Θέατρο: O Παρθενώνας της κρίσης

Φανταστείτε έναν μικρό οικισμό κάτω από την Ακρόπολη με την ονομασία Κάτω Παρθενώνας

Φανταστείτε έναν μικρό οικισμό κάτω από την Ακρόπολη με την ονομασία Κάτω Παρθενώνας. Φανταστείτε επίσης έναν από τους «κατοίκους» αυτής της περιοχής, ονόματι Νεοάστεγος, να προσπαθεί να τα βγάλει πέρα πουλώντας βιβλία, κάνοντας μπάνιο σε δημόσιες τουαλέτες και τρώγοντας στα συσσίτια του δήμου και της Εκκλησίας. Και τέλος, φανταστείτε έναν άλλο τύπο σύγχρονου Αθηναίου, τον «Νεόπτωχο», μεγαλοστέλεχος επενδυτικής εταιρείας, ο οποίος μπορεί μεν να εξακολουθεί να ζει στο μοντέρνο διαμέρισμά του αλλά πλέον χωρίς την πάλαι ποτέ οικονομική δύναμή του, ένας άνθρωπος σε απόγνωση. Τι θα μπορούσε να συμβεί όταν κάποια στιγμή οι δρόμοι των δύο αυτών ανθρώπων διασταυρωθούν;
Κάπως έτσι μπαίνουμε στο κλίμα της παράστασης του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος «Ο Κάτω Παρθενώνας» που πρόκειται να κάνει πρεμιέρα την Παρασκευή 30 Οκτωβρίου στο Μικρό Θέατρο της Μονής Λαζαριστών στη Θεσσαλονίκη (ανεβαίνει για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ). Ο Νεοάστεγος και ο Νεόπτωχος είναι οι δύο ήρωες του έργου (οι μοναδικοί) που μετά τη συνάντησή τους θα δουν τη ζωή τους να αλλάζει. Θα γίνουν παίκτες σε «μια παρτίδα συγκρούσεων και αποκαλύψεων όπου η πραγματικότητα και η φαντασία θα συγκρουστούν στην Ελλάδα τού σήμερα, την εποχή της αμηχανίας», όπως διαβάζουμε στην ανακοίνωση της παραγωγής του έργου.
Η παράσταση, της οποίας το μότο ισορροπεί ανάμεσα στο τραγικό και στο κωμικό, είναι «ένα δράμα… σκέτη κωμωδία για την Ελλάδα της κρίσης», στηρίζεται στο θεατρικό έργο του δημοσιογράφου και συγγραφέα Μηνά Βιντιάδη, σκηνοθετείται από τον Περικλή Χούρσογλου και έχει πρωταγωνιστές τον Νίκο Γεωργάκη στον ρόλο του Νεοάστεγου και τον Γιώργο Καύκα σε εκείνον του Νεόπτωχου χρηματιστή.
«Η Ελλάδα της κρίσης είναι η Ελλάδα του χθες και του αύριο; Η πατρίδα μας; Είναι αυτή που ξέρουμε; Αυτή που αγαπάμε και την ίδια στιγμή αναθεματίζουμε;» αναρωτιέται ο συγγραφέας. Και απαντά: «Η ίδια είναι. Μόνο οι άνθρωποι αλλάζουν. Οχι αυτοί που γράφουν την Ιστορία, μα αυτοί που είναι η Ιστορία. Δύο από αυτούς τους ανθρώπους συναντιούνται ένα απόγευμα. Τυχαία; Αδιάφορο.

Ποια είναι η αφορμή; Ούτε αυτό μετράει. Σημασία έχει ότι για μερικές ώρες βρίσκονται ο ένας απέναντι στον άλλον, σε μια μονομαχία του παραλόγου με τη λογική».

Από τη δική του πλευρά, ο Περικλής Χούρσογλου που με τον Νίκο Γεωργάκη ως πρωταγωνιστή υπέγραψε την καλύτερή του ταινία, τον «Λευτέρη Δημακόπουλο» (1993), λέει ότι η «πλάκα» δεν ήταν κάτι που επεδίωξε σκηνοθετώντας την παράσταση. «Το παιχνίδι ανάμεσα στους δύο χαρακτήρες του έργου είναι ζωής ή θανάτου». Οδηγός αυτού του παράξενου παιχνιδιού στο πρώτο μισό του είναι ο γιάπης και στο δεύτερο ο άστεγος. «Αλλες φορές χρησιμοποιούνται στοιχεία απολύτως ρεαλιστικά και άλλες η σκηνοθεσία λοξοκοιτά προς την ποίηση» επισημαίνει ο Π. Χούρσογλου ελπίζοντας ότι η αναλογία είναι σωστή. «Αλλες πάλι φορές, τα ψυχολογικά στοιχεία είναι το κλειδί μιας σκηνής. Φεύγοντας ο θεατής μακάρι να έχει εισπράξει χαρά, υποκριτική δεξιοτεχνία, το αεράκι μιας φιλίας…».

Πληροφορίες για τις ώρες των παραστάσεων και τις τιμές των εισιτηρίων στα τηλ. 2315 200.009, 2315 200.010, 2315 200.024

HeliosPlus

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk