Η έλλειψη άσκησης στις 30άρες βλάπτει την καρδιά

Η έλλειψη άσκησης θέτει τις νέες γυναίκες σε μεγαλύτερο καρδιαγγειακό κίνδυνο σε σύγκριση ακόμη και με το κάπνισμα ή την παχυσαρκία, σύμφωνα με μεγάλη μελέτη.

Απαιτούνται καμπάνιες ενημέρωσης
Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Κουίνσλαντ ανακάλυψαν ότι οι γυναίκες που δεν ασκούνται στη δεκαετία των 30 έχουν σχεδόν 50% μεγαλύτερο κίνδυνο να αναπτύξουν καρδιοπάθεια στη ζωή τους σε σύγκριση με εκείνες που βρίσκονται σε καλή φυσική κατάσταση. Η ερευνητική ομάδα, τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιεύθηκαν στο επιστημονικό έντυπο «British Journal of Sports Medicine», καλούν τα κράτη να ξεκινήσουν καμπάνιες για την προαγωγή της άσκησης στον πληθυσμό, και δη στον γυναικείο – όπως υποστηρίζουν, τέτοιου είδους καμπάνιες μπορούν να έχουν μεγαλύτερα οφέλη στην πρόληψη των θανάτων εξαιτίας καρδιοπαθειών ακόμη και σε σύγκριση με καμπάνιες για το κάπνισμα ή την υγιεινή διατροφή.
Προκειμένου να καταλήξουν στα συμπεράσματά τους οι ειδικοί μελέτησαν τους φακέλους 32.541 γυναικών ηλικίας 22-90 ετών – επικεντρώθηκαν σε λεπτομέρειες σχετικά με τον τρόπο ζωής τους καθώς και με το αν έπασχαν από καρδιοπάθεια.
Εχοντας αυτά τα δεδομένα στα χέρια τους χρησιμοποίησαν έναν μαθηματικό τύπο ώστε να εξαγάγουν τον κίνδυνο καρδιοπάθειας καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής μιας γυναίκας με βάση το αν η γυναίκα αυτή ασκούνταν, αν ήταν καπνίστρια, αν είχε υψηλή αρτηριακή πίεση ή αν ήταν παχύσαρκη.

Μεγαλύτερος κίνδυνος στις τριαντάρες

Οπως προέκυψε, η έλλειψη φυσικής δραστηριότητας συνδεόταν με τον μεγαλύτερο κίνδυνο καρδιοπάθειας σε όλες τις ηλικιακές ομάδες. Στις γυναίκες που βρίσκονταν στην αρχή της τρίτης δεκαετίας της ζωής τους και δεν ασκούνταν οι πιθανότητες για εμφάνιση καρδιοπάθειας ήταν σχεδόν 50% μεγαλύτερες σε σύγκριση με εκείνες που ασκούνταν.
Ο κίνδυνος φάνηκε να μειώνεται ελαφρώς όσο η ηλικία προχωρούσε. Οι γυναίκες που βρίσκονταν στο τέλος της τέταρτης δεκαετίας της ζωής τους και δεν ασκούνταν είχαν 38% μεγαλύτερο κίνδυνο καρδιοπάθειας από τις συνομήλικές τους που βρίσκονταν σε καλή φυσική κατάσταση, ενώ σε εκείνες που βρίσκονταν στο τέλος της πέμπτης δεκαετίας της ζωής τους ο κίνδυνος έπεφτε στο 28%.
Συγκριτικά, ο κίνδυνος καρδιοπάθειας ήταν της τάξεως του 40% στις γυναίκες που βρίσκονταν στην τρίτη δεκαετία της ζωής τους και κάπνιζαν και της τάξεως του 30% για τις παχύσαρκες γυναίκες ίδιας ηλικίας. Παρότι η παχυσαρκία συνδέεται στενά με την έλλειψη φυσικής άσκησης, οι ερευνητές σημειώνουν πως και πολλές αδύνατες γυναίκες γυμνάζονται… μόνο στον καναπέ με το τηλεκοντρόλ.
Στοιχεία δείχνουν ότι παγκοσμίως και ιδιαίτερα στον ανεπτυγμένο κόσμο λιγότερες από τις μισές γυναίκες ασκούνται 2,5 ώρες εβδομαδιαίως, όπως συστήνουν οι αρμόδιοι οργανισμοί.
Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι η άσκηση μπορεί να μειώσει τον καρδιαγγειακό κίνδυνο ο οποίος οδηγεί σε εμφράγματα και εγκεφαλικά επεισόδια, καθώς μειώνει την αρτηριακή πίεση και τη χοληστερόλη ενώ παράλληλα βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος.
Παράγοντας κινδύνου «Σταχτοπούτα»

Η επικεφαλής της νέας μελέτης, καθηγήτρια Γουέντι Μπράουν περιέγραψε την έλλειψη φυσικής δραστηριότητας ως τον «παράγοντα κινδύνου Σταχτοπούτα» σε ό,τι αφορά τις καρδιοπάθειες. «Τα στοιχεία μας μαρτυρούν ότι τα προγράμματα προαγωγής της φυσικής δραστηριότητας για τις ενήλικες γυναίκες όλων των ηλικιών, αλλά κυρίως για τις νεαρές, αξίζει να αποτελούν πολύ μεγαλύτερη προτεραιότητα σε ό,τι αφορά τη δημόσια υγεία σε σύγκριση με σήμερα» είπε.
Σχολιάζοντας τα νέα ευρήματα η Θέμπι Νκάλα, νοσηλεύτρια εξειδικευμένη στην Καρδιολογία από το Βρετανικό Ιδρυμα Καρδιάς, υπογράμμισε: «Γνωρίζαμε πως η έλλειψη φυσικής δραστηριότητας αποτελεί σημαντικό παράγοντα κινδύνου για καρδιοπάθειες. Είναι ενδιαφέρον ότι από τη μελέτη των ειδικών του Πανεπιστημίου του Κουίνσλαντ προκύπτει η τεράστια επίδραση που έχει στην εμφάνιση καρδιολογικών προβλημάτων στις γυναίκες. Είναι πάντως σημαντικό να θυμόμαστε ότι οι καρδιοπάθειες συνδέονται και με άλλους παράγοντες κινδύνου, όπως το κάπνισμα, η παχυσαρκία, η υπέρταση και η υψηλή χοληστερόλη».