Ενώ οι προβλέψεις για την αγορά μεσοπρόθεσμα εξακολουθούν να είναι αισιόδοξες, αρκετοί μεταφορείς και πλοιοκτήτες υποφέρουν από τη συνεχιζόμενη στασιμότητα των ναύλων σε χαμηλά επίπεδα. Αυτό τονίζει η ΕΥ στη μηνιαία ανασκόπησή της για τη ναυλαγορά, η οποία αφορά τον περασμένο Μάιο.

«Οι διαμορφωθείσες συμμαχίες συνεχίζουν να ενισχύουν τη μεταξύ τους συνεργασία και τις υπηρεσίες που προσφέρουν, ενώ οι επί μέρους κλάδοι της ναυτιλίας εξακολουθούν να εμφανίζουν μεικτές τάσεις»
αναφέρουν οι αναλυτές της εταιρείας.
Ειδικότερα σημειώνουν ότι οι ναύλοι στα μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (εξαιρουμένων των VLCV) εμφανίζουν πτωτική τάση και θέτουν το ερώτημα κατά πόσον η πτώση αυτή συνδέεται με την πτώση των ναύλων των πλοίων τύπου post-panamaxes κατά 19% σε σύγκριση με τον Μάιο 2013. «Ο όγκος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από Ασία σε Ευρώπη αυξήθηκε σημαντικά κατά 6% το πρώτο τρίμηνο του 2014 σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2013. Πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι ο όγκος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στη Βόρεια Ευρώπη, στην Ανατολική Μεσόγειο και στη Βόρεια Αφρική αυξήθηκε περίπου κατά 14% τον Μάρτιο» αναφέρουν.

Αισιόδοξες οι προβλέψεις

Οσον αφορά τον αριθμό των φορτηγών πλοίων, σημειώνουν ότι αυξήθηκε τον Μάιο, ενώ ο αριθμός των δεξαμενοπλοίων παρέμεινε σταθερός. «Παρότι οι προβλέψεις είναι αισιόδοξες, οι ναύλοι παραμένουν σταθεροί σε σχετικά χαμηλά επίπεδα. Σε ό,τι αφορά τις αξίες των μεταχειρισμένων πλοίων και στους δύο κλάδους, η ανοδική τάση των τελευταίων μηνών άρχισε να εξασθενεί» επισημαίνουν.
Ιδιαίτερα για τον κλάδο των δεξαμενοπλοίων αναφέρουν ότι «οι προβλέψεις είναι πως θα κινηθεί ανοδικά καθώς το τρέχον ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης αναμένεται να ωθήσει ξανά τους ναύλους σε υψηλότερα επίπεδα. Μοχλοί ανάπτυξης αποτελούν η Ασία και η Σιγκαπούρη ως εισαγωγέας LNG και πιθανός κόμβος μεταφοράς αερίου».
Επιπλέον κατά τον μήνα Μάιο, σύμφωνα με την ανασκόπηση της ΕΥ, η Hapag-Lloyd ανακοίνωσε σημαντική ζημιά ποσού 163 εκατ. δολαρίων στο πρώτο τρίμηνο. Σύμφωνα με την εταιρεία, στη μείωση των εσόδων συνέβαλαν τόσο οι ναύλοι όσο και η αποδυνάμωση του δολαρίου σε σχέση με το ευρώ, καθώς και η συγχώνευση με τη CSAV, η οποία συνέβαλε στη δημιουργία υψηλών, μη επαναλαμβανόμενων, εξόδων αναδιοργάνωσης.
Επιπλέον καθυστερήσεις διαφάνηκαν στη συμφωνία επιμερισμού των πλοίων στη Συμμαχία P3 (Maersk, MSC και CMA GGM), η οποία είχε προγραμματιστεί να ξεκινήσει τον Ιούλιο αλλά λόγω καθυστέρησης της έγκρισης από τις ευρωπαϊκές και κινεζικές Αρχές μεταφέρθηκε αργότερα στη χρονιά. «Από ό,τι φαίνεται, η Συμμαχία θα έχει προβλήματα να εκμεταλλευθεί πλήρως την περίοδο αιχμής στο 2014» εκτιμούν οι αναλυτές της ΕΥ.
Προσθέτουν δε ότι η DNB, διά της επικεφαλής του ναυτιλιακού της τμήματος Kristin Holth, προειδοποίησε πως η πλεονάζουσα ρευστότητα αντιπροσωπεύει σημαντικό κίνδυνο αρνητικών εξελίξεων στα επόμενα δύο χρόνια αν οι ιδιοκτήτες επιτρέψουν στην τρέχουσα εισροή κεφαλαίου από τράπεζες, ομόλογα και ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια να τους παρασύρει σε ευκαιριακές υπερπαραγγελίες πλοίων, ειδικότερα στην αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η οποία έχει επηρεαστεί τόσο από τη μέτρια ανάπτυξη στην Κίνα όσο και από τη συνεχόμενη υποτονικότητα στην Ευρώπη.
* Η ΕΥ κατέχει ηγετική θέση παγκοσμίως στον χώρο των ελεγκτικών, φορολογικών, χρηματοοικονομικών και συμβουλευτικών υπηρεσιών.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ