«Ημουν 18 ετών. Επρεπε να επιλέξω τη σχολή και ουσιαστικά το επάγγελμά μου. Τι άκουγα γύρω μου; Οτι καμία επιστήμη δεν προσφέρει σήμερα επαγγελματική αποκατάσταση, αλλά πρέπει να βρω μια δουλειά. Ως μαθητές όμωςποτέ δεν είχαμε ενημέρωση για το ακριβές αντικείμενο σπουδών κάθε επιστήμης, για το τι μπορούμε να κάνουμε και πώς… ». Η Νάντια Κυβελοπούλου είναι φοιτήτρια στο τρίτο έτος του Τμήματος Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Δηλώνει ότι οι νέοι είναι σήμερα αναγκασμένοι να επιλέξουν τις σπουδές τους με βασικό κριτήριο την επαγγελματική τους αποκατάσταση. « Αγάπησαν όλοι ξαφνικά το επάγγελμα του δασκάλου και του νηπιαγωγού; » αναρωτιέται.

Οκτώ στους δέκα νέους και νέες απαντούν σήμερα ότι επιλέγουν τις σπουδές τους όχι με βάση το ακαδημαϊκό τους επίπεδο ή την αγάπη τους γι΄ αυτές, αλλά με κριτήριο την επαγγελματική τους αποκατάσταση. Οπως φανερώνει έρευνα της Αlco, που έγινε για το Ιδρυμα Μελετών Λαμπράκη, η κοινωνική ή πολιτική προσέγγιση των σπουδών από τους εκπροσώπους της «νέας γενιάς» έχει αλλάξει στη χώρα μας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι Στρατιωτικές Σχολές. Οι υποψήφιοι απαντούν ανοικτά ότι δεν τις θεωρούν καν πρώτες όσον αφορά το επίπεδο σπουδών τους, ωστόσο η ζήτηση ανεβαίνει διαρκώς επειδή έχουν καλές προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης. Η έρευνα έγινε τέσσερις ημέρες πριν από την έναρξη των εφετινών πανελλαδικών εξετάσεων, σε ένα δείγμα 500 μαθητών της Γ΄ Λυκείου στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, οι οποίοι απάντησαν αυθόρμητα.

Οπως φανερώνει η έρευνα της Αlco, οι μαθητές και οι μαθήτριες: * Εχουν πρώτο κριτήριο στην επιλογή των σπουδών τους την επαγγελματική αποκατάσταση (8 στους 10 επιλέγουν αυτές που θα τους εξασφαλίσουν πρόσβαση στην αγορά εργασίας).

* Θεωρούν τα Οικονομικά ως τον κύκλο σπουδών με τις μεγαλύτερες προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης, ενώ ακολουθούν η Πληροφορική, η Ιατρική και παραϊατρικά επαγγέλματα, τα Παιδαγωγικά, οι Στρατιωτικές Σχολές.

* Ενας στους τρεις πιστεύει ότι η ομαλή απορρόφησή του από την αγορά εργασίας δεν έχει να κάνει με το ίδρυμα στο οποίο θα φοιτήσει. Πολλοί μάλιστα θεωρούν τα ΙΕΚ «διαβατήριο» για την αγορά εργασίας. Πρώτο μάλιστα σε αναγνωρισιμότητα αλλά και αξιολόγηση ΙΕΚ επιλέχθηκε το Ακμή (36%) και μετά τα Ξυνή (26%) και Δέλτα (23%).

« Δεν υπάρχει πλέον η ευχαρίστηση του να σπουδάσεις ό,τι θέλεις » σημειώνει η Νάντια. « Στο πανεπιστήμιό μουοι περισσότεροι θέλουν να απορροφηθούν σε μεγάλες ιδιωτικές επιχειρήσεις. Το πιθανότερο είναι ότι θα αναγκαστούν να δουλέψουν κάποια χρόνια στο λεγόμενο καθεστώς “μαθητείας”,ανασφάλιστοι, με μπλοκ παροχής υπηρεσιών. Εγώ ήθελα πάντα να σπουδάσω διαφήμιση και επικοινωνία. Ο τομέας αυτός δεν πάει πάρα πολύ καλά στην Ελλάδα αυτή την περίοδο. Ισως χρειαστεί να κάνω κάποιες αλλαγές στην κατεύθυνσή μου για να μπορέσω να έχω σπουδές που θα μου δώσουν δουλειά » καταλήγει.

«Η επιλογή σπουδών και επαγγέλματος είναι σήμερα μια εξαιρετικά δύσκολη διαδικασία από ένα τοπίο 600 σχολών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση για πολλές από τις οποίες ο τίτλος τους είναι αναντίστοιχος με το περιεχόμενο των σπουδών» λέει ο εκπαιδευτικός και φροντιστής κ. Γ. Χατζητέγας. «Οι νέοι σήμερα επιλέγουν με κριτήριο την επαγγελματική αποκατάσταση αλλά και με τη γοητεία που ασκούν τα νέα επαγγέλματα της Πληροφορικής, της νέας Οικονομίας και των Οικολογικών Τεχνολογιών» καταλήγει.

ΟΙ ΤΥΧΕΡΟΙ, ΟΙ ΕΠΙΜΟΝΟΙ ΚΑΙ Η ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΗ
Γιάννης Φακουρέλης, 19 ετών
«Μόνος στόχος:
πολιτικός μηχανικός»

«Το θέμα είναι να έχεις στόχο από την αρχή. Πέρυσι συγκέντρωσα 18.000 μόρια.Μπορούσα να μπω σε πολλά τμήματα πανεπιστημίων,πέρασα στη Χωροταξία στον Βόλο.Θέλω όμως να γίνω πολιτικός μηχανικός.Εκανα προετοιμασία και εφέτος ξαναδίνω εξετάσεις.Ελπίζω να ανταμειφθώ.Τα θέματα τώρα είναι δυσκολότερα,αλλά αυτό δεν είναι κατ΄ ανάγκη κακό.Οι βάσεις είχαν φτάσει σε δυσθεώρητα ύψη.Ο σκοπός της εξεταστικής διαδικασίας είναι να ξεχωρίσουν οι καλύτεροι.Το επάγγελμα του πολιτικού μηχανικού μού αρέσει πολύ και τυχαίνει να έχει άμεση επαγγελματική αποκατάσταση.Είμαι έτσι από τους τυχερούς…».

Βάσια Μπούμπα, 18 ετών
«Να σου αρέσει και θα βρεις την άκρη»

«Η Ψυχολογία ήταν η πρώτη μου επιλογή και τη διάλεξα χωρίς δεύτερη σκέψη, παρ΄ ότι τα μόρια που είχα συγκεντρώσει επέτρεπαν να μπω και στη Νομική αν ήθελα.Μπορεί άλλες σχολές να εξασφαλίζουν σε μεγαλύτερο βαθμό επαγγελ- ματική αποκατάσταση,αλλά όταν φανταζόμουν τον εαυτό μου στο μέλλον με έβλεπα εδώ,στην Ψυχολογία του Παντείου.Πιστεύω ότι αν σου αρέσει ένα επάγγελμα θα το κυνηγήσεις και τελικά θα βρεις την άκρη.Το να σπουδάσεις κάτι που σου αρέσει δίνει περισσότερες πιθανότητες να πετύχεις από το να σπουδάσεις κάτι που σου εξασφαλίζει μεν πιο άμεση επαγγελματική αποκατάσταση,αλλά δεν σου δημιουργεί καμία διάθεση να το κυνηγή- σεις». Αλέξανδρος Ζαχιώτης, 23 ετών
«Υψηλό επίπεδο στο Πολυτεχνείο»

«Επέλεξα τις σπουδές μου στους Μηχανολόγους Μηχανικούς του ΕΜΠ με κριτήριο την επαγγελματική αποκατάσταση.

Σου εξασφαλίζει σταθερή επαγγελματική πορεία.Οταν μπήκα,μάλιστα,πριν από τέσσερα χρόνια,τα πράγματα ήταν πολύ καλύτερα.Σήμερα οι νέοι μηχανολόγοι αναγκάζονται να δουλεύουν σε σκληρές συνθήκες,ανασφάλιστοι και με μπλοκάκια παροχής υπηρεσιών.Βέβαια,το επίπεδο της ανεργίας είναι αρκετά χαμηλό.

Θεωρώ πολύ σημαντικό ότι το Πολυτεχνείο σού παρέχει συμπαγείς γνώσεις και δεν έχει υποχωρήσει στη λογική της κατάτμησης και υπερεξειδίκευσης των σπουδών.Το επίπεδο είναι αρκετά υψηλό.Και ελπίζω να παραμείνει έτσι».