Η συγκυρία
Στα τέλη Σεπτεμβρίου η επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen, «υπέκυψε» κατά κάποιοn τρόπο στις πιέσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας να διευκολύνει τον κλάδο για την εξέλιξη και την παραγωγή μικρών σε μέγεθος, προσιτών, ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη λογική των ιαπωνικών kei cars, προς όφελος τόσο των ευρωπαϊκών στόχων για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα όσο και ως ανάχωμα στον ιδιαιτέρως επιθετικό κινεζικό ανταγωνισμό.
«Εκατομμύρια Ευρωπαίοι επιθυμούν να αγοράσουν προσιτά ευρωπαϊκά αυτοκίνητα. Δεν μπορούμε να αφήσουμε την Κίνα ή άλλους να κατακτήσουν αυτό το κομμάτι της αγοράς» τόνισε χαρακτηριστικά το Νο 1 της Κομισιόν, μη αφήνοντας περιθώρια παρερμηνειών. Συγκεκριμενοποιώντας τις (σε θεωρητικό επίπεδο) προθέσεις της ΕΕ, κάλεσε την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία για τη δημιουργία ενός «Ε-Car», όπως το αποκάλεσε, το οποίο θα είναι «καθαρό με περιβαλλοντικούς όρους, αποδοτικό, ελαφρύ και κατασκευασμένο από και για την Ευρώπη».
Για να αποδώσουμε πάντως τα του Καίσαρος, η ιδέα ενός ευρωπαϊκού «kei car» διατυπώθηκε στα μέσα του περασμένου καλοκαιριού από τον πρόεδρο του ομίλου Stellantis, John Elkann, ενώ το ίδιο είχε ζητήσει ήδη από το 2024 και ο τότε επικεφαλής του ομίλου Renault, Luca de Meo. Αμφότεροι κάλεσαν τους ευρωπαϊκούς θεσμούς να δώσουν τη δυνατότητα στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία να προσφέρει στο κοινό της γηραιάς ηπείρου αυτοκίνητα που έχουν χαμηλότερο κόστος παραγωγής, συνολικά μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα αλλά και στερούνται ορισμένων περίπλοκων συστημάτων ασφαλείας.

Για όσους δεν είναι εξοικειωμένοι με τον όρο «kei car», εκτός από τις προδιαγραφές του Dacia Hipster οφείλουμε να σημειώσουμε ότι πρόκειται ουσιαστικά για μια ιαπωνικής έμπνευσης και υλοποίησης ιδέα που υπάρχει (τόσο ως ιδέα και ως υλοποίηση) από το 1949.
Πρόκειται για ελαφριά αυτοκίνητα αστικών προδιαγραφών με διαστάσεις που δεν ξεπερνούν τα 3,4 μέτρα κατά μήκος, το 1,48 μ. κατά πλάτος και τα 2,0 μέτρα καθ’ ύψος. Αν και προφανώς οι προδιαγραφές έχουν αναθεωρηθεί τεχνολογικά και όχι μόνο, πολλές φορές από τα μέσα του προηγούμενου αιώνα οπότε και πρωτοδημιουργήθηκαν, τα «kei cars» δεν έλειψαν ποτέ από τη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου, εκπροσωπώντας σήμερα το 40% της τοπικής αγοράς αυτοκινήτου.
Ενα παρεμφερές είδος συναντάται και στη Λατινική Αμερική και συγκεκριμένα στην αγορά της Βραζιλίας, όπου τα αυτοκίνητα με κινητήρα μικρότερο του 1,0 λίτρου επωφελούνται από γενναίες φοροελαφρύνσεις.
Προς το παρόν πάντως η Ευρώπη δεν έχει αναφερθεί, επισήμως τουλάχιστον, στο ενδεχόμενο να συμπεριλάβει στα σχέδιά της για το E-Car και αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Ακόμα και έτσι όμως, ήδη υπάρχουν εκτιμήσεις αναλυτών που προβλέπουν ότι η αγορά των ευρωπαϊκών ηλεκτρικών kei cars θα μπορούσε να φτάσει ταχύτατα τα τρία εκατομμύρια μονάδες.
Η υλοποίηση
Oι αυτοκινητοβιομηχανίες δείχνουν λοιπόν να αναζητούν τη μαγική συνταγή που θα τους εξασφαλίσει ένα πραγματικά προσιτό ηλεκτροκίνητο καθώς και οι ευρωπαϊκές πολιτικές συγκλίνουν προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση.
Η αλήθεια είναι ότι η Dacia είναι φύσει και θέσει πιο κοντά στην επίτευξη του στόχου, ο οποίος συνοψίζεται στη διάθεση ενός προσιτού ηλεκτρικού αυτοκινήτου με αρχική τιμή που θα κινηθεί κάτω από τo «ψυχολογικό» όριο των 15.000 ευρώ ή και ακόμα χαμηλότερα.
Το μέσο με το οποίο επιθυμεί να το επιτύχει είναι το Dacia Hipster, το οποίο παρουσίασε αρχικά σε μορφή πρωτότυπου, δίνοντας έμφαση στο χαμηλό βάρος, το μικρό μέγεθος αλλά και σε μια εναλλακτική όσο και απολύτως σύγχρονη αισθητική διαμετρικά αντίθετη από τα παραπάνω μεγέθη.
Εν προκειμένω το Hipster έχει βάρος μόλις 800 κιλά και μήκος 3,0 μέτρα, επιχειρώντας να αντισταθμίσει το μικρό του αποτύπωμα με το αυξημένο ύψος μιας τετραγωνισμένης σχεδίασης.

Για όσους ήδη αναρωτιούνται αν το Hipster λογίζεται ως τετράκυκλο όπως π.χ. το Citroen Ami, η απάντηση είναι όχι καθώς μια παρεπόμενη έκδοση παραγωγής θα έχει το status ενός «παραδοσιακού» αυτοκινήτου.
Για να κατανοήσει καλύτερα κανείς τη λογική του Hipster, στις διαστάσεις του συνυπολογίστε το ύψος των 1,53 μέτρων. Σε ό,τι αφορά την πρακτικότητα, διαθέτει ένα μικρό πορτμπαγκάζ μόλις 70 λίτρων, το οποίο όμως με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων μπορεί να φτάσει τα 500 λίτρα.
Επίσης σε μια προσπάθεια αποδοτικής διάταξης η Dacia έχει επιλέξει να τοποθετήσει εν είδει μπροστινών καθισμάτων ένα ενιαίο κάθισμα το οποίο συμβάλλει και στη μείωση του κόστους κατασκευής, ενώ το ίδιο ισχύει για την επιλογή των επενδύσεων, αλλά και για στοιχεία όπως τα χαρακτηριστικά προσκέφαλα, ή οι υφασμάτινες χειρολαβές των θυρών.
Στην ίδια λογική έχει σχεδιαστεί και κάθε παράμετρος του Hipster που διαθέτει μια λιτή καμπίνα με πλήθος από άγκιστρα και βάσεις για την τοποθέτηση έξυπνων συσκευών αλλά και μικροαντικειμένων. Ετσι το Hipster διαθέτει έναν μικρό ψηφιακό πίνακα οργάνων ενώ τον ρόλο του infotainment αναλαμβάνει το κινητό του χρήστη τοποθετημένο στην ειδική βάση.

Παρά τη μινιμαλιστική λογική το Hipster διαθέτει τα στοιχειώδη σε ό,τι αφορά την ασφάλεια όπως αερόσακους για οδηγό και συνοδηγό, αν και λείπουν τα σοφιστικέ συστήματα υποβοήθησης όπως αυτό της ανίχνευσης της κόπωσης του οδηγού ή αυτό της διατήρησης της πορείας στη λωρίδα κυκλοφορίας. Ωστόσο αυτό προφανώς κρίνεται απαραίτητο προκειμένου να διατηρηθεί το κόστος σε χαμηλά επίπεδα.
Σε ό,τι αφορά το χρονοδιάγραμμα, σύμφωνα με τις συστάσεις του πρώην επικεφαλής της γαλλικής φίρμας Luca de Meo, ο οποίος είχε ανακοινώσει το μοντέλο στις αρχές του 2025 πριν αλλάξει πορεία, θα εξελιχθεί με διαδικασίες «fast track» και την προοπτική να παραδοθεί στο κοινό σε διάστημα 16 μηνών, κάτι που σημαίνει ότι θα αφιχθεί στις αρχές του 2027.



