Στο παρελθόν, οι εταιρείες δημιουργούσαν προϊόντα για «καταναλωτές» οι οποίοι δεν έδειχναν ενδιαφέρον για τον τρόπο λειτουργίας των εταιρειών ούτε για τους πόρους που καταναλώνονταν για την ανάπτυξη, τη χρήση και τη διάθεση των προϊόντων αυτών. Σήμερα, οι επιλογές των καταναλωτών είναι άμεσα συνδεδεμένες με τα παραπάνω. Αλλά και οι εργαζόμενοι, προμηθευτές, επιχειρηματικοί εταίροι, ακτιβιστές, καθώς και η κοινωνία γενικότερα, συμμετέχουν ισότιμα σε έναν άμεσο διάλογο με τους οργανισμούς σχετικά με το τι περιμένουν από αυτούς. Σε αυτό το σχετικά νέο τοπίο πληροφοριακών απαιτήσεων, οι εταιρείες προσπαθούν να διαχειριστούν τις ανάγκες συλλογής και διαχείρισης στοιχείων για θέματα Περιβαλλοντικά, Κοινωνικά και σχετικά με Διακυβέρνηση (ESG). Ενώ οι όροι ESG, Βιωσιμότητα και Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη χρησιμοποιούνται συχνά εναλλακτικά όταν γίνεται αναφορά στην ESG πληροφόρηση, η δημοσιοποίηση των σχετικών στοιχείων μπορεί να περιλαμβάνει τόσο ποιοτικά όσο και ποσοτικά στοιχεία, όπως για παράδειγμα μετρήσεις για την απόδοση μιας εταιρείας έναντι κινδύνων, ευκαιριών και συναφών στρατηγικών.

Σε πολλές χώρες σήμερα οι ρυθμιστικές αρχές οριστικοποιούν τους νέους κανόνες που θα απαιτούν από τις εταιρείες να γνωστοποιούν πληροφορίες σχετικά με ESG θέματα στις ετήσιες εκθέσεις τους και στις τυποποιημένες αναφορές τους προς τις εκάστοτε Αρχές. Ταυτόχρονα, οι ολοένα και πιο ισχυροί καταναλωτές και οι περισσότερο «ακτιβιστές» επενδυτές ασκούν πίεση στις επιχειρήσεις να αντιμετωπίσουν τα ζητήματα ESG με συγκεκριμένο και διαφανή τρόπο, καθώς αναζητούν να συναλλάσσονται με οργανισμούς που θέτουν τον σκοπό τους στο επίκεντρο των δραστηριοτήτων τους, φροντίζοντας για τα ζητήματα που αφορούν τους εργαζομένους, τις κοινότητες, τις βιομηχανίες και την κοινωνία γενικότερα.

Ουδέν κρυπτόν στην ψηφιακή εποχή

Είναι προφανές ότι η απεριόριστη προσφορά πληροφοριών και οι ψηφιακές πλατφόρμες συνέβαλαν τα τελευταία χρόνια στη διάδοση οικολογικών και κοινωνικών κρίσεων. Οι διαδηλώσεις για την κλιματική αλλαγή και άλλες γνωστές δράσεις ομάδων, όπως το κίνημα Extinction Rebellion ή η εκστρατεία #MeToo, έχουν τραβήξει την προσοχή του πλανήτη και έχουν επηρεάσει την κοινή γνώμη. Σε αυτό το σύγχρονο ψηφιακό περιβάλλον, η απαίτηση για διαφάνεια αναδιαμορφώνει το επιχειρηματικό τοπίο και προκαλεί αλλαγές στις προσδοκίες της κοινωνίας σχετικά με τον ρόλο των εταιρειών και τον τρόπο αντιμετώπισης των ESG ζητημάτων. Με βάση πρόσφατες μελέτες, oι καταναλωτές επιδιώκουν όλο και περισσότερο να αγοράζουν προϊόντα που θεωρούν βιώσιμα από εταιρείες ευαισθητοποιημένες σε θέματα ESG.

Καθώς αυτές οι πιέσεις θεμελιώνονται, η ικανότητα ενός οργανισμού να ανταποκρίνεται σε κρίσιμες περιβαλλοντικές και κοινωνικές προσδοκίες μπορεί τελικά να επηρεάσει την κοινωνική αποδοχή του. Το επιχειρηματικό μοντέλο μιας επιχείρησης της οποίας τα προϊόντα, οι επιχειρηματικές πρακτικές ή το εμπορικό σήμα της είναι κοινωνικά απαράδεκτα παύει να είναι βιώσιμο. Η τροποποίηση των υφιστάμενων πρακτικών για την καλύτερη αντιμετώπιση των θεμάτων περιβαλλοντικής και κοινωνικής βιωσιμότητας τείνει να γίνει βασική προϋπόθεση επιχειρηματικής επιβίωσης: μπορεί να βοηθήσει στην προσέλκυση πελατών, εργαζομένων, στη μείωση του κόστους, στην ελαχιστοποίηση των κινδύνων και των πιθανών ζημιών στη φήμη τους. Η γνωστοποίηση ESG πληροφοριών στο κοινό και η διαφάνεια σηματοδοτούν ότι η επιχείρηση σέβεται τις απόψεις του.

 

* Ο κ. Δημήτρης Κατσιμπόκης είναι Partner, Assurance Leader, Transformation Leader της Deloitte.