Έκθεση, μαθηματικά… ρομποτική. Κάπως έτσι μοιάζει και φέτος το πρόγραμμα εκατοντάδων μαθητών στην Ελλάδα, χάρη σε μια σημαντική πρωτοβουλία της Πλαίσιο Computers, τον διαγωνισμό «Plaisiobots: The Race». Μέσα από αυτόν, παιδιά με μικρή ή και καμία προηγούμενη επαφή με τομείς όπως STEM και ρομποτική, έχουν ήδη καταφέρει να αναπτύξουν ενδιαφέρουσες ιδέες με πρακτική εφαρμογή, να «παίξουν» με ένα αντικείμενο γνώσης που ενδεχομένως ως τότε να τους φαινόταν δύσκολο, αλλά και να αντιληφθούν τη σύνδεση της εκπαίδευσής τους με την επιχειρηματικότητα.

.

Η ιστορία μιας σημαντικής πρωτοβουλίας

Όλα ξεκίνησαν τον Δεκέμβριο του 2020. Τότε, με πρωτοβουλία της Πλαίσιο και του CEO της εταιρείας, Κώστα Γεράρδου, δημιουργήθηκε μια ομάδα, αποτελούμενη αποκλειστικά από παιδιά συνεργατών της εταιρείας, η οποία και πήρε μέρος στην Παγκόσμια Ολυμπιάδα Ρομποτικής στο Daegu της Ιαπωνίας.

Η ιδέα προέκυψε φυσικά, ως αποτέλεσμα των διαρκών επενδύσεων της Πλαίσιο Computers στον πυλώνα της εκπαίδευσης. Είναι άλλωστε γνωστό ότι η εταιρεία φροντίζει να παρέχει κάθε χρόνο τα απαραίτητα σε παιδιά που το έχουν ανάγκη, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τη δωρεά όλων των σχολικών ειδών στους 3.089 μαθητές της Βόρειας Εύβοιας, μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2021. Έχοντας ως κεντρικό όραμα την ένταξη της τεχνολογίας στην εκπαίδευση, με τρόπους δημιουργικούς και ικανούς να ανοίξουν νέους ορίζοντες στους μικρούς μαθητές, η πρωτοβουλία των Plaisiobots αποτελούσε τη λογική συνέχεια.

Το μέγεθος της επιτυχίας αυτής της πρώτης ομάδας ήταν ανέλπιστο. Η Plaisiobots κατέκτησε το χρυσό μετάλλιο για την Ελλάδα, συναγωνιζόμενη με άλλες ομάδες αγωνιστικής ρομποτικής από όλο τον κόσμο, χάρη στη δημιουργικότητα και το ταλέντο των παιδιών που κατασκεύασαν το «Buddy the Cane», ένα ρομποτικό μπαστούνι για άτομα που αντιμετωπίζουν προβλήματα όρασης.

.

Όλοι στον αγώνα

Αυτό το χρυσό όχι απλώς δεν ήταν το τέλος, αλλά στάθηκε αφορμή για την αρχή της ιστορίας μας. Διακρίνοντας ότι η ρομποτική μπορεί πράγματι να γοητεύσει τους μαθητές, δίνοντας εξαιρετικά ενδιαφέροντα αποτελέσματα σε συνδυασμό με τη φαντασία τους, η Πλαίσιο Computers έκανε το επόμενο βήμα: ανακοίνωσε τον πρώτο Open Call Διαγωνισμό «Plaisiobots: The Race», με σκοπό να αναδείξει τη ρομποτική και την εφαρμογή της στο πλαίσιο της επιχειρηματικότητας.

.

Η ανταπόκριση μαθητών και φοιτητών ήταν μεγάλη και οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν όλα τα στάδια υλοποίησης μιας ιδέας, από την αρχική σκέψη και τον σχεδιασμό της, μέχρι την κατασκευή και τον προγραμματισμό ενός τελικού prototype που μπορεί να βγει στην παραγωγή. Έτσι, η περίφημη εκπαίδευση STEM όχι απλώς έγινε γεγονός, αλλά και συνδέθηκε με την έννοια της επιχειρηματικότητας. Πέρα από τα οφέλη για την εκπαίδευσή τους, οι τρεις ομάδες που κατάφεραν να ξεχωρίσουν στον τελικό, κέρδισαν ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον εκπαιδευτικό ταξίδι στη Βοστόνη, όπου επισκέφθηκαν το διάσημο πανεπιστήμιο MIT και μια σειρά από start up επιχειρήσεις τεχνολογίας.

Κεφάλαιο τρίτο: The Race 2.0

Έπειτα από την επιτυχία του πρώτου διαγωνισμού, η συνέχεια ήταν δεδομένη. Τον περασμένο Οκτώβριο ανακοινώθηκε το… sequel, κατά κόσμον «Plaisiobots: The Race 2.0». Ήδη από τις πρώτες ημέρες, οι μαθητές έδειξαν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και τελικά περισσότεροι από 600 μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου δήλωσαν συμμετοχή, χωρίς να υπάρχουν προαπαιτούμενα γνώσεων επί της ρομποτικής.

Από τους 600 μαθητές, 275 πέρασαν στην επόμενη φάση, εκείνη των online μαθημάτων. Στο πλευρό τους η Παγκόσμια Πρωταθλήτρια Ρομποτικής, Διάνα Βουτυράκου, η οποία και τους παρέδωσε μαθήματα προγραμματισμού στη γλώσσα C# και στο περιβάλλον Unity. Κι αν για τους περισσότερους ενηλίκους η παραπάνω πρόταση έχει άγνωστες λέξεις, οι μικροί μαθητές πρόλαβαν να συγκεντρώσουν πολλές ακόμη γνώσεις ήδη από αυτό το στάδιο του προγράμματος.

.

Συγκεκριμένα, είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τις μεταβλητές και τον τρόπο δήλωσής τους, τη δομή επιλογής, τη δομή επανάληψης, τον τρόπο να δημιουργούν ένα περιβάλλον στο Unity και τις συναρτήσεις Update() και Start() και τον τρόπο να δημιουργούν παίκτες και να τους μετακινούν σε ένα εικονικό παιχνίδι. Τα μαθήματα ολοκληρώθηκαν με τους μαθητές να καταφέρνουν να σχεδιάσουν και να προγραμματίσουν το δικό τους παιχνίδι, με έναν παίκτη που κινούνταν στον τρισδιάστατο χώρο.

.

Στη δεύτερη φάση, που πρόκειται να ξεκινήσει από τον Φεβρουάριο, οι μαθητές θα χωριστούν σε ομάδες των 3-4 παιδιών και θα ξεκινήσουν προπονήσεις στα συνεργαζόμενα Εκπαιδευτικά Κέντρα σε 17 πόλεις σε όλη την Ελλάδα. Εκεί θα κληθούν να δημιουργήσουν τα δικά τους prototypes με θέμα «Η Ρομποτική βελτιώνει τη ζωή του ανθρώπου».

Η ομάδα που θα κατακτήσει την πρώτη θέση, θα ζήσει μια συναρπαστική εκπαιδευτική εμπειρία στην Ελβετία, καθώς θα έχει πρόσβαση στο μεγαλύτερο Ευρωπαϊκό Εργαστήριο Πυρηνικής Ενέργειας και Σωματιδιακής Φυσικής, CERN, αλλά και σε κορυφαία πανεπιστήμια και εταιρείες της Ελβετίας.

Ωστόσο, δεν θα είναι οι μόνοι που θα έχουν ωφεληθεί από αυτή την εμπειρία. Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά η Όλγα Λ., μια μαθήτρια με σχεδόν μηδενική προηγούμενη εμπειρία στη ρομποτική: «Λάτρεψα την καθηγήτρια καθώς και τα παιδιά. Έμαθα πολλά και ακόμα και να μην περάσω στην επόμενη φάση έχω βγει κερδισμένη και σας ευχαριστώ πολύ για την ευκαιρία αυτή».

Μάθετε περισσότερα για τον Διαγωνισμό Plaisiobots.