Ωσμωση τέχνης και επιστήμης

Ο αμερικανός γλύπτης Jim Αccord θέλοντας να συνδυάσει τις καλλιτεχνικές του δυνατότητες με τις ανθρώπινες γνώσεις γύρω από την πυρηνική τεχνολογία παρακολούθησε δύο σειρές μαθημάτων πυρηνικής μηχανικής, ενώ δημιούργησε και δική του ομάδα τεχνικών συμβούλων. Είναι ένας από τους αναρίθμητους εικαστικούς καλλιτέχνες που ο Ευγένιος Χατζούδης αναφέρει στο βιβλίο του με έργα-αποτελέσματα της ευεργετικής ώσμωσης ανάμεσα στην τέχνη και στην επιστήμη. Ενα βιβλίο που δεν είναι ιστορία της τέχνης ούτε ιστορία της επιστήμης, αλλά προσπαθεί να καταγράψει το πώς ζωγραφική και επιστήμη μπορούν να επηρεάσουν γόνιμα η μία την άλλη.

Οι έναστροι ουρανοί του Βαν Γκογκ ήταν έντονα επηρεασμένοι από τις αστρονομικές ανακαλύψεις των συγχρόνων του

Ο αμερικανός γλύπτης Jim Αccord θέλοντας να συνδυάσει τις καλλιτεχνικές του δυνατότητες με τις ανθρώπινες γνώσεις γύρω από την πυρηνική τεχνολογία παρακολούθησε δύο σειρές μαθημάτων πυρηνικής μηχανικής, ενώ δημιούργησε και δική του ομάδα τεχνικών συμβούλων. Είναι ένας από τους αναρίθμητους εικαστικούς καλλιτέχνες που ο Ευγένιος Χατζούδης αναφέρει στο βιβλίο του με έργα-αποτελέσματα της ευεργετικής ώσμωσης ανάμεσα στην τέχνη και στην επιστήμη. Ενα βιβλίο που δεν είναι ιστορία της τέχνης ούτε ιστορία της επιστήμης, αλλά προσπαθεί να καταγράψει το πώς ζωγραφική και επιστήμη μπορούν να επηρεάσουν γόνιμα η μία την άλλη.

Ερευνητής ο ίδιος, με στέρεες γνώσεις στη φυσικοχημεία και με περισσότερες από εκατό πρωτότυπες επιστημονικές εργασίες, που τον οδήγησαν ως τη θέση του διευθυντή στο Τμήμα Χημείας του «Δημόκριτου», ενδιαφέρθηκε να καταρρίψει κατά κάποιον τρόπο την αντίληψη του κοινού, όπως αυτή έχει εκφραστεί και σε μια δημοσκόπηση στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου οι περισσότεροι στην ερώτηση για το «τι θεωρούν ότι είναι αντίθετο της επιστήμης» απάντησαν: «Η τέχνη». Παρ΄ όλο που έχουμε τα παραδείγματα του Βαν Γκογκ με την απεικόνιση στον πίνακα «Εναστρη νύχτα» του γαλαξία Μessier 51, στα τέλη του 19ου αιώνα- μια φρέσκια ανακάλυψη των αστρονόμων τότε-, του Σαλβαντόρ Νταλί με τον Εσταυρωμένο του να βρίσκεται επάνω σε έναν υπερκύβο, προϊόν της προσπάθειας των μαθηματικών να κατανοήσουν τους χώρους με περισσότε ρες διαστάσεις από τις τρεις, ή του Πικάσο, έντονα επηρεασμένου από τις θεωρίες του Αϊνστάιν και του Εσερ, με εικαστικές σπουδές πάνω την ταινία του Μέμπιους, οι περισσότεροι καλλιτέχνες φαίνεται να μη θεωρούν ότι κάποιες γνώσεις μαθηματικών, φυσικής ή χημείας θα μπορούσαν να αυξήσουν σημαντικά τις πηγές έμπνευσής τους.

Ο συγγραφέας πάντως φέρνει μπροστά στα μάτια του αναγνώστη τόσο πολλά παραδείγματα έργων και δημιουργών ώστε τελικά απορείς πώς δεν έχουν σκεφτεί στη Σχολή Καλών Τεχνών να υπάρχει καθηγητής ο οποίος να βοηθάει τους σπουδαστές να περάσουν τα – φαινομενικά μόνον- απρόσιτα σύνορα μεταξύ τέχνης και επιστήμης. Πολλοί εκπαιδευτικοί πάντως σε όλες τις βαθμίδες της Παιδείας μας, που θα ήθελαν να εμπλουτίσουν τις παραδόσεις τους, έχουν να ωφεληθούν από την προσεκτική παρουσίαση η οποία γίνεται από τον συγγραφέα τόσων εικαστικών έργων επηρεασμένων από την επιστήμη.

Η αλήθεια είναι ότι ο αναγνώστης του βιβλίου παρ΄ όλη την καλαίσθητη εκτύπωση θα αιφνιδιαστεί όχι ευχάριστα από τα διάφορα λάθη που έχουν παρεισφρήσει στις σελίδες του. Λάθη σε ονόματα, τυπογραφικά, ορθογραφικά, κακόηχα, μη κυριολεξίες, ασύνδετες προτάσεις θα τον κάνουν να αναρωτηθεί αν η επιμέλεια του βιβλίου έγινε με ανοιχτά ή με κλειστά μάτια. Αλλά αυτό φυσικά δεν μειώνει την αξία του περιεχομένου του βιβλίου, το οποίο είναι μόλις το δεύτερο από έλληνα συγγραφέα τα τελευταία χρόνια, ύστερα από εκείνο της Μαρίας Θωμά (Salvador Dali και Σύγχρονη Φυσική, εκδόσεις Ελάτη, 2005), που ασχολείται με αυτό το τόσο σημαντικό θέμα.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Science
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk