«Από την ανάγνωση στη σκηνή»: Με αυτό τον τίτλο οργανώνεται από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών σεμινάριο Θεάτρου κατά τη διάρκεια του Ιουνίου. Διδάσκουν η ηθοποιός και σκηνοθέτρια Ρούλα Πατεράκη και κριτικός θεάτρου και συγγραφέας Ηρακλής Λογοθέτης.
Το Σεμινάριο αποτελείται από δύο κύκλους μαθημάτων που διδάσκονται παράλληλα και αφορούν στην «Ανάγνωση του κειμένου» και στα «Επί σκηνής». Στον πρώτο ο Ηρακλής Λογοθέτης διδάσκει: βασικές ερμηνευτικές αρχές της θεατρικής ανάγνωσης. Σύλληψη της γενικής ατμόσφαιρας του έργου. Από την εντύπωση στη σημασία. Ανάπτυξη της πλοκής και τα κλειδιά των κεντρικών της μοτίβων. Προσδιορισμός του ιστορικού πλαισίου. Ιχνηλασία των κινήτρων που ωθούν τους ήρωες στη δράση. Ιδιαιτερότητες της διαλογικής τεχνικής. Ανάδειξη του κειμένου σε ζώσα μορφή. Οι κίνδυνοι της λανθασμένης ανάγνωσης. Από τη συγγραφική πρόθεση στο παραστάσιμο αποτέλεσμα. Η σκοπιά του θεατή: από τη νοηματική πρόσληψη του έργου στην αισθητική απόλαυση της παράστασης.
Στον κύκλο «Επί σκηνής», η Ρούλα Πατεράκη επικεντρώνεται στη συγκρότηση θιάσου και ανάπτυξη δεσμών εμπιστοσύνης. Καθώς επίσης και στη διαδραστική σχέση κειμένου και σκηνοθεσίας και διδασκαλία βασικών υποκριτικών κανόνων. Η προσπέλαση στο ρόλο και ο υποκριτικός ορίζοντας. Η σκηνοθετική μέθοδος και οι αποδέκτες της. Παραστασιακοί άξονες της σκηνοθεσίας, ένδυση, εικαστικό περιβάλλον και λειτουργία του φωτός επί σκηνής. Κυρίαρχα θεατρικά ρεύματα του 20ου αιώνα (ρεαλισμός, συμβολισμός, νατουραλισμός). Σύγχρονες τάσεις της παγκόσμιας σκηνής. Από τον Ίψεν και τον Στρίντμπεργκ στη Σάρα Κέιν.
Η διάρκεια του Σεμιναρίου είναι τέσσερις εβδομάδες, από τις 31 Μαΐου έως τις 28 Ιουνίου, με 32 διδακτικές ώρες συνολικά. Τα μαθήματα θα γίνονται κάθε Σάββατο και Κυριακή από τις 11 π.μ. ως τις 15.00 μ.μ. στην αίθουσα Πρεβελάκη του κεντρικού κτηρίου της ΑΣΚΤ (Πατησίων 42, είσοδος από Τοσίτσα και Στουρνάρη).
Το κόστος συμμετοχής είναι 230 ευρώ κατ’ άτομο.
Τηλέφωνο επικοινωνίας: 210 3897159
Το πρόγραμμα αναλυτικά έχει ως εξής:
Α. Το κείμενο
1. Το θεατρικό κείμενο στην λογοτεχνική μας παράδοση.
2. Η σύλληψη της γενικής ατμόσφαιρας του έργου.
3. Εντοπισμός και κατανόηση του εστιακού θέματος.
4. Προσδιορισμός του ιστορικού πλαισίου αναφοράς.
5. Οι γενικές παράμετροι της εποχής που γράφεται το έργο.
6. Οι ειδικές συνθήκες και περιστάσεις στις οποίες αναφέρεται το έργο.
7. Η αντίληψη της χωροχρονικής ενότητας.
8. Η ανάπτυξη της πλοκής και τα κλειδιά των κεντρικών μοτίβων.
9. Ιχνηλασία των κινήτρων που ωθούν τους ήρωες στη δράση.
10. Η διαφοροποίηση των χαρακτήρων μέσα από την εξέλιξη της δράσης.
11. Οι ιδιαιτερότητες του κάθε συγγραφέα στη διαλογική τεχνική.
12. Οι κίνδυνοι της λανθασμένης ανάγνωσης.
13. Η αλλαγή των εποχών και οι μετατοπίσεις του νοήματος.
14. Από τη συγγραφική πρόθεση στο παραστάσιμο αποτέλεσμα.
15. Η ανάδειξη του κειμένου σε σύγχρονη μορφή.
16. Από τη σκοπιά του αναγνώστη στη σκοπιά του θεατή.
Διδάσκων: Ηρακλής Δ. Λογοθέτης
Β. Επί σκηνής
1. Σκηνοθεσία – Κείμενο: Η ανάγνωση του κειμένου.
2. Σκηνοθεσία – Κείμενο: Οι πρώτες προσεγγίσεις του θέματος.
3. Σκηνοθεσία – Κείμενο: Οι πρώτες προσεγγίσεις του ύφους.
4. Σκηνοθεσία – Υποκριτική: Ανάλυση και διδασκαλία του ρόλου.
5. Σκηνοθεσία – Υποκριτική: Η ενσάρκωση και οι τεχνικές της.
6. Σκηνοθεσία – Υποκριτική: Οι γέφυρες μεταξύ των ρόλων.
7. Σκηνοθεσία και τύποι σκηνών: specific / alternative stage.
8. Ο σκηνικός χώρος και η αισθητική του λειτουργία.
9. Το φως και η αισθητική του λειτουργία.
10. Χρόνος, ήχος, σιωπή και ρυθμός.
11. Ρεαλισμός και συμβολισμός.
12. Εξπρεσιονισμός, Αποστασιοποίηση, Στυλιζάρισμα.
13. Τραγωδία, Ίψεν, Στρίντμπεργκ.
14. Performance, Sarah Kane.
15. Σκηνοθεσία versus κριτική θεάτρου.
16. Portofolio / Παράδοση.
Διδάσκουσα: Ρούλα Πατεράκη