Μια επιστολή – ντοκουμέντο του διάσημου βρετανού ιστορικού τέχνης λόρδου Κένεθ Κλαρκ αποκαλύπτουν σήμερα «ΤΑ ΝΕΑ». Στο γράμμα αυτό διατυπώνεται απερίφραστα η θέση ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα πρέπει να επιστραφούν στην Ελλάδα. Ο Κλαρκ διατέλεσε επί σειρά ετών επίτροπος του Βρετανικού Μουσείου, στο οποίο εκτίθενται τα Γλυπτά από το 1817, αφού προηγουμένως ο λόρδος Ελγιν τα είχε αποσπάσει με αμφιλεγόμενο τρόπο από τον Παρθενώνα. Είναι η πρώτη φορά που αποκαλύπτεται ότι μέλος της διοίκησης του Βρετανικού Μουσείου έχει ταχθεί ανοικτά υπέρ του επαναπατρισμού των Γλυπτών, άποψη που βρίσκεται σε ευθεία αντίθεση με τη θέση του μουσείου ότι τα Ελγίνεια, όπως τα αποκαλούν οι Βρετανοί, πρέπει να παραμείνουν στο Λονδίνο.

Η επιστολή του Κλαρκ φυλάσσεται στα αρχεία της Τέιτ Γκάλερι, του εμβληματικού μουσείου τέχνης του Λονδίνου, αλλά δεν βρίσκεται σε δημόσια έκθεση. «ΤΑ ΝΕΑ» επισκέφθηκαν, κατόπιν ειδικής άδειας, την Αίθουσα Αρχείων της Τέιτ και φωτογράφισαν το επίμαχο έγγραφο, το οποίο έρχεται για πρώτη φορά στο φως της δημοσιότητας. Η δισέλιδη επιστολή γράφτηκε σε γραφομηχανή στις 3 Σεπτεμβρίου 1943, όταν ο Κλαρκ ήταν διευθυντής της Νάσιοναλ Γκάλερι, της φημισμένης Εθνικής Πινακοθήκης του Λονδίνου. «Κατά τρόπο παράλογο, είμαι υπέρ της επιστροφής των ελγίνειων μαρμάρων στην Ελλάδα» γράφει στο γράμμα που απευθύνει προς τον Τόμας Μπότκιν, τον ιρλανδό διευθυντή του Ινστιτούτου Καλών Τεχνών Μπάρμπερ και καθηγητή στο Πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ.

Μάλιστα, ο λόρδος Κλαρκ διατυπώνει την εξόχως τολμηρή θέση ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα πρέπει να στεγαστούν σε μουσείο δίπλα στην Ακρόπολη, το οποίο οφείλει να χτίσει με δικά του έξοδα το βρετανικό κράτος! Τα μάρμαρα πρέπει να επιστρέψουν, γράφει ο Κλαρκ, «όχι για να επανατοποθετηθούν στον Παρθενώνα, αλλά για να εκτεθούν σε ένα όμορφο κτίριο στην άκρη της Ακρόπολης, την κατασκευή του οποίου νομίζω ότι θα έπρεπε να πληρώσει η βρετανική κυβέρνηση». Στη συνέχεια εξηγεί γιατί διατυπώνει αυτή την «παράλογη», κατά τον τρόπο σκέψης πολλών Βρετανών, πρόταση: «Θα το έκανα για καθαρά συναισθηματικούς λόγους, ως έκφραση του χρέους που έχουμε στην Ελλάδα». Στην ίδια επιστολή ξεκαθαρίζει ότι δεν τάσσεται γενικώς υπέρ του επαναπατρισμού έργων τέχνης, αλλά, όπως σημειώνει, τα Γλυπτά του Παρθενώνα αποτελούν ξεχωριστή περίπτωση. Η ρηξικέλευθη αυτή θέση είναι εκ διαμέτρου αντίθετη με την πολιτική που ακολουθούν έως σήμερα στο ζήτημα αυτό τόσο το Βρετανικό Μουσείο όσο και η βρετανική κυβέρνηση. Εξού και η απάντηση που έλαβε στις 8 του ίδιου μήνα: «Οι απόψεις σου για την ορθότητα της επιστροφής των ελγίνειων μαρμάρων στην Ελλάδα αναστάτωσαν τις δικές μου» του έγραψε ο Μπότκιν.

-Τι ζητά η Βρετανία από την Ελλάδα ως αντάλλαγμα τον δανεισμό των Ελγινείων;

-Για ποιο λόγο είχε αρνηθεί να παραστεί σε εγκαίνια έκθεσης ο πρεσβευτής της Ελλάδας στο Λονδίνο;

-Πότε τέθηκε για πρώτη φορά το αίτημα της Ελλάδας για την επιστροφή των Γλυπτών;

Διαβάστε περισσότερα στα «Νέα» της Παρασκευής