Μια καυτή πατάτα βρίσκεται στα χέρια του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή, άμα τη αναλήψει των καθηκόντων του. Το θέμα της αύξησης των διοδίων της Αττικής οδού μετατράπηκε από μείζον (προεκλογικό) πρόβλημα του τέως υπουργού Χρίστου Σπίρτζη σε γόρδιο δεσμό για τον νυν αρμόδιο.

Οι σφοδρές αντιδράσεις που ξέσπασαν τότε, έδωσαν την ευκαιρία στον Χρήστο Σπίρτζη να ξεφύγει από τη δύσκολη θέση παγώνοντας την αύξηση των διοδίων μία εβδομάδα πριν από τις εθνικές εκλογές.

Όπως αναφέρει σχετικό ρεπορτάζ της εφημερίδας ΤΟ ΒΗΜΑ, η απόφαση την οποία θα λάβει η νέα κυβέρνηση θα οδηγήσει είτε σε εκ νέου διαπραγμάτευση, το παράθυρο της οποίας παραμένει ανοιχτό, είτε σε σύγκρουση επί των δικαστικών αιθουσών όπου η επιχείρηση θα διεκδικήσει αποζημίωση.

Η επιλογή της προηγούμενης κυβέρνησης να προχωρήσει μέσω Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) στην αναστολή εφαρμογής της αύξησης που ανακοίνωσε η Αττική Οδός όξυνε προεκλογικά τα πνεύματα. Την ίδια στιγμή, είναι λογικό η όποια ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να μην επιθυμεί να αναμετρηθεί με το «καλημέρα» με αυξήσεις διοδίων. Η απόφαση δεν μπορεί παρά να ληφθεί άμεσα, καθώς η ΠΝΠ θα πρέπει να υποβληθεί προς κύρωση στη Βουλή εντός 40 ημερών από τη σύγκλησή της σε σύνοδο. Και κατόπιν να εγκριθεί μέσα σε τρεις μήνες, αλλιώς παύει η ισχύς της.

Κατά την ανάγνωση των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης ο νέος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής έστειλε μήνυμα ότι ούτε η νέα κυβέρνηση δεν θα δεχθεί αύξηση των διοδίων.

«Μονομερής απόφαση»

Ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε ότι ύστερα από διαπραγματεύσεις με την προηγούμενη κυβέρνηση, οι οποίες κατέρρευσαν, η Αττική Οδός ανακοίνωσε αύξηση των διοδίων και πρόσθεσε: «Είχε συμβατικό δικαίωμα να το κάνει; Ναι. Είχε δίκιο; Οχι. Γιατί κυρίως δεν σεβάστηκε τους πολίτες που είναι οι χρήστες του δρόμου».

Και πρόσθεσε: «Εμείς δεν καθόμαστε με τα χέρια σταυρωμένα. Ενα είναι σίγουρο: η νέα κυβέρνηση δεν πρόκειται να δεχθεί κανένα τετελεσμένο στο θέμα αυτό, καθώς έχει πολλούς τρόπους αντίδρασης».

Ο νέος υπουργός πάντως και σε δημόσιες τοποθετήσεις του προεκλογικά είχε προειδοποιήσει ότι αντίστοιχες ενέργειες δεν μπορούν να αξιοποιούνται ως μέσο πίεσης για την επόμενη κυβέρνηση. Εκανε μάλιστα λόγο, όπως και ο προκάτοχός του, για μονομερή απόφαση.

Η άμεση απάντηση της παραχωρησιούχου κοινοπραξίας στην κίνηση του πρώην υπουργού κ. Χρήστου Σπίρτζη ξεκαθάρισε ότι ο μόνος δρόμος, εφόσον προχωρήσει η εφαρμογή της ΠΝΠ, είναι η προσφυγή στη Δικαιοσύνη «για να προασπίσει το έννομο συμφέρον της». Πρόκειται δηλαδή για μία ακόμα από μια σειρά υποθέσεων που καλείται να επανεξετάσει ο νέος υπουργός, όπως το έργο Πάτρα-Πύργος και η Αμβρακία οδός, στις οποίες θα πρέπει να σταθμιστεί ο παράγων αποζημιώσεις.

Με την πρόσφατη μάλιστα τοποθέτησή του, στο πλαίσιο της γενικής συνέλευσης του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ο διευθύνων σύμβουλος κ. Αναστάσιος Καλλιτσάντσης επισήμανε ότι η έκδοση της ΠΝΠ συνιστά «τροποποίηση του περιεχομένου της σύμβασης παραχώρησης, χωρίς συναίνεση του παραχωρησιούχου», μην παραλείποντας να θέσει και ζήτημα ίσης μεταχείρισης με τις άλλες παραχωρήσεις. Μια τροποποίηση που «παραβιάζει τόσο το Σύνταγμα όσο και το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης, προεχόντως διότι συνιστά ανεπίτρεπτο περιορισμό της επιχειρηματικής δραστηριότητας και της απόλαυσης των συναφών περιουσιακών δικαιωμάτων του παραχωρησιούχου».

Υπενθυμίζεται ότι η αύξηση σε δύο φάσεις των τελών διοδίων – η πρώτη μετά την αύξηση κατά 0,10 ευρώ τον Ιούλιο του 2010 – που ανακοίνωσε η Αττική Οδός θα έφτανε στα 3,30 ευρώ την 1η Ιανουαρίου 2020. Σύμφωνα δε με τη σύμβαση, ο παραχωρησιούχος «δύναται να καθορίζει ελεύθερα το ύψος των τελών διοδίων», μέχρι το ανώτατο όριο που ορίζει η σύμβαση, το οποίο σήμερα διαμορφώνεται σε 3,77 ευρώ.

Η απόφαση βεβαίως της εταιρείας δεν αποδίδεται από ανθρώπους της αγοράς μόνο στην ανάγκη επίτευξης της δέουσας απόδοσης της επένδυσης αλλά και στην αποτυχία της προηγούμενης κυβέρνησης να προχωρήσει το σχέδιο επέκτασης των συμβάσεων παραχώρησης με αντάλλαγμα νέα έργα. Η σύμβαση της Αττικής Οδού είναι η πρώτη που ολοκληρώνεται το 2024.