• Αναζήτηση
  • Καρδιοχτύπια στα θρανία της Ευρώπης με τις εισαγωγικές

    Προεκλογική χρονιά - περισσότερες θέσεις στα ΑΕΙ μοιάζει να είναι το εφετινό αξίωμα των πανελλαδικών εξετάσεων, για τις οποίες το υπουργείο Παιδείας ξεκίνησε ήδη την αντίστροφη μέτρηση.

    Προεκλογική χρονιά – περισσότερες θέσεις στα ΑΕΙ μοιάζει να είναι το εφετινό αξίωμα των πανελλαδικών εξετάσεων, για τις οποίες το υπουργείο Παιδείας ξεκίνησε ήδη την αντίστροφη μέτρηση.
    Μάλιστα, στο δεύτερο επιστημονικό πεδίο των Θετικών Επιστημών, όπου αναμένονται εφέτος μεγάλες εκπλήξεις (με μια νέα Πολυτεχνική Σχολή στην Αττική, το Πανεπιστήμιο Δυτικής  Αττικής), φαίνεται ότι διαμορφώνονται συνθήκες ελεύθερης πρόσβασης, καθώς θα παρατηρηθεί το φαινόμενο ο αριθμός εισακτέων να είναι οριακά υψηλότερος από τον αριθμό των διαγωνιζομένων. Καθώς δε το εξεταστικό μας σύστημα δείχνει μεγάλη «ανοχή» στις χαμηλές βαθμολογίες, εφέτος η αποτυχημένη των εξετάσεων αναμένεται ότι θα είναι η… αριστεία, καθώς στο ίδιο επιστημονικό πεδίο αναμένεται να εισαχθούν υποψήφιοι με βαθμολογίες της τάξης των 4.000 μορίων.
    Κατά τα άλλα, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας θα αφεθεί στην εμπειρία τού επί χρόνια προέδρου της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων και πρόσφατα μέλους της μεγάλης κοινότητας της Ακαδημίας Αθηνών κ. Γ. Δάσιου για να «σώσει την παρτίδα».

    Και εκτός συνόρων τα… ίδια

    Εκτός από τη χώρα μας όμως χιλιάδες νέοι καρδιοχτυπούν έξω από ένα εξεταστικό κέντρο αυτή την περίοδο στις περισσότερες χώρες της ΕΕ.
    Την περασμένη εβδομάδα ο ιταλικός Τύπος αναλώθηκε σε έναν ιδιαίτερο για την εκπαιδευτική κοινότητα της χώρας γρίφο: ποιοι έλληνες φιλόσοφοι «μπήκαν» τα τελευταία χρόνια στις εθνικές εξετάσεις της Ιταλίας για την εισαγωγή στα ανώτατα ιδρύματα της χώρας; Η απάντηση ήρθε γρήγορα. Σχεδόν όλοι! Ο Πλάτων, ο Αριστοτέλης, ο Σωκράτης, ο Πυθαγόρας, ο Διογένης κ.λπ. Οι τελευταίες γενιές των ιταλών φοιτητών έμαθαν να συγκαταλέγουν στα… SOS της εξεταστικής καθημερινότητάς τους τις διδαχές των ελλήνων φιλοσόφων και το συμπέρασμα αυτό αναλύθηκε σε δημοσιεύματα και ρεπορτάζ των ιταλικών ΜΜΕ.
    Ολα αυτά σε έναν εξεταστικό «μαραθώνιο» που ξεκίνησε ήδη στις περισσότερες χώρες της ΕΕ και θα ολοκληρωθεί στο τέλος Ιουνίου. Από τα μέσα Μαΐου και μέχρι το τέλος του ερχόμενου Ιουνίου η εκπαιδευτική κοινότητα δεν «παραλύει» από το άγχος και την ένταση των διαγωνισμών μόνο στην Ελλάδα, όπως συνηθίζουμε να πιστεύουμε, αλλά στις περισσότερες χώρες της ΕΕ.
    Στην Ιταλία ο Τύπος ασχολείται με το ποιοι συγγραφείς ή λογοτέχνες επελέγησαν για τα τεστ γνώσεων των μαθητών (τις περίφημες maturita), στη Γερμανία για το Απολυτήριο Abitur κρεμούν πανό έξω από τα εξεταστικά κέντρα με τις ευχές όλης της οικογένειας κάθε εξεταζομένου σε έναν ανταγωνισμό ρομαντικού «φολκλόρ» μεταξύ των κρατιδίων της χώρας. Στη Γαλλία και το περίφημο Bac (Baccalauréat), το ιστορικότερο απολυτήριο στη Γηραιά Ηπειρο με ρίζες από την εποχή του Ναπολέοντα, εφέτος τα 210 χρόνια ζωής του «γιορτάζονται» εξεταστικά από τις 18 έως τις 25 Ιουνίου για περισσότερα από 600.000 άτομα.

    Σημεία αποκωδικοποίησης

    Στην Ελλάδα οι εφετινές πανελλαδικές εξετάσεις ξεκινούν στις 8 Ιουνίου. Οι ανατροπές πολλές και πολλά τα νέα δεδομένα. Ο εκπαιδευτικός και αναλυτής των στατιστικών στοιχείων εισαγωγής στα ανώτατα Ιδρύματα της χώρας Γ. Χατζητέγας βοηθάει στην… αποκωδικοποίησή τους.
    l Πτώση βάσεων αναμένεται στην πλειονότητα των τμημάτων της ανώτατης εκπαίδευσης (εκτός Παιδαγωγικών Τμημάτων και των τμημάτων του νεοσύστατου Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής). Αυτό το συμπέρασμα βεβαίως προκύπτει μόνο στην περίπτωση που τα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων είναι στον ίδιο βαθμό δυσκολίας με τα περυσινά, καθώς στην αντίθετη περίπτωση θα ακολουθήσει αντίστοιχα και άνοδος βάσεων ανά τμήμα.
    l Η εφετινή χρονιά φέρνει την επάνοδο των Παιδαγωγικών Σχολών, που απομονώθηκαν επί διετία σε ένα εξειδικευμένο επιστημονικό πεδίο, με αποτέλεσμα να κατρακυλήσουν θεαματικά οι βάσεις εισαγωγής τους και να φτάσουμε να κάνουμε εκπαιδευτικούς, υποψήφιους με βαθμολογίες 9.000 κάτω από τη βάση… Τα Παιδαγωγικά Τμήματα από εφέτος είναι κοινά σε όλα τα επιστημονικά πεδία, ενώ αντίστοιχα τα επιστημονικά πεδία μειώθηκαν από πέντε σε τέσσερα. Η παρουσία των Παιδαγωγικών Τμημάτων στο πρώτο και στο τρίτο επιστημονικό πεδίο προδιαγράφει όχι μόνο την άνοδο των βάσεών τους, αλλά και την εισαγωγή περισσότερων υποψηφίων σε αυτά, με το δεδομένο μάλιστα ότι η καθιέρωση της διετούς προσχολικής αγωγής για τα παιδιά επαυξάνει εφέτος τη ζήτησή τους.
    l Η συνένωση των δύο ΤΕΙ, Αθήνας και Πειραιά, και η «προαγωγή» τους σε πανεπιστήμιο αναμένεται να αυξήσει το ενδιαφέρον για το νέο ίδρυμα και να οδηγήσει σε άνοδο όλα τα τμήματά του (περυσινά ΤΕΙ).
    l Σκληρός θα είναι εφέτος ο ανταγωνισμός για το πρώτο επιστημονικό πεδίο των Ανθρωπιστικών Σπουδών και τα περιζήτητα τμήματά του, όπως οι Νομικές Σχολές και τα Τμήματα Ψυχολογίας.
    l Στο τρίτο επιστημονικό πεδίο και τις Επιστήμες Υγείας ο ανταγωνισμός αναμένεται να παραμείνει στα ίδια με τα περυσινά επίπεδα (αυξημένος εκ των πραγμάτων), για τις Ιατρικές, Οδοντιατρικές, Φαρμακευτικές, τα τμήματα Χημείας και Βιολογίας.
    l Στο τέταρτο επιστημονικό πεδίο, των σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής, θα παρατηρηθούν χαμηλές βάσεις εισαγωγής σε όλα σχεδόν τα ΤΕΙ της περιφέρειας (Λογιστικής, Μηχανικών Πληροφορικής κ.λπ.). Βέβαια, εδώ υπάρχει ένα μεγάλο ερωτηματικό, καθώς τα περισσότερα ΤΕΙ της χώρας τα επόμενα χρόνια είναι πιθανόν να μην… υπάρχουν. Ηδη έχουν ξεκινήσει διαδικασίες συγχώνευσής τους με πανεπιστήμια των περιοχών τους σε όλη τη χώρα, οπότε ίσως είναι πιο ασφαλές οι υποψήφιοι που θα τα επιλέξουν στο μηχανογραφικό τους να στραφούν πιο πολύ προς επιστημονικά αντικείμενα που αγγίζουν αυτά των πανεπιστημίων. Και αυτό γιατί ο σχεδιασμός του υπουργείου Παιδείας για το μέλλον φαίνεται ότι προβλέπει «πανεπιστημιοποίηση» των υψηλού επιστημονικού επιπέδου τμημάτων των ΤΕΙ και μετατροπή σε διετή προγράμματα κατάρτισης, εντός ανώτατης εκπαίδευσης βεβαίως, εκείνων των τμημάτων που δεν κινούν το ενδιαφέρον των υποψηφίων.
    l Το καθεστώς των μετεγγραφών που τα προηγούμενα χρόνια βασίστηκε σε οικονομικά κριτήρια δεν πρέπει να το λάβουν οι υποψήφιοι υπόψη τους με τα εφετινά δεδομένα, καθώς έχει προαναγγελθεί ότι την επόμενη χρονιά θα αλλάξει και πάλι. Επιπλέον, ο χάρτης των αντιστοιχιών μεταξύ των τμημάτων θέλει προσοχή (για παράδειγμα εφέτος ένας εισακτέος σε περιφερειακό τμήμα των ΤΕΙ Μηχανολόγων Μηχανικών δεν θα μπορέσει να έρθει, όπως παλαιότερα, στο αντίστοιχο τμήμα των ΤΕΙ Αθήνας ή Πειραιά που καταργήθηκαν με τη μορφή τους ως ΤΕΙ και έγιναν πανεπιστήμια).

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Κοινωνία