Χρονιά εκπλήξεων η εφετινή για τις βάσεις εισαγωγής στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της χώρας, με την άνοδο κύρια τάση για τα περισσότερα τμήματα αλλά και μια εντυπωσιακή πτώση στο 5ο επιστημονικό πεδίο (επιστήμες Οικονομίας και Διοίκησης), στο οποίο για πρώτη φορά έπειτα από χρόνια είναι πιθανόν να καταγραφούν κενές θέσεις.
Το στοιχείο του εντυπωσιασμού θα πρωταγωνιστήσει εφέτος όταν στο τέλος του καλοκαιριού θα δοθούν επίσημα οι βάσεις εισαγωγής στα ανώτατα ιδρύματα. Εντυπωσιακή η άνοδος, εντυπωσιακή και η πτώση!
Στις περιζήτητες Ιατρικές και Πολυτεχνικές σχολές η άνοδος των βάσεων αναμένεται ότι θα ξεκινήσει από τα 250 και θα φτάσει τα 500 μόρια. Στις Νομικές οι αυξομειώσεις θα είναι ελάχιστες. Στα περιφερειακά ΑΕΙ του 5ου πεδίου η πτώση των βάσεων μπορεί να φτάσει και τα 1.000 μόρια ή και να τα ξεπεράσει…
Ο πλέον απρόβλεπτος παράγοντας της εφετινής διαδικασίας είναι οι αλλαγές στον θεσμό των μετεγγραφών, καθώς τη δυνατότητα να μετεγγραφούν από το τμήμα που αρχικά εισήχθησαν σε ένα άλλο τμήμα της επιλογής τους θα έχουν χιλιάδες άτομα. Μόνο οι τρίτεκνοι, πολύτεκνοι και οι υποψήφιοι ειδικών κατηγοριών υπολογίζεται ότι είναι 12.000-15.000. Ο αριθμός αναμένεται να φθάσει τις 20.000 με τους δικαιούχους μετεγγραφών βάσει εισοδηματικού κριτηρίου.
«Οι αναμενόμενες βάσεις του 2014 προκύπτουν ως απόπειρα πρόβλεψης με κριτήριο τα στατιστικά των επιδόσεων των υποψηφίων ανά μάθημα αλλά και με την κλιμάκωση του γενικού βαθμού πρόσβασης» λέει σχετικά ο εκπαιδευτικός και αναλυτής των στατιστικών στοιχείων της εκπαίδευσης κ. Γ. Χατζητέγας, με τη βοήθεια του οποίου και γίνεται από «Το Βήμα» μια πρώτη προσπάθεια εκτίμησης της κίνησης των βάσεων ανά σχολή. Οπως αναφέρει σε σχέση με μετεγγραφές των πρωτοετών φοιτητών, θα πρέπει να ξεκαθαριστούν τα ακόλουθα:
- Ολοι όσοι δικαιούνται μετεγγραφής, υποψήφιοι πολύτεκνων και τρίτεκνων οικογενειών καθώς και υποψήφιοι των κοινωνικών κριτηρίων, θα εξασφαλίζουν αυτόματη μετεγγραφή χωρίς ποσοτικό περιορισμό και εισοδηματικό κριτήριο.
- Επιπροσθέτως, η κατηγορία των κοινωνικών κριτηρίων διευρύνεται προς όλους τους υποψηφίους με ποσοτικό περιορισμό για το 10% των θέσεων του τμήματος υποδοχής, με εισοδηματικό όριο τα 9.000 ευρώ ετησίως ανά μέλος και με προσμέτρηση της επίδοσης εισαγωγής. Η νέα αυτή κατηγορία ωστόσο θα πρέπει να εξετάσει με προσοχή και λεπτομέρεια το νομοθετικό πλαίσιο χωρίς τη βεβαιότητα ότι εξασφαλίζει εκ προοιμίου μετεγγραφή.
- Οπως ήδη δήλωσε ο υπουργός Παιδείας κ. Ανδρέας Λοβέρδος, θεσμοθετείται άμεσα η ανταλλαγή θέσεων μεταξύ φοιτητών που έχουν εισαχθεί σε αντίστοιχα περιφερειακά ΑΕΙ και ΤΕΙ. Θα δίνεται έτσι η δυνατότητα της ανταλλαγής θέσεων φοιτητών, όχι όμως μεταξύ Πανεπιστημίων του κέντρου και Πανεπιστημίων της περιφέρειας, αλλά μόνο μεταξύ Πανεπιστημίων της περιφέρειας.
- Οι υποψήφιοι των παραπάνω κατηγοριών δεν είναι απαραίτητο να το δηλώσουν στο σχολείο τους, ούτε στο ηλεκτρονικό σύστημα του μηχανογραφικού. Τα δικαιολογητικά τους θα υποβληθούν στα τμήματα της τριτοβάθμιας στα οποία επιθυμούν να μετεγγραφούν, τον μήνα Σεπτέμβριο. Υπενθυμίζεται ότι τη μετεγγραφή μπορούν να εξασφαλίσουν ή για τον τόπο κατοικίας των γονέων τους ή για την πόλη στην οποία σπουδάζει άλλο μέλος της οικογένειάς τους.
- Με τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται εφέτος, χρήσιμο είναι να υπενθυμίσουμε τα «παράδοξα» της συμπλήρωσης του μηχανογραφικού δελτίου. Οπως αναφέρει ο κ. Χατζητέγας:
- Στο Μηχανογραφικό Δελτίο η ανάγνωση του τίτλου μιας σχολής δεν προσδιορίζει με ακρίβεια το αντικείμενο των σπουδών και τα επαγγελματικά τους δικαιώματα. Για παράδειγμα, τα τμήματα της Αγροτικής Οικονομίας και Ανάπτυξης του Γεωπονικού Πανεπιστημίου της Αθήνας αλλά και το τμήμα της Αγροτικής Ανάπτυξης στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο που έχει έδρα την ακριτική Ορεστιάδα, παρά το γεγονός ότι είναι τοποθετημένα στο 5ο επιστημονικό πεδίο, είναι ουσιαστικά Γεωπονικά τμήματα τα οποία δεν παρέχουν κανένα δικαίωμα εγγραφής στο Οικονομικό Επιμελητήριο και τη δυνατότητα της άσκησης των οικονομικών επαγγελμάτων.
- Μια χαρακτηριστική περίπτωση οικονομικού τμήματος το οποίο εξασφαλίζει στους αποφοίτους του την εγγραφή στο Οικονομικό Επιμελητήριο είναι το τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, το οποίο το ανακαλύπτει κάποιος εκτός από το 5ο πεδίο και στις Θεωρητικές Σχολές του 1ου επιστημονικού πεδίου! Το τμήμα περιλαμβάνει στο πρόγραμμα των σπουδών του τη διδασκαλία πολλών ξένων γλωσσών όπως τα ρωσικά, τα σερβικά, τα ρουμανικά, τα βουλγαρικά και αποτελεί ένα από τα πολλά παραδείγματα των σχολών που είναι αναντίστοιχες με το επιστημονικό πεδίο στο οποίο ανήκουν. Πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι στο τμήμα αυτό μπορεί να εισαχθεί κάποιος μέσω του 1ου πεδίου χωρίς να εξεταστεί στις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας και τα Μαθηματικά της Γενικής Παιδείας.
- Εντυπωσιακή αναντιστοιχία του τίτλου της σχολής με το πρόγραμμα των σπουδών αποτελεί το τμήμα της Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη και εξασφαλίζει στους αποφοίτους του, μέσω κατεύθυνσης προχωρημένων εξαμήνων, το επαγγελματικό δικαίωμα της διδασκαλίας σε σχολεία Ειδικής Αγωγής. Το σχεδόν ομότιτλο τμήμα της Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής της Κορίνθου δεν εξασφαλίζει ανάλογα δικαιώματα. Να προσθέσουμε εδώ ότι δασκάλους Ειδικής Αγωγής παράγει το τμήμα Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στον Βόλο.
- Το Τμήμα Στατιστικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας που ανήκει μόνο στο 2ο επιστημονικό πεδίο εξασφαλίζει στους αποφοίτους του την επάρκεια των οικονομικών σπουδών και το δικαίωμα εγγραφής στο Οικονομικό Επιμελητήριο. Το παρεμφερές τμήμα της Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Πειραιά είναι πλέον εφέτος κοινό τμήμα και του 5ου και του 2ου επιστημονικού πεδίου. Το τμήμα της Στατιστικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας αποτελεί ένα κλασικό παράδειγμα οικονομικού τμήματος το οποίο δεν ανήκει στο 5ο επιστημονικό πεδίο. Ανάλογα τμήματα άξια της προσοχής των υποψηφίων είναι και τα παρακάτω τμήματα: τα τμήματα των Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πάντειου και του Πανεπιστημίου Πειραιά, τα οποία βρίσκονται στο 1ο επιστημονικό πεδίο. Τα τμήματα της Πληροφορικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου της Αθήνας και του Οικονομικού Πανεπιστημίου του Πειραιά, τα οποία βρίσκονται ως κοινά τμήματα του 2ου και του 4ου επιστημονικού πεδίου.
- Το τμήμα των Ξένων Γλωσσών Μετάφρασης και Διερμηνείας στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο απορρόφησε στο πλαίσιο των συγχωνεύσεων της «Αθηνάς» το τμήμα της Ισπανικής Γλώσσας του ίδιου Πανεπιστήμιου, με αποτέλεσμα να εμφανίζει τις σπουδές των ισπανικών ως κατεύθυνση προχωρημένου εξαμήνου χωρίς όμως να υποχρεώνει τους υποψηφίους να εξεταστούν στο μάθημα της ισπανικής γλώσσας. Δηλαδή, οι υποψήφιοι μπορούν να εισαχθούν έχοντας εξεταστεί στα αγγλικά, τα γερμανικά και τα γαλλικά και να σπουδάσουν τελικώς ισπανικά!
- Ποια είναι όμως η βασική διαφορά μεταξύ των Φιλολογικών τμημάτων των Ξένων Γλωσσών και των Μεταφραστικών τμημάτων του Πανεπιστημίου του Ιονίου; Οι απόφοιτοι των ξένων φιλολογιών μπορούν να διδάξουν την αντίστοιχη γλώσσα ενώ οι απόφοιτοι του μεταφραστικού δεν μπορούν! Σε αντιστάθμισμα, οι απόφοιτοι του μεταφραστικού μπορούν να υπογράφουν επίσημες μεταφράσεις του κράτους ενώ οι απόφοιτοι των ξένων φιλολογιών δεν μπορούν! Σε κάθε περίπτωση, στην αγορά εργασίας περισσότερες επαγγελματικές διεξόδους φαίνεται να εξασφαλίζει η διδασκαλία των Ξένων Γλωσσών παρά ο τομέας των επίσημων μεταφράσεων.
- Τμήματα άξια προσοχής στο 1ο επιστημονικό πεδίο είναι τα τμήματα που ασχολούνται με την εκπαίδευση των φοιτητών τους στις γλώσσες, τον πολιτισμό και την ιστορία βαλκανικών, μεσογειακών, αραβικών, σλαβικών και τουρκικών χωρών. Τα τμήματα αυτά έχουν ως βασικό χαρακτηριστικό τη διδασκαλία των αντίστοιχων γλωσσών σε υψηλό επίπεδο και μπορούν να εξασφαλίσουν θέσεις εργασίας στην αναπτυσσόμενη γεωγραφική μας περιφέρεια.
Τμήματα με εξαιρετικές προοπτικές στην αγορά εργασίας είναι τα τμήματα της Εργοθεραπείας, της Λογοθεραπείας και της Φυσικοθεραπείας των ΑΤΕΙ καθώς δεν υπάρχουν αντίστοιχα πανεπιστημιακά τμήματα στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Διάταξη
Οι αλλαγές στην Α’ Λυκείου
Κατατέθηκε την Παρασκευή για ψήφιση στη Βουλή η διάταξη που αλλάζει τον τρόπο προαγωγής των μαθητών της εφετινής Α’ Λυκείου, όπου εφαρμόστηκε για πρώτη φορά ο θεσμός της «Τράπεζας Θεμάτων».
Με τον τρόπο προαγωγής που ίσχυε στο παρελθόν, αν κάποιος μαθητής της Α’ Λυκείου έγραφε κάτω από τη βαθμολογική βάση του 10 σε ένα από τα βασικά μαθήματα, ο μέσος όρος του απολυτηρίου του δεν τον άφηνε να μείνει μετεξεταστέος σε ένα μάθημα. Αντιθέτως, με το σύστημα που είχε ψηφιστεί πέρυσι οι μαθητές έπρεπε να γράψουν πάνω από 10 σε κάθε ένα από τα βασικά μαθήματα για να προαχθούν στην επόμενη τάξη. Οπως προκύπτει από τα στοιχεία, αν τελικά ίσχυε το σύστημα αυτό το 48% των μαθητών της Α’ Λυκείου θα έμεναν μετεξεταστέοι στην Αλγεβρα και θα έδιναν επαναληπτικές εξετάσεις τον Σεπτέμβριο. Στη Γεωμετρία θα έμεναν μετεξεταστέοι το 47%, στη Φυσική το 50%, στη Χημεία το 48% και στα Αρχαία το 36%. Το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε ομαδοποίηση των μαθημάτων και προαγωγή των μαθητών στην επόμενη τάξη αν συμπληρώνουν 10 κατά μέσο όρο σε τρία μαθήματα ανά επιστημονικό πεδίο.
Σύμφωνα με τη σχετική διάταξη θα πρέπει να προκύπτει μέσος όρος 10 στα μαθήματα Αλγεβρα και Γεωμετρία και στα μαθήματα Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ