Συγκλονισμένος παρακολουθεί ο πλανήτης τις ανησυχητικές εξελίξεις στον Κόλπο του Ομάν, μετά τις φερόμενες «επιθέσεις» σε δύο τάνκερ, οι οποίες έρχονται σχεδόν ένα μήνα μετά από παρόμοια περιστατικά στην περιοχή.

Στη Μέση Ανατολή έχει σημάνει συναγερμός μετά τις ισχυρές εκρήξεις στα δύο πετρελαιοφόρα, τα οποία φέρεται να χτυπήθηκαν από τορπίλες και μαγνητικές νάρκες, όπως αναφέρουν πηγές που επικαλείται η βρετανική εφημερίδα «Daily Μail»!

Το πρώτο τάνκερ, της MT Front Altair, με σημαία «Νήσων Μάρσαλ», χτυπήθηκε από τορπίλη, ενώ το δεύτερο, το «Kokuka Courageous» (με σημαία Παναμά) φέρεται να χτυπήθηκε από μαγνητική νάρκη, σύμφωνα με ναυτιλιακό πράκτορα.

Την ίδια στιγμή, οι πληροφορίες σχετικά με την βύθιση του δεξαμενόπλοιου Front Altair είναι συγκεχυμένες.

Αυτό, διότι στην αρχή κάποια ΜΜΕ, ανάμεσά τους και το ιρανικό πρακτορείο ειδήσεων IRNA δημοσίευσαν ότι πετρελαιοφόρο Front Altair είχε βυθιστεί. Λίγο αργότερα, ο εκπρόσωπος της εταιρείας διέψευσε ότι το τάνκερ έχει βυθιστεί, λέγοντας ότι ακόμα επιπλέει αλλά φλέγεται.

«Υπάρχουν φωτογραφίες από ένα σκάφος διάσωσης που κάνει κύκλους γύρω από το πλοίο και το σκάφος δεν έχει βυθιστεί», δήλωσε ο εκπρόσωπος της εταιρείας Πατ Άνταμσον, επικαλούμενος την πιο πρόσφατη πληροφορία που είχε λάβει λίγα λεπτά νωρίτερα από την τεχνική διαχείριση του πλοίου.

Την ίδια στιγμή, το Ιραν ανακοίνωσε ότι έχουν διασωθεί και τα 44 άτομα που βρίσκονταν στο πλήρωμα και των δύο πλοίων (21 στο Kokuka Courageous και 23 στο Front Altair).

Τι μπορεί να σημαίνει μια τέτοια επίθεση;

Πρόκειται για το δεύτερο σοβαρό περιστατικό τον τελευταίο μήνα που αφορά τη ναυτιλία κοντά στο στρατηγικό Στενό του Ορμούζ, μέσω του οποίου περνάει τουλάχιστον το ένα πέμπτο του παγκόσμιου πετρελαίου.

Τον περασμένο Μάιο, τέσσερα δεξαμενόπλοια επλήγησαν από εκρηκτικές συσκευές κοντά σε λιμένα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Μια έκθεση που παρουσίασαν από κοινού τα ΗΑΕ, η Σαουδική Αραβία και η Νορβηγία την περασμένη εβδομάδα στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ κατέληξε στο συμπέρασμα ότι είχαν τοποθετηθεί εκεί από δύτες, χωρίς ωστόσο να επιρρίπτουν κάποια ευθύνη σε καμία χώρα.

Αλλά σε αυτό το περιστατικό η ζημιά ήταν μικρή, δεν υπήρχαν πυρκαγιές και κανείς δεν εκκενώθηκε. Αυτό είναι πολύ πιο σοβαρό.

Αυτή τη φορά και τα δύο δεξαμενόπλοια βρίσκονταν εν κινήσει, σύμφωνα με όσα αναφέρει μέσα από την ιστοσελίδα του BBC ο συντάκτης ασφαλείας, Φρανκ Γκάρντνερ. Τα πλοία, συνεχίζει, εξέρχονταν από τον Κόλπο του Ομάν.

Αυτό είναι κάτι που προκαλεί πολλά ερωτηματικά αναφορικά με το τι θα μπορούσε να προκαλέσει τόση ζημιά που χρειάστηκε να εκκενωθεί το πλήρωμα. Το Ιράν δήλωσε ότι είναι ύποπτο ότι το περιστατικό αυτό συνέβη ακριβώς την περίοδο που φιλοξενούσε τον πρωθυπουργό της Ιαπωνίας, Σίνζο Άμπε.

Γιατί «τρομάζει» τόσο πολύ η υπόθεση;

Ο κόλπος του Ομάν βρίσκεται στο ένα άκρο του στρατηγικού στενού Hormuz. Ένα τέτοιο περιστατικό, προκαλεί φόβο, διότι θα αυξήσει περαιτέρω την ένταση σε μια ζωτικής σημασίας ναυτιλιακή λωρίδα, μέσω της οποίας περνούν εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια πετρελαίου.

Στις αρχές Μαίου, οι ΗΠΑ έστειλαν ένα αεροπλανοφόρο και βομβαρδιστικά B-52, ως απάντηση σε σχέδιο, που λέγεται ότι οργάνωσαν δυνάμεις που υποστηρίζονται από το Ιράν και είχαν στόχο να επιτεθούν στις δυνάμεις των ΗΠΑ στην περιοχή.

Όλα αυτά τη στιγμή που ο αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τράμπ, διατηρεί μια πολύ σκληρή γραμμή προς το Ιράν, κατηγορώντας ως μια αποσταθεροποιητική δύναμη στη Μέση Ανατολή.

Το Ιράν απάντησε σκληρά, απορρίπτοντας τους χαρακτηρισμούς και κατηγορώντας τις ΗΠΑ για επιθετική συμπεριφορά.

Τέτοιου είδους εντάσεις παρουσίασαν αξιοσημείωτη αύξηση μετά τις επιθέσεις των ορυχείων της 12ης Μαΐου στα ΗΑΕ.

Τα ΗΑΕ έκαναν λόγο για δράση κάποιου, ο οποίος λειτουργεί για λογαριασμό κάποιας κυβέρνησης. Οι ΗΠΑ έδειξαν την κυβέρνηση του Ιράν, μια κατηγορία που η Τεχεράνη και πάλι τη αρνήθηκε.

Το χρονικό της επίθεσης

Το δεξαμενόπλοιο μετέφερε 75.000 τόνους νάφθας και δέχθηκε «επίθεση» καθώς έπλεε ανάμεσα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Ιράν. Τρεις εκρήξεις σημειώθηκαν σε αυτό, όπως ανακοίνωσαν οι ναυτιλιακές αρχές της Νορβηγίας και διευκρίνισαν ότι κανένα μέλος του πληρώματός του δεν τραυματίστηκε.

Την ίδια ώρα η εταιρεία τεχνικής διαχείρισης του πλοίου «International Tanker Management», ανακοίνωσε ότι τα αίτια των εκρήξεων στο πλοίο δεν έχουν γίνει ακόμη γνωστά.

Σύμφωνα με το Associated Press, η βρετανική Ένωση για την ασφάλεια της ναυτιλίας, ενημέρωσε αρχικά για «απροσδιόριστο συμβάν» στον Κόλπο του Ομάν, συνιστώντας «εξαιρετική προσοχή», εν μέσω γενικευμένης έντασης μεταξύ ΗΠΑ – Ιράν αλλά και στο περιθώριο της επίσκεψης του Ιάπωνα πρωθυπουργού, Σίνζο Άμπε στο Ιράν.

Η UK Maritime Trade Operations που λειτουργεί υπό την ομπρέλα του βρετανικού ναυτικού εξέδωσε ανακοίνωση για το συγκεκριμένο συμβάν, που σημειώθηκε κοντά στις ακτές του Ιράν (κατά πληροφορίες, μόλις 45 χιλιόμετρα από τις ιρανικές ακτές), σημειώνοντας πως «η Βρετανία και οι σύμμαχοί της έχουν γνώση του περιστατικού το οποίο διερευνάται».

Η κρατική τηλεόραση του Ιράν, ωστόσο, επικαλούμενη το δορυφορικό δίκτυο Al-Mayadeen, ανέφερε πως τα δύο δεξαμενόπλοια δέχτηκαν επίθεση – χωρίς, ωστόσο, να δίνει περαιτέρω πληροφορίες για τους υπαίτιους και τα κίνητρα του πλήγματος.

Σύμφωνα με το Reuters, που επικαλείται τέσσερις πηγές από το χώρο της ναυτιλίας και του εμπορίου, τα δύο δεξαμενόπλοια έχουν εκκενωθεί, με τα πληρώματα αμφότερων να είναι ασφαλή. Οι ίδιες πηγές αναγνώρισαν τα δύο τάνκερ ως το Front Altair υπό σημαία Νήσων Μάρσαλ και το Kokuka Courageous υπό σημαία Παναμά.

Όπως μετέδωσε το επίσημο ιρανικό πρακτορείο ειδήσεων IRNA το Ιράν προσέφερε βοήθεια σε «δύο ξένα δεξαμενόπλοια», το ένα με σημαία Παναμά, το άλλο με σημαία των Νησιών Μάρσαλ, έπειτα από ένα «ατύχημα» που προκάλεσε πυρκαγιά στα πλοία αυτά στη θάλασσα του Ομάν.

«Σαράντα τέσσερις ναυτικοί διασώθηκαν από το νερό από μονάδα αρωγής του (ιρανικού) Πολεμικού Ναυτικού της επαρχίας Χορμοζγκάν (σ.σ.: νότιο Ιράν) και μεταφέρθηκαν στο λιμάνι Μπαντάρ-ε Ζασκ», μεταδίδει το IRNA επικαλούμενο «μια ενημερωμένη πηγή».

Σύμφωνα με το IRNA, το πρώτο ατύχημα συνέβη στις 08:50 (τοπική ώρα 07:50 ώρα Ελλάδας) σε απόσταση 25 ναυτικών μιλίων από το Μπαντάρ-ε Ζασκ στο δεξαμενόπλοιο με σημαία των Νησιών Μάρσαλ το οποίο μετέφερε φορτίο αιθανόλης που είχε φορτωθεί στο Κατάρ και προοριζόταν για την Ταϊβάν.

«Μία ώρα αργότερα, στις 09:50 (08:50 ώρα Ελλάδας), το δεύτερο πλοίο έπιασε φωτιά σε απόσταση 28 ναυτικών μιλίων από το Μπαντάρ-ε Ζασκ», προσθέτει το πρακτορείο.

Το IRNA επικαλείται πληροφορίες του Τύπου σύμφωνα με τις οποίες το πλοίο αυτό μετέφερε μεθανόλη που είχε φορτωθεί σε λιμάνι της Σαουδικής Αραβίας και προοριζόταν για τη Σιγκαπούρη.

Ο 5ος Στόλος των ΗΠΑ έκανε λόγο από την πλευρά του για δύο «σήματα κινδύνου» προερχόμενα από πετρελαιοφόρα στον Κόλπο του Ομάν που φέρεται ότι έγιναν στόχοι μιας «επίθεσης», έναν μήνα αφότου παρόμοια περιστατικά σημειώθηκαν σε τέσσερα πλοία, τα τρία από τα οποία ήταν πετρελαιοφόρα, στα ανοικτά των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων.

To Kokuka

Το δεξαμενόπλοιο Kokuka Courageous υπέστη σήμερα βλάβη από περιστατικό σχετικό με την ασφάλεια στον Κόλπο του Ομάν, δήλωσε εκπρόσωπος του διευθυντή της εταιρείας που διαχειρίζεται το πλοίο BSM Ship Management, στην Σιγκαπούρη. Ο εκπρόσωπος διευκρίνισε ότι και τα 21 μέλη του πληρώματος έχουν απομακρυνθεί από το πλοίο μετά το περιστατικό, το οποίο είχε ως αποτέλεσμα να υποστεί ζημιά η δεξιά πλευρά του κύτους του δεξαμενόπλοιου.

Ο καπετάνιος και το πλήρωμα διασώθηκαν και απομακρύνθηκαν γρήγορα με σωσίβια λέμβο του Coastal Ace, ενός πλοίου που βρισκόταν κοντά. Ένα μέλος του πληρώματος του δεξαμενόπλοιου τραυματίστηκε ελαφρά κατά το περιστατικό και του παρασχέθηκαν πρώτες βοήθειες πάνω στο Coastal Ace. «Το Kokuka Courageous παραμένει στην περιοχή και δεν διατρέχει κίνδυνο να βυθιστεί. Το φορτίο μεθανόλης που μεταφέρει παραμένει ανέπαφο», σημείωσε ο εκπρόσωπος.

Το πλοίο αυτό βρίσκεται περίπου 70 ναυτικά μίλια ανοιχτά της Φουτζέιρα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και περίπου 14 ναυτικά μίλια ανοιχτά του Ιράν.