Στιβαρή Εταιρική Διακυβέρνηση, διαφάνεια στη σχέση με τους πελάτες και τους προμηθευτές, εταιρική κουλτούρα που έχει στο κέντρο τον εργαζόμενο και προσφορά στον πολιτισμό, στην κοινωνία και στο περιβάλλον: αυτές είναι οι βασικές αρχές που διέπουν την πολιτική Εταιρικής Υπευθυνότητας της Τράπεζας Πειραιώς.
Εταιρική διακυβέρνηση


Η διοίκηση και οι μέτοχοι της μεγαλύτερης ελληνικής τράπεζας αντιλαμβάνονται ότι οι αποφάσεις και η δραστηριότητά της επηρεάζουν καθοριστικά την κοινωνία και την οικονομία της χώρας και ανταποκρίνονται με υπευθυνότητα στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις. Ειδικά μάλιστα κατά την περίοδο των μεγαλύτερων προκλήσεων του 2015, όπως ήταν η επιβολή των ελέγχων στην κίνηση των κεφαλαίων (capital controls) και η τραπεζική αργία, όταν έγινε ιδιαίτερα εμφανής η ανάγκη σταθερότητας του τραπεζικού συστήματος, η τράπεζα έδρασε σαν «ήρεμη δύναμη»: Ετσι, αφενός μέσα από την τήρηση των οριζομένων από το θεσμικό πλαίσιο περί εταιρικής διακυβέρνησης, αφετέρου μέσα από τη συνεχή αναβάθμιση των συστημάτων διακυβέρνησης, εσωτερικού ελέγχου, κανονιστικής συμμόρφωσης και διάχυσης της πληροφόρησης προς την επενδυτική κοινότητα, αντιμετώπισε αποτελεσματικά τις πρωτοφανείς νέες απαιτήσεις.
Επαγγελματισμός και ευαισθησία


Τηρώντας τον Κώδικα Τραπεζικής Δεοντολογίας στον οποίο έχει δεσμευθεί, η Τράπεζα Πειραιώς συνεχώς αξιολογεί με ευαισθησία και επαγγελματισμό την κατάσταση του κάθε δανειολήπτη χωριστά και τη δυνατότητά του να ανταποκριθεί στην αποπληρωμή των υποχρεώσεών του, εν μέσω της συνεχιζόμενης κρίσης που διανύει η χώρα. Σε αυτή την κατεύθυνση, ήδη τον Μάρτιο του 2015, η Διοίκηση αποφάσισε να προχωρήσει άμεσα σε πρόγραμμα διαγραφής ή προνομιακής ρύθμισης των οφειλών των πιο οικονομικά αδύναμων πελατών, και μάλιστα διέγραψε το 100% των συνολικών οφειλών ως 20.000 ευρώ, για όλα τα Καταναλωτικά Δάνεια και τις Πιστωτικές Κάρτες, για τους δικαιούχους του Νόμου 4320/2015, αποδεικνύοντας για άλλη μία φορά ότι διατηρεί πάντα τον πελάτη στο επίκεντρο της λειτουργίας της.
Αριστες εργασιακές πρακτικές


Το Ανθρώπινο Δυναμικό του Ομίλου –ιδιαίτερα οι άνθρωποι που έρχονται σε καθημερινή επαφή με τους πελάτες –αποτελεί βασικό συντελεστή επιτυχίας και επίτευξης των εταιρικών στρατηγικών στόχων. Για τον λόγο αυτόν, ο Ομιλος έχει ενστερνιστεί τις αρχές του Οικουμενικού Συμφώνου του ΟΗΕ (UN Global Compact) για την υπεράσπιση των ανθρωπίνων και εργασιακών δικαιωμάτων, ενώ αντιτίθεται σε οποιαδήποτε διάκριση στον εργασιακό χώρο.
Το 2015 και αφού είχε ολοκληρωθεί ένας τριετής κύκλος σημαντικής μεγέθυνσης του Ομίλου με την ενσωμάτωση 7 τραπεζών, η Τράπεζα Πειραιώς επένδυσε στην καλλιέργεια ενιαίας εταιρικής κουλτούρας, εφαρμόζοντας ομογενοποιημένες πολιτικές και διαδικασίες ανθρώπινου δυναμικού. Με στόχο τη συνεχή επιμόρφωση των εργαζομένων, το 2015 πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 846.000 ανθρωποώρες εκπαίδευσης.
Προαγωγή του πολιτισμού


Η προσφορά του Ομίλου στον πολιτισμό συνεχίζεται αμείωτη μέσω του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ), το οποίο υποστηρίζει τη διάσωση και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας. Με έμφαση στην παραδοσιακή, βιοτεχνική και βιομηχανική τεχνολογία, τα 7 και σύντομα 9 θεματικά μουσεία του Ιδρύματος διαφυλάττουν και αναδεικνύουν την παραγωγική ιστορία της χώρας, προωθώντας παράλληλα τη στρατηγική επιλογή του Ιδρύματος ως προς τη σύνδεση του πολιτισμού με το περιβάλλον. Τα μουσεία του ΠΙΟΠ λειτουργούν ως καθημερινοί χώροι πολιτισμού, φιλοξενώντας πληθώρα πολιτιστικών και περιβαλλοντικών δράσεων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Στο διάστημα 2013 – 2015, η επισκεψιμότητά τους αυξήθηκε κατά 34%, γεγονός που αποδεικνύει τη σημασία του πολιτισμού σε περιόδους κρίσης, ενώ αξίζει να επισημανθεί ότι το 70% των επισκεπτών ανήκει σε κατηγορίες που σύμφωνα με την πολιτική του Ιδρύματος έχουν δωρεάν είσοδο. Επιπρόσθετα, η λειτουργία του ιστορικού αρχείου του ΠΙΟΠ, στo οποίο φυλάσσονται αρχεία τραπεζών που απορροφήθηκαν από τον Ομιλο Πειραιώς στο παρελθόν, καθώς και αρχεία φορέων και επιχειρήσεων που συνδέθηκαν με αυτές, αναδεικνύει τη σημαντική συμβολή της Τράπεζας Πειραιώς στη διατήρηση και μελέτη της Ιστορίας της χώρας.
Προστασία του περιβάλλοντος


Η Τράπεζα κατάφερε μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα να εντάξει όλες τις νέες υποδομές, που προήλθαν από τις εξαγορές και συγχωνεύσεις, στο πιστοποιημένο κατά EMAS και ISO 14001 Σύστημα Περιβαλλοντικής Διαχείρισης (ΣΠΔ) που εφαρμόζει. Με τα προγράμματα περιβαλλοντικής διαχείρισης που υλοποιούνται μέσω του ΣΠΔ εξοικονομούνται πάνω από 5 εκατ. ευρώ ετησίως, σύμφωνα με επιστημονική μελέτη. Ταυτόχρονα, το ΠΙΟΠ είναι το μοναδικό πολιτιστικό ίδρυμα στην Ελλάδα το οποίο εφαρμόζει Σύστημα Περιβαλλοντικής Διαχείρισης –επίσης πιστοποιημένο κατά τον ευρωπαϊκό κανονισμό EMAS και κατά ISO 14001 –για όλες τις κτιριακές του υποδομές. Η ίδια «πράσινη» λογική διέπει και τον κανονισμό προμηθειών του Ομίλου: η Τράπεζα προμηθεύεται ανακυκλωμένο, μη χλωριωμένο χαρτί για τις λειτουργικές της ανάγκες και από το 2014 υπάρχει συνεργασία για την προμήθεια χαρτιού με την περιβαλλοντική πιστοποίηση FSC. Η πιστοποίηση FSC παρέχει τη σύνδεση μεταξύ υπεύθυνης διαχείρισης δασών και κατανάλωσης προϊόντων που προέρχονται από αυτά (όπως ξυλεία και χαρτί), προωθώντας μια περιβαλλοντικά κατάλληλη, κοινωνικά επωφελή και οικονομικά βιώσιμη διαχείριση των δασών του πλανήτη. Περισσότερα από 5.000.000 statements και φάκελοι προς πελάτες εκτυπώθηκαν σε πιστοποιημένο χαρτί το 2015.
Life – Stymfalia


Ιδιαίτερη μνεία αξίζει να γίνει στο 3ο κατά σειρά ευρωπαϊκό συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα LIFE που εκπονεί η Τράπεζα, το LIFE – Stymfalia, που έχει στόχο αφενός την αποκατάσταση του υγροτόπου της Στυμφαλίας και αφετέρου να συνεισφέρει στους εθνικούς και ευρωπαϊκούς στόχους για την εναλλακτική χρηματοδότηση του Δικτύου Natura 2000. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα πρωτοποριακό πρόγραμμα, από τα ελάχιστα σε ολόκληρη την Ευρώπη όπου συνεργάζονται φορείς του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, με στόχο την εξεύρεση βιώσιμων τρόπων χρηματοδότησης για την προστασία της βιοποικιλότητας.
Επετηρίδα Αειφορίας 2016: Καλύτερες του Dow Jones Sustainability Index


Η Τράπεζα Πειραιώς είναι η μοναδική εταιρεία με έδρα την Ελλάδα και μία από τις 37 τράπεζες παγκοσμίως που συμπεριελήφθησαν στην Επετηρίδα Αειφορίας 2016 (Sustainability Yearbook) της RobecoSAM Corporate Sustainability Assessment. Η Επετηρίδα Αειφορίας απαριθμεί τις καλύτερες εταιρείες σε θέματα αειφορίας σε κάθε κλάδο παγκοσμίως, σύμφωνα με τη βαθμολογία τους στην αντίστοιχη ετήσια αξιολόγηση από τη RobecoSAM. Μόνο το 15% των εταιρειών που αξιολογούνται συμπεριλαμβάνονται στην επετηρίδα κάθε χρόνο, ως οι καλύτερες του κλάδου τους.
Η διάκριση αυτή ήρθε σε συνέχεια της ένταξης της Τράπεζας, για δεύτερη συνεχή χρονιά το 2015, στον πιο αναγνωρισμένο διεθνή δείκτη εταιρικής αειφορίας, τον Dow Jones Sustainability Index – Emerging Markets, για τον οποίο την αξιολόγηση επίσης διενεργεί κάθε χρόνο η RobecoSAM. Η Τράπεζα Πειραιώς συνεχίζει να είναι η μοναδική εταιρεία με έδρα στην Ελλάδα που εντάχθηκε στον εν λόγω δείκτη, ο οποίος περιλαμβάνει το 10% των καλύτερων εταιρειών από τις 800 μεγαλύτερες στις χώρες των αναπτυσσόμενων οικονομιών.
Οι πρωτοβουλίες της Τράπεζας για την προστασία του περιβάλλοντος βαθμολογήθηκαν για δεύτερη χρονιά άριστα, γεγονός που επιβεβαιώνει αφενός τη λειτουργία του πιστοποιημένου κατά EMAS Συστήματος Περιβαλλοντικής Διαχείρισης και αφετέρου την πρωτοπορία της Περιβαλλοντικής Τραπεζικής, που με τα πράσινα τραπεζικά προϊόντα (Green Banking) στηρίζει και χρηματοδοτεί περιβαλλοντικά και κοινωνικά υπεύθυνες επενδύσεις.
Για τα παιδιά


Τρόφιμα και άλλα είδη με βάση τις ανάγκες τους προσφέρονται στα Παιδικά Χωριά SOS και στα Κέντρα Στήριξης σε όλη την Ελλάδα. Επίσης επιδιώκοντας περαιτέρω την ευαισθητοποίηση των παιδιών των εργαζομένων υλοποιήθηκαν από το 2015 95 δράσεις.
Παιδιά και γονείς (συνολικά 4.504) απασχολήθηκαν δημιουργικά σε δράσεις που σχετίζονται με την κιναισθητική αγωγή, την πολιτιστική ευαισθητοποίηση και την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ