Επικαλούμενη ένα πρόσφατο κύριο άρθρο της γαλλικής εφημερίδας «Le Monde» υπό τον τίτλο «Βιβλίο, κινηματογράφος: σταματώντας την επέλαση της Amazon» η Ένωση Ελληνικού Βιβλίου, επανέρχεται, με σημερινή ανακοίνωσή της, στο ζήτημα της ενιαίας τιμής του βιβλίου και ερωτά τον υπουργό Πολιτισμού Κωνσταντίνο Τασούλα «αν έχει γνώση του θέματος».

Πλέον, μετά από σχετική απόφαση της κυβέρνησης, η ενιαία τιμή διατηρείται μόνο για τα λογοτεχνικά βιβλία και μόνο για την πρώτη τους έκδοση. Εις ό,τι αφορά τα υπόλοιπα (π.χ. επιστημονικά) η τιμή απελευθερώνεται αφ’ ης στιγμής εκδίδονται και ο βιβλιοπώλης ορίζει την τιμή πώλησης του κάθε τίτλου, έχοντας λάβει υπ’ όψιν και το ποσοστό έκπτωσης που του έκανε ο εκδότης.
«Η ενιαία τιμή βιβλίου δεν αφορά αποκλειστικά και μόνο την τιμολόγηση του βιβλίου ως προϊόντος. Είναι ένα κεφαλαιώδες θέμα που αφορά τη συνολική φιλοσοφία για το βιβλίο, την προστασία της γλώσσας και του πολιτισμού μιας χώρας. Οι Γάλλοι προστατεύουν τον πολιτισμό και τη γλώσσα τους και περιφρουρούν την ενιαία τιμή βιβλίου, με ενέργειες της υπουργού Πολιτισμού Ορελί Φιλιπετί» αναφέρει η ανακοίνωση της Ένωσης Ελληνικού Βιβλίου.
Νέα υπουργός πολιτισμού στη Γαλλία
Εν τω μεταξύ στη Γαλλία σχηματίστηκε νέα κυβέρνηση υπό τον Μανουέλ Βαλς (https://www.tovima.gr/world/article/?aid=625987) στην οποία δεν συμμετέχει η Ορελί Φιλιπετί. Η νέα υπουργός Πολιτισμού της Γαλλίας είναι η κορεατικής καταγωγής Φλερ Πελερέν την οποία επίσης η εφημερίδα «Le Monde» χαρακτήρισε «ιστορική αντίπαλο» της Φιλιπετί. Όλοι περιμένουν να δουν αν η νέα υπουργός θα κινηθεί στο μαχητικό πλαίσιο της προκατόχου της.
«HΈνωση Ελληνικού Βιβλίου συνεχίζει την προσπάθεια για την επαναφορά της Ενιαίας Τιμής Βιβλίου στη χώρα μας, ελπίζοντας ότι οι αρμόδιοι παράγοντες θα κατανοήσουν τη σημασία της που εκτείνεται πολύ πέραν της στενής έννοιας της τιμής ενός βιβλίου» επισημαίνουν οι εκδότες. Υπενθυμίζεται ότι ο επικεφαλής της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αλέξης Τσίπρας έχει διαμηνύσει (https://www.tovima.gr/culture/article/?aid=577952) ότι ο ΣΥΡΙΖΑ σκοπεύει να επαναφέρει την ενιαία τιμή βιβλίου στο προηγούμενο καθεστώς.
Το κύριο άρθρο της εφημερίδας «Le Monde» (15/08/14) έχει ως εξής:
Καταγγέλλοντας τις «αχαρακτήριστες πρακτικές της Amazon που στρέφονται κατά του ανταγωνισμού», η υπουργός Πολιτισμού Ορελί Φιλιπετί τα έβαλε με τον πιο δημοφιλή «κακό» της εποχής μας. Ο διαδικτυακός κολοσσός των online πωλήσεων έχει ξεκινήσει ένα λυσσαλέο μπρα-ντε-φερ με τα κινηματογραφικά στούντιο (την Warner και την Disney) και με τους εκδότες, κυρίως με τον πολυεθνικό γαλλικό οίκο Hachette. Η Amazon θέλει να πετύχει από τους προμηθευτές της να περικόψουν το περιθώριο κέρδους τους από τα ψηφιακά προϊόντα που «κατεβαίνουν» από το διαδίκτυο –ηλεκτρονικά βιβλία, ταινίες σε streaming –αποσύροντας από την πώληση τα έντυπα βιβλία και τα DVD.
Οι καταναλωτές, που δεν έχουν πλέον πρόσβαση στα έργα της επιλογής τους, και οι δημιουργοί που βλέπουν τα έσοδά τους να μειώνονται από τη μια στιγμή στην άλλη, είναι τα πρώτα θύματα αυτής της σύγκρουσης. Παρά την επονείδιστη πολιτική της Amazon, οι διαμάχες αυτές δεν έχουν επηρεάσει τη δραστηριότητά της. Η αποτελεσματικότητα της υπηρεσίας παράδοσης και το πλήθος των προϊόντων στους καταλόγους της εγγυώνται τη δημοτικότητά της.
Η εταιρεία του Τζεφ Μπέζος φαίνεται άτρωτη: όταν η Γαλλία ψηφίζει νόμο που απαγορεύει τη δωρεάν παράδοση των βιβλίων με σκοπό να προστατεύσει την Ενιαία Τιμή, η Amazon επανέρχεται προσφέροντας την παράδοση με 1 λεπτό του ευρώ. Στις ΗΠΑ είναι διατεθειμένη να αποσύρει από τους καταλόγους της συγγραφείς τόσο δημοφιλείς όσο ο Τζον Γκρίσαμ, προκειμένου να εξαναγκάσει την Hachette να ρίξει την τιμή στα ηλεκτρονικά της βιβλία.
Όπως και άλλοι γίγαντες του διαδικτύου (Google, Apple, Facebook), η Amazon διακηρύσσει την «απουσία της μεσολάβησης»: σε αυτό τον ιδεατό κόσμο, απαλλαγμένο από «παράσιτα» όπως οι εκδότες και οι παραγωγοί ταινιών ή μουσικής, ο δημιουργός θα έρθει σε απευθείας επαφή με το κοινό του και η ψηφιακή τεχνολογία θα του επιτρέψει να παρουσιάσει ένα ολοκληρωμένο έργο στην πιο ανταγωνιστική τιμή.
Στην πράξη, αυτό οδηγεί σε μια κάθετη ενσωμάτωση χωρίς προηγούμενο, που θα έφερνε τους πνευματικούς δημιουργούς αντιμέτωπους με τεράστιους οργανισμούς που θα οργάνωναν κατά το δοκούν την αγορά σε καθεστώς πλήρους αδιαφάνειας. Η Amazon που πριν από λίγο καιρό έδινε χώρο σε όσους χρήστες της προέβαιναν σε σχόλια, βασίζει σήμερα τις επιλογές της σε οικονομικά κριτήρια. Και τα πνευματικά προϊόντα τής χρησιμεύουν σαν «κράχτης» για να πωλεί ηλεκτρικές συσκευές ή ενδύματα, που αντιπροσωπεύουν πλέον τα δύο τρίτα του τζίρου της που ανέρχεται σε 55,7 δισεκ. ευρώ.
Παραγωγοί και διανομείς ταινιών, δισκογραφικές εταιρείες και εκδότες δεν είναι αμέτοχοι ευθυνών για την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί. Απασχολημένοι με αδιάκοπους ελιγμούς για συγχωνεύσεις και εξαγορές, αιφνιδιάστηκαν από την ψηφιακή επανάσταση και συχνά αδιαφόρησαν για το κύριο έργο τους που είναι η ανάδειξη νέων ταλέντων.
Ωστόσο, οι οργανισμοί όπως η Amazon είναι απαραίτητοι για την πολυμορφία και την ανανέωση της πολιτιστικής ζωής. Απέναντι στους ψηφιακούς γίγαντες, παραγωγοί ταινιών και εκδότες έχουν την ανάγκη νομοθετικής προστασίας και ρυθμιστικών διατάξεων, οι οποίες, όπως συμβαίνει με την Ενιαία Τιμή Βιβλίου, έχουν αποδείξει την αποτελεσματικότητά τους.