Αν ισχύει το γεγονός ότι στις μέρες μας το εφηβικό βιβλίο διανύει μια πολύ καλή περίοδο, καθότι εστιάζει και σε σοβαρά κοινωνικά ζητήματα, τα «Σκουπίδια» του βρετανού φιλολόγου Αντι Μάλιγκαν (εκδόσεις Πατάκη) είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα που τεκμηριώνει αυτή την άνθηση. Μέσα από την ιστορία τριών παιδιών που ζουν και εργάζονται στην αθλιότητα των χωματερών μιας χώρας που στις σελίδες των «Σκουπιδιών» δεν διευκρινίζεται ποτέ, το μυθιστόρημα συνιστά μια περιπέτεια-καταγγελία της παιδικής εργασίας, της εκμετάλλευσης και της φτώχειας και στόχο έχει να αγγίξει τις πιο ευαίσθητες χορδές της ανθρωπιάς του αναγνώστη. Εκτός από τις πολύ καλές κριτικές που το βιβλίο του Αντι Μάλιγκαν δέχθηκε στη Βρετανία, μεταφράστηκε σε 22 χώρες και δικαίως βρέθηκε στη βραχεία λίστα των εφηβικών μυθιστορημάτων υποψηφίων για το Carnegie Medal.
Στις φαβέλες του Ρίο ντε Τζανέιρο


Ολα άρχισαν όταν ένας φίλος του συγγραφέα τού διηγήθηκε ότι το μεγαλύτερο μέρος της καθημερινότητας των παιδιών της χωματερής είναι να ξεδιαλέγουν τα σκουπίδια από τις σακούλες με τα περιττώματα. Αυτή η λεπτομέρεια –που σε κάθε σώφρονα νου αντικατοπτρίζει μια εικόνα επίγειας κόλασης –δεν άφηνε τον Μάλιγκαν σε ησυχία. Ηθελε να γράψει κάτι γι’ αυτά τα παιδιά. Και το έκανε. Η παγκόσμια επιτυχία του μυθιστορήματος δεν θα μπορούσε φυσικά να περάσει απαρατήρητη από την κινηματογραφική βιομηχανία. Χρειάστηκε ωστόσο να περάσουν τέσσερα χρόνια από τη στιγμή που η ιδέα έπεσε στο τραπέζι ως την ώρα που ο σκηνοθέτης Στίβεν Ντάλντρεϊ θα έλεγε το πρώτο «action!» για να αρχίσει να γυρίζεται η ταινία σε βραζιλιάνικο, όπως τελικά αποφασίστηκε, φόντο.

Ο Ρίτσαρντ Κέρτις στο σόου Red Nose Day (Ημέρα της Κόκκινης Μύτης) που ανήκει στις δραστηριότητες της Φιλανθρωπικής Οργάνωσης Comic Relief (Κωμική Ανακούφιση)

Οταν η συγγραφή του σεναρίου της ταινίας είχε αρχίσει, η Βραζιλία δεν είχε καν επιλεγεί ως χώρα τοποθεσίας της ιστορίας. «Ο δραματουργικός χώρος ήταν πάντα μια σημαντική απόφαση για την παραγωγή και οι επιλογές αρκετές» μας είπε τηλεφωνικώς από τη Ρώμη ο διάσημος βρετανός σεναριογράφος και ενίοτε σκηνοθέτης Ρίτσαρντ Κέρτις που ανέλαβε τη διασκευή του σεναρίου. «Το βιβλίο είναι επίτηδες γραμμένο σε πρώτο πρόσωπο (από διαφορετικούς ήρωες) και νομίζω ότι ο Αντι Μάλιγκαν ενδιαφερόταν περισσότερο για τις φωνές των ιστοριών παρά στο να εξηγήσει πώς λειτουργεί η πολιτική σε μια συγκεκριμένη χώρα» συνέχισε ο υποψήφιος για Οσκαρ σεναρίου για το «Τέσσερις γάμοι και μια κηδεία» αλλά και σκηνοθέτης ο ίδιος της τεράστιας επιτυχίας «Αγάπη είναι…».

Η ενσωμάτωση του βραζιλιάνικου πολιτισμού


Ο Αντι Μάλιγκαν είχε διδάξει σε χώρες όπως η Βραζιλία, η Ινδία και οι Φιλιππίνες, επομένως έπρεπε να γίνει ανάλογη έρευνα στην κάθε μία για να επιλεγεί η χώρα των γυρισμάτων. «Η πρώτη επιλογή μας όμως ήταν η Βραζιλία και σε αυτό συνέβαλε επίσης η πολύ καλή εγχώρια κινηματογραφική βιομηχανία» είπε ο Κέρτις. Το ωραίο για τον σεναριογράφο ήταν ότι «ο βραζιλιάνικος πολιτισμός ενσωματώθηκε σιγά-σιγά στο σενάριο, ενώ αυτό γραφόταν» Οι επισκέψεις σε φυλακές, σε χωματερές και στις φαβέλες του Ρίο ντε Τζανέιρο «μπήκαν στην πραγματικότητα που εμείς δημιουργούσαμε» είπε. Φυσικά το σενάριο άλλαζε συνέχεια. Από τη στιγμή που ο Στίβεν Ντάλντρεϊ ήρθε σε επαφή με τα τρία παιδιά που πρωταγωνιστούν στην ταινία, τους νεοεμφανιζόμενους Ρίκσον Τέβεζ, Εδουάρδο Λουίς και Γκαμπριέλ Γουάινσταϊν, υιοθέτησε το δικό τους περιβάλλον στην ιστορία. Επίσης έπρεπε να βρεθεί ο λόγος που θα εξηγούσε την παρουσία του αμερικανού ιερέα (Μάρτιν Σιν) και της βοηθού του (Ρούνεϊ Μάρα) που παίζουν σημαίνοντα ρόλο στην εξέλιξη της ιστορίας. «Συνεπώς η αρχική ιστορία έμεινε κατά κάποιον τρόπο αυτούσια και όλα τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν τη Βραζιλία ενσωματώθηκαν σιγά-σιγά».

«Το καλό έχει πιθανότητες να νικήσει»
«Ο θρίαμβος του καλού απέναντι στο κακό είναι μια πιθανότητα και η Βραζιλία αποτελεί έξοχο παράδειγμα ότι τα πράγματα μπορούν όντως να αλλάξουν» αναφέρει ο Ρίτσαρντ Κέρτις στις σημειώσεις της παραγωγής. Του ζητήσαμε να αναπτύξει περισσότερο το συμπέρασμά του. «Αναρωτιέμαι πότε το είπα αυτό» απάντησε αρχικώς ο Κέρτις με ένα μικρό γέλιο. «Γιατί ναι, πιστεύω ότι η Βραζιλία είναι το τέλειο παράδειγμα ότι τα πράγματα μπορούν να αλλάξουν αλλά αποδεικνύει επίσης και το πόσο περίπλοκες είναι αυτές οι αλλαγές. Και αυτό νομίζω ότι δεν είναι μόνο φαινόμενο της Βραζιλίας αλλά πολλών χωρών του κόσμου κατά τη διάρκεια των τελευταίων χρόνων. Η αλλαγή φέρνει επίσης κινδύνους και ανασφάλειες».
Η Βραζιλία ήταν μια από τις χώρες που είχε τρομερή πρόοδο στο θέμα της μεγάλης φτώχειας έτσι όπως έχει οριστεί από τα Ηνωμένα Εθνη. «Αν συγκρίνουμε το ποσοστό παιδιών που δούλευαν στις χωματερές το 1999 με το 2011 θα δούμε ότι έχει μειωθεί εκπληκτικά την ώρα που στο ίδιο διάστημα έχει αυξηθεί το ποσοστό συμμετοχής των παιδιών στα σχολεία. Ομως την ίδια ώρα η ανησυχία ήταν και παραμένει μεγάλη. Ο κόσμος πιστεύει ότι η πολιτική εξουσία είναι διεφθαρμένη».
Η ταινία πάντως αποπνέει έναν αέρα αισιοδοξίας. Αναρωτιέται κανείς για το αν αυτός ο αέρας είναι προϊόν μυθοπλασίας ή αν μπορεί όντως να ισχύσει στην αληθινή ζωή. «Αυτή είναι μια από τις θεωρίες μου» είπε ο Κέρτις που εδώ και αρκετά χρόνια διευθύνει την φιλανθρωπική Ενωση Comic Relief, η δουλειά της οποίας σχετίζεται με τη Βρετανία και χώρες της αφρικανικής ηπείρου. «Με τον καιρό κατάλαβα ότι για να λειτουργήσει μια τέτοια ένωση θα πρέπει να τη διαχειρίζονται άνθρωποι που, πρώτον, θα έχουν συμπαγή και συγκεκριμένα σχέδια και, δεύτερον, είναι αισιόδοξοι για την υλοποίησή τους, άρα και για την πραγμάτωση των αλλαγών. Και όντως τα πράγματα αλλάζουν. Η επιτυχία των παιδιών που μέσα στην αφέλειά τους βγάζουν και ένα τρομερό κουράγιο είναι το θέμα αυτής της ταινίας».
Θα μπορούσε όμως να λειτουργήσει μια τέτοια ιστορία σε μια χώρα της λεγόμενης δυτικής κοινωνίας, στην Αμερική ή και στην Αγγλία ακόμα; «Σίγουρα η ιστορία θα έπρεπε να είναι πολύ διαφορετική» απάντησε ο σεναριογράφος. «Θα μπορούσε να γίνει μια ταινία για τη διαφθορά και την ανεπάρκεια της εξουσίας. Η αισιοδοξία βρίσκεται γύρω μας, αρκεί να θελήσουμε να τη δούμε» κατέληξε ο Κέρτις αναφερόμενος και στην περίπτωση της πακιστανής κατόχου του Νομπέλ Ειρήνης Μαλάλα Γιουσαφζάι που κατόρθωσε να επιβιώσει έχοντας πυροβοληθεί στο κεφάλι από τους Ταλιμπάν επειδή υποστήριζε ενεργά το δικαίωμα των κοριτσιών στην εκπαίδευση.
πότε & πού:
Η ταινία «Σκουπίδια» προβάλλεται ήδη στις αίθουσες σε διανομή UIP, την οποία ευχαριστούμε για αυτή τη συνέντευξη. Το ομότιτλο μυθιστόρημα κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ