Δεν είναι μόνο οι τεχνοφοβικοί τους οποίους πρέπει να σεβαστεί κανείς ως καταναλωτές. Είναι και οι λάτρεις της οδήγησης. Εκείνοι δηλαδή για τους οποίους το αυτοκίνητο σημαίνει κάτι περισσότερο από ένα μέσο για να μετακινείται κάποιος από ένα σημείο σε ένα άλλο. Και αυτοί καταναλωτές είναι, που τους αρέσει να στρίβουν το τιμόνι, να πατάνε γκάζι και φρένο, ακόμη και να… αλλάζουν ταχύτητες –κάτι αδιανόητο για τους Αμερικανούς. Αυτούς τους δεύτερους πάντως τους προσπέρασε ο Μπιλ Φορντ. Ο εκτελεστικός πρόεδρος της Ford Motor μιλώντας την περασμένη Δευτέρα σε συνδιάσκεψη στο Ντιτρόιτ παραδέχθηκε ότι οι νέες τεχνολογίες που επιτρέπουν στα αυτοκίνητα να συνομιλούν μεταξύ τους και να προχωρούν μόνα τους, δίχως οδηγό, τρομάζουν ορισμένους ανθρώπους. Ως εκ τούτου ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας πρέπει να φροντίσει ώστε οι καταναλωτές που το επιθυμούν να μπορούν να εξαιρούνται από κάποιες ολίγον τρομακτικές (αλλά και φοβιστικές…) τεχνολογικές εφαρμογές.
Το θέμα της συνδιάσκεψης στην οποία έλαβε μέρος ο Μπιλ Φορντ ήταν «Εξυπνη Μετακίνηση». Αλλά ο δισέγγονος του ιδρυτή της Ford Motor, Χένρι Φορντ, σημείωσε ότι, ενώ οι περισσότεροι καταναλωτές εντυπωσιάζονται από τις τεχνολογικές καινοτομίες του κλάδου, υπάρχουν και κάποιοι που φρικάρουν! «Κάποιοι όταν ακούνε τη φράση “αυτόνομη οδήγηση” σταυροκοπιούνται και λένε “ω, Θεέ μου, δεν θέλω ποτέ να μπω σε ένα τέτοιο αυτοκίνητο”. Δεν μπορούμε να αγνοήσουμε αυτούς τους ανθρώπους. Πρέπει να τους σκεφθούμε σοβαρά» τόνισε χαρακτηριστικά στο ακροατήριό του ο Φορντ.
Ο επικεφαλής της Ford αναγνώρισε επίσης ότι ανακύπτουν και ζητήματα ιδιωτικότητας με τα «υπερέξυπνα αυτοκίνητα». Διότι η μεταξύ τους ηλεκτρονική διασύνδεση προϋποθέτει την ανταλλαγή προσωπικών δεδομένων των κατόχων τους. «Εμείς στη Ford πιστεύουμε ότι είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει το δικαίωμα της επιλογής των εφαρμογών που θα προσφέρει στον κάτοχό του ένα όχημα» τόνισε ο Φορντ.
Ζητήματα ασφάλειας


Φυσικά πέρα από το φλέγον ζήτημα της ιδιωτικότητας υπάρχει και το ζωτικό ερώτημα της οδικής ασφάλειας. Η ανάγκη δηλαδή να περιοριστούν τα τροχαία δυστυχήματα. Και όλοι αντιλαμβάνονται ότι η απόλαυση και ο σεβασμός της ιδιωτικότητας έχουν αξία όταν είναι κανείς ζωντανός –οι νεκροί την απολαμβάνουν υποχρεωτικά και εις το διηνεκές και όταν τη χάνουν το πρόβλημα δεν αφορά αυτούς αλλά τον πολιτισμό των ζωντανών. Εν πάση περιπτώσει, μείζονα προτεραιότητα των αυτοκινητοβιομηχανιών που επινοούν και εξελίσσουν ηλεκτρονικά συστήματα βελτίωσης της αυτοκίνησης είναι η αύξηση της ασφάλειας που προσφέρει το όχημα. Γι’ αυτό και κατασκευάζουν αυτοκίνητα στα οποία τα φρένα ενεργοποιούνται αυτόματα όταν ειδικοί αισθητήρες προειδοποιούν για τον κίνδυνο σύγκρουσης. Ή εξελίσσουν συστήματα που περιορίζουν την ταχύτητα όταν τα προπορευόμενα οχήματα κινούνται με χαμηλότερη ταχύτητα.
Υπάρχουν βεβαίως και οι περιπτώσεις επαναστατικών εφαρμογών. Αυτές ξεκινούν με το σύστημα αυτόματου παρκαρίσματος του οχήματος και φθάνουν ως τα συστήματα αυτόματης οδήγησης. Μια τέτοια εφαρμογή απολύτως αυτοοδηγούμενου αυτοκινήτου είναι γνωστό ότι αναπτύσσει η γνωστή μηχανή αναζήτησης στο Διαδίκτυο Google. Ανάλογη εφαρμογή αναπτύσσει και η Siemens. Σύμφωνα με τη «Wall Street Journal» μάλιστα, το πρόσφατο ναυάγιο της συνεργασίας της πολυσχιδούς γερμανικής εταιρείας με τη γαλλική εταιρεία κατασκευής σιδηροδρόμων Alstom (και εν πολλοίς ο «αποκεφαλισμός» του υπουργού Οικονομικών της πρώτης κυβέρνησης Βαλς στη Γαλλία, Αρνό Μοντμπούρ), οφείλεται στο γεγονός ότι η Siemens δεν ήθελε να συμμετάσχει στο σύστημα σηματοδότησης των σιδηροδρόμων της Alstom διότι είχε σκοπό τη συγκεκριμένη καινοτομία να την αξιοποιήσει στην κατασκευή (από γερμανική εταιρεία) αυτοκινήτου που θα κινείται δίχως οδηγό. Η εφημερίδα προ διμήνου είχε γράψει ότι ο Μοντμπούρ μόλις αντελήφθη την υστεροβουλία της Siemens επέλεξε για την κρατική Alstom να συνεργαστεί με την αμερικανική General Electric. Κάτι που εξόργισε σφόδρα το Βερολίνο.
Εν κατακλείδι, η εφαρμογή των νέων, επαναστατικών τεχνολογιών στον κόσμο του αυτοκινήτου μοιάζει νομοτελειακή και αναπότρεπτη. Και ο Μπιλ Φορντ μιλώντας στο ακροατήριό του εξήγησε γιατί: «Την Κυριακή έγινα μάρτυρας ενός τροχαίου ατυχήματος. Ενας οδηγός που κινούνταν με το αυτοκίνητό του και ταυτόχρονα διάβαζε κάποιο κείμενο τράκαρε σε ένα δέντρο. Σήμερα για να οδηγήσεις πρέπει να έχεις τα χέρια στο τιμόνι και τα μάτια στον δρόμο. Ολοι το ξέρουν αυτό, αλλά κάποιοι δεν το τηρούν. Χάρη στην τεχνολογία, ίσως σε λίγα χρόνια το ατύχημα που είδα να είναι αδιανόητο».

NSA
Με λειτουργίες υπερπλοήγησης οι νέες Κάντιλακ

Την κυκλοφορία μοντέλων με τεχνολογικές εφαρμογές που φθάνουν να καταργήσουν ακόμη και τους οδηγούς υποσχέθηκε την περασμένη Κυριακή η αμερικανική General Motors. Η κορυφαία σε πωλήσεις αυτοκινητοβιομηχανία στις ΗΠΑ και δεύτερη στον κόσμο, αφού τα τελευταία χρόνια την έχει προσπεράσει η Toyota (με εξαίρεση το 2011, δηλαδή τη χρονιά της Φουκουσίμα), ανακοίνωσε συγκεκριμένα ότι στα πολυτελέστερα και ακριβότερα μοντέλα αυτοκινήτων που κατασκευάζει θα ενσωματώσει λειτουργίες όπως είναι η ηλεκτρονική επικοινωνία των αυτοκινήτων.
Μιλάμε για επικοινωνία των μηχανών, μη ελεγχόμενη δηλαδή από τους ανθρώπους, η οποία βεβαίως προώρισται να εξυπηρετεί τον άνθρωπο, και συγκεκριμένα τον οδηγό. «Θα είναι η πρώτη φορά που οι αυτοματισμοί θα τίθενται σε εφαρμογή ακόμη και όταν το όχημα θα κινείται με σχετικά υψηλές ταχύτητες» γράφει το BBC σε ανταπόκρισή του από τη μητρόπολη της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, το Ντιτρόιτ.
Ανταλλαγή πληροφοριών

Η GM ανακοίνωσε συγκεκριμένα ότι το μοντέλο Cadillac CTS sedan του 2017, το οποίο θα κυκλοφορήσει το 2016, θα διαθέτει ως στάνταρντ εξοπλισμό τους αναγκαίους πομπούς και δέκτες ώστε να επικοινωνεί με άλλα αυτοκίνητα εφοδιασμένα με ανάλογο εξοπλισμό. Τα εξοπλισμένα αυτοκίνητα θα ανταλλάσσουν μεταξύ τους πληροφορίες για τον τόπο στον οποίο βρίσκονται και για την ταχύτητα με την οποία κινούνται. Ενα άλλο μοντέλο (δεν διευκρινίστηκε ποιο) θα διαθέτει μια λειτουργία «υπερπλοήγησης», που θα κρατά το αυτοκίνητο στη λωρίδα του, θα διατηρεί την επιτρεπόμενη ταχύτητα στους αυτοκινητοδρόμους και θα ελέγχει κάθε ανάγκη για φρενάρισμα. Αυτό σημαίνει ότι ο οδηγός, αν το επιθυμεί, θα μπορεί να προγραμματίζει στον «υπερπλοηγό» τη διαδρομή που θέλει να ακολουθήσει σε έναν αυτοκινητόδρομο και να πάψει να ασχολείται όχι μόνο με τη διατήρηση της ταχύτητας του οχήματος αλλά και με το σύστημα διεύθυνσής του. Δεν θα χρειάζεται δηλαδή να πατάει γκάζι ή φρένο και επίσης να κρατά το τιμόνι. «Οποιος βαρεθεί στον αυτοκινητόδρομο θα μπορεί να αναθέτει την οδήγηση στο ίδιο το αυτοκίνητο» δήλωσε η διευθύνουσα σύμβουλος της GM Μέρι Μπάρα. Και είναι όντως βαρετοί οι αμερικανικοί αυτοκινητόδρομοι με τις ατέλειωτες ευθείες…

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ