• Αναζήτηση
  • Οι τράπεζες καλούν τους «φτωχούς» του νόμου Κατσέλη

    Ρυθμίσεις «κόκκινων» δανείων στα πρότυπα των δικαστικών αποφάσεων του νόμου Κατσέλη ξεκινούν οι τράπεζες. Στόχος είναι η εκκαθάριση με έναν ακόμη τρόπο των περίπου 157.000 υποθέσεων που εκκρεμούν στα ειρηνοδικεία από υπερχρεωμένα νοικοκυριά τα οποία έχουν υποβάλει αιτήσεις επιδιώκοντας την έκδοση αποφάσεων για ευνοϊκούς διακανονισμούς και διαγραφές οφειλών.

    Ρυθμίσεις «κόκκινων» δανείων στα πρότυπα των δικαστικών αποφάσεων του νόμου Κατσέλη ξεκινούν οι τράπεζες.
    Στόχος είναι η εκκαθάριση με έναν ακόμη τρόπο των περίπου 157.000 υποθέσεων που εκκρεμούν στα ειρηνοδικεία από υπερχρεωμένα νοικοκυριά τα οποία έχουν υποβάλει αιτήσεις επιδιώκοντας την έκδοση αποφάσεων για ευνοϊκούς διακανονισμούς και διαγραφές οφειλών.
    Η συσσώρευση αιτήσεων και φακέλων στα ειρηνοδικεία και η καθυστέρηση της έκδοσης αποφάσεων προκαλούν… πονοκέφαλο στις τράπεζες καθώς πρόκειται για δάνεια τα οποία, λόγω των διατάξεων της νομοθεσίας, δεν μπορούν να τα αντιμετωπίσουν, συσσωρεύοντας ζημιές. Σε ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Παρασκευή, υπό τον αντιπρόεδρο και υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης Γιάννη Δραγασάκη, οι εκπρόσωποι των τραπεζών φανέρωσαν «την πρόθεσή τους να εφαρμόσουν ενεργητικές πολιτικές προτείνοντας οι ίδιες στους οφειλέτες λύσεις, χωρίς να αναμένουν την εκδίκαση της υπόθεσής τους από τη Δικαιοσύνη».
    Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», το σχέδιο που περιγράφηκε από τα τραπεζικά στελέχη τα οποία συμμετείχαν στη συνάντηση είναι να παρουσιάσουν στους δανειολήπτες που έχουν προσφύγει στον νόμο Κατσέλη προτάσεις ανάλογες με εκείνες που θα τους επιδίκαζε το ειρηνοδικείο. Οι τράπεζες έχουν μελετήσει φακέλους και έχουν αποκτήσει εμπειρία από δικαστικές υποθέσεις νοικοκυριών, με αποτέλεσμα να μπορούν στην πλειονότητα των περιπτώσεων να προβλέψουν τις αποφάσεις της έδρας.
    Ετσι στα σχέδιά τους είναι η παρουσίαση λύσεων για τους οφειλέτες με πολύ χαμηλές δόσεις και όπου κρίνεται αναγκαίο και η διαγραφή μέρους του χρέους.
    Ωστόσο, όπως σχολιάζουν πηγές, οι δυσκολίες που παρουσιάζονται είναι στην επιμονή δανειοληπτών να ακολουθήσουν τη δικαστική οδό, προσδοκώντας μεγάλα «κουρέματα» των οφειλών τους. Στα εμπόδια επίσης που συναντούν οι τράπεζες είναι και η άρνηση των δικηγόρων που τρέχουν… τις υποθέσεις των συγκεκριμένων υποθέσεων καθώς έτσι χάνουν αμοιβές.
    Οσοι επίσης αναζητούν την προστασία του νόμου Κατσέλη επιδιώκουν «πάγωμα» των οφειλών τους μέχρι την εκδίκαση της αίτησής τους και πολύ χαμηλές δόσεις έως την οριστική έκδοση της απόφασης. Οπότε δεν είναι και λίγοι εκείνοι που βολεύονται με αυτό το καθεστώς.

    Ερχονται αλλαγές

    Σύμφωνα με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία του υπουργείου Δικαιοσύνης, στο τέλος του 2017 εκκρεμούσαν στα ειρηνοδικεία 157.146 υποθέσεις για τον νόμο Κατσέλη. Το 2016 ο αντίστοιχος αριθμός ήταν 173.412.
    Το στοίχημα όμως για επιτάχυνση των διαδικασιών προκειμένου να επιτευχθεί αποσυμφόρηση στο χρηματοπιστωτικό και στο δικαστικό σύστημα παραμένει.
    Οι βασικές αλλαγές που προωθούν κυβέρνηση και θεσμοί στον νόμο Κατσέλη έχουν στόχο το «ξεσκαρτάρισμα» των υποθέσεων από στρατηγικούς κακοπληρωτές.
    Για τους μπαταχτσήδες που αναζητούν καταφύγιο στο θεσμικό πλαίσιο των υπερχρεωμένων νοικοκυριών δρομολογούνται οι ακόλουθες παρεμβάσεις:
    1Γίνεται πιο αυστηρός και εξονυχιστικός ο έλεγχος των αιτήσεων και των φακέλων που υποβάλλονται στα ειρηνοδικεία για την υπαγωγή στον νόμο Κατσέλη ώστε να εντοπίζονται οι μη δικαιούχοι και οι στρατηγικοί κακοπληρωτές.
    2Αίρεται υποχρεωτικά το τραπεζικό απόρρητο όχι μόνο όσων θα αιτηθούν της προστασίας του νόμου αλλά και εκείνων που έχουν ήδη υπαχθεί ή βρίσκονται στα στάδια της προδικαστικής διαδικασίας. Με τον τρόπο αυτόν οι πιστωτές θα μπορούν να λαμβάνουν σχετικές πληροφορίες για το αν, για παράδειγμα, οφειλέτης έχει μεταβάλει πρόσφατα και με δόλο την ακίνητη περιουσία του (μεταβίβαση σπιτιού) με σκοπό να εμφανιστεί ως πραγματικά οικονομικά αδύναμος.
    3 Θα παύει αυτόματα η αναστολή των διωκτικών μέτρων σε βάρος των οφειλετών όταν διαπιστώνεται πως εκείνοι, αν και έχουν πάρει προσωρινή ή και οριστική απόφαση, σταματούν να πληρώνουν τις δόσεις τους. Σχετική εντολή θα δίνεται κατόπιν ειδοποίησης του οφειλέτη από τους πιστωτές.
    4Εκτός προστασίας θα βρίσκονται αυτόματα τα νοικοκυριά τα οποία διαπιστώθηκε ότι απέκρυψαν από δόλο οικονομικά στοιχεία ή με τον ίδιο τρόπο μετέβαλαν την περιουσιακή τους κατάσταση.
    Δικαίωμα υπαγωγής δεν θα έχουν επίσης και όσοι ύστερα από δύο αναβολές εκδίκασης της υπόθεσης δεν εμφανιστούν στα δικαστήρια. Ηταν μια συνήθης πρακτική που ακολουθούσαν οφειλέτες προκειμένου να κερδίζουν χρόνο χωρίς να πληρώνουν δόσεις.
    5Με τόκους υπερημερίας θα επιβαρύνονται τα νοικοκυριά που απορρίπτονται από την υπαγωγή στον νόμο Κατσέλη για το χρονικό διάστημα που «πάγωνε» το χρέος προς τους πιστωτές, δηλαδή από την υποβολή της αίτησης μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που βολεύονται… σε αυτή την περίοδο, η οποία διαρκεί ακόμη και τρία χρόνια. Με τη νέα διάταξη, αν η απόφαση του δικαστηρίου είναι απορριπτική για το διάστημα που το χρέος έμενε ανενεργό, ο οφειλέτης θα καλείται να πληρώσει τόκους υπερημερίας.
    6Εντός 30 ημερών από την αναβολή της εκδίκασης της υπόθεσης ο αιτών θα πρέπει να ζητήσει νέα δικάσιμο. Διαφορετικά δεν θα έχει δικαίωμα υπαγωγής. Ηταν άλλο ένα κόλπο στρατηγικών κακοπληρωτών μέχρι οι πιστωτές να τους ενοχλήσουν ξανά.

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Οικονομία