Την έντονη αντίδραση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) έχει προκαλέσει έγγραφο του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη προς την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), στο οποίο αναφέρεται ότι συνέπεια της λήξεως της συμβατικής διάρκειας της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας των πληρωμάτων φορτηγών πλοίων από 4.500 dtw και άνω έτους 2010, είναι δυνατόν πλέον ότι οι όροι ναυτολόγησης των ελλήνων ναυτικών να συμφωνούνται ελεύθερα με ατομική σύμβαση.
Οπως καταγγέλλει η διοίκηση της ΠΝΟ την Πέμπτη με ανοιχτή επιστολή της προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας, το συγκεκριμένο έγγραφο περιήλθε τυχαία σε γνώση των συνδικαλιστικών εκπροσώπων των ναυτικών, από πλοιοκτήτρια εταιρεία που ζητούσε διευκρινίσεις για το θέμα το ατομικών συμβάσεων εργασίας.
Στην επιστολή της η ΠΝΟ κατηγορεί τον αρμόδιο υπουργό κ. Βαρβιτσιώτη για αυθαίτερη, άκρως υποκειμενική και μεροπλητική ερμηνεία των απαιτήσεων της σύμβασης ναυτικής εργασίας προς την πλευρά των εφοπλιστών, ζητεί άμεσα την ανάκληση του σχετικού εγγράφου και προειδοποιεί ότι τέτοιες συμπεριφορές και μεθοδεύσεις, δεν πρόκειται να μείνουν αναπάντητες από τους έλληνες ναυτικούς.
Τονίζεται επίσης ότι στο παρόν χρονικό διάστημα είναι σε εξέλιξη και δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαπραγματεύσεις της ΠΝΟ με την ΕΕΕ για την υπογραφή της νέας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας των πληρωμάτων των φορτηγών πλοίων 4.500 dtw και άνω.
«Ανοίγουν τους ασκούς του Αιόλου να περιμένουν και τις επερχόμενες φορτούνες» αναφέρει σε ανακοίνωση την Πέμπτη ο γενικός γραμματέας της ΠΝΟ κ. Γιάννης Χαλάς.
«Ο υπουργός αντί να υποδείξει στην εργοδοτική πλευρά να καθίσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, προκειμένου να επιτευχθεί η ανανέωση της υφιστάμενης και εφαρμοζόμενης ΣΣΕ 2010, όπως έχει γίνει με τις λοιπές εφοπλιστικές ενώσεις, ήλθε αρωγός με το άνω έγγραφό του να ενισχύσει την επιδεικνυόμενη πεισματική και αρνητική συμπεριφορά της εργοδοσίας και να την προτρέπει στην ουσία να παραβεί όλες τις θεσμοθετημένες από τις Διεθνείς Συμβάσεις Εργασίας και την ίδια την MLC ρυθμίσεις για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις και συλλογικές συμβάσεις εργασίας, υποτιμώντας προφανώς τις ουσιαστικές επιπτώσεις και συνέπειες ενός τέτοιου εγχειρήματος και λησμονώντας ότι είναι υπουργός όλων των Ελλήνων» υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση.
Στελέχη της ΠΝΟ μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για το θέμα των ατομικών συμβάσεων εργασίας στην ποντοπόρο ναυτιλία και αν αυτές μπορούν να εφαρμοστούν, ανέφεραν ότι μπορεί η συμβατική ισχύ της σύμβασης του 2010 να έχει λήξει στα ποντοπόρα πλοία 4.500 dtw και άνω, πλην όμως εξακολουθεί και εφαρμόζεται από τα συμβαλλόμενα μέρη ανελλιπώς από 31.12.2010 που έληξε, κάτι που αναφέρεται όπως υπογράμμισαν και στη Διεθνή Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας (MLC).
Πρόσθεσαν επίσης ότι είναι γνωστό στη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας ότι για όλες τις εκκρεμμούσες και ευρισκόμενες στο στάδιο των διπραγματεύσεων Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας και για τα πληρώματα των φορτηγών πλοίων ειδικότερα, αναγνωρίζονται και εφαρμόζονται πλήρως οι όροι της Συλλογικής Σύμβασης που έχει λήξει.
Σε ερώτηση ότι συγκεκριμένο άρθρο της Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας 2006, που έχει επικυρωθεί από τη Βουλή και αναφέρει ότι στην περίπτωση που δεν υφίσταται συλλογική σύμβασης εργασίας, οι όροι και οι συνθήκες ναυτολόγησης του ναυτικού συμφωνούνται ελεύθερα από τα συμβαλλόμενα μέρη με γραπτή σύμβαση, τα συνδικαλιστικά στελέχη της ΠΝΟ υπογράμμισαν ότι η υιοθέτηση οποιασδήποτε σύμβασης δεν θεωρείται ότι επηρεάζει οποιαδήποτε εργατική συμφωνία που διασφαλίζει ευνοϊκότερες συνθήκες για τους εργαζόμενους. Δήλωσαν επίσης ότι στην περίπτωση των ελλήνων ναυτικών τα όσα εφαρμόζονται στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας υπερισχύουν της Διεθνής Ναυτικής Σύμβασης Εργασίας (MLC).