Μετά τα παρατράγουδα που είχαμε στις εισαγωγικές εξετάσεις για τα πρότυπα Γυμνάσια και τα Λύκεια με λάθος θέματα και εκτός ύλης ερωτήματα, τώρα έχουμε ακριβώς τα ίδια και με τις Πανελλήνιες τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τις θετικές επιστήμες.

Λάθη και ασάφειες δημιουργούν ανασφάλεια και στους τωρινούς, αλλά και στους μελλοντικούς εξεταζόμενους. Το ότι κάποια θέματα στα Μαθηματικά ήταν δύσκολα (χωρίς επιπλέον προετοιμασία πώς να τα γράψει κάποιος όλα;) δεν θα πείραζε κανέναν, διότι με διαβαθμισμένη δυσκολία γίνεται ένας λεπτότερης υφής διαχωρισμός σχετικά με τις γνώσεις των υποψηφίων.

Αλλά, όταν αυτό οδηγεί και σε πολύ χαμηλή βαθμολογία, έχει συνέπειες στο να μένουν θέσεις κενές σε σχολές και αυτό δεν είναι να το επιδιώκεις με αυτόν τον τρόπο. Φθάνεις να σκέπτεσαι μήπως πρέπει τα θέματα να μας τα φέρνουν κι αυτά έτοιμα από το εξωτερικό. Όπως πλέον γίνεται με κάθε τι που χρειάζεται και κάποια σκέψη για να παραχθεί.

Οι πληγές της Φυσικής

Στην Φυσική είχαμε τουλάχιστον δυο σημεία αξιόμεμπτα.

Στο δύσκολο θέμα Δ με την στεφάνη σε κεκλιμένο επίπεδο που συγκρατείται για να μην κυλίσει με νήμα στερεωμένο σε ελατήριο στερεωμένο στην οροφή κλπ κλπ έχουμε την σκοτεινή έκφραση για το υλικό σημείο στην στεφάνη που καθυστέρησε ακόμη και καθηγητές, όπως κάποιοι ειλικρινείς το έχουν ήδη ομολογήσει(πόσο μάλλον τα παιδιά επομένως)  και την περιστροφική κίνηση στερεού σώματος, που όπως αναφέρθηκε είναι εκτός ύλης αλλά το έβαλαν κι αυτό στην… υπερπαραγωγή του Δ θέματος και η λύση έγινε ατελείωτη. Των καταδίκων πρέφα όπως έλεγαν παλαιότερα.

Τα χειρότερα όμως έγιναν με το θέμα Β1

Β1 Εκφώνηση:  «Η τιμή της έντασης του ρεύματος που διαρρέει ένα πηνίο μεταβάλλεται από Ι σε 2Ι.Η ηλεκτρεγερτική δύναμη εξ αυτεπαγωγής που αναπτύσσεται  στο πηνίο είναι:

Α) Μεγαλύτερη αν η μεταβολή της έντασης του ρεύματος γίνει  γρήγορα

Β)Δεν εξαρτάται από τον χρόνο στον οποίο γίνεται η μεταβολή της έντασης αλλά μόνον από την αρχική και τελική τιμή της έντασης του ρεύματος.

Γ)Εξαρτάται από την ωμική αντίσταση του κυκλώματος

Δ) Εξαρτάται από την πηγή που τροφοδοτεί το κύκλωμα».

Κατά την επιτροπή σωστό είναι το Α. Με βάση τον τύπο Ε = -L(Δi/Δt). Αλλά δεν ζητείται η απόλυτη τιμή του κλάσματος για να είναι σίγουρα το Α) οπότε το σημείο μείον «παίζει» και αυτό. Άρα αριθμητικά η τιμή του Ε όσο αυξάνει  η μεταβολή της έντασης του ρεύματος δηλαδή γίνεται  γρήγορα, λόγω του μείον τελικά θα μετατοπίζεται προς το πλην άπειρο, δηλαδή θα γίνεται μικρότερη.

Υπάρχει όμως και κάτι ακόμη χειρότερο. Διότι ο καθένας που λίγο έχει ασχοληθεί με το κεφάλαιο αυτό της Φυσικής γνωρίζει ότι παίζει ρόλο και η ωμική αντίσταση του κυκλώματος και η τάση της πηγής.

Αυτό προκύπτει εύκολα και θεωρητικά αν αναπτυχθεί και η διαφορική εξίσωση πρώτου βαθμού για την ένταση του ρεύματος στο κύκλωμα οπότε προκύπτει τελικά μια σχέση που περιέχει το ρεύμα ως συνάρτηση και  της αντίστασης  και της τάσης της πηγής. Δηλαδή επιβεβαιώνει ότι είναι σωστές οι γ) και δ) ενώ πριν καταλήξαμε πως είναι λάθος η α) που όμως ένας που ακολουθεί πιστά το βιβλίο θα την επέλεγε ως ορθή όπως πιθανόν δόθηκε ως οδηγία και στους διορθωτές(;;;;!!!).

Ας μας πει κάποιος λοιπόν από την επιτροπή πώς θα κριθούν και πώς θα βαθμολογηθούν δίκαια οι διαγωνιζόμενοι; Χώρια που δεν αντισταθμίζεται ο χαμένος χρόνος κάποιου «καλού» μαθητή ταλαντευόμενου  ανάμεσα σε αυτές τις αντικρουόμενες επιλογές.

Οι εκφωνήσεις των θεμάτων της Φυσικής βρίσκονται εδώ. Επίσης, οι απαντήσεις των θεμάτων βρίσκονται εδώ.

Η κατεδάφιση των θεμάτων της Χημείας

Ερχόμαστε τώρα στο μάθημα της Χημείας. Εδώ τα πράγματα είναι ακόμη πιο περίπλοκα(=χειρότερα). Διότι  Στο βιβλίο της Γ’ Λυκείου που διδάσκονται και εξετάζονται οι μαθητές υπάρχουν επιστημονικά λάθη. Μέχρι σήμερα οι θεματοδότες, για να διαφυλάξουν το επιστημονικό τους κύρος αλλά και το κύρος του μαθήματος της Χημείας, απέφευγαν να θέσουν ερωτήσεις, οι απαντήσεις των οποίων σύμφωνα με το βιβλίο  θα ήταν σωστές αλλά επιστημονικά λάθος(!!!).

Στο διαγώνισμα όμως της Χημείας εφέτος έχουμε δυο θέματα που προκαλούν και τον πιο καλοπροαίρετο. Είναι από την μια αυτά τα επιστημονικά λάθη που υπήρχαν στο σχολικό βιβλίο και τώρα μπήκαν ως θέματα, όπου αν απαντήσει όπως πρέπει ο μαθητής θα είναι λάθος σύμφωνα με το βιβλίο ή το αντίθετο. Και το άλλο είναι μια ανατριχιαστική ομοιότητα που παρατηρείται στα θέματα των Πανελλαδικών με τα θέματα προετοιμασίας που δόθηκαν από κάποιον Οργανισμό Φροντιστηρίων.

Οι εκφωνήσεις των θεμάτων της Χημείας βρίσκονται εδώ. Επίσης, οι απαντήσεις των θεμάτων βρίσκονται εδώ.

Ας δούμε ξεχωριστά το καθένα από αυτά.

  1. Επιστημονικά λάθη

Στο βιβλίο της Γ’ Λυκείου που διδάσκονται και εξετάζονται οι μαθητές υπάρχουν πάρα πολλά επιστημονικά λάθη. Μέχρι σήμερα οι θεματοδότες, για να διαφυλάξουν το επιστημονικό τους κύρος αλλά και το κύρος του μαθήματος της Χημείας, απέφευγαν να θέσουν ερωτήσεις, οι απαντήσεις των οποίων σύμφωνα με το βιβλίο  θα ήταν σωστές αλλά επιστημονικά λάθος.

ΘΕΜΑΣΧΟΛΙΟ
Α5Στην ερώτηση 1, όπως είναι διατυπωμένη, η σωστή απάντηση είναι Λ (λάθος). Ηλεκτροστατική διάσταση προϋποθέτει διαλύτη νερό (θεωρεία Arrhenius). Η οδηγία προς τους διορθωτές είναι Σ (σωστό).

Β2α)  Η περίπτωση που εξετάζει το θέμα αυτό είναι πολυπαραγοντική και άρα  πολύπλοκη. Είναι μια ετερογενής αντίδραση, στην οποία το στερεό βρίσκεται σε περίσσεια και κατά τη διάρκεια της οποίας μεταβάλλονται τόσο  η συγκέντρωση του HCl όσο και το μέγεθος των κόκκων (η επιφάνεια επαφής μικραίνει). Οι  δύο αυτοί επηρεάζουν συγχρόνως την ταχύτητα.

β)  Δεν διευκρινίζονται οι συνθήκες μέτρησης των όγκων στις δύο περιπτώσεις, ώστε να είναι δυνατή η σύγκριση της ποσότητας του διοξειδίου του άνθρακα που εκλύεται κάθε φορά.

Αν καλόπιστα δεχθούμε ότι οι μετρήσεις των όγκων έγιναν στις ίδιες συνθήκες πίεσης και θερμοκρασίας τότε πράγματι εκλύεται διπλάσια ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα. Μια τέτοια παραδοχή καταστρατηγεί κάθε βασική γνώση της Χημικής Κινητικής, διότι το  t2 να  είναι πάντα μεγαλύτερο του t1. Αποτέλεσμα καμία από τις προτεινόμενες απαντήσεις  δεν είναι συμβατή με τα δεδομένα του προβλήματος.

Οι μόνες περιπτώσεις όπου το t2 είναι μικρότερο του t1 είναι:

i) Μεγαλύτερη επιφάνεια επαφής (πιο λεπτόκκοκο ή περισσότερη ποσότητα άλατος). Η περίπτωση αυτή δεν εξηγεί τον μεγαλύτερο όγκο αερίου που εκλύεται (στις ίδιες συνθήκες P, T) δεδομένου ότι το ανθρακικό άλας είναι σε περίσσεια.

ii) Υψηλότερη θερμοκρασία (θ2>θ1). Η περίπτωση αυτή είναι η μόνη που πιθανώς θα εξηγούσε τα πειραματικά δεδομένα της άσκησης δηλ. διπλάσιο όγκο διοξειδίου του άνθρακα και t2<t1,. Όμως,  αυτό θα απαιτούσε η θ2 της τάξης των 270o C και άρα t2<<<t1 διότι v2>>>v1. Επιπλέον η πίεση θα έπρεπε να είναι πολύ υψηλή ώστε ο διαλύτης να βρίσκεται στην υγρή φάση.

Υπάρχουν και άλλες περιπτώσεις που θα μπορούσαν να εξηγήσουν τα πειραματικά δεδομένα, αλλά είναι εκτός της σφαίρας  γνώσεων των μαθητών του Λυκείου και άλλωστε δεν αναφέρονται στις απαντήσις.

Β4Που λαμβάνει χώρα η αντίδραση; Στον κινητήρα; Σε κλειστό δοχείο σταθερού όγκου; Σε κλειστό δοχείο μη σταθερού όγκου; Σε ανοικτό δοχείο;

Αν λαμβάνει χώρα στον κινητήρα τότε επειδή η αντίδραση είναι σταθερής  τροφοδοσίας τότε  η σωστή απάντηση είναι η iii). Αν λαμβάνει χώρα σε κλειστό δοχείο σταθερού όγκου τότε  η σωστή απάντηση είναι η iv). Αν έχουμε μεγάλη περίσσεια κάποιου αντιδρώντος τότε η αντίδραση είναι δυνατόν να είναι μηδενικής τάξης και η σωστή απάντηση είναι η iii). Τις άλλες περιπτώσεις δεν σχολιάζονται διότι είναι πολύπλοκες

Δ1Στην ερώτηση (γ), σύμφωνα με τους θεματοδότες, ο μαθητής πρέπει να απαντήσει ότι το θερμοδυναμικά σταθερότερο είναι το ΝΟ2 διότι έχει την μικρότερη ενθαλπία σχηματισμού (ΔHf). Έτσι γράφει, λανθασμένα, το βιβλίο χωρίς να εξηγεί και ο μαθητής πρέπει να το μάθει απέξω.  Όμως η θερμοδυναμική σταθερότητα ελέγχεται με το ΔGf και όχι το ΔHf. Μάλιστα το σταθερότερο από τα τρία οξείδια του αζώτου, σε συνθήκες δωματίου είναι το Ν2Ο, παρότι έχει μεγαλύτερη ΔHf από αυτή του ΝΟ2.
Δ2Δίδεται διάλυμα Ca(OH)2 συγκέντρωσης 0,5 Μ στους 25o C. Όμως στη θερμοκρασία αυτή η μεγίστη τιμή συγκέντρωση που μπορεί να έχει ένα διάλυμα , λόγω της διαλυτότητας του  (1,6 g/L νερού), είναι 0,025 Μ.

  1. Χημεία: Πανελλήνιες και ΟΕΦΕ

Όποιος ενδιαφέρεται ας κάνει τον κόπο να συγκρίνει και τα θέματα που έπεσαν με αυτά των δυο διαγωνισμάτων προετοιμασίας από τον οργανισμό φροντιστηρίων, λίγο πριν τις εξετάσεις. Είναι μια εξαιρετική διαφήμιση για τους ανθρώπους που τα σκέφθηκαν «πρώτοι» όχι όμως για εκείνους που έβαλαν μετά τα θέματα των εξετάσεων.

Χημεία ΠανελλήνιεςΟΕΦΕ
Θέμα Γ3(Β ΦΑΣΗ 28/04/2025)  Α3
Θέμα Δ1 (α) και (β)(Β ΦΑΣΗ 28/04/2025)  Δ3
Θέμα Δ2(Α ΦΑΣΗ 11/01/2025)  Δ2
Θέμα Δ3(Β ΦΑΣΗ 28/04/2025)  Δ1

Τα θέματα των Α και Β διαγωνισμάτων προσομοίωσης και τα θέματα των εξετάσεων του Ιουνίου βρίσκονται εδώ για όποιον θέλει να κάνει τις δικές του συγκρίσεις:

Πανελλήνιες Εκφωνήσεις Χημείας

Η «Βαβυλωνία» της Βιολογίας

Εδώ έχουμε το επίμαχο θέμα Δ5 που έπαιρνε 6 μονάδες. Η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων(Κ.Ε.Ε.)  έδωσε την εξής οδηγία προς τα βαθμολογικά κέντρ(Β.Κ.):

«ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ 2025

4-6-2025

ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥΣ ΤΩΝ Β. Κ. ΓΕΛ

ΟΔΗΓΙΑ ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΗΣ

Α) Για το μάθημα της ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ που εξετάστηκε στις 2-6-2025

Στα ερωτήματα Γ1β και Γ1γ οι απαντήσεις που έχουν δοθεί από την ΚΕΕ είναι ενδεικτικές. Επιστημονικά τεκμηριωμένες απαντήσεις στα δύο αυτά ερωτήματα αξιολογούνται θετικά.

Στο ερώτημα Δ5 ως αποδεκτή απάντηση λαμβάνεται αυτή που περιγράφεται στις ενδεικτικές απαντήσεις της ΚΕΕ, η οποία συμφωνεί πλήρως με το σχολικό βιβλίο και τα δεδομένα του ερωτήματος.

Σε περίπτωση που υποψήφιος απαντήσει κάτι διαφορετικό, αυτό μπορεί να θεωρηθεί αποδεκτό ΜΟΝΟ στην περίπτωση που είναι επιστημονικά τεκμηριωμένο και μέχρι το βαθμό που είναι τεκμηριωμένο.

Αυτή η οδηγία προκλήθηκε μετά από διαμαρτυρία της Ο.Ε.Φ.Ε , δηλαδή της Ομοσπονδίας Φροντιστών Ελλάδος. Όπως είναι γνωστό η Ομοσπονδία προτείνει δυο απαντήσεις ως  επιστημονικά τεκμηριωμένες άρα κατά την άποψή της να γίνουν αποδεκτές και οι δυο.

Προφανώς όταν η ΚΕΕ κάνει λόγο για «επιστημονικά τεκμηριωμένη άλλη λύση» διαισθάνεται και αυτή ότι κάτι μπορεί να πήγε  στραβά και η απάντηση να μην είναι μονοσήμαντη και αδιαμφισβήτητη. Να μην είναι όπως το είχαν σκεφτεί βάζοντας το συγκεκριμένο θέμα. Πρέπει όμως να δούμε μέχρι πού υπάρχει πρόβλημα με το συγκεκριμένο θέμα.

Για να βρούμε μιαν άκρη απευθυνθήκαμε σε έναν Έλληνα επιστήμονα βιολόγο, χωρίς καμία δέσμευση με πανεπιστημιακά ιδρύματα εδώ στην Ελλάδα ούτε με φροντιστήρια κλπ,  με τεράστια καριέρα σε εργαστήρια της Ευρώπης και βραβευμένο σε Ελλάδα και Ευρώπη για τις εργασίες του. Του θέσαμε υπόψη το θέμα Δ5 και ζητήσαμε την γνώμη του. Εκείνος αφού διάβασε προσεκτικά και το σχολικό βιβλίο(!) μας είπε την γνώμη του και έκανε κάποιες παρατηρήσεις και στις λύσεις που προτείνονται από την διαμαρτυρόμενη ομοσπονδία των φροντιστηρίων.

Η πρώτη του παρατήρηση ήταν επί λέξει: «Πολύ κακή επιλογή θέματος διότι το σχολικό βιβλίο δεν παρέχει αρκετά στοιχεία ώστε ο διαγωνιζόμενος να μπορεί να το προσεγγίσει σωστά».

Στην συνέχεια παραθέτουμε εντός εισαγωγικών την προτεινόμενη λύση από τον Ο.Ε.Φ.Ε. και παράλληλα δίνουμε γραμμή-γραμμή τον σχολιασμό του στην προτεινόμενη απάντηση:

«Για να απαντήσουμε στην ερώτηση πρέπει πρώτα να πραγματοποιήσουμε διερεύνηση:

Α. τι μπορεί να αντιπροσωπεύουν οι τελείες στο δοθέν στιγμιότυπο

Β. ποιο μπορεί να είναι το μήκος των πρωταρχικών τμημάτων RNA

Γ. αν η πιθανή ΘΕΑ βρίσκεται στο άκρο ή στη μέση του δοθέντος στιγμιότυπου (γεγονός που καθορίζεται από τα 2 παραπάνω)

Υπόθεση 1η

Συνθήκες:

Α. Οι τελείες στον επάνω κλώνο (μητρικό) αποτελούν δεοξυριβονουκλεότιδια. Οι τελείες στον κάτω κλώνο αποτελούν δεοξυριβονουκλεοτίδια τοποθετούνται ή έχουν ήδη τοποθετηθεί από την DNA πολυμεράση κατά τη διάρκεια της αντιγραφής»

ΣΧΟΛΙΟ: Οι τελείες δημιουργούν αμφισημία. Όταν όμως δύο τμήματα ενός  “κειμένου”  διακόπτονται από τελείες, Οι τελείες προφανώς αντιστοιχούν στην ίδια “γλώσσα” με τα δύο τμήματα. Με άλλα λόγια, όπως όλες οι τελείες στην πάνω γραμμή αντιστοιχούν σε δεοξυριβονουκλεοτίδια, οι τελείες ανάμεσα στις δύο αλληλουχίες RNAστην κάτω γραμμή πρέπει να αντιστοιχούν σε ριβονουκλεοτίδια. Δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι οι τελείες αυτές αντιστοιχούν σε δεοξυριβονουκλεοτίδια. Με βάση αυτό το σκεπτικό*, η αλληλουχία ..ACTUAAU…UAGU.. δεν μπορεί παρά να αντιστοιχεί στο άκρο ενός ενιαίου πρωταρχικού RNA.

* Ξυράφι του Όκαμ

«Β. Το κάθε πρωταρχικό τμήμα έχει σταθερό μήκος 4 νουκλεοτιδίων Γ. Υπάρχει μόνο μία ΘΕΑ που ζητείται»

ΣΧΟΛΙΟ: Επιστημονικά αβάσιμη υπόθεση. Το μέγεθος των πρωταρχικών τμημάτων (RNA primers) είναι 10-12 νουκλεοτίδια. (τέσσερα νουκλεοτίδια ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΡΚΕΤΑ για να είναι σταθερή η διπλή έλικα DNA/RNA). Η πληροφορία αυτή όμως δεν υπάρχει στο σχολικό βιβλίο.

«Σε αυτήν την περίπτωση η ΘΕΑ βρίσκεται στη θέση 2.

Υ περιοχή με συνεχή τρόπο

Χ περιοχή με ασυνεχή τρόπο»

ΣΧΟΛΙΟ:  Σοβαρό λάθος. Η σωστή απάντηση είναι ότι και οι δύο περιοχές αντιγράφονται με ασυνεχή τρόπο, δεδομένου ότι, σύμφωνα με την προσφώνηση, ανήκουν στην ίδια αλυσίδα ενός εξωνίου και περιέχουν πρωταρχικά τμήματα RNA(βλ. κεφάλαιο 2 βιβλίου Βιολογίας Γ’ Λυκείου)

«Στη θέση 1 υπάρχει σημείο συνάντησης δύο αντίθετα πορευόμενων ΘΕΑ, της ζητούμενης στη θέση 2 και μίας άλλης που βρίσκεται αριστερά, πέρα από το δοθέν σημείο 1.»

ΣΧΟΛΙΟ: Είναι αδύνατον να υπάρχουν δύο αντίθετα πορευόμενες θέσεις έναρξης μεταγραφής στην ίδια αλυσίδα DNA (Κεφ. 2 του σχολικού βιβλίου)

«Η υπόθεση να βρίσκεται στη θέση 1 η ΘΕΑ δεν μπορεί να ισχύει αφού όπωςγνωρίζουμε η DNA πολυμεράση επιμηκύνει τα πρωταρχικά τμήματα με προσανατολισμό 5’ προς 3’. Συνεπώς δεν θα ήταν δυνατόν στην περιοχή Χ να ξεκινάει ασυνεχής σύνθεση του θυγατρικού κλώνου από τη ΘΕΑ και το πρωταρχικό 5’ UGAU 3’ που θα είναι στο όριο της ΘΕΑ να επεκτείνεται από την DNA πολυμεράση απομακρυνόμενο από τη ΘΕΑ

«Υπόθεση 2η

Συνθήκες:

Α. Οι τελείες στον πάνωκλώνο (μητρικό) αποτελούνδεοξυριβονουκλεοτίδιαενώ στον κάτωκλώνο να αποτελούνδεοξυριβονουκλεοτίδια στην περιοχή Υ και στο αριστερό άκρο της περιοχής Χ αλλά ριβονουκλεοτίδια στο μέσο της περιοχής Χ.

Σχόλιο: Σωστά έως εδώ!!

«Β. το μήκος των πρωταρχικών τμημάτων μας είναι άγνωστο αλλά σίγουρα μεγαλύτεροαπό 4 νουκλεοτίδια / πρωταρχικό τμήμα. Δεν είναι απαραίτητο να έχουν όλα το ίδιο μήκος ούτε και να ισαπέχουν στον κλώνο που συντίθεται ασυνεχώς

Γ. Εξετάζουμε την ύπαρξη της ΘΕΑ στη θέση 1 ή 2

Σε αυτή την περίπτωση η ΘΕΑ θα βρίσκεται στη θέση 1

ΣΩΣΤΟ!!

«Υ περιοχή με ασυνεχή τρόπο

Χ περιοχή με συνεχή τρόπο»

ΛΑΘΟΣ. Το ίδιο όπως και παραπάνω.

«Η θέση 2 υποδηλώνει σημείο στο οποίο τοποθετήθηκε το πρωταρχικό τμήμα του κλώνου που συντίθεται ασυνεχώς.

Σε κάθε μια από τις υποθέσεις λαμβάνουμε υπόψιν την γνωστή διαδικασία της αντιγραφής του DNA, η οποία πραγματοποιείται ως εξής: « Για να αρχίσει η αντιγραφή… έναρξης της αντιγραφής» Σελ.32 και 34 Σχολικό βιβλίοΤεύχος Β

Σε κάθεπερίπτωσηπρέπει να θεωρηθούν  σωστές και οι 2 απαντήσεις στο θέμα της Βιολογίας στις Πανελλήνιες.»

ΣΧΟΛΙΟ:

Η μόνη σωστή απάντηση που μπορώ να σκεφτώ είναι

(α) ότι και οι δύο περιοχές της αλυσίδας αντιγράφονται με ασυνεχή τρόπο, βάσει του μηχανισμού αντιγραφής του DNA.

και (β) ότι μόνο η θέση 1 μπορεί να αποτελεί θέση έναρξης μεταγραφής, δεδομένου ότι τα πρωταρχικά τμήματα RNA δεν μπορεί να έχουν μήκος 4 νουκλεοτιδίωνμόνο (ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ ΠΟΥ ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ)

Η απάντηση ότι και η θέση 2 μπορεί να αποτελεί θέση έναρξης μεταγραφής μπορεί να θεωρηθεί ορθή δεδομένου ότι οι υποψήφιοι δεν είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν το παραπάνω.

Μετά λοιπόν από αυτές τις διαφωνίες με εμπλεκόμενους το βιβλίο, διδάσκοντες, φροντιστές, εξεταστές και ερευνητές επί του πεδίου, τί ακριβώς ζητούσαμε από τα παιδιά της τρίτης λυκείου να κάνουν; Και πόσο θα είναι τώρα πλέον δίκαιη η όποια αποδοχή λύσης; Και για την βαθμολογία που θα τους αποδοθεί θα νιώσουν κάποιοι ενοχή;

Εγώ απορώ τελικά με τους διάφορους οργανισμούς εκπαιδευτικών των διαφόρων ειδικοτήτων που δεν βγήκαν πρώτοι να φωνάξουν για όλα αυτά. Μάλιστα κάποιοι είπαν πως όλα έγιναν από πολύ καλά έως τέλεια!!! Το ίδιο έλεγε θυμάμαι και ο αρχιδιαιτητής τα προηγούμενα χρόνια παρ’ όλο που οι διαιτητές του τα έκαναν μούσκεμα.

Οι εκφωνήσεις των θεμάτων της Βιολογίας βρίσκονται εδώ. Επίσης, οι απαντήσεις των θεμάτων βρίσκονται εδώ.