Σύνταγμα – Πατησίων μισή μέρα δρόμος

Η «μετατροπή» των πεζοδρομίων σε χώρο στάθμευσης και η αυθαίρετη κατάληψή τους από τραπεζοκαθίσματα

Η «μετατροπή» των πεζοδρομίων σε χώρο στάθμευσης και η αυθαίρετη κατάληψή τους από τραπεζοκαθίσματα, η κακή σήμανση διαβάσεων πεζών και οι κακοτεχνίες είναι μόνο μερικές από τις αιτίες που προκαλούν δυσκολία και αδυναμία της ελεύθερης πρόσβασης και μετακίνησης στο 50% του πληθυσμού της χώρας.
«Αν είσαι άτομο με αναπηρία και ζεις στην Ελλάδα, τότε η φράση «ελεύθερη μετακίνηση στην πόλη» είναι κάτι που μόνο να φανταστείς μπορείς και αυτό αν είσαι αισιόδοξος. Αν όμως έχεις πάει στο εξωτερικό, τότε οι πιθανότητες είναι πως γνωρίζεις ότι αυτή δεν είναι κάτι ουτοπικό αλλά ότι υπάρχουν πόλεις όπου μπορείς να κινηθείς σαν άνθρωπος» περιγράφει στο «Βήμα» ο Καμίλ Γκουνγκόρ. Η καθημερινή μετακίνησή του με το αμαξίδιο είναι ολόκληρο ταξίδι που θέλει προετοιμασία και μελέτη. «Πρέπει εκ των προτέρων να ξέρεις πού και πώς θα πας. Αν το μέρος που σε ενδιαφέρει είναι προσβάσιμο. Ποια διαδρομή θα χρειαστεί να ακολουθήσεις. Σε πόσους δρόμους θα χρειαστεί να κινηθείς παράλληλα με τα αυτοκίνητα, αφού τα πεζοδρόμια είτε δεν έχουν ράμπες είτε είναι κακής ποιότητας είτε δεν χωράς να περάσεις. Αν δεν προγραμματίσεις από πριν είναι πολύ πιθανό να ταλαιπωρηθείς μετά» εξηγεί.
Ανθρωποι διαρκώς σε κίνδυνο


Δεν είναι όμως μόνο τα άτομα με ειδικές ανάγκες που αντιμετωπίζουν αυτά τα προβλήματα βγαίνοντας από το σπίτι. «Οι πεζοί βρίσκονται διαρκώς σε κίνδυνο. Υπάρχουν ηλικιωμένοι, μητέρες με καρότσια, άνθρωποι με βαριά αντικείμενα που δεν μπορούν να διασχίσουν τα πεζοδρόμια εξαιτίας όλων των εμποδίων» λέει η κυρία Ελσα Τσεκούρα, μέλος της κίνησης για την προστασία των δικαιωμάτων των πεζών «ΠΕΖΗ». Σε ένα από τα πειράματα που πραγματοποίησε η κίνηση, πολίτες ανέβηκαν στα αναπηρικά αμαξίδια με σκοπό να διασχίσουν την απόσταση από το Σύνταγμα ως την Πατησίων. Οπως περιγράφει η κυρία Τσεκούρα, το εγχείρημα ήταν εξαιρετικά δύσκολο και χρειάστηκε ένα ολόκληρο πρωινό για να καταφέρουν να φτάσουν στον προορισμό τους.
«Δεν υπάρχει σεβασμός απέναντι στους πεζούς και η έλλειψη αστυνόμευσης εντείνει το πρόβλημα. Η απουσία προστασίας τους είναι ένα πρόβλημα δημοκρατίας» σχολιάζει ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ κ. Θάνος Βλαστός. Με μια απλή βόλτα στους δρόμους της Αθήνας θα καταλάβει κανείς ότι η ελληνική πρωτεύουσα δεν είναι καθόλου φιλική για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της αλλά μόνο για τα ΙΧ.
Πόλεις ιδανικές για αυτοκίνητα


«Η ελληνική πόλη έχει την ιδιαιτερότητα στην Ευρώπη ότι σε ελάχιστο βαθμό φτιάχτηκε βάσει σχεδιασμού. Η πολιτεία στάθηκε ανίσχυρα απέναντι στα συμφέροντα των οικοπεδούχων. Το αποτέλεσμα είναι να έχει ελάχιστους δημόσιους χώρους και οι δρόμοι της να είναι υπερβολικά στενοί. Η αύξηση δε των αυτοκινήτων έδωσε το τελειωτικό χτύπημα στον πεζό αφού οδήγησε σε στένεμα των πεζοδρομίων και αυτά που απέμειναν καταπατώνται από αυτοκίνητα, μηχανάκια και άλλα εμπόδια. Δυστυχώς οι πόλεις μας φτιάχτηκαν για το αυτοκίνητο» εξηγεί ο κ. Βλάστος.
Βέβαια «υπάρχουν κάποια σημεία της πόλης που είναι πιο φιλικά, όπως παραδείγματος χάρη αυτός ο υπέροχος πεζόδρομος μεταξύ Θησείου και Πειραιώς. Υπάρχουν πολύ ωραία μέρη που δεν τα έχουμε αξιοποιήσει αρκετά και είμαστε σε συνεννόηση με κάποιες ενώσεις ΑΜΕΑ και εθελοντές για να χαρτογραφήσουμε διαδρομές που είναι απόλυτα προσβάσιμες για όλους, ώστε να τις επικοινωνούμε σε τακτική βάση για να ξέρει ο κόσμος πού μπορεί να κάνει τη βόλτα του χωρίς εμπόδια και με πολύ φιλικό τρόπο» συμπληρώνει ο εντεταλμένος σύμβουλος βιώσιμης κινητικότητας του Δήμου Αθηναίων, κ. Αντώνης Καφετζόπουλος.
Πεζοί, εύκολα θύματα


Αυτή η παραβίαση του δικαιώματος του να κινείται κανείς ελεύθερα τον οδηγεί αρκετές φορές σε παραβίαση του κώδικα οδικής κυκλοφορίας. «Οι πεζοί αποτελούν την ευπαθέστερη κατηγορία όσων επιδρούν στην οδική ασφάλεια, γιατί όπως είναι ευνόητο, δεν είναι προστατευμένοι. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η εμπλοκή τους σε τροχαίο ατύχημα να έχει αυξημένη πιθανότητα τραυματισμού, ακόμη και θανάσιμου» σχολιάζει ο διευθυντής της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής, ταξίαρχος Βλάσιος Βαλατσός.
Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία της Τροχαίας, το 2014 καταγράφηκαν 96.021 παράνομες σταθμεύσεις στο κέντρο της Αθήνας, ενώ για το 2015 έχουν ήδη καταγραφεί (ως 28/4) 22.272 παραβάσεις, στην πλειονότητά τους αφορούν παραβάσεις από ΙΧ. «Το πρόβλημα των παράνομων σταθμεύσεων είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την ανεπάρκεια χώρων στάθμευσης, τη λειτουργία μεγάλων εμπορικών πολυκαταστημάτων, την κατάληψη πεζοδρομίων, νησίδων κ.λπ. Για την αντιμετώπιση του προβλήματος αυτού δεν αρκεί η βεβαίωση παραβάσεων, αλλά χρειάζεται η συλλογική εξέτασή του και με άλλους φορείς» επισημαίνει ο κ. Βαλατσός.
«Σε μια μεγαλούπολη όπως η Αθήνα θα πρέπει σταδιακά το κέντρο της να αδειάσει από αυτοκίνητα. Είναι ένα μεγάλο στοίχημα, μια μεγάλη αλλαγή. Πράγμα που σημαίνει ότι και τα πράγματα από τον δημόσιο χώρο πρέπει να φύγουν και η καθημερινή μας κουλτούρα να αλλάξει. Αλλιώς δεν αγαπάς και τον τόπο σου αν δεν τον περπατήσεις, δεν πας μια βόλτα με το ποδήλατο» σχολιάζει ο κ. Καφετζόπουλος.


Πρώτη εκστρατεία «Freemobility»
Αφωνοι μπροστά στο πρόβλημα

«Δεν υπήρχαν σχεδόν καθόλου υποδομές και αυτές που υπήρχαν ήταν κατεστραμμένες και κατειλημμένες από αυτοκίνητα και μηχανάκια»
περιγράφει στο «Βήμα» η 16χρονη Αννα-Μαρία Μεσαλούρη, μαθήτρια του 1ου ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Βόλου. Μαζί με έξι συμμαθητές της βγήκαν στην πόλη, κατέγραψαν τα προβλήματα προσβασιμότητας που υπήρχαν, υπέβαλαν τις προτάσεις τους και απέσπασαν το 1ο βραβείο για την ανεμπόδιστη και ελεύθερη μετακίνηση στην πρώτη εκστρατεία «Freemobility», στο πλαίσιο της εκστρατείας του «Ecomobility». «Το «Freemobility» είναι κάτι που μας απασχολεί εδώ και πέντε χρόνια, ξεκίνησε πιλοτικά πριν από τρία χρόνια και εφέτος δώσαμε ένα μήνυμα προς τα ειδικά σχολεία, τα παιδιά ήταν ενθουσιασμένα» εξηγεί μιλώντας στο «Βήμα» ο πρόεδρος του Ecocity κ. Θάνος Ζαφειρόπουλος.
Στην εκστρατεία αυτή συμμετείχαν 26 ειδικά σχολεία της χώρας, γεγονός το οποίο ξάφνιασε θετικά τους διοργανωτές. Θέλοντας να τονίσουν την έλλειψη μέριμνας για όλους, οι συμμετέχοντες κάλεσαν τους συμπολίτες τους σε σιωπηλή διαμαρτυρία την περασμένη Κυριακή 26 Απριλίου. Κάθε ομάδα στάθηκε σιωπηλή, χωρίς να περπατά, για 10 λεπτά μπροστά στον μη προσβάσιμο χώρο που επέλεξε. «Ο κόσμος δεν έχει την πολιτική παιδεία ακόμη για να αντιμετωπίσει ισότιμα τα άτομα με κινητικές δυσκολίες και αν εμείς μέσα από την εργασία μας καταφέραμε να βάλουμε ένα λιθαράκι σε αυτή την προσπάθεια, στο να εκπαιδευθεί η κοινωνία μας και στο να αντιμετωπίσει ισότιμα τα ΑΜΕΑ, χαιρόμαστε πολύ με αυτό» σχολιάζει η Αννα-Μαρία.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk