Τα μαθήματα της «ανόδου» και της «πτώσης», σε μια χρονιά με ειδικό ορόσημο (είναι ίσως η τελευταία χρονιά που βρίσκει την ανώτατη εκπαίδευση της χώρας με ΤΕΙ), ανέδειξαν τα βαθμολογικά στοιχεία για τις επιδόσεις των υποψηφίων στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ της χώρας που έδωσε στη δημοσιότητα τις προηγούμενες ημέρες το υπουργείο Παιδείας.
Ετσι, και με τον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου να σπεύδει να ανακοινώσει εκ νέου την επικείμενη αλλαγή του εξεταστικού συστήματος αμέσως μετά τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, οι εφετινές Πανελλαδικές φαίνεται ότι οδηγούν σε δύο κατευθύνσεις: πτώση των βάσεων στο 2ο επιστημονικό πεδίο των Θετικών Επιστημών και στο 3ο επιστημονικό πεδίο των Επιστημών Υγείας και σταθερότητα στο 1ο επιστημονικό πεδίο των Ανθρωπιστικών Επιστημών (με μια τάση «προς τα πάνω») και στο 4ο επιστημονικό πεδίο των Επιστημών Οικονομίας και Πληροφορικής (με μια τάση «προς τα κάτω»).
Με δεδομένη την τάση της Κεντρικής Επιτροπής των εξετάσεων εφέτος για εξορθολογισμό των θεμάτων που εξετάστηκαν και «στροφή» στην κριτική σκέψη, το μάθημα που φαίνεται ότι δυσκόλεψε τους υποψηφίους όλων των κατευθύνσεων ήταν η Νεοελληνική Γλώσσα. Αυτό αποτυπώθηκε σε όλες τις κλίμακες από το 13 και πάνω.
Τα Αρχαία Ελληνικά έδωσαν καλύτερες βαθμολογίες, οπότε έχουμε μια αύξηση αριστούχων στο μάθημα αυτό εφέτος σε σχέση με πέρυσι, όπου πάνω από 17 έγραψαν 2.016 άτομα, ενώ εφέτος 2.949.
Η Ιστορία επίσης δυσκόλεψε τους υποψηφίους και ενώ πέρυσι 3.737 άτομα είχαν γράψει πάνω από 18, εφέτος στην κατηγορία των αριστούχων βρέθηκαν 2.524 άτομα.
Ετσι, όπως εξηγεί στο «Βήμα» ο εκπαιδευτικός και αναλυτής των στατιστικών εξεταστικών δεδομένων κ. Γ. Χατζητέγας:
l Στο 1ο επιστημονικό πεδίο, συνεκτιμώντας όλα τα δεδομένα που διαμορφώνονται εφέτος, την είσοδο των Παιδαγωγικών Τμημάτων στο πεδίο, την αύξηση του αριθμού των εισακτέων, τις καλύτερες επιδόσεις των υποψηφίων στα Αρχαία και τις χειρότερες στην Ιστορία, μπορεί κανείς να εκτιμήσει ότι θα έχουμε μια χρονιά «σταθερότητας» με οριακές αυξομειώσεις στα τμήματά του. Στο πεδίο αυτό εφέτος έχουμε 1.000 λιγότερους υποψηφίους σε σχέση με πέρυσι, ενώ ταυτόχρονα θα έχουμε περισσότερες θέσεις εισακτέων.
l Στο 2ο επιστημονικό πεδίο των περίφημων Πολυτεχνικών Σχολών υπάρχει μια μικρή αλλά εμφανής βελτίωση των επιδόσεων των υποψηφίων στα Μαθηματικά, ωστόσο το μάθημα της Φυσικής αποδεικνύεται ο ρυθμιστής της πτώσης των βάσεων του πεδίου, που αναμένεται ότι θα είναι αισθητή. Οι βαθμολογίες στο πεδίο αυτό ήταν χαμηλότερες σε όλες τις κλίμακες σε σχέση με τις αντίστοιχες περσινές. Πέρυσι πάνω από 18 στο μάθημα της Φυσικής είχαν γράψει 7.764 άτομα, ενώ εφέτος στην κατηγορία αυτή ήταν 5.261 άτομα.
l Στο 3ο επιστημονικό πεδίο η πτώση των βάσεων εφέτος είναι δεδομένη, με όλες τις Ιατρικές Σχολές της χώρας να πέφτουν (μικρότερη θα είναι η πτώση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη). Η βαθμολογικά «τελευταία» Ιατρική Σχολή της χώρας, αυτή της Αλεξανδρούπολης, αναμένεται να έχει πτώση 300 μορίων και να κυμανθεί στα 18.400 μόρια.
l Στο 4ο επιστημονικό πεδίο οι επιδόσεις των υποψηφίων στα κρίσιμα Μαθηματικά ήταν εφέτος στο ίδιο επίπεδο με τις αντίστοιχες περσινές. Εντυπωσιακό είναι ωστόσο το γεγονός ότι οι υποψήφιοι έγραψαν εφέτος πολύ καλύτερα από πέρυσι στο μάθημα των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας, το οποίο είναι κρίσιμο για το πεδίο, με αποτέλεσμα άνω του 18 να έχουν γράψει 4.884 άτομα, ενώ πέρυσι ο αντίστοιχος αριθμός ήταν 2.285 υποψήφιοι.
Πάντως, στο πεδίο αυτό, αν συνεκτιμηθούν οι χειρότερες επιδόσεις εφέτος των υποψηφίων στο μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον αλλά και η αύξηση του αριθμού των θέσεων και η αύξηση του πλήθους υποψηφίων κατά 2.000 σε σύγκριση με πέρυσι, δίνουν χαρακτηριστικά παρόμοια με εκείνα του 1ου επιστημονικού πεδίου και γενική εικόνα σταθερότητας, με ενδεχόμενη όμως μια οριακή πτώση σε κάποια από τα τμήματά του.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ