Έρευνα: Ένατη η Ελλάδα σε διδακτορικούς τίτλους

Δύο χρόνια νωρίτερα (25.1.2014), «Το Βήμα» είχε αποκαλύψει σε έρευνά του ότι ζούμε σε μια κοινωνία «υπερεξιδικευμένων» επιστημόνων, τα μέλη της οποίας αναζητούνται και συχνά προσλαμβάνονται από πολυεθνικές εταιρείες.

Δύο χρόνια νωρίτερα (25.1.2014), «Το Βήμα» είχε αποκαλύψει σε έρευνά του ότι ζούμε σε μια κοινωνία «υπερεξειδικευμένων» επιστημόνων, τα μέλη της οποίας αναζητούνται και συχνά προσλαμβάνονται από πολυεθνικές εταιρείες. Τα τελευταία χρόνια δε έχουν δοθεί σε έλληνες φοιτητές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, περίπου δεκάδες χιλιάδες διδακτορικοί και μεταπτυχιακοί τίτλο.

Σε παρόμοια συμπεράσματα καταλήγει έρευνα του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ), όπου φαίνεται ότι η χώρα μας με 7,3 διδάκτορες ανά 1.000 άτομα οικονομικά ενεργού πληθυσμού κατατάσσεται στην 9η θέση μεταξύ 22 χωρών.
Η μελέτη του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) τιτλοφορείται «Οι διδάκτορες στην Ελλάδα: Σταδιοδρομία και Κινητικότητα» και πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της διεθνούς έρευνας του ΟΟΣΑ «International Survey on Careers of Doctorate Holders – CDH».
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής:
* Ο συνολικός αριθμός των διδακτόρων στην Ελλάδα που πληρούσαν τα κριτήρια της έρευνας ανέρχεται σε 35.457 (εκ των οποίων το 38,9% είναι γυναίκες).
* Οι περισσότεροι (86,2%) απέκτησαν τον διδακτορικό τίτλο σπουδών τους από ελληνικά πανεπιστήμια.
* Από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης προέρχεται ποσοστό 11,2%, με πρώτες χώρες το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία και τη Γερμανία, και από χώρες της βόρειας Αμερικής, κυρίως τις ΗΠΑ (2,4%).
* Τα δημοφιλέστερα επιστημονικά πεδία είναι «Ιατρική & Επιστήμες Υγείας» (26,7%) και «Φυσικές Επιστήμες» (21,9%).
* Σε ποσοστό 23,6% οι διδάκτορες χρηματοδότησαν οι ίδιοι από «προσωπικές αποταμιεύσεις και υποστήριξη από την οικογένεια» τις διδακτορικές τους σπουδές, ενώ «υποτροφία στην Ελλάδα» είχε το 23,1%, «αμοιβή από άλλη εργασία» το 21,5% και «αμοιβή από απασχόληση ως βοηθός διδακτικού ή ερευνητικού προσωπικού» το 17,4%.
* Ο μέσος όρος ηλικίας κτήσης του διδακτορικού τίτλου σπουδών είναι τα 38 έτη, υψηλότερος από τον μέσο όρο στις λοιπές χώρες της έρευνας (από 31 έτη στην Ελβετία έως 41 έτη στη Μάλτα).
* Όσον αφορά την επαγγελματική τους σταδιοδρομία, η μεγάλη πλειονότητα των διδακτόρων (94,8%) είναι εργαζόμενοι (μισθωτοί ή αυτοαπασχολούμενοι).
* Ωστόσο συγκριτικά με τις άλλες χώρες της έρευνας, η Ελλάδα παρουσιάζει το υψηλότερο ποσοστό (3,5%) ανέργων διδακτόρων, με το ποσοστό αυτό να αυξάνεται στο 12,2% για νέους κάτω των 35 ετών.
* Η ανεργία είναι μεγαλύτερη στις γυναίκες (4,3%) από ό,τι στους άνδρες (3,0%).
* Το μεγαλύτερο ποσοστό (56,9%) των εργαζομένων διδακτόρων συγκεντρώνεται στον τομέα της τριτοβάθμιας και μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
* Ακολουθεί ο κρατικός τομέας όπου εργάζεται το 20,6%, ενώ στις επιχειρήσεις απασχολείται το 8,7% των διδακτόρων.
* Οι περισσότεροι (81,1%) απασχολούνται σε ερευνητικές δραστηριότητες.
* Η μεγάλη πλειονότητα (77,2%) των εργαζομένων διδακτόρων δηλώνει ότι είναι ικανοποιημένοι από την απασχόλησή τους.
* Οι κυριότεροι παράγοντες ικανοποίησης σχετίζονται με την «κοινωνική συνεισφορά», την «τοποθεσία εργασίας» και τον «βαθμό υπευθυνότητας».
* Στον αντίποδα, οι χαμηλότεροι βαθμοί ικανοποίησης αφορούν την οικονομική αποζημίωση, σε «μισθό» και «επιδόματα (benefits)».
Κινητικότητα και απασχόληση
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα συμπεράσματα για την επαγγελματική και τη διεθνή κινητικότητα.
Όσον αφορά την επαγγελματική κινητικότητα, περίπου τέσσερις στους δέκα διδάκτορες (37,1%) έχουν αλλάξει εργασία τη δεκαετία 2004-13. Με βάση το ποσοστό αυτό η Ελλάδα βρίσκεται στην τέταρτη θέση μετά την Πολωνία, την Ολλανδία και το Ισραήλ.
Για όσους άλλαξαν τομέα απασχόλησης, ο δημοφιλέστερος τομέας προορισμού είναι η τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Επίσης, η Ελλάδα παρουσιάζει από τα μεγαλύτερα ποσοστά (18,9%) διεθνούς κινητικότητας (διαμονή σε άλλη χώρα για περισσότερους από τρεις μήνες για λόγους συναφείς με την ερευνητική τους δραστηριότητα) για τη δεκαετία 2004-13. Έτσι βρίσκεται στην 5η θέση, μετά τη Μάλτα, την Ουγγαρία, την Ισπανία και την Πορτογαλία.
Προορισμός
Το Ηνωμένο Βασίλειο, οι ΗΠΑ, η Γερμανία και η Γαλλία αποτελούν τις συνηθέστερες χώρες προορισμού για τους περισσότερους Έλληνες διδάκτορες.
Στην έρευνα CDH εξετάστηκε, επίσης, η πρόθεση διεθνούς κινητικότητας των ελλήνων διδακτόρων για το έτος 2015. Το ποσοστό όσων έχουν πρόθεση να διαμείνουν σε άλλη χώρα ανέρχεται σε 10,2%, με κυριότερες χώρες προορισμού το Ηνωμένο Βασίλειο, τις ΗΠΑ και τη Γερμανία.
Οι εργαζόμενοι διδάκτορες με ερευνητική δραστηριότητα σκοπεύουν να μετακινηθούν εκτός Ελλάδας σε ποσοστό 10,4%, αυτοί χωρίς ερευνητική δραστηριότητα σε ποσοστό 6,3% και οι άνεργοι / αδρανείς σε ποσοστό 21,2%.
Οι κυριότεροι λόγοι κινητικότητας για το 2015 αφορούν ακαδημαϊκούς λόγους και την αναζήτηση εργασίας.
Όπως δηλώνει δε η διευθύντρια του ΕΚΤ κυρία Εύη Σαχίνη: «Παρότι το εθνικό ερευνητικό, αναπτυξιακό και καινοτομικό σύστημα αντιμετωπίζει μία σειρά από αδυναμίες, όπως η χρηματοδότηση και η διασύνδεση μεταξύ ερευνητικού και ακαδημαϊκού περιβάλλοντος με την επιχειρηματική κοινότητα, το ελληνικό έμψυχο ερευνητικό δυναμικό διαχρονικά καταγράφεται ως ένα από τα ισχυρά μας σημεία, με την Ελλάδα να ξεπερνά χώρες με πολύ πιο ανεπτυγμένα ερευνητικά συστήματα».
Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk