«Η Ελλάδα είναι προορισμός για πάνω από 2.000 χρόνια. Σήμερα ο ψηφιακός κόσμος μπορεί να σημάνει την επανεκκίνηση της Ελλάδας και της σημασίας της στον τουρισμό γιατί επιτρέπει την απευθείας διασύνδεσή της με τον κόσμο» λέει στο «Βήμα» ο επικεφαλής Τουρισμού για την Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική (ΕΜΕΑ) στη Διεύθυνση Accounts & Global Agencies της Google κ. Χαβιέ Ντελγκάδο Μουέρθα. Ηρθε στην Αθήνα με αφορμή το ετήσιο Google Travel Forum για να μιλήσει για το μέλλον της ταξιδιωτικής αγοράς. Ο ίδιος ηγείται μιας ομάδας η οποία χειρίζεται τους μεγαλύτερους πελάτες στην παγκόσμια τουριστική βιομηχανία, με βασική μέριμνά του την ενίσχυση των ψηφιακών πωλήσεων, την εμπορική αποτελεσματικότητα και την επέκτασή τους.

Είναι κοινές οι προκλήσεις


Το να έχει κανείς ένα website δεν είναι αρκετό. «Η τεχνολογία σήμερα επιτρέπει τον διάλογο μεταξύ της προσφοράς και της ζήτησης. Το ξενοδοχείο με τα δέκα δωμάτια σε ένα απομακρυσμένο νησί της Ελλάδας έχει την ίδια ικανότητα με μια εταιρεία η οποία διαχειρίζεται ξενοδοχεία και είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο για να προσεγγίσει αυτή τη ζήτηση. Μπορούν και οι δύο να αγοράσουν τις ίδιες “λέξεις-κλειδιά”, ενώ έχουν τα ίδια εργαλεία και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης» λέει. Ετσι ένα μικρό ξενοδοχείο μπορεί να πουλάει όλα του τα δωμάτια online αντί σε έναν tour operator.

«Η τεχνολογία ανοίγει ένα παράθυρο ευκαιρίας στις μικρότερες επιχειρήσεις ώστε να προσεγγίσουν τη ζήτηση στις αναδυόμενες αγορές»
εξηγεί. Εξάλλου οι προκλήσεις των τουριστικών επιχειρήσεων για το μέλλον είναι κοινές, ανεξάρτητα από το μέγεθός τους.
Η αξιοποίηση της πληροφορίας


«Είναι η επιτυχής μετάβαση στο περιβάλλον των κινητών συσκευών, αυτή είναι μια βασική πρόκληση, η αξιοποίηση της πληροφορίας, καθώς η ποσότητά της πλέον είναι τεράστια και κάθε χρήστης αφήνει ένα πολύτιμο αποτύπωμα πίσω του, αλλά και η ικανότητα να μεταφράσει κανείς όλα αυτά τα σημάδια και να τα αξιοποιήσει στο έπακρο» αναφέρει.
Τα τελευταία χρόνια τα κινητά τηλέφωνα οδηγούν την ανάπτυξη. «Το περιβάλλον των υπολογιστών βρίσκεται σε στασιμότητα ή μονοψήφια αύξηση σε ορισμένες αγορές, ενώ σε άλλες η ανάπτυξη είναι αρνητική» τονίζει ο κ. Ντελγκάδο. «Εκεί όπου βλέπουμε ακόμη και τριψήφια αύξηση είναι στα κινητά τηλέφωνα και στις ταμπλέτες. Οπότε όλη η ανάπτυξη που παρατηρούμε, από οπουδήποτε και αν προέρχεται, είναι από τα κινητά» επισημαίνει.
Ο ίδιος προσθέτει ότι «υπάρχουν γενιές οι οποίες κρατούν κινητό στα χέρια τους από τότε που γεννήθηκαν. Στην πραγματικότητα, καταναλώνουν πιο πολύ χρόνο στην ταμπλέτα απ’ ό,τι σε ένα βιβλίο ή σε μια εφημερίδα. Ετσι όσο μεγαλώνουν αυτά τα στρώματα του πληθυσμού η διείσδυση θα ανεβαίνει περισσότερο». Τα νέα μέσα εξάλλου έχουν ξεπεράσει τον χρόνο της τηλεόρασης, με τους χρήστες να αφιερώνουν στα smartphones 18 λεπτά, στις ταμπλέτες 35 λεπτά και στον υπολογιστή 45 λεπτά, ενώ στην τηλεόραση μόνο 46 λεπτά.
Τέσσερις φάσεις για την εμπειρία


Αναπόφευκτα η ψηφιακή εποχή επηρεάζει τα τουριστικά προϊόντα. «Οι άνθρωποι που ψάχνουν για διακοπές αναζητούν την εμπειρία. Υπάρχουν τέσσερις κύριες φάσεις γύρω από αυτή την εμπειρία» εξηγεί: η φάση της έμπνευσης και της έρευνας, η συναλλαγή για το «ποια κράτηση θα κάνω και σε ποιο ξενοδοχείο θα μείνω», η φάση της εμπειρίας στον προορισμό, στο ξενοδοχείο ή στην αεροπορική εταιρεία και η πληροφορία «που μοιράζομαι με τους φίλους μου όσο είμαι στον προορισμό ή όταν επιστρέψω».
Η κινητή και ψηφιακή τεχνολογία επηρεάζει καθεμιά από αυτές τις φάσεις. «Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι βασικός καταλύτης σε όλες» τονίζει o Χαβιέ Ντελγκάδο Μουέρθα.
«Εκρηξη» περιεχομένου
  • Το περιεχόμενο «εκρήγνυται». Το οπτικό σκέλος ενισχύεται, με το βίντεο να πρωταγωνιστεί. Στη συνολική κατανάλωση πληροφορίας άλλωστε κυριαρχεί το YouTube.
  • Το 2009 είχε 18 ώρες περιεχόμενο και έφθασε τις 100 ώρες το 2013. Αντίστοιχα, σήμερα στο Trip Advisor ανεβαίνουν 80 νέες κριτικές κάθε λεπτό, με 17 εκατ. εικόνες να έχουν δημοσιευθεί σε έναν χρόνο, ενώ συνολικά έχει 130 εκατ. κριτικές, 50% των οποίων δημιουργήθηκε τους τελευταίους 12 μήνες.
  • «Οι άνθρωποι άρχισαν να παράγουν το περιεχόμενό του. Και αναπτύσσεται πολύ γρήγορα χάρη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης» σημειώνει.
  • Ο κ. Ντελγκάδο τονίζει ότι 87% των χρηστών ξεκινούν την έρευνά τους για ταξίδια μέσα από μηχανή αναζήτησης. Προορισμοί και ξενοδοχεία βρίσκονται στην κορυφή των αναζητήσεων.
  • «Αυτό που είναι σημαντικό είναι ότι το 25% των αναζητήσεων καθημερινά είναι νέες» υπογραμμίζει. Παράλληλα το 30% είναι τοπικές και προσωπικές.
  • Μοντέλα όπως η Airbnb και το Hotels Tonight ήταν «προϊόντα που δεν υπήρχαν και εξελίχθηκαν χάρη στα κοινωνικά δίκτυα και το ψηφιακό οικοσύστημα που δίνει αυτή τη δυνατότητα.
  • Ο κόσμος θέλει να ξέρει την αλήθεια, να αισθάνεται σαν ντόπιος, όχι σαν τουρίστας» εξηγεί.
  • Αν κοιτάξετε την εξέλιξη εταιρειών όπως το Trip Advisor, γίνονται οι πηγές της αλήθειας» καταλήγει.
Από online πηγές οι αναζητήσεις για την Ελλάδα
Ρώσοι και Γερμανοί ψάχνουν resorts, ενώ Γάλλοι και Ιταλοί ενδιαφέρονται κυρίως για ενοικιαζόμενα δωμάτια

Το Διαδίκτυο αποτελεί την πρώτη και κύρια πηγή, σε ποσοστό σχεδόν 90%, στην οποία καταφεύγουν οι ταξιδιώτες στις αναζητήσεις τους για Ελλάδα, καθώς στηρίζονται όλο και λιγότερο σε offline πηγές για την οργάνωση του ταξιδιού τους. Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία της Google Hellas, το 50% των παγκόσμιων αναζητήσεων σχετικά με την Ελλάδα αφορά τη διαμονή, με τα ξενοδοχεία να αποτελούν την πρώτη επιλογή μεταξύ των αναζητήσεων αυτών. Τα resorts καταλαμβάνουν τη δεύτερη θέση και τα bed and breakfast την τρίτη.
Αντίστοιχα οι αναζητήσεις μέσω κινητών συσκευών για την Ελλάδα αναλογούν σε ποσοστό 22% του συνόλου το 2013 από 5% το 2011 και 12% το 2012, με τους υπολογιστές να καλύπτουν το υπόλοιπο 78% από 95% το 2011 και 88% το 2012.
Η εθνικότητα επίσης καθορίζει και τις αναζητήσεις. Ετσι, π.χ., οι Ρώσοι και οι Γερμανοί αναζητούν κυρίως resorts, ενώ οι Γάλλοι και οι Ιταλοί ενδιαφέρονται κυρίως για ενοικιαζόμενα δωμάτια. Την ίδια ώρα προοπτικές παρουσιάζουν οι ειδικές (niche) αγορές, με τον αγροτουρισμό να αποτελεί ευκαιρία, καθώς το ενδιαφέρον προέρχεται από τη Γερμανία, τη Μεγάλη Βρετανία και την Ισπανία.
Το διάστημα από 1ης Αυγούστου ως 15 Δεκεμβρίου 2013 οι αναζητήσεις που έγιναν για την Ελλάδα προήλθαν κυρίως από Αμερικανούς, ενώ ακολουθούν στη συνέχεια χρήστες από τη Μεγάλη Βρετανία, τη Γερμανία, την Ιταλία και τη Γαλλία. Η μεγαλύτερη αύξηση αναζητήσεων προέρχεται από τη Λευκορωσία (60% αύξηση), τον Λίβανο (42%), τη Σερβία (40%), την Ουκρανία (39%) και τη Ρωσία (29%). Επίσης αναδυόμενες αγορές με δυναμικά αναπτυσσόμενες οικονομίες ενδιαφέρονται για την Ελλάδα, όπως η Ινδία, η Ρωσία, η Νότια Αφρική, η Βραζιλία και χώρες της Ανατολικής Ευρώπης.
Σε ό,τι αφορά τη διείσδυση του Διαδικτύου, κορυφαία χώρα είναι η Κίνα (40%, 538 εκατ. χρήστες), ενώ ακολουθούν ΗΠΑ (78%, 245 εκατ.), Ινδία (11%, 137 εκατ.), Ιαπωνία (79%, 101 εκατ.), Βραζιλία (39%, 79 εκατ.), Ρωσία (48%, 68 εκατ.), Γερμανία (83%, 67 εκατ.), Ινδονησία (22%, 55 εκατ.), Μεγάλη Βρετανία (84%, 53 εκατ.) και Γαλλία (80%, 52 εκατ.).

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ