Οι υποτονικοί ρυθμοί ανάκαμψης της παγκόσμιας οικονομίας σε συνδυασμό με τον εντεινόμενο ανταγωνισμό οδηγούν εταιρείες από ένα ευρύ φάσμα επιχειρηματικών δραστηριοτήτων να αναζητούν συνεργασίες που θα τις ισχυροποιήσουν. Η τάση των εξαγορών και συγχωνεύσεων που χαρακτήρισε τη χρονιά που πέρασε παραμένει αμείωτη και το 2015. Η συμφωνηθείσα συγχώνευση των αμερικανικών ομίλων τηλεπικοινωνιών και μέσων ενημέρωσης Verizon και AOL και η αναβίωση των διαπραγματεύσεων για τη συγχώνευση των ευρωπαϊκών (αλλά με ισχυρή παρουσία στις ΗΠΑ) αλυσίδων σουπερμάρκετ Delhaize και Ahold που ανακοινώθηκαν την περασμένη εβδομάδα επιβεβαιώνουν την τάση αυτή.
Η βελγική Delhaize και η ολλανδική Ahold ανακοίνωσαν την περασμένη Τρίτη ότι ξεκίνησαν και πάλι διαπραγματεύσεις για ενδεχόμενη συγχώνευσή τους που θα δημιουργούσε την τέταρτη σε τζίρο αλυσίδα σουπερμάρκετ στην αμερικανική αγορά. Το 2006 οι δύο ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, που έχουν όμως μεγαλύτερη παρουσία και περισσότερα συμφέροντα στις ΗΠΑ, είχαν ξανασυζητήσει το θέμα της πιθανής συνεργασίας τους, δίχως ωστόσο θετικό αποτέλεσμα.
Ο ανταγωνισμός
Μια ενοποιημένη εταιρεία που θα δημιουργούνταν από τη συγχώνευση της Delhaize και της Ahold θα είχε χρηματιστηριακή αξία 22,91 δισ. ευρώ. Οι πωλήσεις που είχαν πέρυσι οι δύο όμιλοι έφθαναν τα 54 δισ. ευρώ ή 60,5 δισ. δολάρια. Εξ αυτών τα 46 δισ. δολάρια αφορούν την αμερικανική αγορά.
Σύμφωνα με τη Euromonitor International, η ενοποιημένη εταιρεία Delhaize – Ahold θα ήταν τέταρτη στις ΗΠΑ με μερίδιο αγορά περίπου 4,6% και περίπου 2.000 καταστήματα. Αισθητά λιγότερα από την κολοσσιαία Wal-Mart,που λειτουργεί 4.500 καταστήματα, αλλά όχι πολύ λιγότερα από τη δεύτερη Kroger, που λειτουργεί περίπου 2.600 καταστήματα και την τρίτη Albertsons-Safeway, που δημιουργήθηκε άλλωστε πολύ πρόσφατα με τη συγχώνευση των δύο εταιρειών τον Ιανουάριο και λειτουργεί περί τα 2.200 καταστήματα.
Ο κίνδυνος
Μιλώντας στην εφημερίδα «Wall Street Journal» ο Ντέιβιντ Ντόναν της εταιρείας συμβούλων A.T. Kearney σημείωσε ότι οι εξαγορές είναι ένα ουσιαστικό μέσο επέκτασης στην κορεσμένη αμερικανική αγορά σουπερμάρκετ. «Με μια συγχώνευση μοιράζεσαι τις ίδιες αποθήκες, την ίδια τεχνολογία, την ίδια γραφειοκρατία και εξοικονομείς χρήματα» προσέθεσε ο αμερικανός σύμβουλος. Εδώ ωστόσο ελλοχεύει ένας κίνδυνος για τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ. Διότι, αν εστιάσουν πολύ την προσοχή τους στις οικονομίες κλίμακος, κινδυνεύουν να χάσουν την επαφή τους με τους τοπικούς καταναλωτές, να πάψουν να έχουν ως προτεραιότητα την κάλυψη των αναγκών τους και να χάσουν έτσι σε ανταγωνιστικότητα. Εν προκειμένω οι ειδικοί κρίνουν μια ενδεχόμενη συγχώνευση της Delhaize με την Ahold ως σαφώς αμυντική κίνηση.
Στόχος τα discounts
Η είδηση των νέων συνομιλιών Delhaize – Ahold έγινε πάντως με σαφώς θετικό τρόπο δεκτή από τις αγορές. Στο Χρηματιστήριο των Βρυξελλών η μετοχή της βελγικής εταιρείας –που έχει, ως γνωστόν, σημαντικές επενδύσεις και στην Ελλάδα μέσω της AB Βασιλόπουλος –εκτινάχθηκε κατά 3,6% υψηλότερα ανεβάζοντας την κεφαλαιοποίηση της επιχείρησης στα 8,9 δισ. ευρώ. Στο Χρηματιστήριο του Αμστερνταμ η μετοχή της Ahold εκτινάχθηκε κατά 3,7% υψηλότερα ανεβάζοντας την κεφαλαιοποίηση της ολλανδικής εταιρείας στα 16,9 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τους ανταποκριτές του Reuters στις Βρυξέλλες και στο Αμστερνταμ, από την αρχή του έτους και ως τα τέλη Απριλίου οι μετοχές της Delhaize και της Ahold είχαν ενισχυθεί κατά 17% και κατά 8,3% αντιστοίχως.
Σε ό,τι αφορά την Ευρώπη, όπως έγραφε προσφάτως το βρετανικό περιοδικό «Economist», το στοίχημα των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ είναι ο ανταγωνισμός από τις εκπτωτικές φίρμες, κυρίως από τις γερμανικές Aldi και Lidl, που τις υποχρεώνει να μειώνουν διαρκώς τα περιθώρια κερδών τους. «Ακόμη και στη Γαλλία οι εκπτωτικές φίρμες έχουν αναγκάσει την κραταιά Carrefour να περιορίσει το περιθώριο κέρδους της από το 6% στο 3%» γράφει ο «Economist». Πολλοί ειδικοί θεωρούν ότι τα επόμενα χρόνια τα περιθώρια κερδών των σουπερμάρκετ στις ευρωπαϊκές αγορές θα περιοριστούν κατά το ήμισυ.
Βεβαίως οι μάνατζερ των επιχειρήσεων του κλάδου ελπίζουν ότι η πτώση των τιμών του πετρελαίου θα ενθαρρύνει τους καταναλωτές να αυξήσουν τις δαπάνες τους, άρα και τις πωλήσεις και τα περιθώρια κερδών των σουπερμάρκετ. «Οι παραδοσιακές αλυσίδες πολλαπλασιάζουν τις προσφορές και συρρικνώνουν τα περιθώρια κερδών τους, αλλά το μεγάλο ερώτημα είναι αν οι καταναλωτές που σαγηνεύτηκαν από το Lidl και το Aldi θα επιστρέψουν σ’ αυτούς με την ευκολία με την οποία έφυγαν» γράφει ο «Economist».
ΕΞΑΓΟΡΑ
4,4 δισ. δολάρια το τίμημα της Verizon για την ΑOL
Η Verizon ανακοίνωσε την απόφασή της να εξαγοράσει την AOL αντί 4,4 δισ. δολαρίων, μια συμφωνία που χαρακτηρίστηκε ως μεγαθήριο από τον διεθνή Τύπο και που οι αναλυτές εκτιμούν ότι πρόκειται να αλλάξει τα δεδομένα του Διαδικτύου και κυρίως τον κλάδο της ιντερνετικής διαφήμισης. Ο αμερικανικός κολοσσός των τηλεπικοινωνιών θα προσφέρει 50 δολάρια για κάθε μετοχή της πολυεθνικής εταιρείας μέσων μαζικής ενημέρωσης, 17% περισσότερο από την τρέχουσα αξία διαπραγμάτευσής της στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Η συμφωνία θα περιλαμβάνει όλες τις υπηρεσίες της AOL, όπως είναι η dial-up συνδρομή στο Διαδίκτυο, η πλατφόρμα και η τεχνολογία διαδικτυακής διαφήμισης, αλλά και τις ιστοσελίδες της, Huffington Post, Techcrunch, Engadget, Makers και AOL.com.
Η Verizon ανακοίνωσε την απόφασή της να εξαγοράσει την AOL αντί 4,4 δισ. δολαρίων, μια συμφωνία που χαρακτηρίστηκε ως μεγαθήριο από τον διεθνή Τύπο και που οι αναλυτές εκτιμούν ότι πρόκειται να αλλάξει τα δεδομένα του Διαδικτύου και κυρίως τον κλάδο της ιντερνετικής διαφήμισης. Ο αμερικανικός κολοσσός των τηλεπικοινωνιών θα προσφέρει 50 δολάρια για κάθε μετοχή της πολυεθνικής εταιρείας μέσων μαζικής ενημέρωσης, 17% περισσότερο από την τρέχουσα αξία διαπραγμάτευσής της στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Η συμφωνία θα περιλαμβάνει όλες τις υπηρεσίες της AOL, όπως είναι η dial-up συνδρομή στο Διαδίκτυο, η πλατφόρμα και η τεχνολογία διαδικτυακής διαφήμισης, αλλά και τις ιστοσελίδες της, Huffington Post, Techcrunch, Engadget, Makers και AOL.com.
Διαδικτυακή διαφήμιση
Παρότι η προβληματική ιστορία της AOL τα τελευταία 15 χρόνια ενδεχομένως να απέτρεπε κάθε είδους επένδυση σε αυτή, οι ειδικοί του κλάδου επισημαίνουν ότι, δεδομένου του αυξανόμενου ανταγωνισμού στον τομέα των τηλεπικοινωνιών, η Verizon θέλει να εκμεταλλευθεί το πολλά υποσχόμενο και διαρκώς εξελίξιμο τεχνολογικά τμήμα της AOL που αφορά τη διαδικτυακή διαφήμιση προκειμένου να το συνδυάσει με το σχέδιό της για μετάδοση τηλεοπτικού περιεχομένου και βίντεο μέσω Internet. Η AOL τα τελευταία χρόνια έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο στον κλάδο της ηλεκτρονικής διαφήμισης, όπου κυρίαρχος είναι η Google ακολουθούμενη από το Facebook και τη Yahoo. Τον περασμένο μήνα, μάλιστα, η αμερικανική εταιρεία αποκάλυψε μια νέα τεχνολογία που βοηθάει τους διαφημιζομένους να αποφασίζουν πού να ξοδέψουν τα χρήματά τους προκειμένου έχουν τα καλύτερα διαφημιστικά αποτελέσματα.
Ελπίζει η Huffington Post
Πάντως, αν κάποιος πρόκειται να ευνοηθεί εξαιρετικά από την ολοκλήρωση του deal, σχολιάζουν τα διεθνή μέσα ενημέρωσης, αυτός δεν είναι άλλος από τη Huffington Post. Η γνωστή ιστοσελίδα ενημέρωσης πέρασε στην ιδιοκτησία της AOL το 2011, όταν η ιδρύτριά της, Ελληνοαμερικανίδα στην καταγωγή, Αριάνα Χάφινγκτον, πούλησε όλον τον όμιλο των ψηφιακών μέσων ενημέρωσης αντί 315 εκατ. δολαρίων. Η άσχημη οικονομική πορεία της AOL όμως δεν άφηνε στη Huffington Post πολλά περιθώρια ανάπτυξης ενώ την καθιστούσε και μη ελκυστική προς τους επενδυτές. Μετά τη συμφωνία με τη Verizon όμως, τα δύο πιθανά σενάρια για το μέλλον της ιστοσελίδας είναι win-win τόσο για τη Χάφινγκτον όσο και τους εργαζομένους. Αν η Verizon επιλέξει να διατηρήσει υπό την ιδιοκτησία της τη HuffPo πρόκειται να επενδύσει αρκετά εκατομμύρια δολάρια στην ιστοσελίδα, ενώ αν την πουλήσει σε κάποιον ενδιαφερόμενο η εκτιμώμενη αξία της υπολογίζεται περί το ένα δισ. δολάρια.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



