Οταν περιστοιχιζόμαστε από καλοσχεδιασμένα αντικείμενα καθημερινής χρήσης, η διάθεση και η ευεξία μας μπορούν να επηρεαστούν θετικά ακριβώς όπως συμβαίνει όταν κοιτάμε ένα έργο τέχνης ή όταν ασκούμαστε. Αυτό αποδεικνύεται από την ανταπόκριση των καταναλωτών παγκοσμίως και στην Ελλάδα για τα smartphones που διακρίνονται για τον σχεδιασμό τους, καθώς και άλλα προϊόντα, όπως ρούχα και κομπιούτερ. Ιδιαίτερα στην Ελλάδα οι καταναλωτές δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση στα καλά σχεδιασμένα προϊόντα που φέρουν την υπογραφή μιας επώνυμης φίρμας, κάτι που αποδεικνύεται από σχετικές έρευνες αλλά και τα ικανοποιητικά μεγέθη πολυκαταστημάτων με επώνυμα ρούχα, παρά την κρίση.
Μια νέα παγκόσμια έρευνα που εκπονήθηκε για λογαριασμό της HTC, εταιρείας κατασκευής συσκευών κινητής τηλεφωνίας, αποκαλύπτει ότι νιώθουμε πιο ευτυχισμένοι όταν κοιτάμε και χρησιμοποιούμε όμορφα αντικείμενα που λειτουργούν αποτελεσματικά. Τα ευρήματα της έρευνας δείχνουν επίσης πως όταν νιώθουμε πιο ήρεμοι και ικανοποιημένοι διεγείρεται η δημιουργικότητά μας.
Σύμφωνα με την έρευνα τα καλοσχεδιασμένα αντικείμενα που είναι και όμορφα και λειτουργικά προκαλούν θετικά συναισθήματα όπως η ηρεμία και η ικανοποίηση, μειώνοντας τα αρνητικά συναισθήματα όπως ο θυμός και η ενόχληση κατά σχεδόν ένα τρίτο (29%). Τα αμιγώς λειτουργικά αντικείμενα που δεν είναι όμορφα αυξάνουν τα αρνητικά συναισθήματα όπως η κατήφεια και η κατάθλιψη κατά 23%. Η κακή λειτουργικότητα λειτουργεί ανασταλτικά για τη δημιουργικότητα, κάνοντας 45% πιο δύσκολο να είναι κάποιος δημιουργικός.
Ειδικότερα, όσον αφορά τη συμπεριφορά του έλληνα καταναλωτή, άλλες έρευνες έχουν δείξει ότι συγκριτικά με άλλους λαούς τού αρέσει περισσότερο να εκφράζεται μέσα από τις μάρκες των προϊόντων που καταναλώνει, καθώς πιστεύει ότι οι μάρκες υποδηλώνουν τις προσωπικές του αξίες και τον προσδιορίζουν. Περίπου το 50% θεωρεί ότι οι μάρκες που υπάρχουν για αρκετό καιρό στην αγορά είναι και οι καλύτερες, ενώ το 45% δηλώνει ότι αν ανταμειφθεί από το προϊόν που αγοράζει, παραμένει πιστό σε αυτό, με πάνω από το 40% να το προωθεί σε φίλους και γνωστούς.
Η θετική ανταπόκριση των Ελλήνων στα επώνυμα προϊόντα, όπως ρούχα, φαίνεται και από τα μεγέθη των πολυκαταστημάτων Attica. Το 2013, συνολικά τα τρία πολυκαταστήματα Attica σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη εμφάνισαν αύξηση πωλήσεων περίπου 5%, φθάνοντας τα 121 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, τους πρώτους δύο μήνες του 2014 η αύξηση για όλα τα πολυκαταστήματα Attica εκτιμάται ότι θα ανέλθει μεταξύ 5% και 10% και στο σύνολο του έτους, σύμφωνα με τη διοίκηση των Attica, αν δεν συμβεί κάποια μεγάλη πολιτική αναταραχή, θα παρουσιάσουν αύξηση πωλήσεων περίπου 5%.
Το ενδιαφέρον των Ελλήνων για τα λειτουργικά και καλοσχεδιασμένα προϊόντα φαίνεται και από την κατάσταση των πωλήσεων smartphones στην Ελλάδα αλλά και στα μερίδια που καταλαμβάνουν γνωστές εταιρείες όπως Apple, LG, Sony και Samsung. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Canalys, εμφανίζεται αύξηση πωλήσεων στα smartphones κατά 12,6% το 2012, που σημαίνει 1,6 εκατ. τεμάχια, ενώ η εταιρεία Gfk αναφέρει ότι το 2012 διετέθησαν 1,462 εκατ. smartphones έναντι 1,210 εκατ. το 2011.

Δημοσιεύτηκε στο Helios Plus στις 12 Μαρτίου 2014

HeliosPlus