ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Τι είναι φρίκη

Tα ζώα- ένα άλογο, ένα γουρούνι, μια κατσίκα, ένα προβατάκι- είναι δεμένα μπροστά σε έναν τοίχο. Ενα σφυρί κατεβαίνει, τα χτυπάει. Πέφτουν. Και ξανά από την αρχή. Ξανά και ξανά, δίχως τέλος, με μόνη υπόκρουση τον ήχο του σφυριού, το βουβό γδούπο του μετάλλου που διαλύει το κρανίο. Αυτά είναι τα έργα βίντεο του γάλλου καλλιτέχνη, γεννημένου στην Αλγερία το 1971, Αντέλ Αμπντεσεμέντ. Εδώ και κάποιο διάστημα, έχουν ξεσηκώσει διαμαρτυρίες σε διάφορα μέρη του κόσμου. Το έγκυρο Ινστιτούτο …

Tα ζώα- ένα άλογο, ένα γουρούνι, μια κατσίκα, ένα προβατάκι- είναι δεμένα μπροστά σε έναν τοίχο. Ενα σφυρί κατεβαίνει, τα χτυπάει. Πέφτουν. Και ξανά από την αρχή. Ξανά και ξανά, δίχως τέλος, με μόνη υπόκρουση τον ήχο του σφυριού, το βουβό γδούπο του μετάλλου που διαλύει το κρανίο.

Αυτά είναι τα έργα βίντεο του γάλλου καλλιτέχνη, γεννημένου στην Αλγερία το 1971, Αντέλ Αμπντεσεμέντ. Εδώ και κάποιο διάστημα, έχουν ξεσηκώσει διαμαρτυρίες σε διάφορα μέρη του κόσμου. Το έγκυρο Ινστιτούτο Τεχνών του Σαν Φρανσίσκο ακύρωσε έκθεση με τα έργα αυτά, λίγο προτού εγκαινιαστεί, τον Μάρτιο του 2008, έπειτα από διαμαρτυρίες φιλοζωικών οργανώσεων και κυρίως ενός συλλόγου χορτοφάγων. Την περασμένη άνοιξη, το Διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονης Τέχνης της Γλασκώβης επίσης αρνήθηκε να περιλάβει αυτά τα έργα στο πρόγραμμά του. Απεναντίας, κάθε άλλο παρά τα αρνήθηκε το Ιδρυμα Σαντρέτο Ρε Ρεμπαουντένγκο του Τουρίνου, όπου εκτίθενται αυτές τις ημέρες. Οχι όμως δίχως αντιδράσεις. Οι οικολογικές οργανώσεις της Ιταλίας αντέδρασαν έντονα. «Τους προειδοποίησαν, νομίζω» λέει η Πατρίτσια Σαντρέτο Ρε Ρεμπαουντένγκο, ιδρύτρια του διάσημου ομώνυμου ιδρύματος για τη σύγχρονη τέχνη, «οι αμερικανοί ομόλογοί τους. Τους υποδεχτήκαμε, τους εξηγήσαμε τη δουλειά, τους δείξαμε το βίντεο. Η αντίδρασή τους ήταν αρνητική». Πρόκειται μάλλον για ευφημισμό: η υπεύθυνη Τύπου του ιδρύματος Ελεν Γουίβερ είναι ακόμη ταραγμένη μετά τα λόγια ενός από τους οικολόγους: «Είπε ότι θα προτιμούσε να δει να βιάζονται έξι γυναίκες παρά να σφάζονται έξι ζώα» τόνισε.

Με τις οικολογικές οργανώσεις μάλλον συμφωνεί ο Σύμβουλος για το Περιβάλλον της πόλης του Τουρίνου Ντομένικο Μανγκόνε. «Δεν είναι σκόπιμο να δείχνουμε τέτοια πράγματα» λέει. «Τέτοιες εικόνες μπορεί να παρακινήσουν κάποιους να τις μιμηθούν». Το επιχείρημά του, έχει νομική βάση: Ακόμη και αν υπάρχουν σφαγεία στο Τουρίνο, απαγορεύεται να δείχνει κανείς τι γίνεται μέσα. Και επιπλέον, η βίαιη σφαγή, εκτός ειδικά προσδιορισμένων τόπων και χωρίς κτηνιατρική επίβλεψη, απαγορεύεται. Ωστόσο ο δικηγόρος του Ιδρύματος Ρεμπαουντένγκο έχει λάβει τα μέτρα του. Τα ζώα σκοτώθηκαν σε μια φάρμα στο Μεξικό, όπου η πρακτική είναι νόμιμη και συνηθισμένη. Η έκθεση άνοιξε τελικά στις 5 Μαρτίου αντί στις 11 Φεβρουαρίου όπως ήταν προγραμματισμένο.

Στα 37 του χρόνια, ο Αντέλ Αμπντεσεμέντ είναι από τους πλέον αμφιλεγόμενους καλλιτέχνες της εποχής μας. Και ένας από τους πιο αγαπημένους αρκετών μεγάλων συλλεκτών και ιδρυμάτων. Ενας από τους μεγαλύτερους συλλέκτες στον κόσμο, ο Φρανσουά Πινό, έχει επιδείξει έργα του Αντέλ Αμπντεσεμέντ σε προνομιούχες θέσεις στις εκθέσεις της συλλογής του, ενώ το ΡS1, το παράρτημα για τη σύγχρονη τέχνη του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, του διοργάνωσε ατομική έκθεση.Πρόκειται για ένα όνειρο για αυτό το αγόρι γεννημένο στην Αλγερία, σε μια οικογένεια μάλλον ταπεινών μέσων. Ενα όνειρο επίσης για τη γαλλική σύγχρονη τέχνη, η οποία έχει αρκετό καιρό να δει τέτοια διασημότητα. Αλλά διασημότητα που σκοτώνει ζώα; Που δίνει στο κοινό εικόνες φρίκης; Σε κάθε περίπτωση, πάντως, που μας κάνει να αναλογιστούμε τη φρίκη, το τι είναι φρίκη. Ο Αμπντεσεμέντ τη γνώρισε πολύ νέος. «Ανήκω σε μια γενιά γεμάτη εγκλήματα» λέει. Αφησε τη χώρα του το 1994, όταν η GΙΑ (Ενοπλη Ισλαμική Ομάδα) δολοφόνησε τον Αχμέντ Ασελάχ, τον διευθυντή της Σχολής Καλών Τεχνών του Αλγερίου. «Η εποχή ήταν πολύ ζοφερή» σχολιάζει ο Αμπντεσεμέντ. «Δεν υπήρχε φως. Και νομίζω ότι, ως σήμερα, παραμένω ένας απελπισμένος».

Αλλά όχι ένας υποκριτής. Σε αντίθεση με όσους ανέχονται τα σφαγεία αλλά απαγορεύουν τις φωτογραφίες τους. Η δύναμη της δουλειάς του είναι να μας φέρνει αντιμέτωπους με τις αντιφάσεις μας. Το εν λόγω σκανδαλώδες βίντεο τιτλοφορείται «Μη με εμπιστεύεσαι». Το ζώο είναι παράξενα ήρεμο κατά τα δευτερόλεπτα που προηγούνται της θυσίας του. Ηθική; Οσο πιο κοντά στον άνθρωπο είναι τα ζώα, τόσο χειρότερα γίνονται.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
  • Courchevel – Παρίσι – Ντουμπάι Παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Γαλλία με περισσότερα από 300.000 κρούσματα ημερησίως, σκέφτεται να «κατηφορίσει» από την Courchevel... ΣΙΒΥΛΛΑ |
Helios Kiosk