Ενα σύνθετο εξεταστικό τοπίο αντιμετωπίζουν οι υποψήφιοι για τα ιδρύματα της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας που θα δώσουν το καλοκαίρι πανελλαδικές εξετάσεις. Το υπουργείο Παιδείας, ωστόσο, όπως αναφέρουν πληροφορίες του «Βήματος», ήδη αποφάσισε μείωση της διδακτέας ύλης για τους εφετινούς μαθητές της Α’ λυκείου στην οποία εφαρμόζεται εφέτος νέο πρόγραμμα.
Η σχετική απόφαση με τα κεφάλαια που «κόβονται» από το τέλος των βιβλίων στα μαθήματα που διδάσκονται θα κοινοποιηθεί στις σχολικές μονάδες τις επόμενες ημέρες. Παράλληλα μειώσεις ύλης αναμένονται στο αναλυτικό πρόγραμμα της επόμενης σχολικής χρονιάς στις τάξεις της Β’ και της Γ’ λυκείου.
Οι επιλογές των τελειοφοίτων
Εφέτος το 40% των τελειοφοίτων του λυκείου έχουν επιλέξει τη Θεωρητική Κατεύθυνση, το 16% τη Θετική Κατεύθυνση, το 43% την Τεχνολογική Κατεύθυνση (κύκλος 2) και το 1% την Τεχνολογική Κατεύθυνση (κύκλος 1).
Το καλοκαίρι αναμένεται η εφαρμογή και της περίφημης «τράπεζας θεμάτων» στην Α’ τάξη του λυκείου, ενώ, όπως λέει ο εκπαιδευτικός κ. Γ. Χατζητέγας, το ισχύον σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση εκπνέει και αφορά πια μόνο τους μαθητές της Β’ και της Γ’ λυκείου.
Οπως εξηγεί ο κ. Χατζητέγας, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ισχύοντος αλλά και του αναμενόμενου εξεταστικού είναι τα εξής:
- Οι πανελλαδικές εξετάσεις του 2014 για τους μαθητές της Γ’ λυκείου και τους αποφοίτους ξεκινούν εφέτος στις 27 Μαΐου με μια καθυστέρηση περίπου 10 ημερών σε σχέση με πέρυσι λόγω των εκλογικών αναμετρήσεων του Μαΐου. Το εξεταστικό τοπίο δεν αναμένεται να έχει σημαντικές διαφοροποιήσεις. Η φιλοσοφία των απαιτητικών θεμάτων η οποία παρατηρήθηκε τα τελευταία χρόνια αναμένεται ότι θα διατηρηθεί. Οι αλλαγές σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά είναι ελάχιστες. Απαιτούν όμως μια πιο προσεκτική ανάγνωση από όλους τους μαθητές που θα διαγωνιστούν.
- Η άνοδος ή η πτώση των βάσεων σχετίζεται πάντα με την ευκολία ή τη δυσκολία των θεμάτων και με τις προτιμήσεις των υποψηφίων, οπότε κανείς δεν μπορεί να κάνει εκ των προτέρων προβλέψεις. Με δεδομένο μάλιστα ότι ο αριθμός των θέσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα είναι πιθανότατα στα περυσινά επίπεδα και το γεγονός ότι οι προτιμήσεις των υποψηφίων είναι σταθερές τα τελευταία χρόνια, ο βασικός παράγοντας που θα καθορίσει τις βάσεις θα είναι απλά ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων.
Ηπιότερος ανταγωνισμός στο 5ο πεδίο
Πάντως μια πρώτη ματιά στο εξεταστικό τοπίο εφέτος επιτρέπει να διαφανεί μια εικόνα ηπιότερου ανταγωνισμού στο 5ο επιστημονικό πεδίο. Η πλειονότητα των τελειοφοίτων του λυκείου εφέτος επέλεξαν τη Βιολογία της Γενικής Παιδείας μετά τα δύσκολα θέματα που καταγράφηκαν πέρυσι στα Μαθηματικά της Γενικής Παιδείας.
- Οι μαθητές οι οποίοι την τρέχουσα ακαδημαϊκή χρονιά 2013-2014 βρίσκονται στη Β’ τάξη του λυκείου θα διαγωνιστούν στις πανελλαδικές εξετάσεις του 2015 με το ισχύον σύστημα των 6 ή 7 μαθημάτων, ανάλογα με τις επιλογές τους.
Κατά συνέπεια:
Οι μαθητές της Β’ λυκείου της Θεωρητικής Κατεύθυνσης θα πρέπει να επιλέξουν το 6ο μάθημα της αρεσκείας τους ή το δίδυμο Αρχές Οικονομικής Θεωρίας και Μαθηματικά Γενικής Παιδείας εφόσον επιθυμούν να «ανοίξουν» το 5ο επιστημονικό πεδίο.
Οι μαθητές της Β’ λυκείου της Θετικής Κατεύθυνσης έχουν περισσότερα ερωτηματικά καθώς πολλοί εξ αυτών κατευθύνονται στη Γ’ λυκείου προς την Τεχνολογική Κατεύθυνση. Η τάση αυτή αναμένεται να επιβεβαιωθεί εκ νέου καθώς στη Θετική Κατεύθυνση παραμένουν κατά κανόνα εκείνοι που διεκδικούν την πρόσβασή τους στις υψηλόβαθμες σχολές του 3ου επιστημονικού πεδίου. Σε κάθε περίπτωση οι μαθητές που θα παραμείνουν στην κατεύθυνση θα πρέπει με ιδιαίτερη προσοχή να επιλέξουν το 6ο μάθημα της αρεσκείας τους και τις δυνατότητες που αυτό τους εξασφαλίζει και στην επιλογή των πεδίων και στη μεγιστοποίηση των μορίων.
Η Τεχνολογική Κατεύθυνση
Οι μαθητές της Β’ λυκείου της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης σε ποσοστό 99% συνεχίζουν στη Γ’ λυκείου στον κύκλο της Πληροφορικής και των Υπηρεσιών με εξεταζόμενα πανελλαδικώς μαθήματα την Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον (ΑΕΠΠ) και τις Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων (ΑΟΔΕ). Λίγες εκατοντάδες υποψήφιοι της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης σε ελάχιστα λύκεια της χώρας συγκροτούν τον κύκλο της Τεχνολογίας και της Παραγωγής με εξεταζόμενα πανελλαδικώς μαθήματα την Ηλεκτρολογία και τη Βιοχημεία. Ενα σημαντικό ποσοστό των μαθητών της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης επιλέγουν το δίδυμο Αρχές Οικονομικής Θεωρίας και Μαθηματικά Γενικής Παιδείας για να «ανοίξουν» το πεδίο των Οικονομικών Σχολών.
Στην Α’ λυκείου θα υπάρχει μια τράπεζα θεμάτων μέσα από την οποία θα αντληθεί το 50% της θεματοδοσίας των εξετάσεων του Ιουνίου. Η τράπεζα θα είναι ανοιχτή και προσβάσιμη για όλους τους μαθητές, ενώ οι διδάσκοντες κάθε σχολείου θα καθορίσουν το έτερο 50% των θεμάτων.
Δημοσιεύτηκε στο Helios Plus στις 14 Φεβρουαρίου 2014
HeliosPlus



