Το Ευρωκοινοβούλιο της ορθοπεταλιάς – ψήφο στο ποδήλατο

Ενα νέο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο φιλικό προς την ποδηλασία φαίνεται ότι θα προκύψει από τις επερχόμενες ευρωεκλογές.

Ενα νέο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο φιλικό προς την ποδηλασία φαίνεται ότι θα προκύψει από τις επερχόμενες ευρωεκλογές. Μόλις λίγες ημέρες πριν από την ευρωπαϊκή εκλογική αναμέτρηση (22-25 Μαΐου), 364 υποψήφιοι ευρωβουλευτές από 23 κράτη απάντησαν σε έρευνα της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ποδηλατών (ECF) σχετικά με την ευρωπαϊκή πολιτική για το ποδήλατο, αποδεχόμενοι με το συντριπτικό ποσοστό του 90% τις συστάσεις της. Η χώρα μας έρχεται τρίτη σε αριθμό συμμετοχών με 30 υποψήφιους να απαντούν στην έρευνα. Πρώτη σε απόλυτους αριθμούς είναι η Φινλανδία με 40 και ακολουθεί η Ισπανία με 31, σε σχέση όμως με το μέγεθος του πληθυσμού και τον αριθμό των εδρών οι περισσότερες απαντήσεις προέρχονται από το Λουξεμβούργο που είχε 11 συμμετέχοντες.
Ανάμεσα στις δέκα συστάσεις της ECF, αυτή που έχει το υψηλότερο ποσοστό αποδοχής, αγγίζοντας το 96%, είναι η πρόταση να γίνουν τα μηχανοκίνητα οχήματα ασφαλέστερα για τους πεζούς και τους ποδηλάτες. Αφορά περίπου το ήμισυ των θανατηφόρων ατυχημάτων σε αστικές περιοχές, με την υπερβολική ταχύτητα και τις συγκρούσεις με μηχανοκίνητα οχήματα να είναι οι κύριες αιτίες θανάτου. Πρόταση της ECF είναι να εφαρμοστούν στις κατοικημένες αστικές περιοχές χαμηλότερα όρια ταχύτητας, της τάξεως των 30 χλμ./ώρα αντί των 50 χλμ. που ισχύουν σήμερα. Ενα ακόμη σημαντικό ζήτημα είναι η αλλαγή στην ευρωπαϊκή νομοθεσία σχετικά με τις προϋποθέσεις σχεδιασμού των φορτηγών, τα οποία λόγω του όγκου και του ύψους όπου βρίσκεται ο οδηγός έχουν αυξημένες «νεκρές γωνίες». Ως αποτέλεσμα προκαλούνται πολλοί θανάσιμοι τραυματισμοί ποδηλατών.
Ευρωπαϊκό master plan


Δεν είναι όμως αυτός ο μόνος τομέας της ευρωπαϊκής πολιτικής με τον οποίο συνδέεται άμεσα ή έμμεσα η ποδηλασία. Οι μετακινήσεις, το περιβάλλον, η υγεία, η οδική ασφάλεια είναι μερικοί από τους τομείς που σχετίζονται, γεγονός που επιβάλλει να ξεπεραστεί άμεσα η τρέχουσα αποσπασματική προσέγγιση του ζητήματος. Ποσοστό 93% των ερωτηθέντων υποψήφιων ευρωβουλευτών συμφωνεί ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να αναπτύξει και να υιοθετήσει ένα ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο (master plan) για την ποδηλασία.

«Αν μάλιστα η ΕΕ θέλει να είναι πλήρης εταίρος στην επανάσταση του 21ου αιώνα στις μεταφορές, θα πρέπει να το κάνει άμεσα»
υποστηρίζει η Ομοσπονδία, καθώς εκτιμά ότι εισερχόμαστε στην εποχή που ο πολίτης θα προτιμά να αφήνει το αυτοκίνητο σπίτι. Η πληροφόρηση για τα ποδηλατικά δίκτυα, τα συστήματα ενοικίασης ποδηλάτων, τα πάρκινγκ ποδηλάτων, η σύνδεση με τα μέσα μαζικής μεταφοράς απαιτούν έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό που θα πρέπει να γίνει από την Ενωση.
«Ναι» στον ευρωποδηλατόδρομο


Ενθουσιώδη στήριξη δείχνουν οι υποψήφιοι που απάντησαν στην έρευνα προς την πρωτοβουλία της ECF για τον «EuroVelo». Πρόκειται για ένα δίκτυο 14 μεγάλων ποδηλατικών διαδρομών που συνδέουν ολόκληρη τη Γηραιά Ηπειρο. Ευρωπαϊκός συντονιστής αυτού του φιλόδοξου πρότζεκτ είναι η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ποδηλατών, η οποία λειτουργεί σε συνεργασία με τα Εθνικά Κέντρα Συντονισμού. Στόχος όλων αυτών των φορέων είναι το δίκτυο αυτό να ολοκληρωθεί ως το 2020. Προς τούτο η Ομοσπονδία ζητεί τη συμβολή της ΕΕ προτείνοντας τη διάθεση κονδυλίων μέσω του προγράμματος TEN-T, συνολικού προϋπολογισμού 26 δισ. ευρώ, για τη δημιουργία της απαραίτητης υποδομής. Συγχρόνως θα μπορούσε να συμβάλει παρέχοντας οικονομική και τεχνική βοήθεια για τον συντονισμό και την προώθηση του δικτύου σε όλα τα κράτη-μέλη.
Στο ίδιο πλαίσιο, η πλειονότητα των συμμετεχόντων στηρίζει την πρόταση για μεγαλύτερες επενδύσεις εν γένει σε πρότζεκτ για το ποδήλατο. Κατά την προηγούμενη δημοσιονομική περίοδο (2007-2013) διατέθηκαν για την ποδηλασία 600 εκατ. ευρώ από τα 82 δισ. ευρώ του προϋπολογισμού μεταφορών. Η ECF ζητεί να δίδεται το 10% αυτού του προϋπολογισμού στην ποδηλασία, ήτοι 6 δισ. ευρώ επενδύσεων για έργα ποδηλασίας στη νέα περίοδο 2014-2019.
Οι υποψήφιοι ευρωβουλευτές κάνουν πετάλι


Δεν θα μπορούσε φυσικά το ερωτηματολόγιο της ECF να μην περιλαμβάνει την ερώτηση πόσο συχνά οι υποψήφιοι χρησιμοποιούν οι ίδιοι το ποδήλατο για τις μετακινήσεις τους. Η ίδια ερώτηση και οι πιθανές απαντήσεις της αποτελούσαν μέρος και του Ειδικού Ευρωβαρόμετρου 406. Συγκρίνοντας τα αποτελέσματα, 40% των ερωτώμενων χρησιμοποιεί το ποδήλατο κάποιες φορές μέσα στον μήνα, ποσοστό διπλάσιο από αυτό στην ΕΕ των 28. Ποσοστό 30% το χρησιμοποιεί κάποιες φορές την εβδομάδα, αποτέλεσμα που αντανακλά και τη στάση των ευρωπαίων πολιτών.
Η μεγάλη απόκλιση παρατηρείται σε αυτούς που δεν χρησιμοποιούν ποδήλατο ποτέ, δηλαδή μόλις 12% των ερωτωμένων υποψηφίων, αλλά 50% των Ευρωπαίων. Μόνο ένας στους οκτώ ευρωβουλευτές απάντησε «ποτέ» στη χρήση του ποδηλάτου, σε σύγκριση με έναν στους δύο του ευρωπαϊκού πληθυσμού. Επίσης, 15% των ερωτωμένων υποψηφίων απάντησε ότι χρησιμοποιεί το ποδήλατο το λιγότερο μία φορά την ημέρα.
Χαιρετίζοντας τη θετική στάση των υποψήφιων ευρωβουλευτών απέναντι στο ποδήλατο, στοχεύει στην οικοδόμηση μιας σταθερής σχέσης με τους ευρωβουλευτές μετά τις εκλογές. Ως εκ τούτου η ECF πρόκειται να θέσει σε εφαρμογή το ερχόμενο φθινόπωρο ένα Φόρουμ για την Κινητικότητα του Ποδηλάτου. Στόχος είναι υπό την προεδρία των ευρωβουλευτών αυτό να εξελιχθεί σε μια πλατφόρμα στις Βρυξέλλες όπου η Ομοσπονδία θα μπορεί να συναντηθεί και να συζητήσει θέματα πολιτικής που σχετίζονται με το ποδήλατο με όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς για την προώθηση της αποστολής της. Οπως αναφέρει ο γενικός γραμματέας της δρ Μπέρνχαρτ Ενσικ: «Περισσότεροι άνθρωποι να χρησιμοποιούν το ποδήλατο πιο συχνά».

HeliosPlus

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk