Με ιδιωτικά κεφάλαια η γραμμή 4 του Μετρό

Την ολοκλήρωση των οδικών αξόνων έως το 2017 στο πλαίσιο του προηγούμενου ΕΣΠΑ 2007-2013 επιδιώκει το υπουργείο Υποδομών, με στόχο να αποσυμπιεστεί το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 προκειμένου να καταστεί εφικτή η χρηματοδότηση μικρότερων έργων σε όλη τη χώρα.

Την ολοκλήρωση των οδικών αξόνων έως το 2017 στο πλαίσιο του προηγούμενου ΕΣΠΑ 2007-2013 επιδιώκει το υπουργείο Υποδομών, με στόχο να αποσυμπιεστεί το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 προκειμένου να καταστεί εφικτή η χρηματοδότηση μικρότερων έργων σε όλη τη χώρα.


Παράλληλα, επιδιώκεται η ενεργότερη συμμετοχή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) σε έργα που έχουν έσοδα και στα οποία θα επιδιωχθεί η συμμετοχή ιδιωτών επενδυτών, ούτως ώστε να καλυφθεί το κενό των εθνικών πόρων στο πρόγραμμα ανάπτυξης νέων υποδομών της χώρας.

Ένα παράδειγμα είναι η γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, η υλοποίηση της οποίας προωθείται πια από το υπουργείο με την μέθοδο της Σύμπραξης Ιδιωτικού & Δημοσίου Τομέα (ΣΔΙΤ) για το σύνολο του έργου, προϋπολογισμού 3,3 δισ. ευρώ.

Ο υπουργός Υποδομών, κ. Χρήστος Σπίρτζης έθεσε την Τρίτη το ζήτημα της στήριξης της Ελλάδας από την ΕΤΕπ στον πρόεδρο του χρηματοπιστωτικού ιδρύματος, κ. Βέρνερ Χόγιερ σε αυτόν τον νέο σχεδιασμό.

Όπως δήλωσε ο κ. Σπίρτζης, η ΕΤΕπ βρίσκεται στη διάθεση της χώρας προκειμένου να υποστηρίξει την ωρίμανση, την υλοποίηση και την χρηματοδότηση των έργων, συμπηρώνοντας ότι συμφωνήθηκε ένα «βαρύ χρονοδιάγραμμα» για τους οδικούς άξονες Μωρέας και Ολυμπία Οδός, στο δανειοδοτικό σχήμα των οποίων είναι επικεφαλής η ΕΤΕπ.

Από την πλευρά του ο κ. Χόγιερ σημείωσε ότι η ΕΤΕπ έμεινε στην Ελλάδα κατά την περίοδο της κρίσης και ότι σκοπεύει να παραμείνει και μετά την κρίση, ενώ σημείωσε ότι αποχωρεί αισιόδοξος από το υπουργείο.

Ολοκλήρωση των οδικών αξόνων έως το 2017

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Υποδομών, γενική κατεύθυνση είναι να μην περάσουν ως έργα – γέφυρες στο νέο ΕΣΠΑ οι αυτοκινητόδρομοι που εκτελούνται με συμβάσεις παραχώρησης, αλλά να προχωρήσουν στο πλαίσιο του παλιού ΕΣΠΑ, εξαντλώντας όλα τα χρονικά του όρια, δηλαδή έως τον Μάρτιο του 2017, όταν και κλείνουν τα «βιβλία» του προγράμματος.

Ειδάλλως, τονίζουν, η χώρα θα απομείνει με μόλις δύο δισ. ευρώ κοινοτικής χρηματοδότησης για την περίοδο έως το 2020, καθώς το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Υποδομών & Περιβάλλοντος διαθέτει 4,5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων έως 2,5 δισ. ευρώ αφορούν έργα της προηγούμενης περιόδου.

Σημειωτέον ότι το μόνο μεγάλο έργο που δεν εμπίπτει σε αυτή την κατηγορία είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης, για το οποίο η Κομισιόν έχει δώσει κατ’εξαίρεση παράταση.

Ο υπουργός Υποδομών επιδιώκει την επιτάχυνση των οδικών έργων έως το 2017, αν και γνωρίζει τον κίνδυνο ότι εάν αυτός ο σχεδιασμος δεν υλοποιηθεί, τότε η Κομισιόν θα ζητήσει πίσω όλη την κοινοτική συνδρομή.
Έτσι, θα γίνει προσπάθεια να γίνει ένας καλός προγραμματισμούς που θα περιλαμβάνει την απεμποκή των τεχνικών και δικαστικών εμπλοκών στα έργα.

Στη Βουλή η σύμβαση του Μορέα

Παράλληλα, σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, έως το τέλος της χρονιάς θα κατατεθεί προς κύρωση στη Βουλή η τροποίηση της σύμβασης παραχώρησης του Μορέα, ενώ παράλληλα προωθούνται παρεμβάσεις με μειώσεις διοδίων και άλλα ευεργετικά μέτρα για τους πολίτες, μέσα από ενα μνημόνιο κατανόησης που αποτελεί πεδίο διαπραγμάτευσης μεταξύ του υπουργείου και του παραχωρησιούχου.

Στο μεταξύ, προχωράει βήμα – βήμα και ορίζοντα το τέλος της χρονιάς η υλοποίηση των εξαγγελιών του υπουργείου για καλύτερη τιμολογιακή πολιτική στις παραχωρήσεις της Ιόνιας οδού και του Ε65 και ήδη οι παραχωρησιούχοι ανακαλούν τις αγωγές και τις μηνύσεις κατά πολιτών που αρνούνταν να πληρώςουν διόδια.

Προς ηλεκτρονικά, αναλογικά διόδια

Στόχος του υπουργείου είναι να ξεκινήσει άμεσα η μελέτη ενός αναλογικού, ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων σε όλη τη χώρα με τελική εφαρμογή αμέσως μετά την ολοκλήρωση των έργων, το οποίο θα περιλαμβάνει όλους τους αυτοκινητόδρομους, της Εγνατίας και της Αττικής Οδού συμπεριλαμβανομένων.

Και αυτό διότι το ενιαίο σύστημα διοδίων θα επιτρέψει την αυτόματη παραμετροποίηση των εσόδων των αυτοκινητόδρομων, που θα δώσει την δυνατότητα για μεταβλητότητα στην χρονική διάρκεια της παραχώρησης των οδικών αξόνων, αλλά και την σταυροειδή επιδότηση των ζημιογόνων δρόμων από την Εγνατία, με στόχο την συγκράτηση της τιμής των διοδίων.

Έργο – μαμούθ με ιδιωτικά κεφάλαια

Επίσης, το υπουργείο ποντάρει πολλά στην υλοποίηση της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας μέσα από το «πακέτο Γιούνκερ» με δανεισμό από την ΕΤΕπ σε ποσοστό έως και 75% και ιδιωτικά κεφάλαια κατά 25%, μέσα από ΣΔΙΤ.
Σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, η λειτουργία θα παραμείνει στη ΣΤΑΣΥ, ενώ το δημόσιο θα καταβάλει πληρωμές διαθεσιμότητας στον ιδιωτικό φορέα σύμπραξης.

Στόχος του υπουργείου είναι να ενταχθεί ολόκληρη η γραμμή 4 στο πακέτο Γιούνκερ, δηλαδή και τα πέντε υπό σχεδιασμό τμήματα από Άλσος Βεϊκου έως και Λυκόβρυση, προϋπολογισμού 3,3 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένης και της υπογειοποίησης των ΗΣΑΠ στον Πειραιά με κατασκευή του Σταθμού «Κεράνης».

Ήδη, το υπουργείο ζήτησε την βοήθεια της ΕΤΕπ για την ωρίμανση του φακέλου του έργου, αλλά και την τεχνική υποστήριξη με στόχο να μπει στο «πακέτο Γιούνκερ». Στην αξιοποίηση της ΕΤΕπ και των νέων ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων προσβλέπει το υπουργείο και τις επεκτάεις του Μετρό στη Δυτική Θεσσαλονίκη.

Επίσης, το υπουργείο εισηγείται στην ΕΤΕπ την χρηματοδότηση των επεκτάσεων του προαστιακού της Αττικής προς Λαύριο και Ραφήνα, έργα που ξεπερνούν τα 250 εκατ. ευρώ κι έχουν τεχνικές δυσκολίες – ιδίως το δεύτερο.

Με την ένταξη του έργο στο νέο αυτό χρηματοδοτικό εργαλείο, αποδεσμεύονται 1,4 δισ. ευρώ από το νέο ΕΣΠΑ που θα μπορέσουν να χρηματοδοτήσουν σημαντικά σχέδια, όπως την προμήθεια του νέου στόλου της ΟΣΥ, το νότιο τμήμα του Ε65, η παράκαμψη Χαλκίδας κτλ.

Ζητεί εξαίρεση της Εγνατίας από το ΤΑΙΠΕΔ

Στο μεταξύ, το υπουργείο Υποδομών πρακτικά εισηγείται την εξαίρεση της ιδιωτικοποίησης της Εγνατίας από το ΤΑΙΠΕΔ, προκειμένου να λειτουργήσει ως «μπαλαντέρ» στους υπόλοιπους άξονες, επαναφέροντας έναν σχεδιασμό των πρώτων ημερών της κυβέρνησης του κ. Αντώνη Σαμαρά, όταν στο πλαίσιο της επαναδιαπραγμάτευσης των έργων, είχε επιχειρηθεί η ένταξη του μεγαλύτερου οδικού άξονα της Ελλάδας στο χρηματοδοτικό «μπουκέτο» των έργων.

Ωστόσο, πρόκειται για ζήτημα που ενδεχομένως προκαλέσει αντιδράσεις από τους δανειστές καθώς η τύχη της Εγνατίας αποτελεί αντικείμενο διαπραγμάτευσης για το έαν θα παραμείνει στο τρέχον πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ ή θα μεταβιβαστεί προς αξιοποίηση στο νέο υπερ-Ταμείο, με το οποίο η κυβέρνηση εγγυάται την αποπληρωμή του νέου δανείου από την Τρόικα.

Θέση του υπουργείου Υποδομών είναι ότι η εξαίρεση της Εγνατίας είναι εφικτή, καθώς δεν περιλαμβάνεται στις εννέα άμεσες αποκρατικοποιήσεις – ουδέποτε ωστόσο βγήκε από το πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ -, ενώ υπάρχει και το προηγούμενο της απομάκρυνσης των δικαιωμάτων του δημοσίου στα έσοδα των οδικών αξόνων από το ΤΑΙΠΕΔ.

Σιδηροδρομική Εγνατία με 5 δισ. ευρώ

Παράλληλα, το υπουργείο Υποδομών εισηγείται στην ΕΤΕπ την υλοποίηση της σχεδιαζόμενης εδώ και 100 χρόνια, αλλά ουδέποτε μελετηθείσας Σιδηροδρομικής Εγνατίας, η οποία απαιτεί τεράστια τεχνική ωρίμανση, αλλά και τουλάχιστον 5 δισ. ευρώ προκειμένου να προχωρήσει.

Σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, το σχέδιο περιλαμβάνει νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων στον άξονα Ηγουμενίτσα – Θεσσαλονίκη – Έβρος, όμως μελέτες υπάρχουν μόνο για το κομμάτι Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο.

Το υπουργείο θεωρεί ότι το έργο μπορεί να ξεκινήσει να μελετάται και να δημοπρατείται τμηματικά, ξεκινώντας από τα ευκολότερα τμήματα, όπως από Θεσσαλονίκη προς Ανατολάς και το τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο που έχει και στρατηγική σημασία για την χώρα.

Το τμήμα Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη θα μπορούσε να προχωρήσει σε δύο ή τρεις φάσεις, ενώ όπως και στην οδική Εγνατία, έτσι και στην Σιδηροδρομική, το τμήμα Θεσσαλονίκη – Ηγουμενίτσα θα είναι το πιο δύσκολο, αναφέρουν συνεργάτες του υπουργού Υποδομών.

Δάνειο ΕΤΕπ για αρχαιολογικά στο Καστέλι

Επίσης, σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, εντάχθηκε στη δανειακή συμμετοχή της ΕΤΕπ για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης ποσό 20 εκατ. ευρώ που θα χρηματοδοτήσει αρχαιολογικές ανασκαφές.

Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, οι νέοι όροι του διαγωνισμού θα δοθούν σε διαβούλευση μέσα στο μήνα, με στόχο να δημοπρατηθεί αμέσως μετά. Το δημόσιο θα διατηρήσει ποσοστό τουλάχιστον 45% στην εταιρία παραχώρησης, ενώ η χρηματοδοτική συμβολή του θα αποτελέσει διαγωνιστικό μέγεθος.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk