έμπρακτη και ανιδιοτελή

προσφορά τους, συνέδεσαν το έργο τέχνης με τον δημοσιογραφικό λόγο.

Όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες των σχολείων που μαζί με τους εκπαιδευτικούς τους, οι οποίοι τους ενέπνευσαν και τους καθοδήγησαν, αγκάλιασαν με ενθουσιασμό τον θεσμό.

Τέλος, ευχαριστώ από καρδιάς τη δημοσιογράφο Μάρνυ Παπαματθαίου, τον συντάκτη ύλης Νίκο Ράμμο, την συνεργάτιδά μου Νατάσα Κόσιβα, για τον ζήλο τους και την αμέριστη συμπαράστασή τους.

Όλοι τους ενισχύουν την πίστη μας, για να συνεχίσουμε απρόσκοπτα το όραμά μας».

****

Ο χαιρετισμός της Άννας Διαμαντοπούλου

Χαιρετισμό στην εκδήλωση έστειλε η πρώην υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου η οποία βρίσκεται στο εξωτερικό. Όπως αναφέρεται σ αυτόν:

«Η δημοσιογραφία ως κορυφαίο λειτούργημα σε κάθε δημοκρατία απαιτεί γνώση , ευφυΐα , ήθος, ιδιαίτερα σε μια εποχή που οι πολίτες καλούνται να αντιληφθούν τα face news από την πραγματική είδηση.

Το ΒΗΜΑ της Κυριακής ως μια εφημερίδα με μεγάλη ιστορία προσφέρει υπηρεσία στο μέλλον της δημοκρατίας δίνοντας την ευκαιρία σε μαθητές και μαθήτριες, να δημιουργήσουν την δική τους εφημερίδα.

Η εξαιρετική αισθητική και η επένδυση σε πολύ νέους ανθρώπους σε κάθε γωνιά της Ελλάδας σε νησιά και σε ορεινές απομακρυσμένες περιοχές, θα έχει θετικά αποτελέσματα στο μέλλον της χώρας.

Αυτά ήταν και τα βασικά κριτήρια με τα οποία βραβεύσαμε μέσω του θεσμού «Education Leaders Awards» το «Βήμα της Κυριακής» κάνοντας γνωστό το έργο σε εκατοντάδες εκπαιδευτικούς σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία της χώρας.

Τα θερμά μου συγχαρητήρια στην εφημερίδα και βέβαια στο επιτελείο που έχει την ευθύνη αυτής της προσπάθειας».

********

Ο θεσμός των μαθητικών εφημερίδων ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2020 και ως σήμερα έχει εκδώσει 33 εφημερίδες σε ισάριθμες περιοχές της χώρας. Έτσι, κάθε μήνα ένα διαφορετικό σχολείο, από διαφορετική πόλη της χώρας (οι μαθητικές εφημερίδες εκδίδονται μόνο από σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης), επιλέγεται για να χτίσει τη δική του εφημερίδα. Την εφημερίδα αυτή επιμελείται δημοσιογραφικά και εικαστικά το επιτελείο του «Βήματος» και στη συνέχεια εντάσσεται ως ένθετο στην δική μας εφημερίδα και κυκλοφορεί πανελλαδικά.

Η έκθεση με τα έργα τέχνης που κοσμούν τα εξώφυλλα των Μαθητικών Εφημερίδων με τίτλο «Η Ελλάδα μέσα από τα μάτια των μαθητών» ξεκίνησε στην Δημοτική Πινακοθήκη του Πειραιά στις 15 Σεπτεμβρίου σηματοδοτώντας την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς 2023-2024 και θα συνεχιστεί ως τις 25 του μήνα.