Εχει λεχθεί ότι «η ικανότητα να εκφράζεις μια ιδέα είναι εξίσου σημαντική με την ιδέα αυτή καθαυτή», και αυτό συνειδητοποιούν πλέον στη Χαριλάου Τρικούπη, διαπιστώνοντας ότι το κυβερνητικό πρόγραμμα που έχουν καταρτίσει δεν φτάνει στους ψηφοφόρους χωρίς την κατάλληλη καμπάνια.
Η απειλή που εκπροσωπεί η επανεμφάνιση του Αλέξη Τσίπρα και η στασιμότητα στις δημοσκοπήσεις εντατικοποιούν την προσπάθεια των στελεχών του κόμματος για άμεσο αποτέλεσμα προβολής και επικοινωνίας.
Η τεχνολογία χρησιμοποιείται ως σύμμαχος στο ψηφιακό rebranding που επιχειρείται το τελευταίο διάστημα μέσα από τα social media και γίνεται ολοένα και πιο φανερό ότι το ΠαΣοΚ επιχειρεί να ανανεώσει την εικόνα του και παράλληλα να συνομιλήσει με νέους όρους με τους πολίτες.
Με πιο στοχευμένο και άμεσο λόγο, σε μία προσπάθεια να προσεγγίσει νεότερα κοινά, η Χαριλάου Τρικούπη διαμορφώνει ένα νέο κώδικα επικοινωνίας στο Διαδίκτυο, διαμορφώνοντας αφηγήσεις, χτίζοντας καινούργιες ταυτότητες, επιχειρώντας να αυξήσει την επιρροή της.
Οι αναρτήσεις
Ο Νίκος Ανδρουλάκης δεν απαρνείται πλέον τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, από τη ΔΕΘ και έπειτα τα αξιοποιεί όλο και πιο συχνά, προβάλλοντας προσεγμένα βίντεο και όχι τα ερασιτεχνικά με τα οποία είχε κάνει την είσοδό του στον κόσμο της ψηφιακής επικοινωνίας.
Για παράδειγμα, το Σάββατο 22/11 ο πρόεδρος του ΠαΣοΚ ανάρτησε δύο βίντεο στα οποία εμφανίστηκε χωρίς κοστούμι και γραβάτα, τη συνηθισμένη του στολή εργασίας, αλλά με άσπρο πουκάμισο, για να μιλήσει για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ελληνική ύπαιθρος, και με ένα σχεδόν φοιτητικό πουλόβερ σε μια συνομιλία του με νέους στην Πάτρα.
Η στροφή της Χαριλάου Τρικούπη σε μια πιο σύγχρονη επικοινωνία αποτυπώνεται και στη δραστηριότητα της Στεφανίας Μουρελάτου.
Η διευθύντρια επικοινωνίας του ΠαΣοΚ μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα δημιούργησε δύο βίντεο στον προσωπικό της λογαριασμό στο Facebook. Στο ένα κατήγγειλε ότι οι πρωτοβουλίες του ΠαΣοΚ κατά της οπλοχρησίας στην Κρήτη «εξαφανίστηκαν» από τα τηλεοπτικά μέσα ενημέρωσης. Στο άλλο αποτύπωσε πώς διαστρέβλωσαν οι υπουργοί τις δηλώσεις του Ν. Ανδρουλάκη για το θέμα αυτό. Οι δύο αυτές αναρτήσεις, στον απόηχο του αιματηρού περιστατικού στα Βορίζια, βρήκαν το κοινό τους.
Κοινοποιήσεις
Ωστόσο, η ανάρτηση που προκάλεσε αίσθηση και έχει ξεπεράσει τις 1.000.000 προβολές είναι αυτή της Μιλένας Αποστολάκη. Η βουλευτής του ΠαΣοΚ ρωτά κομβικό μάρτυρα της εξεταστικής για το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ «ποιος είναι ο Μάκης;» και οι κοινοποιήσεις ακολουθούν η μία μετά την άλλη. Η συγκεκριμένη ερώτηση όπως τονίζει η ίδια «βγήκε αυθόρμητα από την προσεκτική ανάγνωση των επισυνδέσεων και από την προκλητική κατάθεση του πρώην πρόεδρου του ΟΠΕΚΕΠΕ». Η εξεταστική επιτροπή έχει παραγάγει και άλλα βίντεο που διαδόθηκαν αστραπιαία στον ψηφιακό χώρο.
Ενας από τους βουλευτές που επενδύουν σταθερά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι και ο Παύλος Χρηστίδης, ο οποίος έχει συγκεκριμένη προσέγγιση και στρατηγική. Προτιμά τον απλό λόγο. Επιλέγει να κόβει αποσπάσματα από τις τηλεοπτικές του εμφανίσεις που ο λόγος είναι ευθής και άμεσος. «Θέλω να πέτυχω την προσέγγιση κοινών που δεν βλέπουν τηλεόραση, δεν ακούν ραδιόφωνο, δεν διαβάζουν εφημερίδες. Αυτό μου επιστρέφει, γιατί επικοινωνώ κάθε μέρα με κόσμο που δεν έχω ούτε έναν κοινό φίλο και μου μεταφέρουν προβλήματα, ορισμένα από τα οποία μετατρέπονται σε ερωτήσεις στη Βουλή» δηλώνει.
Ιστορίες
Κάθε μέσο είναι διαφορετικό και κάθε μέσο έχει το κοινό του. Η Αννα Διαμαντοπούλου επενδύει στις ιστορίες στο Instagram. Σε αυτές έχει δημιουργήσει το δικό της μοτίβο. Πριν από κάποια εμφάνισή της υπάρχει πάντα ένα αυτοκίνητο που ξεκινά από την Αθήνα και δείχνει στον χάρτη τα μέρη που αποτελούν τον προορισμό της. Το αυτοκίνητό της πηγαίνει σε κάθε γωνιά της χώρας και όποιος την ακολουθεί ξέρει πάντα πού βρίσκεται. «Το κάνω αυτό και δείχνω με τον τρόπο μου ότι το ΠαΣοΚ βρίσκεται παντού» υπογραμμίζει και εξηγεί πως τα βίντεο που ανεβάζει δεν έχουν μεγάλη διάρκεια, αλλά έχουν ουσία, σχολιάζουν την επικαιρότητα και πρέπει να είναι διαφορετικού ενδιαφέροντος. «Επιμένω σε αυτό, δεν πρέπει να είμαστε μονοθεματικοί, πρέπει να προβάλλουμε θέματα που αφορούν όλη την κοινωνία» προσθέτει.
Η καθημερινότητα
Στο Instagram επενδύει και ο Μανώλης Χριστοδουλάκης που δείχνει τη δραστηριότητά του μέσα από insta stories. Το περασμένο Σάββατο βρέθηκε σε πέντε διαφορετικές εκδηλώσεις και τις επικοινώνησε μέσα από το συγκεκριμένο μέσο. Οπως σημειώνει «προτιμώ το βίντεο στα stories γιατί το περιεχόμενο είναι πιο ζωντανό».
Παράλληλα είναι της άποψης πως οι πολιτικοί πρέπει να εμφανίζουν στοιχεία της καθημερινότητά τους, γιατί έτσι γίνονται πιο προσιτοί.
Για τον Παύλο Γερουλάνο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ένα κανάλι προβολής. Ο βουλευτής του ΠαΣοΚ έχει διαρκή δραστηριότητα σε όλα τα μέσα και πιστεύει πως το περιεχόμενο των βίντεο που φτιάχνει η ομάδα του πρέπει να είναι συμβατό με τις πολιτικές θέσεις του ΠαΣοΚ και να δείχνουν πράγματα και καταστάσεις που δεν μπορούν να θιγούν στα λίγα λεπτά που διαρκεί η παρουσία του στις τηλεοπτικές συνεντεύξεις.
Οι προβολές
Ο δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας, από την πλευρά του, προβάλλει στο Facebook και στο Instagram το έργο του μέσα από βίντεο που επιμελείται η ομάδα του, ενώ ο ίδιος χρησιμοποιεί πιο πολύ το «Χ», πρώην twitter.
Σύμφωνα με συνεργάτες του «οι αναρτήσεις του στο X που έχουν πολιτικό περιεχόμενο πιάνουν με άνεση τις 40.000 προβολές». Για παράδειγμα, η αντιπαράθεσή του με τον πρέσβη του Ισραήλ ξεπέρασε τις 300.000 προβολές.
Τόσο ο Ν. Ανδρουλάκης όσο και οι βουλευτές και τα στελέχη του ΠαΣοΚ αξιοποιούν στις αναρτήσεις τους αποσπάσματα από τις ομιλίες τους στη Βουλή και την παρουσία τους στα τηλεοπτικά πάνελ σε όλες τις πλατφόρμες, τελευταία και στο δημοφιλές στα νεανικά κοινά TikTok, στο οποίο προσχώρησαν μάλλον από τους τελευταίους. Ωστόσο, βάζουν όρια. «Ποτέ δεν θα κάνουμε στο ΠαΣοΚ δήθεν αστεία βίντεο, όπως αυτό που έκανε ο Κυριάκος Μητσοτάκης φορώντας αστεία καπέλα ή κάνοντας σκέιτ στο Μέγαρο Μαξίμου, για να προσεγγίσουμε νεαρής ηλικίας ψηφοφόρους. Ούτε ειρωνευόμαστε τους αντιπάλους μας, όπως κάνει ο Αλέξης Τσίπρας». Το ΠαΣοΚ εγκαταλείπει τον «λόγο εργαστηρίου», όπως λένε στη Χαριλάου Τρικούπη, και εισέρχεται στην ψηφιακή εποχή, όχι με τους όρους των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αλλά με τους δικούς του και μένει να φανεί αν τους σηκώνει η νέα εποχή.






