Ο διανοούμενος των παιδικών κόμικς




Τα πρώτα βήματα. Γεννήθηκε στη Φιλαδέλφεια. Υστερα από τη νεανική εμπλοκή του με τον κόσμο των εφημερίδων, πήγε στο Χόλιγουντ και από το 1935 άρχισε να εργάζεται στα στούντιο κινούμενων σχεδίων του Ντίσνεϊ ­ μεταξύ άλλων, ήταν στο επιτελείο ταινιών όπως ο «Ντάμπο, το ελεφαντάκι» και «Φαντασία». Η δουλειά του στα κόμικς άρχισε το 1943, όταν άρχισε να σχεδιάζει την κόμικς σειρά «Ο Μπουμπαζάιν και ο αλιγάτορας Αλμπερτ», που διηγούνταν τις κωμικές περιπέτειες ενός πιτσιρικά που, αντί για σκυλάκι ή γατάκι, είχε στο σπίτι έναν κροκοδειλάκο. Στη διάρκεια του Β´ Παγκόσμιου Πολέμου δούλεψε ως εικονογράφος σε προπαγανδιστικά κόμικς του στρατού και, μετά τον πόλεμο, δημιούργησε τον Πόγκο, από τα δημοφιλέστερα και πλέον πνευματώδη παιδικά κόμικς.


Η επιτυχία. Η σειρά κόμικς με ήρωα τον Πόγκο ήταν μεγάλη επιτυχία, στον αντίποδα μάλιστα της επιτηδευμένης αφέλειας των κυρίαρχων κόμικς της βιομηχανίας Ντίσνεϊ. Εκτός από καλός αφηγητής, αποδείχθηκε και έξυπνος έμπορος, αφού είναι από τους πρώτους που προεξέτεινε τις επιχειρηματικές δραστηριότητές του από το χαρτί, στην παραγωγή διάφορων γκάτζετ από τον μυθολογικό κόσμο του ήρωά του. Μάλιστα έγραψε στίχους και μουσική για έναν δίσκο με τα «Τραγούδια του Πόγκο», που έγινε μεγάλη δισκογραφική επιτυχία στην Αμερική.


Γιατί τον θαυμάζουμε. Προτού αρχίσει να εργάζεται για τον Πόγκο, ο Κέλι διάβασε εκατοντάδες λογοτεχνικά κείμενα και μελέτησε το στυλ πολλών ζωγράφων. Γι’ αυτό η σειρά των κόμικς που υπέγραψε, μολονότι έχει αποδέκτες παιδιά, είναι γεμάτη αυτό που λέμε διακειμενικές αναφορές. Ο ίδιος ήθελε να τον αποκαλούν «το μεγαλύτερο παιδί των εικονογραφημένων στην αγορά» ενώ τη διάσημη σειρά του τη συνοδεύει ακόμη η «ρετσινιά» τού πιο σοφιστικέ κόμικς. Κυριότερη συνεισφορά του στην τέχνη των εικονογραφημένων, ο πλέον πνευματώδης χάρτινος ήρωας που απεδείκνυε ότι η αφέλεια των περισσότερων κόμικς για παιδιά δεν ήταν παρά ευκολία και στερεότυπο.


Στην Ελλάδα. Δεν έχει ποτέ εκδοθεί ιστορία του Κέλι στην ελληνική γλώσσα.