Τη μεγαλύτερη ακύρωση παραγγελίας στον διεθνή αεροπορικό κλάδο προσπαθεί να διαχειριστεί η Airbus. Η εδρεύουσα στο Ντουμπάι αεροπορική εταιρεία των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων Emirates ανέκρουσε πρύμναν και ακύρωσε την παραγγελία 70 αεροσκαφών τύπου A-350 συνολικής αξίας 16 δισ. δολαρίων (11,8 δισ. ευρώ) που είχε προ μηνών κάνει στην ευρωπαϊκή αεροναυπηγική κοινοπραξία. Πρόκειται για μιαν αναπάντεχη είδηση που «έσκασε» σαν βόμβα την περασμένη Τετάρτη στις ευρωπαϊκές αγορές προκαλώντας σημαντική αιμορραγία στις μετοχές τόσο της Airbus όσο και της προμηθεύτριάς της, κατασκευάστριας κινητήρων Rolls Royce.
Το σοκ ήταν πρωτόγνωρο για την Airbus (εν μέρει και για την αμερικανική ανταγωνίστριά της Boeing, που ουδέποτε υπέστη παρόμοιο πλήγμα), καθώς η ακύρωση της παραγγελίας ισοδυναμεί με το σβήσιμο του 9% των καταγραφών στο βιβλίο παραγγελιών της ευρωπαϊκής κοινοπραξίας. Οκτώ ολόκληρα χρόνια θα κατασκεύαζε τα 70 αεροσκάφη η Airbus και θα επένδυε 15 δισ. δολάρια για τον σκοπό αυτόν –το πρώτο επρόκειτο να το παραδώσει στην Emirates το 2019. Μοιραία την περασμένη Τετάρτη, μόλις έγινε γνωστή η είδηση, η μετοχή της Airbus υπέστη καθίζηση κατά 3,25% συγκριτικά με την τιμή κλεισίματος της Τρίτης στο Χρηματιστήριο του Παρισιού και υποχώρησε στα 52,11 ευρώ. Η μετοχή της Rolls Royce, που είναι η μοναδική προμηθεύτρια κινητήρων για τα μεγάλων αποστάσεων αεροσκάφη Α350, έκανε βουτιά 2,13% στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου και υποχώρησε στις 10,53 στερλίνες.
Θέμα αξιοπιστίας
Οι αναλυτές θεωρούν ότι η άνευ προηγουμένου ακύρωση αεροπορικής παραγγελίας εγείρει ερωτήματα αναφορικά με το μέλλον όχι μόνο του συγκεκριμένου τύπου αεροσκάφους αλλά ολόκληρου του κλάδου της αεροναυπηγικής. Οι ειδικοί φοβούνται ότι η ενέργεια της Emirates θα πλήξει την εικόνα του κλάδου έναντι των αγορών και από την παρενέργεια αυτή δεν εξαιρούν την άσπονδη ανταγωνίστρια της Airbus, την Boeing, ούτε βεβαίως μια ατέλειωτη σειρά προμηθευτών των δύο μεγάλων δυνάμεων της αεροναυπηγικής (και αεροδιαστημικής εξάλλου), με πρώτη ασφαλώς τη βρετανική Rolls Royce.
Η Airbus πάντως δεν διαπίστωσε κάποια οικονομική επίπτωση από την ακύρωση της παραγγελίας των 70 αεροσκαφών, που έγινε μάλιστα από τη δεύτερη καλύτερη πελάτισσά της αεροπορική εταιρεία. Φυσικά η εταιρεία δεν μπορεί να αγνοήσει τα διαφυγόντα έσοδα των 16 δισ. δολαρίων, εκ των οποίων το 1 δισ. θα ήταν, βάσει των προγραμματισμών, τα καθαρά κέρδη που θα αποκόμιζε. «Δεν είναι καλά τα νέα από εμπορικής απόψεως, αλλά δεν είναι και κακά από οικονομικής απόψεως» δήλωσε χαρακτηριστικά από την Τουλούζη της Γαλλίας, όπου εδρεύει η Airbus, ο διευθύνων σύμβουλος της κοινοπραξίας Τζον Λίχι, υπενθυμίζοντας μάλιστα ότι η Boeing έχει υποστεί αθροιστικά περισσότερες ακυρώσεις παραγγελιών για το Β787 Dreamliner.
Ανησυχία και για τη Rolls Royce
Σε ό,τι αφορά τη Rolls Royce ο αναλυτής της Τράπεζας του Αγίου Πνεύματος (Espirito Santo) Εντουαρντ Στέισι παρατηρεί ότι το πρόγραμμα ανάπτυξης του Α350 αποτελεί ένα μεγάλο κομμάτι των δραστηριοτήτων της κατασκευάστριας κινητήρων και αντιστοιχεί περίπου στο ήμισυ των παραγγελιών κινητήρων που είχε η βρετανική εταιρεία να παραδώσει ως το έτος 2020. «Η ακύρωση της Emirates δεν θα επηρεάσει κατ’ ουσίαν τα οικονομικά μεγέθη της Rolls Royce, αλλά οι επενδυτές δικαίως ανησυχούν αν η εταιρεία των Εμιράτων θα είναι η τελευταία που ακυρώνει παραγγελία» δήλωσε χαρακτηριστικά στο Reuters ο Στέισι.
Σε ό,τι αφορά τη Rolls Royce ο αναλυτής της Τράπεζας του Αγίου Πνεύματος (Espirito Santo) Εντουαρντ Στέισι παρατηρεί ότι το πρόγραμμα ανάπτυξης του Α350 αποτελεί ένα μεγάλο κομμάτι των δραστηριοτήτων της κατασκευάστριας κινητήρων και αντιστοιχεί περίπου στο ήμισυ των παραγγελιών κινητήρων που είχε η βρετανική εταιρεία να παραδώσει ως το έτος 2020. «Η ακύρωση της Emirates δεν θα επηρεάσει κατ’ ουσίαν τα οικονομικά μεγέθη της Rolls Royce, αλλά οι επενδυτές δικαίως ανησυχούν αν η εταιρεία των Εμιράτων θα είναι η τελευταία που ακυρώνει παραγγελία» δήλωσε χαρακτηριστικά στο Reuters ο Στέισι.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



