Η φράση από την οποία προέρχεται ο τίτλος του άρθρου είναι λίγο-πολύ γνωστή: «Αν σου πει κάποιος “δεν μπορείς”, πες του “κοίτα να μαθαίνεις”». Στην περίπτωση της νέας CLA βέβαια, η Mercedes προσπέρασε τα λόγια προχωρώντας σε έργα που ως αποτέλεσμα είχαν, μεταξύ άλλων, τον αριθμό «792».

Τόσα είναι τα χιλιόμετρα αυτονομίας κίνησης με μία φόρτιση της ολοκαίνουργιας CLA 250+ με τεχνολογία EQ, μέγεθος που δεν υπάρχει σε κανένα άλλο αυτοκίνητο της ευρωπαϊκής αγοράς ανεξαρτήτως κατηγορίας. Σε παγκόσμιο επίπεδο δε, μόνο το πολύ μεγαλύτερο και πολύ ακριβότερο Lucid Air Touring, της ομώνυμης αμερικανικής startup, μπορεί να μας δώσει την ευκαιρία να ταξιδέψουμε περισσότερο με μία φόρτιση.
Το εντυπωσιακό στη CLA δεν είναι ότι η αυτονομία-ορόσημο επιτυγχάνεται με τη χρήση μιας μεγαλύτερης, από τις αντίστοιχες του ανταγωνισμού της, μπαταρίας αλλά από την ολιστική προσέγγιση της υπόστασής της: πλατφόρμα, ηλεκτρική αρχιτεκτονική, ηλεκτροκινητήρες, σύστημα διαχείρισης ενέργειας, όλα συντείνουν στην επίτευξη ενός ρεκόρ που, τηρουμένων των αριθμητικών αναλογιών, αποδείχθηκε αληθινό στην πρόσφατη οδηγική εμπειρία που βιώσαμε στην πρωτεύουσα της Δανίας.
Αυτή τη φορά οι Γερμανοί κατάφεραν να κάνουν «περισσότερα με λιγότερα» καθώς η μπαταρία των 85 kWh που χρησιμοποιούν έχει μικρότερη χωρητικότητα από εκείνη της Mercedes EQS, στην οποία δεν στράφηκαν ούτε για να δανειστούν την πλατφόρμα της. Αντίθετα, επένδυσαν δισεκατομμύρια ευρώ στην τεχνολογικά state-of-the-art πλατφόρμα MMA, στην οποία θα βασιστούν πολλά διαφορετικά μοντέλα στο μέλλον, καθώς η αρθρωτή αρχιτεκτονική της μπορεί να φιλοξενήσει και αμιγώς ηλεκτρικά και υβριδικά συστήματα κίνησης, αξιοποιώντας ένα πλαίσιο τύπου skateboard στην ίδια γραμμή παραγωγής. Αυτό σημαίνει μεγαλύτερη κατασκευαστική ευελιξία, ανάλογα με το τι ζητεί το κοινό και δυνατότητα χρήσης για δικίνητες και τετρακίνητες 4MATIC εκδόσεις με διαφορετικής τεχνολογίας και χωρητικότητας μπαταρίες αξιοποιώντας στην περίπτωση των ηλεκτρικών μοντέλων αρχιτεκτονική 800V.
Το «φαίνεσθαι» και το «είναι»
Πέρα από φαινόμενο αποδοτικότητας, η νέα CLA είναι ένα κομψό τετράθυρο coupe (αν και αισθητικά λιγότερο τολμηρό από την τεχνολογία που διαθέτει), μεγαλύτερο σε κάθε του διάσταση από το μοντέλο που διαδέχεται (+3 εκατοστά στο μήκος των 4,723 μέτρων, +2,5 εκατοστά στο πλάτος των 1,855 μέτρων και +2,5 εκατοστά στο ύψος των 1,468 μέτρων). Με όρους αεροδυναμικής αυτή η CLA είναι πρωταθλήτρια κόσμου στην κατηγορία της, καθώς το μέγεθος Cd. 0.21 τη φέρνει πίσω από τη μεγαλύτερη EQS (Cd. 0.20), στοιχείο που δρα καταλυτικά στην εξοικονόμηση ενέργειας, άρα στην αύξηση της αυτονομίας κίνησης. Αν και με όρους design το ρύγχος της δείχνει συμβατικό, οι σχεδιαστές κατάφεραν να εξασφαλίσουν χώρο αποσκευών (το λεγόμενο frunk) κάτω από το μπροστινό καπό των αμιγώς ηλεκτρικών εκδόσεων, με όγκο-ρεκόρ στα 101 λίτρα.
Επιστρέφοντας στα της τεχνολογίας, η μπαταρία ιόντων λιθίου των 85 kWh (με δυνατότητα ταχυφόρτισης σε σταθμούς έως 320 kW και ανάκτηση ενέργειας για μια απόσταση 325 χλμ. σε μόλις 10 λεπτά της ώρας) τροφοδοτεί στην πισωκίνητη CLA 250+ έναν ηλεκτροκινητήρα 200 kW απόδοσης 272 ίππων, οι οποίοι επιταχύνουν το αυτοκίνητο από στάση σε 6,7 δευτερόλεπτα με μέγιστη ταχύτητα 210 χλμ./ώρα και κατανάλωση ενέργειας που ξεκινά από μόλις 12,2 kWh/100 χλμ. τεκμηριώνοντας και έτσι όσα γράφαμε πριν για «ολιστική προσέγγιση». Αν σκεφθείτε ότι ο στόχος κατασκευαστών αυτοκινήτων πόλης είναι η κατανάλωσή τους να πέσει κάτω από τις 10 kWh/100 χλμ. θα αντιληφθείτε γιατί η CLA θεωρείται ήδη ορόσημο.
Ενα επίπεδο πιο ψηλά θα βρεθεί η τετρακίνητη έκδοση CLA 350 4MATIC με τεχνολογία EQ, απόδοσης 354 ίππων και χρόνο επιτάχυνσης 4,9 δευτερόλεπτα. Κοινό τους χαρακτηριστικό είναι το αυτόματο κιβώτιο δύο ταχυτήτων στον κινητήριο πίσω άξονα, με την πρώτη ταχύτητα να επιτρέπει εξαιρετική επιτάχυνση από στάση, υψηλή ικανότητα έλξης και καλύτερη απόδοση στην αστική κυκλοφορία, ενώ η δεύτερη σχέση είναι σχεδιασμένη για την παροχή ισχύος σε υψηλές ταχύτητες στον αυτοκινητόδρομο, τη διασφάλιση της μέγιστης δυνατής αυτονομίας και την επίτευξη της ταχύτητας των 210 χλμ./ώρα. Κιβώτιο δύο ταχυτήτων χρησιμοποιεί εδώ και χρόνια και η Porsche Taycan για λόγους σπορ επιδόσεων, αλλά στην περίπτωση της μικρότερης και φθηνότερης CLA όλα περιστρέφονται γύρω από τον συνδυασμό διαχείρισης ενέργειας και «πράσινων» επιδόσεων.
Η οδηγική εμπειρία μας στην Κοπεγχάγη συνδυάστηκε με ένα σεμινάριο τεχνολογίας για τα επιτεύγματα που εφαρμόζονται στη νέα CLA, το περιεχόμενο του οποίου θα αποτυπωθεί σε επόμενα Autohub. Ανάμεσα σε αυτά είχαμε την ευκαιρία να χρησιμοποιήσουμε στον δρόμο το αναπτυγμένο από τη Mercedes λειτουργικό σύστημα Mercedes-Benz Operating System (MB.OS), που διαθέτει λειτουργίες τεχνητής νοημοσύνης (τόσο από τη Microsoft όσο και από την Google) προσφέροντας ευελιξία για την απρόσκοπτη ενσωμάτωση περιεχομένου από τρίτους παρόχους χάρη σε έναν υπερ-υπολογιστή συνδεδεμένο στο Mercedes-Benz Intelligent Cloud. Η εξέλιξη είναι τόσο σημαντική που πέρα από τις ενημερώσεις over-the-air για τις κύριες λειτουργίες του οχήματος, επιτρέπει για πρώτη φορά τα απομακρυσμένα updates των συστημάτων υποβοήθησης οδήγησης.
Παράλληλα η ύπαρξη στον βασικό εξοπλισμό νέων χαρακτηριστικών ασφαλείας, αναβαθμίζει σε 2++ το επίπεδο αυτόνομης οδήγησης του μοντέλου ενώ το νέο σύστημα υποβοήθησης αλλαγής λωρίδας (Lane Change Assist) διευκολύνει τους αντίστοιχους ελιγμούς με ένα άγγιγμα του μοχλού των φλας. Οι διαθέσιμοι χώροι και η άνεση που προσφέρει η νέα CLA (η οποία αναμένεται στην ελληνική αγορά στις αρχές του 2026) είναι ό,τι καλύτερο θα συναντήσει κάποιος σήμερα στην κατηγορία της, με την ακρίβεια του συστήματος διεύθυνσης να εκπλήσσει θετικά. Μένει πια να δούμε πόση από την εξαιρετική αίσθηση που μας άφησε σε κάθε «δοκιμασία» – από την εμπειρία με την τριπλή Superscreen οθόνη στο ταμπλό έως την ποιότητα κύλισης – θα συναντήσουμε ξανά στις υβριδικές εκδόσεις που χρονικά θα ακολουθήσουν με αρχική απόδοση 136-191 ίππων + 20 kW, στιγμιαία, από τον ηλεκτροκινητήρα.











